Varmt...

Alla inlägg under augusti 2010

Av Kim - 31 augusti 2010 10:53

Nu talar jag inte om mitt känsloliv...


Inatt sov vi med öppet fönster och det kom in sval luft   så skönt!

Nu ligger solen på men det verkar bli lite mindre ugn i dag, och inne är det ganska varmt för väggarna är uppvärmda.


Här kommer ett foto av min omtalade svärmor.

Mila håller alltid koll på den minsta (hjälplösa) i huset, och här är det svärmor.

Om det finns barn hemma så håller hon sej nära den minsta, riktig vallhund hon :-)


Nelly var så gullig och positiv igår, kratsade hovar, promenerade lite och övade halter.


En av hästarna hade fått ryggskott...(Lumbago) veterinären sa att det kan hända vid hög värme...konstigt.

Fram till  16 tiden var han helt ok, vid 18 tiden så skulle han in för att få mat men kunde inte röra sig stackarn.

Han var lite uttorkad (vi "nyp" provade) han hade nog haft svårt att böja sig ner och dricka och så var det ju såååå varmt.

Tur att Elke alltid har olika mediciner hemma så hon kunde ge honom i väntan på veterinären (tar alltid tid).

Vitamin injektioner, mot värk och sen fick han dropp av veterinären, hoppas han mår bra idag.


Nu väntar disk och tvätt   


Av Kim - 30 augusti 2010 10:35

Sorry, för er som skulle önska se mej vältränad det är inget sånt träningsläger.

Men jag börjar undra om detta är en träning inför helvetet för det är så   hett här...

Detta borde vara den hårda slutspurten, för idag kommer det att bli tufft.


Jag duschade av hundarna på terrassen innan solen kom hit.

Svärmor har idag duschat, ätit frukost och slumrat in en liten stund sittande i kökssoffan.
(Jag hoppade in i duschen och använde bara det kalla vattnet som är fis-ljummet.)

Hon vaknade nyss och såg förfärad ut    när hon såg att jag bara är iklädd bikini och en blöt sjal på huvudet.

Hon skakar på huvudet  och tycker det är konstigt.

Det är svårt för henne med alla religiösa regler och  andra saker som hon fick lära som barn.

Hundra tals grejer som tex; en kvinna får inte gå in i en vin-bodega för då skär sej vinet,  om man jobbar på en söndag kommer man inte till himmelen.

Det måste ha varit jobbigt att leva med alla dessa regler   


Jag förstår inte hur hon orkar klä sej i undertröja och långärmad t-shirt, men hon vill ha det så, snack om att jag vet var Bene har fått sin envishet ifrån  


Om det är någon som inte känner till min lilla svärmor så ska jag kort berätta, 85 år, dövstum, religiös, har aldrig lärt sej läsa eller skriva, vana från barnsben att sucka och skaka på huvudet, skrattar gott åt tex Mr Bean, gillar mat, älskar godis och sötsaker, älskar barn, har varmt leende, nyfiken, är gullig, känns lite som min fågelunge, har lite dålig balans, pigg och frisk, bor hos oss varannan månad och som sagt är envis   



Det var 31 grader inne imorse, fast det stämmer inte riktigt för termometern sitter på en inre vägg i cement, så den är svalare än luften.


Lite jobbigt med mat i denna värmen, ingen anmäler sej frivilligt för att stå vid den heta spisen...

Det får bli en kall pasta sallad, pastan behöver man ju inte stå och passa hela tiden.


Tack gode gud    för Sthlms stadsbibliotek och internet, i denna värmen så är det perfekt att sitta framför fläkten och lyssna på en ljudbok om mord och kriminalitet   


Nä nu börjar det bli varmare så nu orkar jag inte skriva mer.


Kram




Av Kim - 28 augusti 2010 11:34

Det är för varmt igen     skiiiiiiiiiiiiiittttttt

Det ska ju vara toppen att bo på Kanarieöarna, men inte NU

Vi har haft många fler varma Afrika vindar än jag kan minnas.


Vädret är ur led, men värre är att nog hela världen är det.


Vi har haft lite för varmt i flera dagar, men idag kan man inte gå ut.

Känner mej som en fånge i mitt eget hus, och ingen energi att göra något.

Sitter nu i en kort tunn klänning med en fläkt bredvid som får mej att inte krokna helt   .


Sverige flytt känns nästan lite lockande...


Tycker synd om Nelly där uppe i värmen, fast Elke säger att hon inte verkar bry sej så mycket om värmen, och ligghallen skyddar mot solen när dom vill.


Jag är ingen gnällis men just nu så vill jag vara en, så jag frossar!


Vill ha vinter NUUUUU!

Om det är kallt så är det lätt att slippa frysa, men värme den går inte att komma ifrån.
Att installera luftkonditionering i vårt hus är inte så enkelt och blir dyrt, och vet inte om jag har lust att snåla och spara för att lägga pengarna på det,

För det finns så många roligare saker man kan göra för dom pengarna                 och förbättra vårt hus, och sist men inte minst god mat  


Så nu känns det bättre, gnäll attacken är över   


Hoppas ni andra har det bra!
Kram






Av Kim - 27 augusti 2010 10:14

Hon stod snällt när jag borstade och vevade bara lite med ena bakbenet när jag skulle kratsa hovarna.

  Hennes tjocka man är nog från hennes Lusitano mamma, annars så tycker jag nog kroppen mest liknar fullblod.

Fast jag har inte sett några unga Lusitano, endast på foto.

Hon börjar få lite mer muskler nu, vet inte hur gör för hon går inte på gym.

Vore toppen om hon kunde ge sin slappa matte ett stalltips ;-)


Idag ska vi attackera djungeln...man kan inte kalla det en trädgård...

Det växer alldeles för bra här! Och det är inte bra...




Av Kim - 26 augusti 2010 23:38

Åkte till stallet ikväll, och sen på vägen hem vid halv nio så hade solnedgången så fina färger, tog några foton i bilen.

Inte de vackraste platserna att foto på, en massa gatlampor och ledningar, men himlen var så fin.      


Av Kim - 25 augusti 2010 21:59

Vi har fortsatt med att måla idag, varmt och svettigt.

Fast det är mycket roligare nu när vi kan göra det tillsammans, annars när Bene jobbar så faller alla händiga jobb på mej.

Så det gäller att passa på nu innan hans semester tar slut.


I år så ska han vara studierektor igen...mycket mer jobb och bara en liten liten inkomstökning, fast den kommer inte märkas för här i Spanien så har de nu sänkt lönen för alla stadsanställda pga av krisen...


Men men skulle inte babbla om det :-)

Vi har målat den nedre delen av fasaden i grått, och jag tror att vi har gjort av med 5% mer färg än nödvändigt...

Varför måste jag alltid måla mej själv...ben,armar och ansiktet.

   Men efter dagens slit och en välbehövlig skrubb i duschen, så åt jag en fantastisk middag.
Bene hade blivit inspirerad av någon på tv som gjorde Te och Bene använde flera av kryddorna i maten istället.

Stekta grönsaker med kummin, lök,vitlök, purjolök, morot, paprika, muskot nöt, grädde, smör, salt, peppar och rivet citronskal.

Stekt fläskfilé med kanel, ingefära, nejlika, vitlök , grädde, salt och peppar .

Med lite färskt bröd för att inte lämna en droppe kvar av såsen.
Vilken smaksensation!!!!

  Mums, och lukten av rivet citronskal sätter verkligen igång aptiten.
Annars så gillar jag inte alls diskmedel och annat med citron lukt, usch fy blä,

men äkta rivet citronskal är underbart.

Av Kim - 24 augusti 2010 13:41

Snart börjar Bene jobba igen och det finns många saker kvar på LISTAN...

Så idag har vi skrapat ( nä    nu försvann svenskan igen, hmm det jag vill säga är fyllt i sprickor) och målat.


Så här tjusiga är vi...

  Det var jag det.

Jag kom på ordet   Spackla, puh annars hade jag gått och grubblat över det.

Och här Bene

Hola Gloria y bienvenida

Espero que puedas disfrutar del Blogg

Un abrazo!





Av Kim - 23 augusti 2010 19:21

Konstig titel, men det jag menar är dom stora skillnader i tex temperaturen.

Uppe i El Paso är det 30 grader och här 24, och det är ju bara några kilometers avstånd.

Det är ganska viktigt att välja rätt ställe att bo på här på ön.

På en del ställen blåser det nästan jämt och bara några hundra meter bort nästan aldrig.

Vi hade tur när vi köpte vårt hus, vi har topp klimat här jämfört med andra ställen på ön.

För oss så var det magkänslan när vi klev in här som avgjorde saken.

Utsikten var bara en fin bonus.


Här är min utsikt från matbordet

    Jag är en periodare (i tittning), ibland går det några veckor och jag ser inte utsikten, och sen plötsligt så ser jag den igen och blir tagen...


Var uppe hos Nelly (El Paso) det blev bara, (fel inte alls bara) ...det blev kärlek och klia, för varmt för att borsta. Vilket uppskattades  :-)

Dankil fick mer klining än Nelly, för han ser till att ställa sej närmast mej hela tiden, han hade nog gärna varit "knähäst" och bott inne hos mej.

Jag satt på en stubbe och höll hans huvud i min famn, och han stod där och sov.


Och här kommer en KRAM till gulliga Åsa, hoppas du får mysa med kaffe i solen i morgon igen.


Hasta luego baby  ;-)

Ovido - Quiz & Flashcards