Varmt...

Alla inlägg under augusti 2010

Av Kim - 22 augusti 2010 20:08

Det är precis va det ska bli  

Och näää jag har inte fått tomtar på loftet   

För i år blir det svensk jul .....i Sverige......i  Stockholm  


Jag, Bene och Delia tar ett      till    , Alex stannar hemma och ser till att huset står kvar...hoppas vi....
Vi fick tag i hyfsat billiga biljetter med Norwegian.


Idag har vi promenixat med hundarna, Shiva "travade" på så ännu finns det krut i damen. 
Vi hämtade lite grenar och grönt, och alla hästarna verkade komma ihåg Benes jeep (= mat), jag kör ju normalt med min lilla bil dit.


Glada hundrumpor...

  Och snart mogna fikon...kanske torka några om ta med till jul...

Och Ulrika & Co har lovat att fixa snö och sol, så bättre kan det inte bli!

Kram världen!!!!!!!!




Av Kim - 21 augusti 2010 17:34

Idag så har Bene gjort en fiskgryta med bland annat söt-potatis (som jag älskar   ).

  Men han kan ju inte laga bara en rätt...

  Men men vi överlever nog det  ;-)

 Sen blev det kall melon till efterrätt.
Bene han kan konsten att njuta han...

Mat
Av Kim - 19 augusti 2010 17:29

Imorse red jag lektion igen.

Silver var lite busig först, men han glömde snabbt bort det då han var tvungen att använda hela sin fantasi för att förstå mina icke så klara hjälper...

Idag så krånglade jag till det, det blir så när jag tänker för mycket, och slutar känna efter vad hästen behöver för att förstå.

Jag vet att jag har blivit mycket bättre det senaste året, men ibland (idag) så känns det nästan oöverkomligt...


Vill tacka er som kommenterar här på bloggen, det känns bra att veta att ni finns där. Kram på er!


Jag har två glada hundar idag, dom har fått ett par kött/märg ben att gnaga på, vilket dom gör frenetiskt!
Shiva gnager så mycket att hon blir andfådd ! kanske bra motion?


Sitter mitt emot Bene vid skrivbordet, tittar på honom, och hela jag känner hur glad jag är att han finns i mitt liv :-) mys!


Ciao





Av Kim - 18 augusti 2010 15:41

Vaknade efter en jobbig dröm, var klart sur.
Hade nackspärr och golven var sååå smutsiga, jäkla älskade hundar!

Och Bene verkade bara vara i vägen...

Var inte sugen på frukost och Mila bara skällde på bilar, katter, hundar och och och.


Försökte tänka positivt, men det var svårt...

Så skit i att fundera och börja agera!!!


Bestämde mej för att ta in Mila, och äta frukost, inte sätta mej vid datorn, och att börja städa.

Gjorde rent den nedre terrassen och möblerade om, blev riktigt bra.

Bene och jag gjorde huset rent och känns lätt att vara i.

Skar upp kyckling file och Bene hämtade ner lite "Caña limon" (citron gräs ?)

Sen lämnade jag köket och färgade ögonbryn och fransar, och vips så har jag ögon som syns :-)

Bene lagade en vansinnigt god curry gryta med ris!

Som snabbt slank ner!


Och nu är detta en toppen dag, jag älskar mej, Bene, nära och kära, Mila & Shiva, Nelly och mitt liv och världen igen :-)


Det går helt klart att vända en "dålig morgon" till en bra dag, det gäller bara att bestämma sej!


Önskar att ni alla ser till att ni får en toppen dag :-)





Av Kim - 17 augusti 2010 16:58

"Inga" ögonbryn eller ögonfransar idag! 
Hade tid hos Victoria igår och glömde helt bort det, suck!

Så här på sommaren så flyter dagarna på och jag har inte så bra koll på vilken dag det är. Victoria skulle ha färgat mina fransar och bryn, för då VIPS så syns mina ögon!


I går flög Delia till Las Palmas, så nu är vi bara tre kvar.

I morse åkte vi till skogen och letade upp några grenar som Nelly kan gnaga på, det gillade hon.

Sen åkte vi till den glade Sr från Sevilla som har köttaffären i El Paso, vi fick med oss skratt och 1000 kr kött, tänk vad ett glatt leende säljer...

Nu ligger det mesta praktiskt uppdelat i frysen..utom leendet så klart ;-)


När vi kom hem stod det en låda vin på trappan (vinklubben).

En flaska slank ner till maten, god var den.
Viña Real, plata, edicion limitada, crianza 2007, Rioja.


Bene gjorde en lins gryta med chorizo och andra läskiga köttgrejer, så jag var tvungen att äta min favorit: Nudlar med smör, stackars mej ;-))


Funderar stark på att försöka mej på klicker träning med Nelly, grejen är bara att här finns inga kurser, så jag får studera på Youtube, en praktisk och ofta bra skola ;-)

Klicker kan man inte köpa här, så får träna på att klicka med munnen, hmm, men det ska nog gå.


Har tittat på Svensk tv idag (på nätet) såg Cleo, lite rolig tycker jag, den känns lite "hemma".

Ni får så gärna tipsa mej om Svenska program/filmer, som jag sen kan se på nätet. Får ofta "svensk-hunger"!

Och som alla utlandssvenskar så är jag patriot, det blir man efter några år...


klart slut...för nu ;-)








Av Kim - 16 augusti 2010 15:04

Vi skulle just äta när det började bullra ute.
Shit, det brinner var första tanken, sniff sniff, inte nära det luktar inte brand!

När det brinner här så är det helikoptrarna man hör först, sen brandbilarna.


Jag och Bene sprang ut och kikade, men stackars dövstumma svärmor undrade vad vi sprang för, inte lätt att inte höra  :-(


Det var bara brandövning, men spännande var det , så ut med svärmor på första parkett, det gillade hon :-)


På ett berg nära vårt hus finns det en liten grus platå, där hämtar helikoptrarna upp sina tomma vatten "säckar"

  Sen flyger den iväg till någon  stor öppen vattentank där den kan sänka ner och fylla upp "vattensäcken"

Då är den klar för att bekämpa elden med sitt vatten

Här kom en flygande strax bakom vårt hus, det bullrar så det känns i kroppen, häftigt!

  Oj, det var mycket "action" för oss som är så vana vid "mañana mañana lunken"


Av Kim - 16 augusti 2010 13:28

Har nu suttit och läst i den fina veterinär hästboken som jag fick av UP & Co.

Det står så mycket viktiga saker som jag inte har riktig koll på.

Tror inte jag skulle våga ha egen häst hemma, suck,

Att jag hade det när jag var 13 år och att ingen häst blev sjuk eller dog...


Känns tryggt att Nelly är uppe hos Elke som kan så mycket mer om hästsjukvård.

Hon är också bra på kolik, och har alltid sprutor hemma och kan ge intravenöst.


I Sverige skulle det inte kännas så skrämmande då det finns många veterinärer, djursjukhus och hästkunniga tillhands.


Här finns det ett par häst-vet. på andra sidan ön, och de är mycket upptagna, så är det bråttom så kan det bli knivigt.


Djursjukhus existerar inte, vid operation måste man själv transportera hästen till Teneriffa med bilfärjan.


Jag får nog ta att läsa på lite mer ang. häst.

Och börja känna igenom Nelly varje dag för att kunna märka om det är något som förändras, gör andra hästägare det varje dag?


Hmm... tur att jag blev "kär" när jag såg Nelly och köpte henne innan jag hann grubbla för mycket ;-)))


  Nelly 9 månader, då jag träffade henne första gången.
Hästen bakom var inte hennes mamma.




Av Kim - 16 augusti 2010 01:20

Slapp morgon och sedan lunch på Balcon de Taburiente, gott.

Tror vi har haft det runt 25 grader idag, precis lagom.

Jag och Delia i linne, och svärmor i undertröja, t-shirt, skjorta och kofta...(och byxor så klart)

Lite svårt att förstå...


Bene har "skaffat" nya vänner

Och här ett foto på lilla Mila

Som vi tyvärr inte har lärt oss att tala med...och därför "talar" hon sååå MYCKET, suck!

 


Skapa flashcards