Varmt...

Alla inlägg under september 2010

Av Kim - 29 september 2010 14:34

Idag var så jätte sugen på smörgås.

Och jag är så lyckligt lottad att jag kan få det  


Så nu har vi smörgåsfrossa och det är precis så jäkla gott som jag föreställde mej, YES!


Nybakat bröd, majonnäs, skinka, ost, lök, tomat, paprika och sallad = Lycka kan vara så enkelt ibland.


Bene har lite annat majonnäs, grönsaker, chorrizo, och färsk getost (som han hämtade på en grannes gård i morse)


  Oj va mätt och nöjd jag känner mej nu  


Idag så är det general strejk i Spanien, fast jag körde genom stan nyss och allt såg öppet ut.

Bene strejkar i alla fall, men på ett ovanligt sätt.

Han har suttit hemma och jobbat sen tidigt i morse, och nu åkte han ner för att hämta/lämna mer jobb i skolan, så han kan fortsätta jobba här hemma i eftermiddag.

Men dom drar av från lönen eftersom han anmält sig som strejkande, så det är väl hans sätt att visa att han är missnöjd med regeringens kris åtgärder.


Igår kom killarna som nu ska bo i gästhuset i två veckor, deras plan var försenat ett par timmar i går kväll, så vi ska gå ut och ta ett glas vin med dom i kväll istället.


Har fått en del svar från mäklarna men hittills inget intressant.

Det finns ett litet hus, men där finns det nog inte adsl.

Om ni är nyfikna så kan ni kolla på det här: http://www.real-estate-lapalma.com/GB2-04-elpaso.html

Leta efter hus i El Paso och en bit ner finns hus nr E291, klicka och vips!


Dom har översatt texten till engelska med ett program, det låter konstigt/roligt!

Så det är ett perfekt hus för "man and beast"!

Det är nog jag som är "the beast" hos oss   


Imorgon ska jag äta lunch med Gunilla det blir så klart Thailändskt igen, mums.


Gud va jag snackar mycket om mat...jag kanske börjar bli ett "mat-beast"  


Fotade Nelly idag igen!
Hon ser verkligen ut som en tonåring, långbent och gänglig, växer så det knakar och ibland är det fram och ibland bak, ingen ordning alls   

 Och här hennes tunna rumpa...

 

Kollade hoven och talade med Elke om hästen som förlorat  en bit av hoven, enl. hovslagaren så är det ett svamp angrepp, men det är inte strålröta eller bärrandsröta (ingen svart rand synlig).

Hoppas nu att de fått rent inuti och att det läker ut snabbt (ta i trä). 


Klart slut...

Av Kim - 28 september 2010 11:56

Känner mej lättad, jag gick felfri genom mammografi och gyn  

Jag vet att det är fånigt men eftersom jag känt mej så tursam med mitt liv, så var jag lite rädd för att det roliga skulle ta slut...dumma tankar, men de spökade där bak i hjärnkontoret.


Så nu kan jag jag släppa det och fortsätta att vara nöjd med mitt liv, puh  


Igår fick jag gjort det mesta på listan, var så nöjd med mej själv.

Det finns en lista  idag med men den är kortare.


Igår när jag kom till stallet var hovslagaren där, en av Elkes hästar hade en lös sko.

När Elke märkte det såg hon att det fattades en bit av hoven.

Det visade sig att det var svamp, som angripit hoven, jag har aldrig sett det förr.

Hovslagaren fick skära bort allt angripet, göra helt rent och fyllde sen i med epoxi (?) och satt på skon igen.

Det får sitta där tills den riktiga artificiella "hovmassan" kommer (beställd, finns inte på ön).

Hästen är inte halt fast det är en rätt stor bit av ena hovväggen och en bit in som är borta.


Ni som läst om Elke och hennes otur tidigare förstår hur konstigt jag tycket det är.

Det är nästan som om man kan börja tro på "onda ögat"....eller något , inte vet jag, men konstigt är det att allt drabbar henne.
Vill inte tro på sånt, det skulle göra livet mycket obehagligare... 


I morgon ska vi nog försöka ta bort ett par av Nellys stygn, men är osäker på om Nelly kommer att tillåta oss det.

Hon har mycket starka åsikter min lilla dam...
Annars får vet. komma och droga henne.


Igår kom Gunilla hit på kvällen med lite ost, nötter och oliver och så slank det ner en flaska vin, mums igår, och ufff idag...men trevligt var det   

I kväll är vi utbjudna, prova vin med killarna som ska bo i gästhuset, ska bli trevligt, men ska kontrollera intaget känner jag.


Nu ska jag gå ner i gästhuset och bädda, hänga fram handdukar och torka av det sista i köket.


Här är några bilder från vårt gästhus, för er som inte sett det.

             

Nää nu måste jag gå ner!


Hej hopp!









Av Kim - 27 september 2010 10:22

Eftersom jag har mycket att göra så fastnar jag vid datorn  

Imorgon eftermiddag kommer det två trevliga killar från Tyskland  som ska hyra gästhuset i två veckor.

Dom var här förra året och ville repetera  


Så på min lista idag finns:

Dammsuga

Torka golv

Damma

Bädda

Köpa två individuella täcken

        frukt

        blommor

Åka till Nelly

Dammsuga mitt eget ludna hus

Fixa lunch

Vika tvätt


Listan kan bli längre men slutar där för min mentala säkerhets skull   


Och här sitter jag vid datorn  





Av Kim - 26 september 2010 00:40

Här kommer lite bilder på hur Nelly och hennes kompisar bor.

Nelly och Dankil är sambos, deras hem har en öppen planlösning

     

Dom går på grus, annars hade det blivit för dammigt under större delen av året och sen geggigt.

Det regnar inte alls under cirka 6 månader, och sen när det nån gång regnar så regnar det hinkvis!


Nu några foton på hur Elkes andra hästar bor i hagen bredvid.

  Där finns tre boxar, sadelkammare och foderkammare.

Deras hage är lite större än Nelly & Dankils.

 

Här på ön så finns det kapplöpningshästar, loppen gör dom på gatorna/vägarna inne i byarna.
Många av dessa hästar har ingen tillgång alls till hage, utan står i box och kommer bara ut vid ridning.

Dom tränar även dessa hästar dagligen på asfalt.

Man behöver inte vara ett geni för att förstå hur mycket stryk deras kroppar får av detta hårda underlag, SUCK!!!!!!!


Det används ganska mycket hormoner, smärtstillande och "uppåt tjack".

Så det är klart riskfullt att köpa en fd kapplöpningshäst, som ser stark  och frisk ut, ofta så är de inre organen skadade och utan drogerna så blir det en spinkig krake kvar, och de brukar inte klara sig så länge.
Det har så smått börjat ändras och en del sköter sina hästar bättre, men det är en lång väg kvar...


Det finns bara en gård som skördar hö här, det växer helt enkelt inte så mycket och det finns inte heller så många plana platser här på ön, det är ju en mycket brant och hög ö.

Så allt foder skickas hit i containers från det Spanska fastlandet.

Vi slänger mycket foder som har möglat pga av att fukt har trängt in under båt resan hit.

Här är det mycket vanligt med kolik, det beror både på fodret och tydligen också på klimatet...


Tja det var lite om hästhållningen här på ön, det var ju några av som var lite nyfikna på hur det fungerar här.

En annan dag kommer mer, eller om ni har frågor så fråga på.


Nu sover alla och här sitter jag, har liksom kommit över sömnigheten, hmmm


I morgon så blir det hundpromenad och sen ska Bene kolla på Formel 1, Alonso startar på den främsta platsen, Bene är lycklig och nervös.

Sen ska vi äta lunch hos Mamma o Georg, det är alltid gott för Georg är inte kock för intet...


Idag har jag skickat mejl till minst tio olika mäklarfirmor, med en beskrivning på vad vi söker, så nu hoppas jag att mejlen börjar droppa in nästa vecka, så spännande, jippiioo!


Detta har blivit ett låååångt inlägg, sorry


Godnatt!



Av Kim - 24 september 2010 19:57

Kom nyss hem från Nelly, idag var hon en häxa! 
Tur för henne att jag älskar henne och inte är rädd.

Hon försökte tvinga mej att ge henne äpple, men se det gick inte   

Testar gränserna gör hon den lilla damen, jag har aldrig haft en sån fräck häst.


Ringde en mäklare idag, och berättade lite vad vi söker.

Minst 3000 kvm hyfsat plan mark så ridbana, hage och liten padock får plats.
Det måste ligga i en zon där det finns adsl, för utan internet överlever vi inte.

Ett hus med minst två sovrum och inga fuktskador.


Så nu väntar jag på att de skickar mej ett mejl, jätte spännande  


Har sett ett litet fint hus med 9000 kvm plan och fin mark ligger i precis i skogsbrynet, toppen, men tyvärr så är jag nästan helt säker på att där finns det inte internet   .


Här på ön finns det inte bete till hästarna mer än max 3-4 månader per år, och det magert.
De flesta hästar här har ingen tillgång alls till bete.

Där Nelly är nu går de på grus i hagarna.
Elke utfodrar hästarna 4 gånger per dag.

Raigrass slänger hon ut på marken så har de lite att pyssla med.


Här är en bild på Nellys sår med fin blå tråd, knappt svullet  

 

Så hon kommer fortfarande att kunna bli en skönhetsdrottning  


Undrar fortfarande var/hur hon fick det, kan ha varit en spark?
Men efter en sån smäll borde det väl vara mer svullet.


Uppe hos Nelly såg jag att en av Haflingerna var orolig och lade sig ner flera gånger, hon verkade ha ont, kanske kolik.

Så jag ropade på Elke, hon fastslog en lindrig kolik, gaser.
Elke gav en spruta intravenöst, massage och lite promenad, efter en halvtimme så bubblade det normalt på båda sidorna av magen, lättnad.

Men Elke kommer att kolla henne en gång i timmen hela natten.


Så jag känner mej rätt lugn att Nelly är uppe hos Elke, där är hon under god uppsikt.


Nu ska jag ta och äta nåt, magen talar till mej med hög röst nu, så det är bäst att lyda för jag är ju en lydig flicka  







Av Kim - 23 september 2010 09:48

Sitter här och väntar lite, ska upp och rida lektion för Elke.

Vi väntar på att vattnet ska sjunka lite, det    HELA dagen igår och nästan hela natten.
Men nu är det     igen.

Jag gillar regn och ser fram till att det ska börja växa i naturen, både grönt och inte minst svamp!!!


Härom dagen åkte jag ner till en mäklare på eftermiddagen men det var stängt, hm.

Har tittat en del på internet, och sett några hus som kanske är intressanta.

Ska ringa och be att få visning.


Igår efter att ha fixat lite med Nellys sår, som ser fint ut, åkte jag upp till ett stall i närheten som Celin (hovslagaren) talat om.

En av tjejerna där har nämligen startat en mäklarfirma, och har ev. några "häst ställen".

Det var så roligt att få prata häst, jag saknar att kunna få "ventilera" häst.

Med Elke blir det inte så mycket, jag gillar Elke men hon har såå bestämda åsikter och tycker helt klart att hennes är de enda korrekta.

Så det inbjuder inte till diskussion eller frågor.

Elke tycker bland annat att klicker träning är för hundar inte för hästar.

Hon såg mej be Nelly att backa och sa åt mej: Men gör inte så, för hästar är det en bestraffning...

Så nu klickar och backar vi när vi jobbar ensamma jag och Nelly.


Det känns tryggt att ha Nelly hos Elke nu, men känner att i framtiden vill jag fritt själv känna vad som är rätt för mej och Nelly.


Ops det sitter nog en öm tagg där...lite större än jag trodde...


Nä nu ska jag hoppa i ridkläderna.








Av Kim - 21 september 2010 14:26

I morse ringde Elke från stallet, fick direkt en klump i magen.
Nelly hade ett sår i ansiktet som blödde och vet. var på väg för att sy ihop.

De hade försökt få tag i henne men hon vägrade...så Elke bad mej komma upp.
Vilket självklart "vilda hästar inte skulle kunna stoppa mej".

Kan säga att det gick lite snabbare upp dit idag.


I min fantasi hängde löst skinn och en massa blod, blir ibland dramatisk...fast det inte brukar synas så mycket på utsidan.
Nu var det dock inte alls så farligt, puh!

 

Jag fick tag på henne direkt (kändes fint),och när vet. kom fick hon en lugnande spruta och blev ihop sydd, snabbt enkelt utan trauman. 
Så nu är allt lugnt igen.


Har kollat bilderna på Nellys pappa och han ser inte ut som ett Engelskt fullblod.

Det var mitt första intryck igår men ägaren påstår att det är  Engelskt, det finns inga papper ...

Ser han inte lite mer PRE ut med sin man och sin kropp?


Fick ett samtal från doktorn, det var nödvändigt att göra om mamografin, den var suddig....blev lite funderande...

Men han visade bilden och den såg väldigt suddig ut jämfört med den andra, så jag har bestämt mej för att inte oroa mej.

På måndag eftermiddag får jag besked.


Nu har jag lagat mat och väntar på Bene, fast magen kurrar så högt att jag vet inte om jag kan vänta länge till.


Har funderat på att åka ner till en mäklare idag och kika lite, är sååå sugen på att köpa ett hus på med lite mark.

Att kunna ha Nelly hemma, hundarna lösa på en stor tomt, kanske några höns och en katt, fruktträd mmmmm så mysigt!

Och mer jobb men min kropp skulle må bra av att röra lite mer på sig.

Mumma för knopp o kropp!


Vi får se om jag åker i eftermiddag, känns både roligt och lite skrämmande ;-)


Av Kim - 21 september 2010 00:07

Här kommer några foton som jag tog ikväll.

         

Ovido - Quiz & Flashcards