Varmt...

Alla inlägg under september 2010

Av Kim - 10 september 2010 10:52

Och så här ser det ut idag

    Tittar hellre ut för inne ser mitt golv ut så här, hmm älskade Shiva!

 

Här kommer några bilder på Mila som har sett morgonens stora nyhet: En granne har släppt några getter nere i backen!!!

     

Nä nu ska jag ta och dammsuga lite.

Så nu ska jag ta fram dom sladdlösa hörlurarna...
Sen kopplar jag upp mej till Sthlms stadsbibliotek och lyssnar på en deckare under tiden, moderna tider älskade tider !


Tack för alla kommentarer ni skriver, känner mej närmare er och Sverige, det är själagodis det, och eftersom jag gillar godis ...


Av Kim - 9 september 2010 09:22

Här sitter jag nu och ser ut som en fisk, med öppen mun.

Ett klart tecken på att jag inte är riktigt vaken än...

Jag rider lektion varje Torsdag morgon, och kommer inte i säng i tid på Onsdagar av någon mystisk anledning.


Ska nu stjälpa i mig min proteindrink, vitaminer och fiskleverolja, sen blir jag som ny   skam den som ger sej eller allt börjar med ett litet steg, hmmm


Min hurtbulle plan håller inte riktigt, jag kommer liksom inte till aktion från tanke.

Är nog inte mogen än  


Igår så städade jag nästan hela dagen 

Vet ni hur dammigt och skitigt det kan bli i ett städskåp?  det vet jag  

Men nu är det rent, så nu glömmer jag det igen under en låååååång tid.

Jag lider helt klart inte av städmani, så igår när anfallet kom så  var det lika bra att köra på utan stopp, man vet aldrig när det sker igen.


Imorgon ska jag hämta Gunilla och Manuella på flygplatsen, ska bli roligt  


Nä, borsta tänderna, rufsa rätt håret och åka upp till stallet.



Ciao




Av Kim - 7 september 2010 20:19

Fick gjort det jag skulle på förmiddagen, tänk va lätt det var, jag som skjutit så på det, ack ack ack   
Jag är så bra på att skjuta på saker  


Idag lagade jag en tonfisk sås med svarta oliver och spaghetti, mums gott!

Bene jobbar på förmiddagarna nu tills lektionerna börjar igen, som studierektor så är det mycket som ska fixas.
Och då får jag rycka in i köket, mitt problem är att efter några dagar så "tryter" ofta min fantasi...

I morgon blir det entrecote med ???? ingen aning.


Var nyss uppe hos Nelly och vi gjorde vår klicker övning.

Den går ut på att jag står vid hennes sida med godis, om hon försöker komma åt godiset/mej genom att snurra runt eller böja sig så snurrar jag med så hon inte kommer åt mej/godiset.


Hon vred på halsen en gång och tiggde argt först, då ignorerade jag henne, då vände hon huvudet rakt fram men hade all sin uppmärksamhet på mej, jag sa klick och gav en godis.

Vi gick några meter och vi provade igen, då höll hon huvudet rakt fram direkt!
Provade andra sidan, fungerade också.

Så det verkar som om mitt kakmonster till häst har börjat tänka...


Jag fick tre foton framkallade idag, foton som Caroline (min brorsdotter) har tagit, hon är sååååååååå bra på att "fota" hästar!
Och detta utan att vara "häst tokig", men en stor djurvän är hon.

Jag köpte en fin ram och gav mamma och Georg ett foto av Nelly, blev succé!

Elke fick foton på Nelly och Dankil, glädje där också.
Dom vill beställa foton på dom andra hästarna också och undrar när fotografen kommer hit igen.


Här kommer bilderna, ni har nog sett dom men de är ju så fina   

   

 

Hej hopp!








Av Kim - 7 september 2010 10:33

Idag ska jag åka ner till stan, ska framkalla några foton på Nelly, beställa tid för min egen "besiktning".
Har slarvat de senaste två åren   varken cellprov eller mammografi, så nu är det dax  


Igår blev det både promenad, trampmaskin och ryggövningar   
men ska erkänna att i helgen så var jag inte särskilt aktiv...


Här kommer några foton på några ""spanjorskor" som jag saknar...
  Och här en på den som ska rulla ner till stan nu...
 
Ole!!!



Av Kim - 5 september 2010 15:43

Mätt och belåten och lite  ...


I morse åkte vi upp till El Paso och promenerade med hundarna, Delia följde med, så Mila var extra lycklig.

Shiva haltade glatt fram, hon gillar att komma till nya spännande platser för att lukta sig till de senaste nyheterna...

Jag erbjöd henne att vila lite men hon hade inte tid, och det kändes lugnande.
Hon fäller så in i ....kan kanske fylla kuddar till soffan   


Vi hade tänkt göra grönsaker i ugnen till lunch, men mamma och Georg ringde och ville bjuda ut oss på lunch.

Tja... man får väl "offra" sig för familjen   , det blev El Secadero.

Vi åt först stekta gröna (typ) jalapenos med grovt salt, och de flesta var riktigt "hotta"    så för att överleva var jag tvungen att äta bröd med Allioli, stackars mej    Ja, livet är tufft ibland ...

Sen åt jag grillad oxfile med paprika sås, helt ok.

En Cafe solo (expresso) och deras hemgjorda citron mouse, man vill ju inte vara oartig när någon bjuder en  


Igår var det LÖRDAG och jag vill inte gå in på min kosthållning för igår ...heller inte träningen...

Men det gjorde mej inte olycklig, och det är väl det viktigaste, eller?


Igår tränade jag Nelly att inte tigga med hjälp av klicker träning, och det verkar verkligen fungera, hon är smart hon min fina häst!!

Jag har fått bra råd på en Norskt forum, som jobbar mycket efter Ellen Ofstads idéer, som jag känner känns rätt för mej.


Bene sover nu siesta och snarkar så sött...hundarna ligger på golvet på var sin sida av sängen och sover de med, lugn och harmoni härjar  


En av hästarna i stallet har ont i ett framben, vill knappt stödja, ingen svullnad eller värme, det verkar var högt upp, i morgon kommer vet. dit.

Det är en häst (fullblod/arab) som används flera gånger i veckan på lektion.

Denna senaste månadens värme och nu hälta har stoppat alla Elkes inkomster via lektioner, stackars henne.


Vore bra om jag senare ikväll skulle orka mej upp på trampmaskinen och sen göra mina rygg övningar.

En spark i baken för att komma igång skulle nog behövas.

Drömmen är att åka till Sverige i jul med bra bål stabilitet och som en mindre fläskig 49,11 åring...


I Januari fyller jag 50, konstigt...när ska jag mogna då? brukade jag fråga mej...

När jag var 15 så trodde jag man fyllde tant när man var 20, och då skulle man klart veta vad man ville och inte.

Sen har jag flyttat upp "vuxen" åldern si så där vart tionde år, men nu vet jag att jag aldrig kommer att bli "vuxen" för jag kommer ju alltid att vara jag, och det är jag bäst på !


Man kan ömsa skinn men inte själ...


Gud vilket svammel men det är den starka matens fel, var ju tvungen att släcka törsten med öl...


Ciao!







Av Kim - 3 september 2010 21:12

Idag tog vi med oss både Mila och  Shiva, men Shiva blev trött, varm och haltade, så jag gick bara en liten vända, min stackars gamla gumma  

Här tog vi en liten paus i skuggan.

Här kommer Mila Och Bene som tog en längre runda.

  När jag kom hem så tränade jag bål stabiliteten, lite mer än igår och sen trampmaskinen i 7 minuter, sen klev jag av på skakande ben, hmmm


Fixade med Nelly hon var lugn och snäll tills jag gav henne en bit äpple.

Jag tror äpplen är en drog för Nelly, hon förvandlas till en krokodil med öronen slickade bakåt när jag ber henne göra något, hon vill bara ha mer och NU, inte roligt.

Måste hitta ett lagom gott godis för henne, så hon inte tappar fokus helt.

Skulle behöva en kurs i affirmativ träning  


Bene köpte ägg hos vår äggtant idag, som vanligt så gav hon Bene en massa...

 

Tomaterna är mogna, så imorgon får jag nog göra en god tomatsås.

På höger sida ligger det sötpotatis, en dröm friterad och med lite salt...


Har inte ätit godis idag (för vattenmelon räknas väl inte) :-)



Av Kim - 2 september 2010 22:00

Ja, det är jag idag...


Först sköta häst plus massage (svettigt och mysigt), sen liten ridlektion (roligt).

Hem och laga mat (mycket protein), äta och slappa lite.

Och stod emot sockersuget som har minskat de senaste dagarna, SKÖNT!


Sen drack jag en stor Café espresso   sen blev det fart!


Tog sen ut gamla Shiva på en kort lugn promenad, hon njuter och jag blir glad.

Efter det promenerade jag med Bene och Mila, svettigt, fast ska erkänna att jag gick bara upp till utsiktsplatsen vid vägens slut, jobbigt nog.

När jag kom hem åkte "liggunderlaget" fram och jag tränade enligt Björns anvisning.

Sen fick jag en lysande ide    ställde jag mej på trampmaskinen, tänkte; trampar tills Bene kommer ut ur duschen, DET VAR DE LÄÄÄÄNGSTA 6 MINUTER I MITT LIV :-)))


Släpade mej till duschen, och efter duschen hände något konstigt.... jag EFTER-SVETTADES ett konstigt begrepp som jag knappt har hört talas om     


Men jag mår sååå bra idag, hoppas det känns lika toppen imorgon och inte bara i knoppen utan även i kroppen  


Så idag har jag lyckats ganska bra enligt listan jag gjorde härom dagen.


Ikväll så har jag ätit Benes goda hummus med ugnsbakad paprika och svarta oliver ( och ja, jag vet, bröd som kanske inte är så sunt...men det var bara en skiva ;-)


Och som boende i Spanien så kan jag inte uppföra mej för konstigt. så jag offrade mej och tog ett glas gott vitt vin som en vän gjort   


 God natt!




Av Kim - 2 september 2010 20:08

Har haft en mysig häst förmiddag :-)


I morse åkte jag upp till stallet, hämta Silver, ryktade och kratsade hovar och sen fick jag lära mej en massage för att få hästen att slappna av och för att upptäcka ev. spända muskler. 
Silver har ju inte blivit riden och pysslad med pga värmen, var först lite misstänksam, sen slappnade han verkligen av.

Sen borstade jag ut svans och man, det tog jätte lååång tid, rastafari efter all blåst.
Det blev en skritt lektion, han försökte lite bus i början, det märks direkt när han stått.

Jag aktiverar honom och då glömmer han snabbt bort "buset", annars bockar han gärna, som tur är med lite ryggaktivitet, lätt att sitta kvar.

Fast nu har jag ju två diskbråck, och vill inte riskera mej som förr.

Han gillar verkligen att jobba, han föredrar ridbanan framför att ridas ut.


Silver har ju lite "skit i ryggsäcken" så han blir osäker ibland.

När han kom hit för fyra år sen var han direkt farlig.

Han gick till attack i hagen, idag gillar han att få besök i hagen.

Men det händer ibland att han får en "lapsus"  på ridbanan när jag får hjälp att sitta upp, han försöker då slå med frambenen och knuffas.


En gång förra månaden, så skulle Hans (Elkes man) hjälpa mej upp, han är inte så uppmärksam på hästarnas beteende.
Han ledde fram Silver till en liten pall, sen tittade Hans på mej istället för på hästen, Silver lyfte frambenet snabbt och satt ner hoven på Hans fot.

Han stod kvar tills jag hann hoppa ner från pallen och flytta honom.


Det tar tid att förändra en häst som haft det svårt.

Han har i alla fall mycket tur, här får han mycket kärlek, inga sporrar inga slag, inget bett i munnen och mycket uppmuntran.


Elke köpte honom på fastlandet (Spanien), hon var inte där för att köpa häst.

Hon hittade honom uppbunden mellan två pelare, och en gubbe som stod och skrek och piskade på honom.

Han skulle tydligen lära sej den "högre skolan" och fattade så klart ingenting, en stressad liten fyra åring.

Elke blev upprörd och sa; att så gör man inte.

Fick till svar att hästen var bråkig, efter lite tjafs fram och tillbaks sa gubben:

köp honom då, du kommer aldrig kunna lära denna häst något.

Elke frågade efter priset, det var lågt eftersom hästen var "knäpp", Elke slog till direkt och två timmar senare körde hon förvånad iväg med honom i en transport.


Silver är smart och är lättlärd, han älskar att klura ut nya saker.

Det går inte att jobba med honom från marken, fast är han lös så springer han gärna runt och byter lydigt gångarter och riktning.


Han har förändrats mycket de senaste 2 åren som jag ridit honom, han kommer att bli bättre med tiden, han behöver tid och det får han.


Man har ju lust att filma honom nu när han jobbar och visa honom för sin första ägare ! !


Ja, det var "lite" om Silver.

En annan grej om honom, han har världens mjukaste trav, helt underbar!

Och han ger mej en massa pussar (slickar), så gullig.

 

     

 

Silver och Dankil leker varje dag, härligt att se.

 




Ovido - Quiz & Flashcards