Varmt...

Alla inlägg under oktober 2010

Av Kim - 30 oktober 2010 14:47

Med min bror här och allt det vanliga så har jag inte haft tid att blogga.

Men nu har jag en stund för mej själv 

Det är mysigt att ha storebror här, hade varit mysigt om han bodde här konstant.


Ska åka upp till Nelly om nån timme, blir nog en liten liten promenad, om jag vågar.

Oroar mej för att nåt ska skrämma henne och att hon sen ska förlora sin cool.

Men våga vinn, annars så kommer vi aldrig framåt, så är det.


Vet ni vad jag med glädje trycker ner i mig just nu?

Olw ostbågar     snack om livs kvallitet!!!


Oj börjar bli mätt, så jag får nog gå över till Spejerhagel salmiak hot hot, ja usch va livet är tufft ibland   


Nelly ser inte alltid så glad ut när jag ber henne backa genom att peta henne lätt med två fingrar på bringan eller vifta lite med handleden och säga back, hon gör det men ser sur ut.

Provade att bara skjuta fram höften när jag står framför henne, då backar hon direkt och ser inte alls sur ut.

Om jag sedan istället putar ut med rumpan och böjer mej något framåt så närmar hon sig.

Och en morotsbit efteråt satt helt rätt tyckte hon.

Trodde inte det skulle vara så enkelt, bra överraskning.


Igår så jobbade Hans med en sorts slagborr för att göra ett hål i marken för ett träd skulle planteras.

Gick dit med Nelly hon sniffade i luften och var nyfiken, och när Hans började borra så backade hon ett par steg så hon stod lite bakom mej med sin kropp, men kikade fram bakom mej för att se.

När jag gick lite närmare följde hon med.

Hon tog skydd hos mej, och vågade stå kvar, känns SÅÅ bra   


En bild från ridlektionen i torsdags, vi fick avbryta den en stund för Silver ville ha lite saltsten.

 

Hej hopp   


Av Kim - 26 oktober 2010 20:59

Jag hade tänk göra ett modigt försök och smaka på Benes fisksoppa, men när jag lyfte på locket så stirrade en ful fisk på mej!

Tja, så var det kört, det blidde stopp

Men som tur var så hade han stekt lite av Peton som varken hade huvud eller ögon, så det var ju ingen fisk liksom, och detta var gott, mums!


Jag trivs klart bäst när mat kommer från paket och inte hav eller gård...

Ibland är det lite komplicerat att vara jag,  men ofta så verkar andra lida mer av det än jag själv.


Nelly var snäll och tålmodig idag, inga sura miner.

Igår så växlade hon var 5 sekund, sur/glad    hon är inte helt lätt.

Hovslagaren var där i går och berättade att Nellys mamma är en riktig surkärring, och att nästan ingen kan rida henne.

Så det känns ju lugnande! 

Undrar hur mycket hon har präglats av att se sin sura mamma när folk har handskats med denna?


I morgon kommer min gulliga storebror, hm känns lite konstigt att ha en storebror och lillebror

Jag menar nu när jag är klart vuxen (läs nästan nästan 50) SYSKON känns naturligare att ha nu.


I morgon är det officiellt lördag så det så!!

Säger bara en sak SALT LAKRITS  



Av Kim - 25 oktober 2010 15:22

Benes bror kom hit med lite fisk, grönsaker och frukt.

Han har en liten fiskbåt och är ute flera dagar i veckan, resten av tiden sköter han bananplantagen och odlar en massa grönsaker och frukt.

Och han använder inte en massa gifter  


De röda fiskarna är djuphavsfisk och den grå kallas Peto här och tillhör tonfiskfamiljen.

Denna sortens fisk gillar jag, filéer utan en massa ben,toppen!

Och inga ögon som stirrar på en...


Bene ska skära Peton i skivor, och sen ner i frysen.

De röda firrarna vet jag inte vad han ska hitta på med, antagligen fisksoppa.

Av dessa stora, söta och goda apelsiner blir det färskpressad juice, slurp 

 Lite mer grönt och orange

Och här är min favorit frukt Manga (inte Mango)

Den är sötare än Mangon men är lite trådig inuti, fastnar i tänderna men den är så god så det gör inget.

Normalt är dom större än dessa, men smaken är som vanligt.

Jag har tagit 20 bilder på den nya brunetten, och raderat alla  

Ska prova med lite smink, det kanske hjälper...

Tänkte ni skulle få se, men det är jobbigt...

Att vara med på foto har aldrig varit min grej.


I går ramlade min svärmor, usch va rädd jag blev, men hon slog sig inte som tur var.

Hon ramlade bara en halvmeter från min kugghjuls ljusstake, det kunde ha gått riktigt illa, fy!

Ska upp till Nelly på eftermiddagen när Bene kommer hem.

Känns befriande att komma ut, är lite trött på att vara hemma med svärmor   

Idag ser det mörkt ut uppe i El Paso, här har vi sol med lite moln och nere vid havet sol som vanligt.


Fick mejl från Manuella i Wien, där får dom skrapa is på bilarna på morgonen.

Det finns så mycket jag saknar av Sverige men att skrapa bort is från rutorna är helt klart inte en!!

Manuella gillar det inte heller så hon har köpt biljett hit, kommer i November.


Ska också ta och leta fram lite gamla hästbilder, men jag får nog be Bene hjälpa mig att scanna, kommer inte ihåg hur man gör.

Han har visat mej nån gång för länge sen, men jag har ett selektivt minne 


Hasta luego...




Av Kim - 24 oktober 2010 11:20

Eftersom jag nu inte är blondin, så har jag börjat tänka lite 

Sitter här och funderar på om jag skulle passa på att bli en annan nu när jag är brunett.

Vad skulle jag då ändra på?   

.

.

.

.

. skulle vara att bli lite mer hurtbulle då        

. och att oroa mej lite mindre  


Men annars så trivs jag rätt bra med mina plus och minus    


Tar det säkra framför det osäkra och frågar inte Bene vad han tycker  

för att söka efter problem är ju en dum egenskap, så den ska jag inte ha  



Nä nu ska jag hoppa ur pyjamasen och fixa lite i huset.

På dagens lista finns:

plocka i/ur diskmaskin

tvätta/hänga

dammsuga

ev. städa lite nere i gästhuset

hjälpa Bene med maten


resten blir utan "måsten"  













Av Kim - 23 oktober 2010 19:39

De senaste dagarna har sol och regn turats om, allt känns så fräscht, härligt.


Jag har inte haft tid att besöka min frisör på läääänge, så idag smet jag iväg till ett annat ställe lite snabbt för en färgning.

Har tid hos "min" Peter nästa lördag för klippning.

Men eftersom mina kära bröder kommer hit på onsdag så ville jag i alla fall ha lite färg i håret.

Min ide var mellanblond, jag visade till och med en bild, men icke sa nicke, nu är jag brunett.

Gick förbi en spegel nyss och en främmande kvinna kikade på mej  

Har nu färgat ögonbryn och fransar mörkare så de passar med håret, normalt är dom jätte ljusa.


Mamma och Georg åkte med upp till Nelly idag, Georg körde sin jeep långsamt upp för vägen och jag och Nelly gick bakom.

Hon blev lite rädd när en tjej öppnade sin ytterdörr och kom ut, men det varade bara ett par sekunder.

Det kom en bil bakifrån, men Nelly lugn.

Hon har lite mer bråttom hem men taktar inte  bara skrittar, och lyssnar bra.

Är stolt och lättad, det ska nog gå bra det här.


När jag var yngre så oroade jag mej aldrig för vad som kunde hända, det känner jag mer och mer hur det förändras...
Jo visst klokare är jag, men lite feghet har också krupit in lite grann.

När jag tänker tillbaka så förstår jag hur upptagen min stackars skyddsängel måste ha varit!


Igår hade jag med mej en plastpåse full med tomma läsk/öl burkar, hon var först nyfiken sen somnade hon...

Dankil tyckte det var riktigt skoj och lekte följa John.

I förrgår upptäckte jag gula styngfluge ägg på Nellys ben, några av de andra hästarna hade också, skrapade bort äggen med kniv.

Enligt Elke ska vi nu vänta 4-5 veckor och då avmaska.


Får se vad som händer ikväll när Bene nu får en "ny"   brunett i sin säng  















Av Kim - 21 oktober 2010 15:40

I går så ösregnade det hela dagen här, det konstiga var att vid kusten Tazacorte - Puerto Naos så sken solen hela tiden.

För er som inte känner till La Palma så kan jag tala om att vi talar om några kilometers  avstånd.

Här är ett foto som visar att locket var på här...

  Här kommer en liten videosnutt på fenomenet    


I morse red jag lektion, jag tränade mest på att inte skjuta fram höger axel, inte lyfta upp knäna, inte ha skänklarna för långt fram, inte sänka händerna, inte "jucka" med höften, inte använda tyglarna så mycket  m.m.

Hann inte med att håll koll på vad hästen gjorde, men trots alla "inten" så var det roligt, det går sakta framåt.

Eftersom det känns lite "jobbigt" att visa en video på detta, så tänker jag göra det ändå, där fick jag  


Några andra av er talade om hästgrejer och förvaring.

Jag kan tala om att bo på en liten ö utan häst-affärer gör det hela mycket billigare och enklare (fast egentligen är jag avis  skulle botanisera timmar varje månad i hästaffärer om det funnits här).

Det finns en liten liten affär som är dyr och inte har roliga saker.


I min lilla plastlåda 40x30 så finns det 3 borstar, 1 ryktskrapa, 1 hovkrats, 1 grimma, 1 grimmskaft, och 1 flugmask.

Till mej har jag 2 par ridbyxor, rid skor/stövlar, chaps och en hjälm.

Detta är allt så här länge, det ni, ligger jag i lä eller ?

I jul när jag är i Sthlm ska jag nog  handla så mycket som min resväska klarar, fast måste lämna lite plats till salt lakrits och Olw ostbågar så klart!


Min   som min man fick smaka på härom dagen, var bra, har gett utdelning.

Ibland måste man   lite för att få till en reaktion.

Så nu är allt   igen, skönt!


Slut för nu   






Av Kim - 19 oktober 2010 00:30

Tja nu har jag tid att sitta här vid datorn en stund, fast jag börjar bli lite sömnig.

Bene hörs snarka i soffan framför tvn  


Igår var jag riktigt     på honom, men ikväll så känns allt bra igen 

Det mesta här i livet går att lösa med konversation, som tur är.

Fast jag behöver ofta lite tid först innan jag är redo för det...


Vi var och kikade på hundpensionatet, och det är ok,  blev lovad att de skulle få sova inomhus på nätterna, det känns bra med tanke på Shivas stela leder.


De senaste dagarna har jag kratsat Nellys hovar utan problem, börjar med den "problematiska" istället för att sluta med den, så nu är det löst   


Fick en kommentar (ang.häst) från en bloggare (okänd för mej) som jag valde att inte publicera.

Den var ganska kritisk och jag väljer att inte bli indragen i en debatt, min energi gör bättre nytta på andra ställen  


Här kommer lite bilder, först ut är min mamma och svärmor, jag satte dem i arbete, skala potatis  

Tänk att man kan bli så glad av det...man borde kanske pröva själv   

  Sen mat som jag gillar...lägg märke till ägg med kalles kaviar  

mumsig, men lite konstigt brukade aldrig ha det hemma när jag bodde i Sverige.

Sen   Benes läskiga firrar som ligger och tittar på mej (inte gilla) men Bene älskar det!

Och här är Lukas, som först kollar om det finns nåt gott innan han poserar snällt.

 

 

Och sen min lilla Nelly nu i eftermiddags  

  Natti natti    







Av Kim - 16 oktober 2010 10:37

Igår bakade jag kanelbullar och... idag är jag fortfarande mätt   jag var ju tvungen att provsmaka...

Jag använde torrjäst och första plåten jäste inte bra, fast smaken var ok, de åkte sen ner i frysen.

De senare två plåtarna blev bättre och Bene. Svärmor och jag provade och provade för att bli riktigt säkra    

De som blev över ligger i två påsar, en till mamma och en till Elke.


Min plan för i eftermiddag är att vid fyra åka upp till Nelly med Mamma och Georg.

De ska hjälpa mej att bilträna Nelly, ska gå med Nelly till parkeringen och Georg ska köra in och ut från vägen med min bil.

Mamma får vara trafikpolis   

Grejen är att man inte har nån sikt från parkeringen, så man ser inte ev. trafik förens den passerar, och detta plötsliga uppdykande kan skrämma Nelly.

Så tänkte träna lite på detta under mer kontrollerad trafik, det är i alla fall planen ...


Imorgon ska vi åka och kika på hundpensionen, hmm oroar mej redan för att min gamla Shiva ska få ondare i sina leder av att sova i hundkoja och inte inne i värmen...

Nä bort bort bort med oron, den får jag ta senare.






Ovido - Quiz & Flashcards