Varmt...

Alla inlägg under oktober 2010

Av Kim - 15 oktober 2010 00:19

Jag och Bene, bakom våra solglasögon....

I onsdag tog jag med svärmor upp till stallet, ställde bilen så hon kunde se oss och hästarna.

Gick fram med Nelly till bilen, hon stack in huvudet och nosade på svärmor, riktigt gullig.


Hans och Elke hade sadlat på och var redo att rida ut, då börjar två helikoptrar och en massa människor att ha brandövning.

De flög fram och tillbaka på låg höjd, och Silver var orolig, Dankil reagerade inte.

Nelly var orolig i boxen och gnäggade, tror det var pga oljudet från helikoptrarna mer än att hon inte såg Dankil.

Efter ha väntat i nästan 45 minuter på att övningen skulle sluta, så sadlades det av.


Vi bestämde att vi skulle ta en lite runda idag efter min lektion.

Men det gick inget vidare, ute på vägen frustade Dankil nervöst, vilket gjorde stackars osäkra Silver hel stressad, så vi fick hoppa av och leda hem igen, inte fem minuter var vi borta, suck.

Nelly hade bara gnäggat lite men inte stressat runt i boxen   och det känns bra.


Ska göra allt för att Nelly ska bli en lugn och säker häst, "vägrar" ha en häst som man inte kan rida ut på.


När jag kratsade Nellys hovar idag så började jag med den "konfliktiva " hoven och tog sen det andra, snäll som ett lamm   fattar inget, men bra är det ju.


I morgon ska jag åka ner till Tazacorte och snacka lite med en mäklare :-)


Bene är i Puntagorda i en vin bodega i kväll, kommer nog snart hem mätt och nöjd.


På söndag ska vi åka till ett hundpensionat och kolla om det är ok.

Ev. får hundarna vara där i jul.


Om någon är sugen på jul här på La Palma så får ni gärna sitta husvakt.

Annars får Alex (Benes son) göra det, men vet inte om det känns helt lugnt, för jag kommer ihåg hur jag själv var i den åldern      


Nä dax att borsta tänderna, natti natti!




Av Kim - 12 oktober 2010 16:08

Min man har hittat motorvägen till mitt hjärta  

När jag vrålhungrig kom hem från stallet idag så hade han gjort världens godaste potatissallad och pannbiffar, så nu ligger han klart etta på min lista.


Jaa! ingen kan väl anklaga mej för att vara en exklusiv och dyrbar kvinna, enkel och billig, hmm låter kanske inte lika fint       


Han hade i pannbiffarna: köttfärs, salt. peppar, kanel, kardemumma, nejlika, stekt lök/vitlök, ägg, vitt vin och säkert något mer, gudagott var det i alla fall!

Potatissalladen var också en klar 10 poängare.

Det hela slank ner med en god kall  


Här är det Nationaldag idag, och Bene jobbar inte, så jag kunde lugnt vara uppe hos Nelly på förmiddagen.


Hjälpte Hans att få upp en övre dörr till den boxen där Nelly ska "förvaras" när hennes älskade kompis Dankil ska ridas ut på.

Det går inte att ha henne i hagen när hon ser honom gå iväg, vill inte riskera hennes ben, för hoppa det gör hon... Här står hon och kollar när Dankil är på lektion, det accepterar hon lugnt nu, inte som när hon var 10 månader och hoppade över denna muren (utan att slå i).

Skulle nog kunna tjäna mej en hacka om jag sålde henne till ett hoppstall, fast nu har jag ju inte till vana att sälja mina familjemedlemmar  


Fast hon skulle nog varit lite billigare idag för hon nafsade till mej i bilring nummer...tre   , när jag kratsade hennes höger fram.

Brukar sluta med den, men ska prova att börja där istället, dom andra lyfter hon utan protest. Hon verkar tycka att det räcker med tre sen tappar hon tålamodet...


I morgon ska jag ta med svärmor upp till stallet på förmiddagen (Bene har möte)

för Elke och Hans ska rida ut på Dankil och Silver. 
Nelly ska vara inne i boxen, och vill kolla så hon håller sig lugn.

Sen slipper jag fixa lunch, för i morgon blir det favoriter i repris, mums (Bene gjorde mycket mat idag).


Hasta la vista baby   













Av Kim - 10 oktober 2010 21:33

Har haft en mysig och lugn söndag.

Och har haft tur också    mamma ringde och bad om telefonnumret till min svägerska, för min brorson Lucas fyller år idag   .

Vilket jag hade noll koll på, suck...jag och datum näää det fungerar inte.

Jag hade tidigare en stor lapp med alla viktiga födelsedagar (nära och kära) den satt på insidan av dörren på ett köksskåp, det brukade fungera lite bättre med den.

Men sen jag byggde om köket har lappen inte kommit upp igen, hm måste leta upp den igen.


Här kommer några bilder från idag.

  Med så här mycket dagg kan vi nog snart plocka en massa svamp  

  Mila sötnos, med sin slips hängande ...

  Kaktus frukter, goda men man får inte röra dom med fingrarna!

Fulla av små hemska stickor, man får använda special verktyg för att plocka.

Goda och söta är dom sen!

  Svärmor och Mila, dom gillar varandra   

 

Och här en konstig bild på Nelly, underbett, åsne öron, stängda ögon och luden.

Hon är väl som sin matte såå mycket vackrare i verkligheten  


I slutet av månaden kommer mina två bröder hit  



Av Kim - 8 oktober 2010 11:20

Tillbaka uppe på banan  


Det har varit grått och regnigt i ett par dagar, jag gillar regn för jag vet hur fint det blir när det börjar växa nytt, grönt och fint i naturen.

Men nu har jag känt mej lite låg, kanske för handen, gillar inte när min kropp inte fungerar ordentligt...

Och sen har jag nu ingen egentid när Bene jobbar så mycket och ansvaret för svärmor tynger mej.

Men nästa vecka så ska Bene jobba lite mindre och jag får mer frihet.

Svärmor är gullig men hon måste aktiveras annars tänker hon bara på svärfar som gick bort för ett år sen.


Det blev ingen ridlektion igår heller pga regnet, hmmm.


Vaknade i morse och kände näää vad ska jag/vi kunna göra idag, kändes hopplöst och tomt på idéer  

Efter frukost kom solen fram, och med den bra idéer, allt vände   


Så vi ska göra rent i köket, göra rent kylen och slänga gamla burkar och dylikt som säkert finns där inne.

Sen skulle vi kunna plocka ut all böcker ur bokhyllan, har inte blivit avtorkad/dammad ordentligt på minst ett år (mer tror jag...)


Tänk va lite sol kan göra med energin  


Klockan 18 har jag tid hos doktorn får se vad han har att säga, svullnaden är nästan helt borta, bara lite i ett finger.


Här är några bilder jag tog nyss på en ny fräsch dag efter regnet

   

Nu kan jag hänga svärmor jätte trosor ute på tork i solen, bara det är en lyx   


   

Kram världen jag gillar dej igen  




Av Kim - 6 oktober 2010 09:44

Under dagen igår så svullnaden den lite till, så på eftermiddagen åkte jag till fabror Doktorn.

Han var från Cuba och var så fascinerad av att jag var "hans första" Svenska, så det tog lite tid tills han slutade berätta om sitt liv, fråga om Sverige, Stockholm och kollade på min hand  

Då började stora utfrågningen allergier, sjukdomar, operationer,blodtryck, boplats,ålder och vilket "anfallande djur" som skadat min hand.

Ibland har jag blivit störd av att läkare knappt frågar något, men denna var grundlig.


Sen fick jag dra ner byxorna och fick en spruta i baken, 3 recept.

Heter det anti histaminico på Svenska  ? (mot allergier), det var det i sprutan och i en av medicinerna, sen en smärtstillande (med något mer) och en salva mot klådan.


Har inte märkt mycket skillnad än, kan fortfarande bara böja tumme och pekfinger på vänster hand, tur     att det inte var höger.


Nu ska jag hjälpa svärmor att duscha       




Av Kim - 5 oktober 2010 10:32

Har sovit lite dåligt

Igår värkte min hand lite, men var inte svullen.

Tack UP för att du tog med dej Xylocain sist du var här, gick åt en hel del igår.

Men i natt vaknade jag av att det både värkte och kliade nåt så in i  

Fick gå upp och spraya handen med någon slags bedövande muskelspray.


Nu är min vänster hand nästan rynkfri, ska man vara fin får man lida pin  

Kan inte böja några av fingrarna ordentligt.

 


Behövde gnälla lite, nu känns det lite bättre  


Av Kim - 4 oktober 2010 22:26

Tja min dag idag, började dagen med frukost till mej och svärmor.


Sen sydde jag upp ett par byxor till Bene, som  "väntat" i ett par månader    

Lagade ett par shorts, strök skjortor, lagade mat, vattnade ute och inne.


Efter lunch åkte jag till Nelly dax för hennes tredje möte med hovslagaren.

Har oroat mej lite för detta, men hon var en ängel  

Nu har hon små nätta hovar, fattas bara lite rosa nagellack  


När jag köpte Nelly var hon 9 månader och hade aldrig haft grimma eller blivit borstad osv.

Jag skyndar långsamt med henne, och det känns så bra hennes förtroende för mej växer.

Jag kommer ihåg när jag började lyfta hennes hovar...suck, då kändes det inte så positivt.

Vi hade inte alltid samma uppfattning...

Här bet hon i en fin bilring när jag stod böjd och lyfte hennes ena framben  

och jag hade stor lust att   men jag vände mej bort och räknade till tjugo. Vad hon gjorde var ju av osäkerhet, jag har fått träna mitt tålamod.


Vi litade liksom inte på varandra         

Idag blev jag också "biten" men inte av Nelly utan av en geting tror jag, aj va ont det gjorde längst in på ringfingret, är fortfarande varmt och lite ömt.


Nä nu ska jag sätta mej bredvid Bene i soffan en stund  

Go natt!



Av Kim - 3 oktober 2010 13:03

Lite bilder från morgonens promenad i El Paso

  Vet ni vad detta är?

 hmm kanske en hård nöt att knäcka...

     Gissade ni rätt?

  Färskare kan inte fikon bli...

Och detta är inte äpplen utan något som på Spanska heter Membrillo, ingen aning på Svenska.

   

Lustiga långa barr med krull och sen en KOTTE !

Alltså vi äter inte kottar och barr   men dom fick komma med ändå.

Här kommer några korta filmsnuttar från promenixen.

   

Ovido - Quiz & Flashcards