Varmt...

Alla inlägg under november 2010

Av Kim - 14 november 2010 14:52

Stringfaran är avblåst jag gillar vitlöksbröd alldeles för mycket  


 

Lukas mår mycket bättre, Elke fick tag i rekommenderad medicin.

Igår promenerade vi med Lukas, Oktavia och Nelly, och Nelly blev lite orolig för ett jeep som skramlade lite för mycket, men skötte sig utmärkt.


Sen åkte jag och handlade hundmat och som vanligt några ben till hundarna.

  Mila som vanligt lite misstänksam, men hon kom igång sen.
Medan Shiva snabbt började tugga och njuta.

 

 Efter det så var Mila lugn och nöjd

  Och Shiva tog siesta

  Idag söndag en skön slapp dag.

Bene kollar F1 han är en Fernando Alonso fan, lustigt att han gillar F1 för han är inte intresserad av bilar...


Igår kollade jag på 10 avsnitt av Arga snickaren...vore praktiskt att få huset helt färdigt, men att visa upp allt negativt som dom lyckas rota fram...njaä det känns inte som nåt jag skulle gilla.

Jag är nämligen en typisk "gördetsjälvare" en sån som gör utan att riktigt veta hur...

Skulle nog hellre ha roomservice killarna här, tror jag.


Har faktiskt jobbat lite på köket denna veckan, så nu fattas det lite mindre tills det är klart.


Hej hopp!

Av Kim - 11 november 2010 21:57

Tja ni kan kalla mej hurtbulle i alla fall denna veckan  

Idag efter veckans ridlektion så promenerade vi igen med hästarna, och idag UPP i skogen, UPP med stora bokstäver för det är brant upp.


Fortsätter jag så här så får jag köpa string bikini i sommar, inte illa att göra string premiär vid femtio  


Vi var tre som promenerade, och alla tre hästarna var lugna och fina, nästan hela tiden.

På hemvägen gick vi förbi några ston i en hage, riktiga snyggingar tyckte Silver och Dankil för dom hoppade och struttade, den klart smartaste var Shakomo som också hoppade men han hoppade direkt mot vägkanten och började äta.

Där ser man skillnaden på med vilken hjärna dom tänker med .... 

Dom är ju visserligen kastrerade, men nåt finns helt klart kvar.


Dessa dagar då vi har promenerat så har Nelly fått stå inne i  box, hon accepterar det och är lugn, gnäggar bara lite när hon hör oss gå eller komma.


Lukas har kolik, som nu övergått i diarré, det är tredje dagen.

Problemet är att han äter grus/sand det syns i diarrén.

Antagligen så är tarmarna irriterade av detta.

Han har en mask, och i fortsättningen får han nog ha den jämt, suck.

Ägarna ringer inte ens till Elke för att fråga hur han mår, en del borde inte få ha häst.

Här ville Vet. endast ge hästen antibiotika... vad skulle det hjälpa emot?

Elke har ringt en Vet. i Tyskland som rekommenderat  en medicin som hjälper mot diarrén, hjälper tarmarna och stärkande mot elektrolytisk obalans.

Sen ska ha äta en massa yoghurt tydligen.
Kanske var det nån mer medicin, inte så lätt att förstå Elkes Tysk /Spanska alltid   
Nu gäller det att apoteket här kan hitta det i en eller flera mediciner.

Det är klart krångligt att ha häst här ibland...

Detta är Lukas (Haflinger)

Nä nu ska jag ta mej ett glas rött ,, man kan ju inte bara vara sund, kroppen kan ju få en chock  


Av Kim - 10 november 2010 14:42

Elke har ju haft en massa otur de senaste 2-3 åren.
Jag har tyckt att det varit "onormalt" att en person ska behöva få det så svårt.

Jo i alla fall  så gick jag och Elke ut på promenad med två av hennes hästar, efter en kvart så stannade vi och dom fick beta.

Det stod en bil lite längre bort och vi såg ett par med kameror komma mot oss.

Mannen frågade på Tyska om de fick fota hästarna, Elke svarade på Tyska att det gick bra, men att jag inte talade Tyska utan Sv,Eng, Sp.

Kvinnan gick fram till Elke och sa: Du har haft mycket problem.
Elke blev helt ställd, då sa kvinnan: Jag väntade på dej, visste att du skulle komma.

Hon hade bett sin man parkera bilen för det skulle komma någon som behövde hennes hjälp.

Elke stammade osäkert fram att visserligen hade flera hästar dött för unga men annars så hade hon inte mer problem än någon annan.

Kvinnan sa att hon var en Healer och att Elke visst haft mer problem både med hundar, hus, papper och hälsoproblem.
Elke började gråta och höll med om att det var sant.

Kvinnan sa att en person Elke kände har "skapat" detta, denna person vill  Elke ont.

Healern är här på semester nu, och skulle försöka hjälpa Elke, detta utan att ha mer kontakt med Elke, och hon trodde det skulle börja ordna sig inom tre veckor, speciellt med de papper som Elke haft problem med.

Elke fick hennes telefonnr i Tyskland så hon kunde ringa om problemen fortsätter.
Det enda Elke skulle göra var att föreställa sig att alla problemen åker sin väg.
Elke fick ett litet färgglatt gummi armband som kvinnan burit, en kram och hej då.


Ja ni! vad säger ni om detta?  

Hur kunde hon veta ?

Kan hon hjälpa?

Är det bluff eller sant?

Ingen visste att vi skulle promenera där och just då...

Elke är ju hemma 99% av sin tid, så andra vet inte vad som sker i hennes liv, hon har varken internet eller blogg, (bara jag..:O )

Fast är det så viktigt att få alla svaren...bara det fungerar så blir jag såååååå glad.













Av Kim - 9 november 2010 15:16

Dom gräver upp delar av gatan längre ner, så nu får vi ta bakgatan för att komma ner till stan.

(Ulrika det är ju din favorit väg...  bara lite stuuuup vid sidan...)


Och vi har då fått ett trafikljus då gatan är smal, där får man stå och vänta 5 minuter.

Så då tog jag fram kameran, för det är inte alla trafikljus som har en sån här utsikt

      Sen kom nästa trafikljus på väg upp till Nelly i El Paso

  Och nu några foton från igår kväll, jag gillar färgerna när solen går ned.

 


Har promenerat med Elkes hästar idag också, lite svettigt men dom var lugnare än i Söndags.

Silver gick lugnt idag och det var skönt, i Söndags fick jag bromsa honom hela tiden, jobbigt och men bra för gäddhänget   

Om jag inte har träningsvärk imorgon så promenerar jag i morgon också, men om det känns tufft åker jag snålskjuts på Silver.


Nu ska jag mäta ut lister och träskivor som fattas i köket, måste få ut tummen    Annars blir köket aldrig färdigt.


Borde göra en lista, finns mycket som jag skulle vilja ha klart innan Sverige resan.



Av Kim - 8 november 2010 18:52

Min dag har varit en bra dag  


Dammsugit och torkat av golven.

Tvättat och hängt upp

Fixat lunch, tonfisksallad och majonnäs, kokt ägg, sparris, avokados och vitlöksbröd och självklart  


Uppe hos Nelly så "kostade" det bara 2 morötter att få

  • spraya man och svans med "utrednings spray" och sen borsta fint 
  • gnugga in anti svampmedel på tre ställen (ser bättre ut) 
  • och sen en liten promenad upp på vägen och tillbaka.

Hon var lite tittig och stannade några gånger, jag lät henne kika en stund sen gick vi vidare, hon var så duktig min lilla plutta!

Sen när vi kom hem igen och gick bredvid de andra hästarnas hage så satt dom av i full fart, hon skuttade till men stannade direkt, har aldrig tagit hårt i grimskaftet, det är toppen att hon är så lätt.

Oj ! Ta i trä sade en tanke som flög igenom min skalle nu...


Jag känner att det inte alls är viktigt för mig om hon går bakom eller bredvid mig, bara hon lyssnar.

När hon blir osäker så vill hon gå bredvid nära mej, annars går hon gärna bakom.


Elke vill att hennes hästar alltid ska gå med sina huvuden vid vår axel eller bakom, åter igen detta med respekt/dominans.

För mej skulle det kännas helt ologiskt och elakt att köra bort Nelly när hon kommer och söker trygghet hos mej.

Jag är ju så stolt att hon börjar lita på mej!

Självklart så gör jag som jag vill och Elke lägger sig inte i ...(verbalt)


Väl hemma hos mig tog jag ut hundarna på promenad, vilket uppskattades.

Vi fick sällskap av Negrito,  han har adopterat mig.

Fast jag har inte adopterat honom, fast jag har en skål vatten, lite mat och lite mys och gos till honom varje dag (nere på gatan).

Här ligger han under Benes jeep och äter ett godisben, det gillar han.

  Han och hans bror blev övergivna här på gatan för några månader sen, en bil sågs släppa av dom och köra iväg, skitstövlar !

Brorsan hans försvann för nån månad sen, vet inte hur och vill inte veta det heller ...


Här skulle jag lätt kunna bli en sån där tant med huset totalt invaderat av hundar och katter som säkert skulle äta bättre och mer än jag själv.

Men min man bromsar mej som tur är, jag skulle inte vara lycklig det vet jag, skulle inte orka med alla sorgliga öden utan att bli deprimerad.

Man ser inte så ofta övergivna hundar här, men det händer fortfarande ibland.


Negrito har också adopterat en byggarbetare som jobbar på några hus här bredvid,  så han får mat där också, och sover nog uppe på bygget.


Hans största hobby är att springa vid bilarna som kör och skälla som en galning...inte en helt riskfri sport, suck!


Vi promenerade med hästarna igår och hör och häpnad!!! jag har ingen träningsvärk  

Nä nu knorrar magen, och jag är lyhörd     

   Mot köket!!







Av Kim - 6 november 2010 21:33

Nu har vi      biljetterna, tack gulliga Ulrika för att du finns  


Vi ska flyga till en flygplats som jag inte visste fanns...(sorry om nån är från Växsjö) men nu så har jag lärt mej det.


Snack om slapp dag framför datorn, har inte kommit ur pyjamasen...

Har inte varit hos Nelly idag, för vägen vid stallet har varit avspärrad, massa människor som tar ut ett  helgon ur kyrkan går en lång runda med henne och sen tillbaka. Sen firar dom med rostade kastanjer och årets vin.

Helgon är det bara maskulint ? ...kommer inte på vad en sådan kallas om det är kvinnligt...

Borde nog lösa korsord, tappar Svenska ord ibland.


Imorgon ska vi gå ut och rida eller leda (efter behov) tre av Elkes hästar.

Två av dom är osäkra och lättskrämda ute, extra mycket sen deras trygga ledare dog...

Så imorgon blir det träning...

Hoppas det går att rida på hemvägen för vi har en alldeles  för brant backa upp till stallet, inte för att jag skulle få träningsvärk i tre dagar inte    , utan för det är nyttigt för hästarna...ni tror väl mej  


  





Av Kim - 6 november 2010 13:00

Satt till vid ett tiden igår natt och nu hela förmiddagen och letade inrikes resor i Sverige, tåg, flyg, flygbussar mm.

Det bara snurrar i huvudet   efter alla möjliga och omöjliga kombinationer.


Vi ska ju åka från Sthlm till Åhus för att hälsa på min bror & Co.

Hittade ett flyg mellan Bromma och Växsjö, som hade bra tider och pris, fanns billigare men vi hade fått gå upp vid 04 tiden...

Då vill sidan inte acceptera mitt utländska kort, suck.

Fick göra om för att använda ett Visa kort istället, då hade priset förändrats, nu mycket dyrare   nu kommer här en massa osynliga väldigt fula ord ..........   ..................................................

...........!!!

Efter detta får jag tvätta munnen med klorin!


Så nu har inte köpt nåt, får nog vänta några timmar, så jag lugnar mej innan nästa försök, suck


 






Av Kim - 4 november 2010 09:11

Har funderat på att ge Nelly olja, men är osäker på vilken.

Raps finns bara i hälsokost affärerna i små dyra flaskor, så den är utesluten.

Det som finns här är majsolja, solrosolja och olivolja (dyrast).


Hon får lite mer mat än de andra (stora) hästarna, men är svår att få hull på, och hon växer så det knakar.

Varje gång det har varit mycket varmt eller vid pälsbyte så kommer revbenen fram.


Vad tror ni ?


Idag är det lektion tror jag, är inte säker för Elke är krasslig.


Ska köpa en flaska vodka och stoppa i resten av saltlakritsen, det är enda sättet som får mej att sluta  "små" äta (förstå näva-vis) !


pling plong


Ovido - Quiz & Flashcards