Varmt...

Direktlänk till inlägg 15 december 2010

Min hoppjerka !!

Av Kim - 15 december 2010 17:09

Här har det varit lite kyligt på nätterna och det märks direkt inomhus, men i morse så vaknade jag och var lite för varm i min fleece pyjamas och min skidsockor, ni må tro jag är sexig  

Det blåser en ljummen vind och nu i kväll ska denna krocka med kylan och då blir den blixt och dunder!

Så just nu råder lugnet före stormen och mörkare och mörkare blir det  


Igår hade jag med mej Milla upp till hästarna, hon blir stressad där, ingen häst ska gå för nära mej, springa får dom inte heller.

Milla är ju vallhund och känner ett STORT ansvar.

Jag hade budit Nelly vid ett träd, hon blev plötsligt orolig och ryckte bakåt och försökte komma loss, så då   hjälper Milla till genom att göra utfall och skälla mot Nellys haser, SUCK!

Som tur är så är Nelly ganska cool så hon brydde sig inte om Milla och lugnade sig när jag tog tag i grimman.


Hennes kotor bak är fortfarande lite svullna, men hon verkar inte känna det.

Om det inte öser ner imorgon så ska jag kleta på lite "grön lera" som är bra emot svullnad.

Har talat med flera som säger om det är maten så försvinner det av sig själv efter några dagar, tre dagar nu...

Ska ringa till Vet. ang Nellys årliga vaccination och kan ju fråga honom...


Idag så övade vi lite i roundpen, Nelly vill ju helst komma in till mig hela tiden, och förstår inte alls vitsen med att gå runt mej i en cirkel och ännu mindre springa.

Förlängde min arm med en långpiska och det hjälpte lite.

Det kom en tysk kille och började prata, han känner tydligen flera andra där.

Han sa att han tränat flera hästar och gillade att jobba i roundpen.

Jag berättade att Nelly är lite ovillig att trava och han sa att han visar gärna.

Han "tryckte" på mer än jag brukar göra, hon växlade mellan att stanna och hota med baken och att trava lite, hon såg inte glad ut.

Han tryckte på lite mer, då tröttnade Nelly, tog tre galopp-språng och hoppade ut!

Hon stannade efter bara några meter och när jag gick mot henne så kom hon fram till mej, min snutta!!

Hoppas nu att detta inte kommer bli en vana att hoppa ut när det blir lite jobbigt.

Och jag måste jag lära mej att inte vara så blåögd och tro på alla som "kan".


Har köpt medicin till Shiva (14år) hon har det lite jobbigt med sina gamla leder.

Trocoxil heter den förpackningen innehåller två tabletter, 1 per månad.

75 Euros förpackningen inte lätt att spara inför jul när man har djur.

Har köpt en extra säck hundmat och burkmat att blanda med...det är nog inte helt fel att vara hund i mitt hus   


Leran i  hagen har börjat torka hoppas nu det inte stämmer med att det ska regna igen.


Här undrar hon vad jag vill ..


  Och här lite rullning som avslappning

Talade just med Vet. han tror inte det är något att oroa sig över att hon är lite svullen, ny mat och hon har ju rört på sig mer, kunde vara en liten överansträngning...

Så nu får tiden visa, och ska vaccinera henne när jag kommer hem från Sverige.


Pling plong   


 
 
Kicki

Kicki

15 december 2010 20:25

vad söt hon är med huvudet på sned!
du kanske ska börja med att försöka få henne att trava (om hon inte redan gör det) vid sidan av dig när ni är ute å går?
sen är det ju väldigt nyttigt att tömköra unghästar till en början. har hon bara greppat tömkörningens grunder borde det inte vara svårt att övergå till longering/tömlongering. det är inte alltid att fria övningar i rundkorall passar alla hästar.
kramen

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

15 december 2010 21:17

Sötnos är hon, fast jag är ju helt klart partisk :-)))
Har svårt att få henne trava bredvid mej...
Vi har mycket att jobba på nu!
Långa tömmar står på shopping listan i Sverige.
Kan du tipsa mej var det är bra priser på tömmar och regntäcke?

 
Stina

Stina

15 december 2010 20:53

Altid skönt när man får prata med sin vet, man får så mkt konstiga griller i huvudet annars har jag märkt =)

Jag tycker det låter som om det är en blivande hopphäst du har där om hon lär sig att jobba med sin människa *s*
Vet inte om jag frågat tidigare, men jag frågar igen, vad är planerna för henne ?

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kim

15 december 2010 21:12

Helt klart!
Tankarna rusar vilt tills man talat med Vet. nu smyger dom bara runt lite på tå ;-))

Min plan för Nelly är att hon ska vara i fysiskt god form och tycka att livet med mej är skoj.
När jag var yngre så hoppade jag mycket, det är en härlig känsla att flyga över hinder med villig häst.
Men nu med min trasiga rygg så tvekar jag lite, men någon liten hopptävling blir det nog.
Här finns bara små små tävlingar, kanske tur det.
Hon är en jäkel på att hoppa!!

 
Ann-Louise

Ann-Louise

16 december 2010 08:04

Söt hon är din lilla loppa =D.
Hon kunde väl ha fått stå i mitten och så kunde han sprungit runt istället ;-).
Hotar de med rumpan tolkar jag det som en osäkerhetsgrej... Hon vill vara med dig och ska skickas ut att springa och jagas fram...
Ursäkta men jag har lite svårt för round-pen, kanske inte den i sig utan hur det ofta utförs. Hästen jagas istället för att läras.
Fast smaken är som baken.

Hon är i alla fall alldeles bedårande!!!! Det är också härligt att hon trivs bra på nya stället.

http://hastochhund.bloggagratis.se

Kim

16 december 2010 09:35

Ja han jagade nog lite han, suck.
När jag försöker, så går eller små joggar jag i en mindre cirkel, min ide är att få henne göra det med mej, inte mej bakom som ett hot.

Jag ska fortsätta på mitt lugna sätt och det får ta den tid det tar, vi har ju inte bråttom.
Mitt klick ord är: Bra! och det har hon börjat förstå, så vi provar vidare.

Kan försöka nere på ridbanan men hon blir orolig och ovillig att gå dit då det är utom synhåll från de andra hästarna.
Sedan flytten så är hon mer orolig att gå ifrån de andra hästarna, inte så konstigt.

Vi får väl träna med många "bra" och morot så kommer vi nog dit ner.

Erbjudandet om husrum står kvar, skulle så gärna vilja ha din hjälp!!

 
Ann

Ann

17 december 2010 00:27

Lyssna till vad du själv tror och tycker, din egen känsla så tror jag att det blir bra! :)

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Kim

17 december 2010 15:18

Ja du har nog rätt.
Jag ska lyssna på min magkänsla och inte känna mej stressad av andra att skynda på.
Skönt att vara hemma igen anar jag? :-))

 
Ann

Ann

18 december 2010 11:23

Väldigt! :)

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Kim

18 december 2010 19:28

Ibland händer mycket ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Ovido - Quiz & Flashcards