Varmt...

Alla inlägg under december 2010

Av Kim - 18 december 2010 21:51

Åkte och hämtade Aud på flygplatsen i morse, hon har lyckats ta sig hit  

Det hade varit en riktigt mardömslik flygning hit, så hon var klart lycklig att bara leva...

Inte roligt att flyga när det blåser sååå. fy!

Nu på eftermiddagen så kom solen och hälsade på, den var varmt välkommen!


Det regnade och blåste så mycket i går natt att jag/vi vaknade ofta, så är lite seg idag.

Mina tankar gick till Nelly, men när jag åkte dit vid lunch stod hon ute i regnet och åt så nöjd, trevligt sällskap hade hon också.


Här sitter jag och mina gulliga hundar och myser i soffan, för även om min lilla häst inte fryser så gör jag det.

Här är rådhuset i El Paso, där gifte vi oss en gång, nu fint julpyntat med Gröngubbar inte Snögubbar  

 

Nellys kotor ser helt normala ut så nu har jag bestämt att sluta oroa mej för dom.


Nån som vet var jag kan hitta ett billigt regntäcke till Nelly, det blir ju lite kyligare i Januari/Februari ?


Jag har fått en jättefin tomtenisse av Aud, hon är såååååååå duktig hantverkare, hon kan helt klart det mesta !

Skulle gärna vilja lära mej lite av henne  

 

 Go natt!


Av Kim - 17 december 2010 15:26

Ja det fortsätter regna här, detta är inte "normalt", men inte hela världen heller.

Idag ska Aud komma hit från Norge via Gran Canaria, och just nu så är flygplatsen stängd här!!!

Så jag hoppas så att den öppnas nu på eftermiddagen.

Som tur är har jag världen gulligaste bror   som bor på Gran Canaria och han har lovat ta hand om Aud om hon inte kan flyga hit idag.

Detta oväder ska tydligen hålla i sig under helgen, och på måndag sol och framför allt ingen blåst.

Det är Aud som är så gullig att ta hand om hus och hundarna mina nu i jul.

På onsdag måste det bara vara fint för då är det dax för Sverige resan  


Nellys koter ser nu normala ut igen  

Tog ner henne till ridbanan med en annan häst och de första minuterna fick jag stå utanför staketet och vifta, för hon visade TYDLIGA avsikter att hoppa ut där också.

Sen lekte hon lite med den andra hästen och började sen leta mat.

När vi skulle ta ut dom så ropade jag och hon kom springande, så gullig!

Ska försöka att ta ner henne dit ofta om någon kan hjälpa mej att ta ner en kompis till henne samtidigt.

Annars får jag använda longerlina eller leda för ensam hoppar hon...


En god vän till mej som är riktigt duktigt på hästar såg henne idag, och berömde henne ordentligt, jag är stolt, glad och lugn att hon exteriört är "rätt".


Jag var inte mer än 13 när jag "red in" häst för första gången, då utan att egentligen ha kunskap eller erfarenhet, och det gick bra, lugna och glada hästar blev det.

Men idag "hundra år" senare så förstår jag ansvaret i att träna en ung häst, och det gör mej så osäker.

Har aldrig varit så osäker som nu, suck, känns som om jag inte alls kan tillräkligt.

Talade med min bror idag, han är ingen hästmäniska och han undrade varför jag lät så osäker och mesig som han uttryckte det, detta utan att jag nämnt mina känslor.


Ann skrev till mej att lyssna på mej själv, och det ska jag göra, kram på dej!

I hästvärlden så finns det så många experter, det har gjort mej osäker, men nu får det vara nog med oro.

Jag ska ta det lugnt med Nelly, hon ska få visa när det är dax med nästa steg, vi har ju inte bråttom.

Så länge jag lyssnar på henne och på mej själv så kommer detta gå bra.


Det regnar som attan just nu, vattnet forsar ner för gatan!


Aud ringde flyget inställt, men kanske kan gå lite senare...låter inte så lovande, hon får nog sova hos min bror i natt.


Nu skiner solen... fort växlar det här!


ciao :-)










Av Kim - 15 december 2010 20:57

Två små filmer på Nelly hårfager som rullar sig efter lite träning i roundpen.




På mitt konto på youtube finns några tidigare filmer på Nelly.

Av Kim - 15 december 2010 17:09

Här har det varit lite kyligt på nätterna och det märks direkt inomhus, men i morse så vaknade jag och var lite för varm i min fleece pyjamas och min skidsockor, ni må tro jag är sexig  

Det blåser en ljummen vind och nu i kväll ska denna krocka med kylan och då blir den blixt och dunder!

Så just nu råder lugnet före stormen och mörkare och mörkare blir det  


Igår hade jag med mej Milla upp till hästarna, hon blir stressad där, ingen häst ska gå för nära mej, springa får dom inte heller.

Milla är ju vallhund och känner ett STORT ansvar.

Jag hade budit Nelly vid ett träd, hon blev plötsligt orolig och ryckte bakåt och försökte komma loss, så då   hjälper Milla till genom att göra utfall och skälla mot Nellys haser, SUCK!

Som tur är så är Nelly ganska cool så hon brydde sig inte om Milla och lugnade sig när jag tog tag i grimman.


Hennes kotor bak är fortfarande lite svullna, men hon verkar inte känna det.

Om det inte öser ner imorgon så ska jag kleta på lite "grön lera" som är bra emot svullnad.

Har talat med flera som säger om det är maten så försvinner det av sig själv efter några dagar, tre dagar nu...

Ska ringa till Vet. ang Nellys årliga vaccination och kan ju fråga honom...


Idag så övade vi lite i roundpen, Nelly vill ju helst komma in till mig hela tiden, och förstår inte alls vitsen med att gå runt mej i en cirkel och ännu mindre springa.

Förlängde min arm med en långpiska och det hjälpte lite.

Det kom en tysk kille och började prata, han känner tydligen flera andra där.

Han sa att han tränat flera hästar och gillade att jobba i roundpen.

Jag berättade att Nelly är lite ovillig att trava och han sa att han visar gärna.

Han "tryckte" på mer än jag brukar göra, hon växlade mellan att stanna och hota med baken och att trava lite, hon såg inte glad ut.

Han tryckte på lite mer, då tröttnade Nelly, tog tre galopp-språng och hoppade ut!

Hon stannade efter bara några meter och när jag gick mot henne så kom hon fram till mej, min snutta!!

Hoppas nu att detta inte kommer bli en vana att hoppa ut när det blir lite jobbigt.

Och jag måste jag lära mej att inte vara så blåögd och tro på alla som "kan".


Har köpt medicin till Shiva (14år) hon har det lite jobbigt med sina gamla leder.

Trocoxil heter den förpackningen innehåller två tabletter, 1 per månad.

75 Euros förpackningen inte lätt att spara inför jul när man har djur.

Har köpt en extra säck hundmat och burkmat att blanda med...det är nog inte helt fel att vara hund i mitt hus   


Leran i  hagen har börjat torka hoppas nu det inte stämmer med att det ska regna igen.


Här undrar hon vad jag vill ..


  Och här lite rullning som avslappning

Talade just med Vet. han tror inte det är något att oroa sig över att hon är lite svullen, ny mat och hon har ju rört på sig mer, kunde vara en liten överansträngning...

Så nu får tiden visa, och ska vaccinera henne när jag kommer hem från Sverige.


Pling plong   


Av Kim - 13 december 2010 21:37

Lånade detta av Monzan, lite skoj   


Under vintern 1988-89 kom veterinären och antropologen Erik Granström under resor på Upplandsslättens vindpinade ödemarker i kontakt med en stam av det skygga hästfolket. Han lyckades efter försiktiga närmanden vinna infödingarnas förtroende och rapporterar i denna artikel om sin halvårslånga vistelse hos detta märkliga naturfolk.


"Få moderna medborgare i dagens Sverige ägnar hästfolket mer än en flyktig tanke. Ändå lever dessa varelser, ett av Europas sista naturfolk, helt nära vår egen civilisation. Liksom sparvar, kråkor och råttor har de anpassat sig till ett strapastiskt liv i människosamhällets utkant, där de lever helt i avsaknad av all modern bekvämlighet.


Det mest utmärkande draget hos hästfolket är naturligt nog deras nära kontakt med hästen, en entåig buffelart som huvudsakligen äter gräs, träföremål samt bitar av varelser i dess omgivning. Många tror att infödingarna lever i symbios med dessa stora djur, men mina undersökningar tyder på att hästar liksom gökungar snarare parasiterar genom att nästla sig in hos främmande arter. Infödingarna lägger ner avsevärd tid på att mata och rengöra djuren men får uppenbarligen mycket lite i gengäld. Hästens främsta nytta tycks vara att i speciella inhängnader trampa upp den gyttja som hästfolkets kvinnor gärna dekorerar sina kläder med.


En hästfolkstam bor vanligtvis tillsammans med sina djur i stora rödmålade byggnader av murket trä. Boplatsen liksom den närmaste omgivningen delas in i skarpa, kvadratiska revir som vaktas mycket intensivt. En stor del av stammedlemmens dag kan gå åt till att hävda och söka utvidga reviret genom att lämna personliga ägodelar i de gemensamma utrymmena, vilket ofelbart leder till stridigheter. Emellertid ser man mycket sällan öppna konflikter. Aggression uttrycks i stället genom intensiv tystnad och så kallad blängning. Beteendet är sannolikt ägnat att skydda stammen mot inre stridigheter, en omsorg som ofta går så långt att man berättar om sitt missnöje för alla utom just den det berör. Strider inom stammen vore ödesdigert, ty man är väl rustad. De typiska mångspetsade spjuten hänger lätt åtkommliga för den händelse fiender skulle nalkas. Stammedlemmarna övar sig också dagligen i stridskonst genom att anfalla atrapper av torkat gräs, kasta dem till market och sprätta upp dem utan pardon.


Hästfolket kommunicerar ffa via skrivna meddelanden. Överallt i den gemensamma boplatsen finner man små pappersbitar fyllda med anvisningar och frågor. Speciellt ofta frågas om varför tidigare anvisningar inte blivit åtlydda, något som tyder på dåligt utvecklat skriftspråk. Denna skriftliga kommunikation tyder inte alls på stumhet, vilket man lätt skulle kunna tro. Tvärtom hör man ofta hur infödingarna utstöter ilskna strupljud i umgänget med stammens djur. Stammen leds ibland av en dominerande hona, men vanligare är den av Dr W beskrivna "omvända maktpyramiden". Denna styrelseform kännetecknas enligt Dr W av att 80% eller mer av stammens medlemmar tycker sig ha rätt till makten, samtidigt som några få nykommlingar söker lyda de styrandes ofta motsägelsefulla regler.


Man har en mycket stark bobyggarinstinkt och arrangerar dagligen bon av halm i sitt peronliga revir. Dessa bon förstörs lika regelbubdet av de parasiterande hästarna, men instinkten är så stark att infödingarna liksom skator bygger bo efter bo utan att tröttas. Trots de idoga boandet har jag svårt att identifiera något egentligt parningsbeteende, vilket naturligtvis kan förklaras med att bona aldrig blir klara. Det är i sammanhanget mycket besynnerligt att hästfolket nästan uteslutande består av honor. På något sätt fortplantar de sig  uppenbarligen, ty boplatsen vimlar av honungar i olika åldrar. Ändå såg jag bara några få manliga varelser. Dessa tycks snarare vara krigsfångar än stammedlemmar, ty man sparade ingen möda att förlöjliga dem genom att sätta upp dem på stammens hästar, där de var oändligt skrämda och vilsna. Min teori är att hästfolket förökar sig genom jungfrufödsel. Jag hoppas kunna lägga fram bevis för denna hypotes i min nästa rapport.


Det religösa beteendet är ytterst säreget. Man samlas på bestämda tider, antingen utomhus eller i speciellt uppförda kulthallar. En efter en utför cermonideltagarna en dans till häst, där man rider i speciella mönster mellan runor som sannorligt symboliserar månen, solen och andra himlakroppar. Dansen leds av en shaman som kallar in deltagarna en i sänder efter rang. Shamanen betygas stor vördnad genom inledande hälsningar. Varje hästdansare anlägger därtill ett rituellt leende så snart shamanens plats vid sidan av kultplatsen passerats. Efter dansen fäster man talismaner vid speciellt besatta hästars huvuden för att söka driva ut dess demoner. Varje deltagare får också ett pergament där shamanens bisittare nedtecknat andarnas budskap.


Hästfolkets kultur är i många avseenden unikt och vi bör enligt min mening värna om infödingarnas rätt att utöva sina urgamla ritualer trots att deras seder är så oändligt skilda från våra egna. Dessvärre möter man ofta intolerans eller rent av hat från ortsbefolkningen nära hästfolkets boningar. Rasistiska kretas arbetar ständigt för att infödingarnas rörlighet ska begränsas till speciella reservat. Jag har till och med sett hur man velat segregera naturen genom att skilja på stigar för hästfolk och stigar för andra. Det är min förhoppning att jag genom min redogörelse ökat förståelsen för detta fascinerande naturfolk. Trots sin primitiva kultur bör de bemötas med respekt. Vår värld vore fattigare utan dom".

Av Kim - 13 december 2010 20:52

Bene var tvungen att gå på möte på förmiddagen så jag kunde bara smita snabbt upp och kolla om Nelly var ok, det var hon  

Sen fick jag hjälp av mamma att åka och handla med svärmor, vi handlade nere i saluhallen en massa oregano, vild, plockad uppe i bergen.

Hela bilen luktade underbart , snack om arom!

Så nu fattas röda band, sen blir dom enkla men fina julgåvor.

Hoppas bara att dom inte tar oss i tullen och tror det är något annat   


Köpte grillad kyckling så hemma behövde jag bara fixa ris och sås.

Bene kom hem åt och iväg till jobbet igen.


Kopplade upp mej till Stockholms stadsbibliotek och lyssnade på en bra bok medan jag  gjorde rent i köket, tvättade, hängde och vek kläder.

Bene kom hem och jag tog Milla med mej upp till stallet, social träning med andra hundar för henne, nyttigt.

Milla skäller så fort hästarna rör sig för fort eller kommer för nära mig, snack om livvakt  

Det blev mörkt snabbt så hann bara se Nelly få mat och gosa lite.

 

Imorgon bitti ska jag ta ut henne så hon får röra sig lite.

Hon är lite svullen i koterna bak, talade med en av hästägarna där som är sjukgymnast eller nåt sånt, och hon sa att det kan bero på att det är tyngre för Nelly att gå i en hage med lera och som sluttar...

Men att det går över och att hon mår bra av att få röra på sig.

Idag när jag drog fingrarna över hennes revben så märkte jag att hon lagt på sig lite   va snabbt det går!


ja det var min dag   




Av Kim - 12 december 2010 23:02

till Sverige resan, och känslorna är nu    och  


Idag är första dygnet med sol hela dagen, det har växlat mellan regn och sol fredag och lördag.

Vilket har förvandlat min före detta rena fina fröken Nelly till ett lermonster, men henne verkar det inte bekomma alls.

Jag har nu bestämt mej för att sluta oroa mej för om hon är blöt eller fryser, för bevisligen så gör hon inte det, så på just den avdelningen så ska jag inte vara hönsmamma mer...(tror jag)

Detta har gjort att jag har kunnat sova det sista nätterna utan att ligga vaken och oroa mej från fyra på morgonen, framsteg  

Men det kan bli ett regntäcke i Sverige....


Idag har jag ätit en god lunch hemma hos vänner, vänner som jag presenterade för varandra för nåt halvår sen och som nu är ett par   , kanske borde bli äktenskapsmäklare  


Har mycket att handla och organisera denna veckan inför resan, och på Fredag kommer Helen som ska vara hus och hundvakt.

Det blir två resor till flygplatsen denna veckan för på Onsdag kommer min kompis Gunilla  hit.


Vet inte hur jag ska kunna handla allt nu när jag har svärmor här, hon orkar inte gå så långt och inte alltid så lätt att hitta parkering nära...

Får nog be min snälla mamma om sällskap, så kan jag släppa av de två nära saluhallen och sen åka och parkera.


Här kommer en ett par bilder på min favorit klätterväxt.

Dessa är inte mina, fast jag har en som är liten som nu äntligen börjar få fart.

Nä nu måste jag börja göra listor, flera stycken behövs, och som jag sen måste klara av  


Japp imorgon börjar en ny fräsch vecka!


Adios




Av Kim - 10 december 2010 15:20

Nu skiner    !!!!

 

Ovido - Quiz & Flashcards