Varmt...

Alla inlägg under december 2010

Av Kim - 9 december 2010 23:10

Nu har det regnat i för många dagar nu får det vara nog!!!

Var uppe hos Nelly vid  7 tiden och hon stod där i regnet och åt.

Vet inte om hon vågar sig under taket där de andra hästarna är...

Tycker synd om henne för hon blir nog kall när hon är så blöt på natten, SUCK!

Det sägs att det ska bli bättre i morgon så  jag håller tummar hårt för det!


Hästarna får sitt kraftfoder på olika sätt, en del i badkar (!) , hink, direkt på marken eller några får äta i sin hink som hängs fast på huvudet...

Det sista tyckte jag verkade bra, för då vet jag att hon äter all sin mat och ingen kan sno den eller inget ramlar ut heller.

Så igår provade jag att bara fästa en plast kedja på en det ena handtaget på hennes hink, och höll fast i andra sidan.

Jag la kedjan bakom hennes öron  när hon åt, bad henne lyfta huvudet så hinken lyftes, ingen reaktion, hon ville ju så klart bara äta ;-)

Så jag fäste kedjan helt och lät henne äta, efter en stund kom en annan häst och ville sno hennes mat, då gick hon i väg en bit med sin hink och satte sen ner den och fortsatte äta.

Hon är cool eller rättare sagt ett coolt matvrak, för så länge det är något gott att äta så kan man få henne att acceptera det mesta! 


Var lite orolig för om det skulle fungera i morse så jag åkte dit och tränade igen, ingen reaktion, super.

Så idag har hon ätit sin muslie två gånger med sin fina röda hink hängande.


Har inte sovit så bra den senaste veckan, vaknar vid 4-5 och kan inte somna om, hoppas att solen skiner i morgon och att jag kan sluta oroa mej för en blöt och kall liten Nelly, så jag kan få min skönhetssömn tillbaka.


Mila har varit med mej två gånger uppe hos Nelly, hon tycket det är spännande men blir lite stressad när hästarna kommer för nära mej, hon skäller på dom...


Jag har blivit tillfrågad om jag vill rida ut, det är några som har mer än en häst och gärna vill ha hjälp med att motionera hästarna.

Ska bli roligt att få lära mej vilka ridvägar som finns, och att rida så klart!


Har bakat en mjuk pepparkaka som jag ska ta med mej imorgon bitti, det är alltid några som har med sig te/ kaffe och kaka, så imorgon blir det svenskt fika bröd.


Igår kväll när jag blåste håret så exploderade min hår tork med en smäll och en stor låga slog ut, klart läskigt precis bredvid mitt öra.

Men men det man inte dör av gör en starkare, dock dog den stackars hårtorken.


Nä nu är jag sömnig, natti natti








Av Kim - 8 december 2010 15:39

När jag kom i morse så vad gjorde Nelly, jo åt

Hon kom fram när jag ropade och mitt hjärta slog lite extra    

Hon var fortfarande lite blöt, men som tur är så regnade det inte under natten.

Den efterlängtade solen kom fram, äntligen efter 5 dagar    och hästarna torkade snabbt.


Vi släppte ner resten av de fem hästarna som ska vara hennes hagkompisar.

Hon höll sej lite undan och sprang när de ville hälsa.

Här är de fem busarna

  Nelly äter


   Nelly äter mer...

Lite senare så gick vi upp och fikade, då hojtade en av hästägarna att nu hade en av hästarna öppnat grinden, så de kom springande upp till oss dom busarna.

Vi fick lätt stopp på dom och de smet in i sin ordinära hage, så nu är dom där dom ska   


Men Nelly har redan en bästis en ung barnslig kille på 4 år, Chino kallas han men heter nåt krångligare.

Han söker upp henne hela tiden, han är så gullig, och hon gillar honom  

Och vad gör Nelly och Chino här...inte äter väl???

 

Här står dom under regn/sol skyddet som nu är full av lera som runnit in, det blir till att skotta   

Det var vid tolv tiden idag och hon behövde sova lite efter all mat  

  Nu är klockan tre och det börjar mulna igen, blääää vill inte ha mer regn 

Åker upp en sväng till i eftermiddag och kollar.   


Det blir julfest i stallet den 19 dec, trevligt!


Tog en bild på två ståtliga vita hästar i stallet.

Kan säga att jag är sååå glad att Nelly är brun (fux) och inte vit...

 

 Tja det var några bilder det, tog så många så nu är batteriet på laddning :-)




Av Kim - 7 december 2010 15:33

Det tog oss 10 minuter i ösregn att promenera upp till Nellys nya hem.

Jag tog ner henne till ridbanan och vi undersökte den lite, sen kom de ner med två hästar som hon ska gå med i fortsättningen.
Det var lugnt och en av de två är hon redan kompis med, men den andra är lite läskig.

I natt ska få gå där alla tre, och imorgon ska vi släppa dit två till.

De kommer att få vara där en stund tillsammans sen tar vi upp alla till den "riktiga" hagen.


Alla kommenterar att hon är så smal, och att nu ska hon få ordentligt med mat...

Och hon är smal min lilla snutta, men det ska bli ändring på det.

Tja, kan bara säga att det känns så skönt att vi flyttat!


Här kommer några regnblöta foton av Nelly med den "läskiga"på ridbanan


   

Här är dusch rum för hästarna och badrum för oss tvåbenta.

 Roundpen

   Här är hagen hon ska gå i sen

  Är hemma för lunch och ska åka upp igen nu på eftermiddagen.


Av Kim - 6 december 2010 13:47

Det blir flytt imorgon med eller utan regn.

Jag ser hon reagerar när vi kommer upp dit, om jag släpper ut henne direkt eller inte.


Elke har fått upp en häst som hon ska försöka kurera den har två dåliga ben, och den går nu på ridbanan i regnet.

Den skulle nog må bättre av att gå där Nelly är nu och kunna gå under tak.

Så vill inte be om att stanna med Nelly några dagar till.


Här är tunnorna och mina glada regnstövlar, det blev guldtext  

 


Av Kim - 6 december 2010 10:22

Nu har det regnat i tre dagar och det ska tydligen fortsätta till torsdag.

Hur ska det nu gå med Nellys flytt ???

Inte perfekt att släppa ihop dom i en lerig hage, vill inte nån ska halka och göra sig illa, och hon kanske inte vågar sig in under taket nära det andra hästarna.


Ska strax åka upp till Nelly och kolla henne, kratsa hovar, ge morot och gos.

Sen åker jag upp till det andra stället och kollar om nån är där, om inte får jag ringa och höra vad de anser.


Har en känsla av att det vore bäst att "krypa till korset" och be att få ha Nelly kvar tills regnet upphört.

Hmmmm jag som såååå vill flytta nu   






Av Kim - 5 december 2010 00:19

Det har regnat och blåst sen efter lunch och ska fortsätta imorgon.

Men det gör inget för jag har glögg   och den värmer!


Har idag köpt en fodertunna och en foderhink, hinken är knallröd, jättefin!

Köpte ett säck med en muslie till Nelly så hon kan lägga på sig lite mer hull och växa och bli stor och fin!

Ska bli så skönt att kunna styra som jag vill med Nellys foder utan diskussioner...

Det känns sååå rätt att flytta Nelly  


En repris på Nelly och mej i sommras

 

Nu när hon är luden så ser hon mindre och yngre ut än i somras tycker jag, men hon har nog inte "krympit"  




Av Kim - 3 december 2010 19:52

Min man har alltid tyckt om rasen Pastor Garafiano (Garafiansk vallhund) det är en ras här i från La Palma.

Den har används för att hålla  koll på getterna här på ön.

Rasen höll på att försvinna men en man här började aktivt jobba för att rasen skulle bestå.

Det är en gammal ras men den blev inskriven i Spanien som Ras  bara för några år sen.

För några år sen blev en Pastor Garafiano Spansk mästare i agillity.


Så nu över till vår Mila  (uttalas Milla), hon föddes av en allt för ung mamma, som fick nio valpar och inte hade mjölk och ork för alla.

Det var en arbetskompis till Bene som hade tiken, och dom hade fått tiken utan att veta att det var valpar på gång.

Så vi hämtade hem Mila när hon bara var 6 veckor, pga ägarna inte var så benägna att se till valparna fick tillräckligt med mat.


Det blev att värma mjölkersättning dygnet runt under de första veckorna, oj vilken röst en hungrig ensam liten vovva kan ha.

Så vi gav mat och satt där på golvet tills hon somnat och då kunde smita i till vår säng igen.

Vi värmde vattnet i mikrougnen, så hon lärde sig snabbt att "skrika" ännu mer när hon hörde ljudet av den  

  Hon var så liten och söt, men det tyckte inte Shiva (då tolv år)som vägrade titta på henne.

  Hon var så ulligt gullig...alltså hunden    

Efter ett tag så började Shiva acceptera att hennes hus hade blivit invaderat av denna lilla buse.
Mila smög sig närmare och sökte trygghet hos Shiva, jag blev så glad och tårögd när dom äntligen blev vänner!

   

Mila hade alltid ett öra upp och ett ned, sååå charmig.

Nu har hon fått ordning på öronen, och är nu två år en stor tjej som just nu löper...och jag löper   efter med skurhinken.


Här är hon med en av sina beundrare som lägger sej vid hennes fötter  

  Det var lite om Benes fyrbenta älskling

 



Av Kim - 3 december 2010 14:55

 Detta är inte en sommar äng...det är en vinter äng.

  Mandelträden blommar i Februari

Vattnet efter regnet som rinner ner mot havet

  Så här ser det ut när solen går upp bakom bergen, Bene har fotat för så tidigt existerar inta jag  

 

Och så en bild på en ganska stor avokado, den ligger på en stor tallrik och det är en matsked!


Ovido - Quiz & Flashcards