Varmt...

Alla inlägg under januari 2011

Av Kim - 21 januari 2011 10:26

mot gårdagens bilder, vill ju inte att ni min kära vänner ska bli helt gröna av ....

Måste visa att det inte bara är underbart väder här  

     

Har träningsvärk i benen efter dessa två dagar med ridning och promenader, men det känns ok, har för ovanlighetens skull rört på mej.

Kanske mitt sunda liv kanske börjar nu, vore inte helt fel       , nja vill ju inte chocka kroppen så det får bli en bit mjuk pepparkaka till frukost, motvikt är vikigt     


Utanför stallområdet går det en brant asfaltsväg, så vi leder hästarna nedför den för att minska risken att dom halkar och sträcker sig.

Sen på hem vägen blir det fältsits i nästan 10 minuter upp.

Nu vet jag att jag har muskler fram på skenbenen !   trode det mest var ben där men icke sa nicke!


Hoppas nu det inte ösregnar i eftermiddag när jag ska fodra.

Och vill inte att Nelly ska få lera i alla små sår hon har på benen.

Dom fula såren är ju så högt upp och på insidan så dom klarar sej som tur är.


Ha det gott!






Av Kim - 20 januari 2011 22:43

är det mysigt att ta en öl...okej det blev en räkcocktail också  

Åkte ner med Helen vid halvsju tiden och såg solen gå ner.

Vi satt och studerade folk...och det finns många olika sorter  


   

Himlen börjar se mörk ut, det är regn på väg, fredag och lördag  

Imorgon ska jag fodra på eftermiddagen, får väl bli i regnställ anar jag.


Nä nu blev jag så sugen på mandarin, så nu åker några snart ner.


tjenixen!

Av Kim - 20 januari 2011 17:06

Har haft en underbar förmiddag!


Red ut med Bea idag, fick låna Sereno av henne, hon red sin andra häst Gandalf.

Pick-nick med te, kakor, mjukpepparkaka och mandariner till oss och över en timmes gott och grönt till hästarna som vi släppte lösa...och dom var så glada i betet så dom hade inga tankar på att dra.


Jag hade med Mila (min hund) på ridturen för första gången och det gick bättre än jag trodde.

Hon springer ibland runt hästarna för att hålla ihop flocken och springer då alldeles för nära, men men med tiden kanske hon lugnar sig.


Det är så fint här nu så nu blir ni matade med bilder:

               

Nelly har fått sin spruta idag, men hon låter mej inte göra rent såren på insidan av bakbenen.

Såren ser ju rena ut... får tala med vet. vad han tycker jag ska göra..eller han ska göra...

Min lilla prinsessa hugger, stegrar, knuffas och sparkar (tur att jag fortfarande har god reaktionsförmåga)  och jag vill inte stressa henne så, och det är ju inte ofarligt att försöka böja sig under magen på en sån argbigga.


Sen tog jag fram borsten och borstade henne, även på bakbenen runt omkring såren, då var hon en helt lugn och snäll liten häst igen.

Sen fick hon komma ut och gå lös och beta, så nu verkar hon inte hata mej mer ;-))


Adios


Av Kim - 19 januari 2011 16:04

Hon är lite stel men haltar inte och går omkring och äter så nu kan jag slappna av lite.

Fy va rädd jag blev igår!!!

Bara lite svullen på ena hasen bak, hoppas nu bara slippa infektioner, orolig för såren högst upp mellan "skinkorna" det blir ju varmt och gott för bakterier :(


När hon var ok så tyckte några andra att jag skulle rensa hjärnan med en ridtur.


Red Sereno som är en gammal galoppör som gillar att komma ut och att få ta en snabb galopp.

Det är så fint här nu, mandelträden är fulla av rosa blommor i alla nyanser.

Efter den trevliga turen så var jag lugnare, skönt.


Fick hjälp att ge henne en spruta (antibiotika) hon stegrade och slängde sig...hon som ska vara stilla, efter flera morotsförsök så tog jag elakt nog tag i hennes öra och vred om (kände mej så elak) men då stod hon helt still.

Imorgon ska hon ha en till...

Och måste göra rent såren....

Hon blir skit förbannad när hon inte vill (blir rädd) då försöker hon attackera istället...får ta med många äpplen imorgon!!!

Vill inte förlora hennes förtroende...


Har blivit tillfrågad om jag vill rida ut imorgon bitti igen, och då blir det pick-nick, får nog ta och göra en sockerkaka.


Nu ska jag städa mitt hus är sååå smutsigt!



Av Kim - 19 januari 2011 09:05

Min lilla gumma hoppade över ett staket igår morse och blev hängande en stund med ena bakbenet kvar på ena sidan.


Inget brutet och senorna verkar vara ok, hon fick sys på tre ställen, inga stora sår men de sitter dumt, på insidan av bakbenen ibörjan av "skinkorna"


Jag hade longerat henne och tänkte hon ville rulla sig lite som vanligt, men jag var dum nog att gå därifrån för att kolla en grej 50 meter bort.

Hon var lugn först sen satt hon plötsligt fart och hoppade.

Jag han tänka sååå många hemska tankar, var helt säker på att hon brutit benen, precis bakom staket ligger en lägre mur som hennes ben förtvivlat viftade på till hon kom helt över.


Uppe på staketet fanns det en skruv som stack upp lite grann, den gjorde revorna på insidan av bakbenen.

Vet. sa att vi haft en enorm tur då en reva var mindre än en centimeter från en stor blodåder, suck!


Detta hände igår på förmiddagen, vet. drogade henne och vi fick knyta rep runt baken för att minimera risken för honom när han sydde.

Hon fick sen antibiotika, som jag ska ge i minst två dagar till.

Senare på eftermiddagen började hon få mmer ont, och ville inte gå.

Celin (hovslagare mm) var där och ga henne en smärtstillande, efter 20 minuter började hon gå lite och leta mat, puh!


Har inte sovit mycket inatt, är så orolig...

Ska nu åka upp och se hur hon mår, är nervös, men både vet. och Celin säger att det inte är allvarligt .

Såren/stygnen kan lätt gå upp för huden är "tajt" där, hoppas det är ok nu!


En bild som jag tog medans jag väntade en och en halv timme på vet.

 


 Efter vet. besök

   


Fy va jobbigt att se henne ha ont, snyft!




Av Kim - 17 januari 2011 16:12

att vara 50, jag är ju nu så attans klok och vis  


Vill tacka alla gulliga vänner som grattulerat mej på min STORA dag !


Vi åt så gott igår Räkmackor, alla fick fixa sina egna vid bordet.

Helen hade gjort ett sånt fint blomster arrangemang , bordet såg så inbjudande ut.

  Vi har en massa räkor över...hmm måste klura ut vad vi kan laga av dom de närmsta dagarna.


Min tårta fick tummen upp av alla till och med Georg som är fd kock, kanske ska bli konditor nu när jag blivit vuxen  

Tårtan var indränkt i Drambuie utblandad med grädde  

   , 

Imorse gick vi ut på promenad med två andra hästar och en hund.

Väl uppe i skogen så släppte jag Nelly hon gick lugnt och betade, jag provade att gå iväg en bit och då kom hon efter mej  

Hon höll ögonen på mej hela tiden, det kändes som att få   !


Imorgon ska jag fodra för första gången, känner att jag har koll på maten och i vilken ordning hästarna ska få den.


Hörde idag att det ska regna rejält här på fredag och lördag.

Men Nelly får nog vara utan täcke för det är så stort...


Har nu ätit en räkmacka igen...kommer att vara mätt tills ikväll då vi ska gratta Gunilla som fyller år   idag.


tjola hopp!







Av Kim - 16 januari 2011 15:18

idag, var ska man vara på sn födelsedag om inte med dom käraste  


Några foton med Nelly som provar mina Svenska födelsedags presenter.

  Och här med det allt för stora regntäcket som var lite läskigt först.

  Sen åkte jag och tittade på Nellys mamma som just nu fanns i närheten, har aldrig sett henne.

 

Dom har sagt att hon är Lusitano, men jag ser mycket Engelskt fullblod där.

Hon har inte varit riden på tre år och har haft två föl under den tiden, så Nelly har en helbror som precis flyttat hemifrån.

Hon är ingen skönhet...tur att jag inte såg Nellys föräldrar innan jag köpte henne.

    Nu fick jag besök


tjingeling

Av Kim - 15 januari 2011 16:45

när jag släpper ut henne utanför hagen.

Behöver inte ha grimma på henne, hon visar ingen tendens till att sticka.

Nu syns inga revben och även ryggen ser rundare ut.

     


Det kom en ny häst till stallet igår, den kommer ifrån Celin (hovslagaren) som sålde Nelly till mej.

Han sadlade den i morse och tog några varv på ridbanan, sen hoppade han av och bad mej prova.

Kände mej lite osäker den hade inte blivit riden på ett år, men det gick bra.

Hon flyttade sig snällt för skänkeln och lyssnade på mej.


Hoppas ägarna startar henne lugnt nu så hon inte "går sönder", det är ett fullblods sto i 20års åldern, skimmel lite kantig men kan nog snabbt bli fin här.


Har fått min foder dag, tisdagar på morgonen, sen varannan månad så ska jag fodra en helg.

Känns helt ok, har hjälpt till mycket med fodringen sen vi  flyttade in så nu kan jag.


Har köpt 2.5 kg stora räkor tills imorgon, det ska bli räkmackor, MUMS!

Blir till att skala imorgon    , och idag ska jag baka tårtbottnarna, gör nog tårtan också så kan den stå och safta till sig.


Helen har köpt blommor och ska göra en tjusig kreation till bordet, hoppas lära mej nåt.


Känns lite tråkigt att inte ha en 50 års fest typ svensk, men Helen har puttat på mej så det ska nog bli bra det här också.

Jag hade tappat nappen lite men nu känns det ok igen.


Fördelen här är att jag slipper "tokiga" 50 års presenter så som att: simma med hajar, umgås med vargar eller hoppa fallskärm!


Imorgon kommer jag kanske skriva som en mogen kvinna...vi får väl se   



Skapa flashcards