Varmt...

Alla inlägg under januari 2011

Av Kim - 14 januari 2011 22:50

Så här blev resultatet...känns ok


Din personlighetstyp: Entusiastiska, kreativa och idealistiska. Kan göra nästan allt som intresserar dem. Socialt begåvade. Måste leva sitt liv i enlighet med sina värderingar. Entusiastiska inför nya idéer, men blir uttråkade av detaljer. Flexibla och öppna för argument. Många och varierade talanger och fritidsintressen.


Karriärer som skulle kunna passa dig: Skådespelare, journalister, skribenter, musiker, konstnärer, konsulter, psykologer, entreprenörer, lärare, personalvetare, politiker, diplomater, TV-reportrar, marknadsförare, forskare, säljare, artister, präster, PR-ansvariga, sociologer, socialarbetare.



Av Kim - 13 januari 2011 21:23

i morse, hade en piska som jag använda för att peta lite och visa vart jag önskade hon skulle gå.


Hon verkade förstå att jag ville att hon skulle springa runt och gjorde det studsande som en gummiboll men nu på avstånd.


Det känns både tråkigt och skönt att hon busar nu, för det beror på att nu får hon tillräckligt med foder...
Är såååå   glad att vi bytte stall.


Jag har inte longerat en häst de senaste 20 åren, tog en stund att komma ihåg hur man gjorde...

Tur att jag har en orädd häst   


Så imorgon gör vi två glada nybörjare ett nytt litet försök    att inte trassla in oss i varandra.


Resten av dagen har gått åt till matlagning, städning och strykning, känner mej nöjd nu.


På söndag fyller jag år och nu frågas det om mat och tårta...så måste handla och förbereda det.

Tänker göra mej en tårta med nutella, choklad och en massa mandariner, får nog ta och köpa en flaska Drambuie (ingen aning hur det stavas) att safta till tårtbotten med, mums!

Om ingen annan gillar den så strunt i samma jag fyller bara 50 en gång  


Tycker att min älskade gamla Shiva verkar lite mer lekfull, den där stinkande alg/ört  medicinen fungerar nog  



Av Kim - 12 januari 2011 21:46

är nog ett   "problem" för mej och Nelly.

Sista veckan så har hon kommit på att stegra sig är jätte skoj, hon viftar glatt med frambenen i luften.

Hon kommer springande mot mej och ser jätteglad ut tvärnitar och stegrar sig eller nosar bara glatt.

När hon stegrat så hälsar hon glatt och väntar på morot, vilket hon   inte får då.


Är lite orolig för att få en hov eller häst i huvudet...

Nu är frågan om min hand   eller grimskaft i luften ger henne signal att stegra sig eller inte?

För det är lite svårt att stå helt still när hon kommer farande...

Vill inte straffa henne när hon vill leka, hon är ju bara glad.

Jag har ett grimskaft i handen som jag brukar vifta lite med, för att hon inte ska komma allt för nära, men eftersom jag aldrig har straffat henne så ignorerar hon det nästan helt.


Ska prova att inte ha henne lös, om jag har en longeringslina så kan jag kanske försöka hålla henne nere lite mjukt??

Och berömma när hon stannar lugnt.

Min önskan är att använda possitiv förstärkning inte straff, men det är inte så lätt.

Skulle behöva en kurs nu! men här finns inget.


När jag ber henne komma till mej så stegrar hon sig inte men kommer i full fart trätnitar och får då beröm och en morotsbit.

Det är när hon själv kommer farande som "det händer".


Kan tala om att hon är VÄLDIGT hög när hon står på två ben!!!


Tjao Tjao







Av Kim - 11 januari 2011 23:43

Köpte Nelly för lite mer än ett år sen, här kommer lite bilder från detta år


Dagen då jag bestämde mej för att bli hennes

  Ett par månader senare, hon "tränar" vigheten....

Några månader till

   Ytterligare några, hon börjar bli lite tunn

  Senare  

Revbens varning trots all päls...

  Och nu efter flytten och en massa mat så börjar det se bättre ut

   Hon fyller 2 år den 1 Mars i år.

Försökte mäta henne men hon var rädd för måttbandet men hon ligger nog strax under 145cm just nu.


Av Kim - 11 januari 2011 22:03

Länsvet. var på plats så det gick snabbt att ändra stall i Nellys bok.

Bene fick också gjort sitt ärende så dagens "måsten" blev gjorda  

Sen åkte vi till Nelly för att kolla att hon var ok efter vaccineringen och allt var bra där.


Efter lunch så fick jag vara tolk när Helen fick besök av Benes brosdotter Eli som är fysioterapeft, glad att det inte var jag som blev "torterad" fast  vill tillägga att E är mycket duktig.

H har inte sovit så bra den senaste veckan pga värk i en arm, hon har jobbat för mycket det senaste året.


Funderar på att boka in en massage i månaden för att hålla min rygg under kontroll.


Imorgon ska fyra "vikingas" åka till Santa Cruz, det blir en tjej dag (eller tant dag , jag är yngst :O  ), hoppas det blir lagom med affärer annars så sätter jag mej ute på en bar och spanar på folk istället.


Senare på eftermiddagen så ska jag umgås med Nelly.


Igår uppe hos Nelly så hände nåt lustigt, Guapo försökte klia sig under magen vilket var svårt.

Så han kastade huvudet och nafsade sig så gott det gick, jag som den snälla samarit jag är ryckte in och kliade honom, han stor njöt.

När han var nöjd så gick han då kom Tropi och ställde sig framför mej och gjorde samma försök till att klia sig under magen som Guapo  

Så då fick han också kli på magen av mej.

Det kändes inte som om det kunde vara en tillfällighet...
Såg Tropi och bestämde sig för att nu ville han ha det samma???

Ja dumma är dom klart inte!


Här är en bild på Tropi (Tropical), han och Guapo är kompisar.

Natti natti!






Av Kim - 10 januari 2011 23:10

Igår så avmaskade jag Nelly, det gick oväntat lätt.

Och idag så kom vetrinären och vaccinerade henne, hon var klart misstänksam mot honom.

Hon nosade på hans hand ordentligt, men flyttade sig när han ville gå nära hennes hals.

Fast efter en stund kunde han ge henne sprutan, hon reste sig lite men lugnade sig direkt, fast när han sen ville klappa henne så åkte öronen bak  .

Hade tänkt vänta några dagar mellan avmask. och vacc. men det passade vet. bättre idag och han sa att det var ok.


Har varit lite hängig sen jag kom hem efter semestern, men det känns som om jag börjar bli "normal" igen .

Här hemma så har det inte blivit mycket gjort men idag så åkte sniffen ut och skurhinken så det finns hopp  


I morgon ska jag åka till andra sidan ön för att besöka länsveterinären och få registrerat i Nellys bok att hon bytt stall.  
Hoppas nu att hon (vet.) är där, så jag slipper åka fler gånger.


Har fått en liten påse med pellets som innehåller alger, örter och olja som jag ska ge till min gamla hund Shiva.

Det ska vara bra för hennes onda leder, hoppas det hjälper.

Har fått de av en tjej i stallet som ger det till sin gamla häst och hund, och hon har märkt en klar förbättring.


Hoppas jag kan sova bättre i natt, igår så vaknade jag flera gånger, katter som slogs och då skällde Mila, sen ville Shiva gå ut, och sen min "kissepaus" och sen funderingar.

Så när klockan var halvåtta somna jag och halvnio fick jag tvinga mej upp.


Undrar hur länge jag kommer att lyckas att förtränga att jag har en massa att stryka...men några dagar till klarar jag nog  

Stryka är det enda som min man inte vill göra och det är ok, för det finns saker som jag inte vill göra.


Här en bild på Guapo, en Bretón Hispano en jätte gullig häst modell "halvtraktor"

Han är en av dom som delar hage med Nelly.


Här är han också men utan huvud  

 Godnatt!






Av Kim - 8 januari 2011 17:41

Litet bildspel när mina gulliga vänner Monicka och Sven firade mej.

Så här nöjd blev jag   

  sen smög sej en lite terrorist in...

 förgrymmade unge   

Men nu har chocken släppt  eller...

har jag blivit gammal och rynkig och äter enl. Ulrika "gammal tant choklad"

Anthony Berghs plommon i sherry och mörk choklad.

 

Men dom är så goda att jag bestämt mej för att välja tant så jag kan fortsätta äta dessa   

Spralliga tanten Kim hälsar er alla   

Av Kim - 8 januari 2011 16:25

Hur kan denna fina unga dam...

 

blivit ett sånt skogstroll?

    Nån busig tomte kanske har byttelibytt   


Idag så åkte Bene med upp och hde hundarna med sig.

Nelly kom direkt när jag ropade   borstade bort lite mer gammal lera, nu finns det inte så mycket kvar som tur är.

Och nästa gång det regnar åker nya täcket på  

Nelly gick så villigt med upp i skogen, inge tvekan alls, min modiga snutta!

På hemvägen stannade vi på en äng och hon åt lite grann, sen började en rad övningar i den HÖGA skolan   tyckte jag,   tyckte Nelly.

Nästa gång ska jag ha med mej ett längre grimskaft, min armbåge råkade vara i vägen för en flygande framhov, men det var inte så hårt.


Hon lyssnade så bra när vi gick i nedförs backar, jag hummande bara mitt lugna/sakta ljud och hon kortade ner stegen direkt.

Hoppas detta ska fortsätta, och att hon inte testar våra fysiska styrkor...


Igår testade jag longeringsgjorden lite löst, hon brydde sig inte undrade bara när morotsbiten skulle komma.

Kan inte spänna den ordentligt för hon har fortfarande sten hårda ler-bollar under magen.

Kunde blöta upp några idag med en blöt svamp, men hon gillar det inte...

Och att använda vattenslangen går bara inte, där har vi något att jobba på!


Trött idag...var på middag igår, Georg mammas man fyllde 75år, vi åt på en nyöppnad restaurang, det var såååå fint där och maten var toppen.

  Ett glatt gäng som hade en trevlig och god kväll!


ting tjong   

Ovido - Quiz & Flashcards