Varmt...

Alla inlägg under februari 2011

Av Kim - 27 februari 2011 21:03

Har köpt en pilates boll till Nelly.

Hade med den upp för några dagar sen, det vore så roligt om hon kunde bli intresserad och leka med den.


Jag började med att hålla upp den snett framför henne och säga touch, hon duttade på den med nosen och fick en morotsbit.

Gjorde det tre gånger totalt och det fungerade bra.

Sen la jag den på marken framför henne och pekade och sa touch, hon stirrade bara på mej, jag upprepade touch två gånger till men ingen dutt.


Sen lade hon öronen bakåt och högg ilsket i bollen tre gånger   

Efter det så tittade hon förväntasfullt på mej, slängde med huvudet och stegrade sig landade på bollen, blev inte alls rädd och såg ut att fråga : gjorde jag rätt får jag morot nu?


Tja...hon kommer att bli en underbar och klok vän...om vi bara överlever  












Av Kim - 27 februari 2011 19:21

ingår två rejäla killar...förutom Bene  

Vi hade utbyta av kli och pussar idag, jättemysigt, och Bene vet inte om det  

      Dom är så gulliga  


Var ute och gick en runda upp i skogen med Nelly, hon var lite orolig men följde med, det var ju varken andra hästar eller hundar med så lite spännt var det.

När vi bara hade femtio meter kvar till grinden, så kom det en bil rullande bakom oss utan motorn igång.

Nelly upptäckte den sent kastade sig framåt och försökte sen vända snabbt tillbaka till mej och halkade på asfalten och ramlade!


Herre gud! Hon kommer göra mej till ett nervvrak!

Men det blev bara två ytliga skrapsår på ena bakbenet som tur är.


Så är det att ha barn sa min man när jag kom hem...börjar låta skrämmande bekant  


Dagens lunch blev på den Thailändska restaurangen och som vanligt var det gudomligt gott!


Bea vill behöver hjälp uppe i stallet imorgon, och Bene har möte på förmiddagen...vad ska jag göra av min svärmor?...ska nog ringa mamma och höra om hon vill erbjuda sig....

Ibland kör det ihop sig!


tjing tjong



Av Kim - 25 februari 2011 18:08

så ni som inte orkar se får blunda  


Vi var tre stycken som red i i morse plus tre hundar.

Det var sommar varmt så det var t-shirt som gällde, och hästarna blev riktigt svettiga.

Dom fick en dusch när vi kom hem igen.


Red på Ambar, hon behöver en ny matte...men jag har inte råd att betala hyra/mat för en häst till varje månad.

Bea frågade om jag ville ha halva hästen, men det känns ändå för mycket...

Ambar är en häst som blir stressad när man tar tyglarna, het som attan, men inte hård i mun.

Hon skulle behöva en lugn och mjuk ägare så kunde hon lära sig att slappna av lite mer.


Jag och Ambar

   

Hoppas Nelly kan lära av Guapo som frivilligt tar en dusch och munvatten när det erbjuds.

   

Har inte gjort allt på min lista...

Men det viktigaste är gjort, allt är klart nere i gästhuset.

De kom för en timme sen och nu sover dom siesta, de fick gå upp vid femtiden i morse.


Nästa vecka ska jag följa med Georg (min bonus-pappa) till Teneriffa en dag, han behöver åka till sitt konsulat och skaffa nytt ID kort/pass.

Så jag följer med som stöd och tolk, kan behövas i stressade situationer, han gillar inte att flyga.

Han ska få en whisky innan flyget går  


Jag ska så klart passa på att besöka en hästaffär  

Kanske Ikea...saltlakrits, lingonsylt, choklad och säkert mer godis, MUMS!

Ja sen måste jag ju komma ihåg att köpa Svensk sill till Bene.


Nu ska jag diska lite medan jag lyssnar på en deckare.


So long   



Av Kim - 23 februari 2011 20:36

inte fast jag kan stryka grejer...


Men jag har kommit lindrigt undan idag  


Var hemma på morgonen med svärmor för Bene hade möten.

Sen stack jag upp till Nelly och hon fick komma ut och beta nån timme.

Bea frågade om jag ville rida ut på fredag morgon, och visst vill jag det!


När jag kom hem så hade Bene både dammsugit och torkat golven i gästhuset  

Så imorgon behöver jag bara bädda, torka av möblerna på balkongen och köpa lite blommor, sen är det klart.


Idag har jag skrapat bort lite lös färg på en vägg (stod inte på listan), dammsugit och damm-torkat här hemma.


Så vad jag gärna vill ha gjort före fredag kväll är nu:

  • dammsuga igen och torka av golven 
  • handla hem god mat
  • ta bort dom värsta hundnos fläckarna på dom stora glasdörrarna fram.
  • skura vår dusch
  • bada hundarna

Tja vissa grejer har ramlat bort och andra ramlat in på listan.


Lite suddig bild på Nelly Hårfager

Idag så såg jag att hon har växt, konstigt det där, för förra veckan tyckte jag hon såg liten ut...


När jag kom upp till hagen idag och ropade på henne så gnäggade hon  

och såg glad ut att se mej, jag är så tacksam!!!

hasta mañana




Av Kim - 22 februari 2011 19:41

på min lista  


Har lagat skjortan som G så förläget frågade om jag kunde, och det gjorde jag så gärna, hon är en fin vän.

Hon har ingen symaskin för hon bor bara här några månader om året.


Sen har jag gjort rent köket, badrummet och dammat av allt i gästhuset.

Som jag ångrar att jag köpte handfat i glas och genomskinlig dusch kabin, sjutton helt omöjigt att få helt rena  


Jag nere i gäshuset, hade med mej datorn ner så jag kunde lyssna på en deckare medan jag städade.

   


Bank ärendet är avklarat.


Nelly har nu fyra små söta hovar, men det gick inte utan vilda protester.

Hon bet mej lite i armen och fick in ett par sparkar på hovis.

Det gick bra stundvis, sen flög hon omkring igen, vi behöll lugnet hela tiden, gjorde små pausar, var bestämda och berömde mycket.

Hon lugnade sig till slut och hovis kunde göra klart hennes hovar.


Så jag är riktigt nöjd med mej och min dag  











Av Kim - 21 februari 2011 22:15

Imorgon kl 9 kommer Celin (hovslagaren)

Hoppas nu att Nelly sköter sig, och inte börjar steppa runt och kasta sig...

Men han har tidigare haft en lugnande effekt på henne.

Fast efter hennes olycka så stressar hon upp sig lite mer i vissa situationer.


Longerade Nelly idag och det gick bra i alla gångarter men jag kan inte få henne att förstå halt, hon kommer in till mej istället.

Fast egentligen så är det ju inget problem, vill ju hellre att hon kommer till mej än att hon försöker gå ifrån mej...




Nu lite från min GÖRA LISTA


Denna veckan måste jag städa gästhuset, för på fredag kommer några vänner från Teneriffa hit.

Hoppas Bene kan dammsuga där imorgon bitti, så torkar jag golv, fixar kök/badrum, bäddar och dammar.



Ska också laga en skjorta så jag ska ta fram symaskinen (innan onsdag) .


Borde stryka lite


Skura golven och damma hemma på fredag.


Ringa banken och fråga några grejer.


Hundarna borde badas.


Spackla lite på ytterväggen till duschen


Och så klart ta hand om Nelly, svärmor, hundar och hus dagligen.


Nä nu vill jag inte tänka på fler "göra saker"


Här kommer en häftig bild på molnen som väller över bergen, ser nästan ut som en våg som kommer rullande.

Ciao






Av Kim - 20 februari 2011 18:46

är en stor sak på min GÖRA-LISTA

Idag fixade jag en liten del ...

Så imorgon förväntar jag mej lite mer energi...


Före

 

       

mitt i

 

Efter

  


   


Nu har jag damm i näsan, jord under naglarna, svarta fötter och luktar inte som en nyponros, så nu blir det duschen.

Just det en till sak vill jag bocka av på min lista när jag duschat...mina stickiga  igelkotts liknande  ben ska bli släta och mjuka, så imorgon kan jag använda kjol om jag önskar  



Av Kim - 20 februari 2011 11:01

som A-L skivit, vill jag tipsa er att läsa.

Det handlar om "litenhet" (ödmjukhet) : http://hastochhund.bloggagratis.se/


När jag blir "stor" vill jag bli som henne  


Hoppas alla har en skön söndag !


Ovido - Quiz & Flashcards