Varmt...

Alla inlägg under februari 2011

Av Kim - 11 februari 2011 20:14

och det känns alldeles utmärkt efter igår.


Hade med mej skruvdragare och grejer upp till stallet och fixade gårdagens staket skador.

Nelly var helt ok, inga svullnader eller stelheter.


Bea tog med sin häst Gandalf och vi fyra gick upp i skogen där det finns ett fint fält fullt med gott gräs.

Gandalf är "diktatorn" i den andra hagen, men han nosade så snällt på Nelly.

Nelly kunde inte slå sig till ro och beta hon ville hem till sina kompisar, fast hon hon tyckte det var ok att jag ledde runt henne för att kolla in nya ställen.


Gandalf är den vita hästen eller rättare sagt den som kan vara vit...

Senare fick Nelly kolla på när Gandalf blev duschad, hon ville inte titta    hon stod kvar men vände bort blicken, Ve och fasa!!!

När han var klar så klickade jag in henne i duschen, det tog väl 5 minuter, nån gång kommer vi att kunna sätta på vattnet också  


Imorgon hoppas jag att vi kan rida ut, det vore toppen.


Inget regn idag fast det tar nog några dagar för leran att torka i hagen.


Tack alla gulliga vänner som peppar mig när jag och Nelly rör till det  

Ni är guld värda!


Ha en skön fredag!





Av Kim - 10 februari 2011 23:37

Det har regnat till och från i två dagar och Nelly ser ut som en gyttjebrottnings drottning...

Så jag tänkte ska se och jag kan borsta bort lite lera medan den är blöt, så kanske vi slipper hårda små lerkulor när det torkat.

Ställde fram en hink vatten och en hinkhö och band fast henne i ett träd.

Borstade på och hon  stod lugnt och åt, jag blötte borsten i en annan hink jag "gömt " lite längre bort.


Sen tröttnade hon och började snurra runt trädet, och då stod ju hinkarna i hennes väg, hon beslöt sig för att kliva över, då välte vatten hinken.

Hon blir rädd och råkar då trampa på hinken, den går sönder och fastnar lite på hennes ben, suck!

Hon sliter av panikhaken springer mot hagen med dom andra hästarna, kan inte bromsa i leran halkar och ramlar slår i den undre trä bommen.

Kommer snabbt upp på fötter och går sen lungt i väg och betar.


Kollade, två små små ytliga sår som knappt blödde, puh!!

Och ännu mer lerig så klart!


Mina första tankar var att jag inte är kapabel att ha en häst, hon kommer inte överleva...(ja jag vet lite överdramatisk, men adrenalinet pumpade)


Det var en gammal vitamin-hink som stått ute i den starka solen, därför var den så skör och gick sönder så dumt.

Men inte tänkte jag på det innan, kommer bara använda mjuka hinkar i fortsättningen!


När jag körde hem så kände jag mej som världens sämsta hästägare  

Min gulliga man tröstade mej när jag kom hem, och sa: så är det att ha barn...och man kan inte förutse allt.


Imorgon ska jag åka upp tidigt till Nelly, och istället för min korg får det bli min verktygslåda med el skruvdragare mm, så jag kan skruva fast stolpen i staket igen.


Imorgon vill jag ha sol samt en lugn och klok häst!





Av Kim - 9 februari 2011 14:09
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Kim - 8 februari 2011 15:15

Vet ni vad detta är?

Tror att många av er gärna skulle ha ett gäng sådana i trädgården...

  ???   


Av Kim - 8 februari 2011 13:25

har vi provat på idag för första gången.

Och hon fattade det    , det gick på mindre än ett äpple!

Tog ett gammalt ridspö och "klickade" när hon rörde knoppen med mulen.

Jag har ingen klicker så ett "hyper glatt" BRA är mitt klick-ord.


Nu ska jag bara klura ut vad jag kan göra med detta... 

Men det känns som en bra start.

Förslag mottages gärna...


Nu varar inte såret alls och igår så kunde jag samtidgt som jag borstade hennes ben klippa bort lite löst hår och smuts.

Allt utan att visa saxen, viktigt  


Här är en liten video från hagen i morse,  Nelly  med kompisar slappar efter frukosten.

I morgon ska jag till frisören, det behövs!


Nä nu måste jag äta, är så hungrig!!





Av Kim - 6 februari 2011 15:37

stor händelse i mitt liv  

   

Glömde foto med locket stängt, på ovansidan finns en stor hästsko från en häst Georg hade när han bodde i Berlin.

I finns regntäcke, vojlock, kapson, tömkörningsgjord, tömmar, grimma, grimskaft, regnbyxor, regn stövlar, ridboots, short chaps, hink, äpplen och borstar och andra små grejer. Nöjd  


Longerade Nelly idag och hör och häpnad hon lyssnade och bröt snällt av till skritt när jag bad om det  

Hon skrittade också lugnt, det gick bra när jag talade berömmande med henne.


Shiva fick följa med upp till hästarna idag, hon var så glad.

När hon hälsade på två andra hundar så viftade hon så "stort" med svansen att hela hon gungade  

Här är hon på upptäcktsfärd.

   Nelly mumsar...som vanligt

 Det fanns kvar av gårdagens mat till mej , så den åkte lätt och snabbt ner.

Och nu sitter jag här med en kaffe med Drambuie och vispgrädde, stackars mej  


Morsning korsning   






Av Kim - 6 februari 2011 09:08

är nu på plats i stallet  

När jag i fredags hade lämnat av H på flygplatsen så åkte jag snabbt till stallet för att ta emot lådan.

Jag är barnsligt glad för den, och packade lycklig ner alla Nellys och mina saker.

Var så glad så att fota glömdes bort, och igår det samma    


Igår när jag kom dit vid 3 tiden så låg hon ner men med huvud och hals upp.

Jag blev så klart orolig, gick och klappade på henne och då la hon sig platt på marken så jag   iväg och hämtade termometern.

Det är första gången jag tempar henne, och tänkte om hon är frisk så reser hon sig, men icke sa nicke, fast hon hade ingen feber, hon hade bara siesta!


Såret varar sig knappt och det känns SÅÅÅ skönt!


Har longerat henne de sista två dagarna och det går mycket bättre, fast kan inte påstå att hon lyssnar direkt, men hon har förstått att jag vill ha henne ute på ett hyfsat runt spår.


Igår morse vaknade jag med en enorm längtan efter pannbiff, löksås, kokt potatis och lingonsylt, Bene åkte och handlade och jag lagade maten, och det blev precis så gott som jag föreställt mig  

Det enda tragiska är att nu har jag ingen mer lingonsylt, och här går det inte att köpa   så om nån vill förbarma sig och komma hit med en så skulle min lycka vara total igen  


Några bilder från igår kväll

       

   

Min gammla Shiva verkar må bra, är pigg, glad och matglad, och det känns som en gåva! 


Hoppas ni har en bra helg   

Av Kim - 3 februari 2011 16:48

kan ni se leka här ...
  Dom skäller mest när dom ska leka, fast dom bestämmer ju själva hur dom vill leka  

Djur · Hem
Skapa flashcards