Varmt...

Direktlänk till inlägg 26 mars 2011

I morse var Nellys påse fylld igen

Av Kim - 26 mars 2011 21:32

SUCK!

Och hon lät mej inte närma sig lårets baksida, hon kastade sig omkring eller försökte sparka.

Kände mej desperat, ringde Vet. som inte heller gillade läget.

Lite senare så tog jag och longerade henne lite, hoppades lite rörelse skulle öppna upp jacket igen, men icke.

Då började jag att stryka henne med långpiskan över kroppen och fick till några strykningar ned för "påsen" och plötsligt började det droppa lite YES!!

När hon travade så kom det ut lite mer, men lite blev kvar.


Sen på eftermiddagen så var påsen mer fylld igen    

Då råkade min hovis komma förbi, han fick mej att hålla i Nelly medan han lyfte ett framben och räckte sig bak till såret och pillade upp det. då rann det ut!

Nelly hoppade ju runt lite men han är stark och snabbt gick det.

Han longerade henne en stund, och ska erkänna att hon lyssnar mer på honom än mej.

Men om hon är lös så är det helt klart mej hon kommer till  


Så nu är frågan hur det ska gå imorgon bitti...då är jag själv där, inte så lätt då.

Hoppas kunna lyckas med att stryka nedåt med långpiskan och longera ut vätskan. 

På eftermiddagen kommer Bea vi kanske kan lyckas med Nelly tömning... 


Nu blir det chips och öl i soffan med min  


go kväll! 




 
 
kicki

kicki

26 mars 2011 22:00

ja på det igen bara! det fixar sig!
och det är ju jättebra att fler är med o hanterar henne, det är nyttigt det med för en unghäst!
kramen

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

27 mars 2011 10:27

Ja inget val finns ju.. så nu åker jag strax upp igen för att se vad som hänt under natten.

Jag håller med dej om det, nyttigt.

Kram och tack!

 
Carin

Carin

26 mars 2011 22:01

Återigen det där med skadade unghästar; vi lär oss enormt mycket i hanteringen av sjuklingarna! Och de lär sig nog mer än helt "skadefria" unghästar. Fortsätt att pilla och pula med henne så slappnar hon nog av. Eller så får man köra lite "vänligt men bestämt" dä det är nödvändigt att massera ut vätskan. Kan du inte klick-träna på att hon ska låta dig klappa på ryggen/magen/länden/rumpan/låret, alla dessa "jobbiga" områden.

Jobba på! vi hejjar på dig =)

Chips?! Sonen har somnat här och det betyder att påsen är MIN! Tjingeling ;)

http://ekbladet.bloggplatsen.se

Kim

27 mars 2011 10:19

JA puh jobbigt är det, men också nyttigt.

Normalt kan jag ta på henne överallt, men när det är ett sår så blir hon explosiv.

Hon är så misstänksam mot folk, även mot mej ibland när det är något "läskigt" vatten eller sår.
Hennes mamma var extremt svår att hantera så hon har nog helt säkert fått det med modersmjölken, tyvärr.
Men jag är envis vi ska bli riktiga vänner en dag!

Tack det värmer :-)

Grattis till chips påsen :D

 
Anne-Lie

Anne-Lie

26 mars 2011 22:35

Någon teori om varför den fyller på sig igen??
Hoppas det går bra i morgon bitti!
Du fixar det =))

http://monzan.bloggplatsen.se

Kim

27 mars 2011 10:26

Efter vad jag förstått så är det normalt, nu är det ju inte blod utan vätska som kroppen producerar vid skador/läkning.

En kompis blev rejält biten av sin häst i låret, henne fick dom "tömma" 5 gånger :O hu va hemskt!

Japp nu åker jag strax upp!

Tack, peppning känns bra nu!

 
Ann

Ann

27 mars 2011 08:07

Usch... låter inte kul... hoppas det inte fyllt på så mycket tills idag då.
Låter jobbigt för bägge er... :(

kram kram

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Kim

27 mars 2011 10:22

Nä inte kul!

Men detta ska gå också, om jag inte lyckas själv nu på morgonen så skickar jag nog ett sms till min hovis...
Han är tuff men det går snabbt, mindre tid för Nelly att vara stressad.

tack så mycket :-)
kram

 
Stina

Stina

27 mars 2011 22:00

Inte är det lätt inte, minns både herr V och Ebba som unga med skador som skulle tvättas och fixas med varje dag ... fy !
Bra att ni fick upp det idag, man får lösa en dag i taget tror jag och hoppas man får komma till.
Håller tumamrna för dig !

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kim

27 mars 2011 22:49

Att Nelly är så explosiv gör det hela inte lättare.
Hon flyttar sig undan och lyckas man komma nära så sparkar hon och bits gärna också, suck
Hon blir rädd och försvarar sig helt enkelt.

Idag gick det hyfsat, skönt!
Tack, du kommer få enorma tum-muskler :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Ovido - Quiz & Flashcards