Varmt...

Alla inlägg under mars 2011

Av Kim - 22 mars 2011 20:15

Vet. kunde till slut inte komma idag pga något akut fall.

Så imorgon ska det bli av, vad som nu ska bli av...
Hoppas bara jag kan sova i natt.


Nelly verkar inte alls störas av sin "påse", ömmar inte och den är inte varm. 


Nu ska jag slänga i mej en stor tallrik med nudlar med smör...det går inte att stoppa är jätte hungrig!


tjing tjong  


Av Kim - 21 mars 2011 14:59

på Nellys vattenbula/påse.

Hon har troligen fått en spark av en annan häst på bak på låret.


Alla har olika åsikter om vad som är bäst, låta den vara eller dränera.

Frågade min hund Vet. och hon tyckte att dränering är bäst, samma tyckte hovslagaren som var uppe i morse.

Sen var det en sjuksköterska och en fysioterapeft uppe och red dom tyckte låt den vara...

Så nu får min Nellys Vet. kolla och avgöra, han kommer i eftermiddag eller i morgon (han ringer).

Han vet ju också hur svår behandlad hon kan vara...  


Risken är om jag låter den vara och det blir en infektion, då blir det en lång och antagligen omöjlig behandling,  hon kommer inte låta någon röra sitt bakben utan strid.

Och hur ska jag då dagligen kunna göra rent såret? 

Och att kunna ge henne sprutor varje dag, nä den leken har vi försökt förr.


Blåsan är ganska stor 20 x 30 cm och mycket vätska/blod (?) hon ömmar inte och den är inte varm.

Tror själv att det är lindrigare för Nelly med ett snabbt ingrepp nu och inget mer...


Här finns ingen klinik för hästar, behövs det opereas /sövas så måste man ta hästen med transport på färjan till Teneriffa.

Mindre ingrepp görs här på plats och i vårt fall som inte har stall utomhus.


Suck!






Av Kim - 20 mars 2011 13:03

och den har startat bra med en lugn liten promenad med båda hundarna i skogen.

Den sista månaden så har Bene gått själv med Mila, och Shiva har fått stanna hemma.

Hon vill mer än hennes kropp orkar...

Men idag så gjorde vi en liten lagom promenix och hon var så glad skruttan min.

 

Sen åkte vi till Nelly hon fick lite piller...ja hon har en ny liten skada, men inget allvarligt tror jag.

Hon har nog blivit sparkad bak på låret, det skalpar där inne, suck.

Men hon haltar inte och verkar inte öm direkt. 

Fick rådet att promenera med henne så det gjorde vi igår, det blev en promenix med pick-nick, mysigt.

Om man tittar riktigt noga så kan man se "bulan/bubblan" den är ganska stor runt 30 cm, en aning mörkare fläck där för hon svettades. 

   

Blev rådd av stallets fysioterapeft att ge henne Natrium (clohorid, kommer inte ihåg exakt just nu), uppe istallet finns det ett enormt apotek med naturläkemedel.

Idag såg det likadant ut, så jag ringer och talar med vet. imorgon så får vi se vad han säger.

Hoppas slippa dränering... m.m


Här kommer Yoca tillbaka undrandade varför Nelly inte kom med när hon tidigare gick iväg, hon är en gullig men sträng styvmor till Nelly.

   

Fredagen som gick var ganska lugn...huvudvärk! ja helt enkelt bakis  

Jag longerade Nelly lite och hon lyssnade hyfsat och inga stegringar, det kanske inte alla kallar framsteg men för jag är nöjd.

Och sen fick jag låna en slags tandad metall skrapa och Nelly accepterade att jag drog av en hel del lerbollar och lös päls, hon ser nu nästan anständig ut igen   


So long   



Av Kim - 17 mars 2011 20:48

Livet går upp och ner...

Har dragit mej undan folk de senaste dagarna för att kunna ladda lite ny energi.


Nelly var igår och idag mer positiv, för de föregående dagarna var hon sååå sur.

Kändes ganska hopplöst, min häst gillar inte mej  


Men nu så känns det mer hoppfullt igen  

Jag undrar om det brukar gå i vågor med så unga hästar eller är det bara Nelly ?


Sen så träffade jag idag hovslagaren som är bosatt i London, hans partner håller kurser i positiv förstärkning...(för hästar)... 

Jag har kollat hennes hemsida tidigare och hennes åsikter verkar stämma in med hur jag vill träna Nelly.

Och hon planerar att komma före påsk

Jag behöver det! Nelly vill lära för hon vill ha godis men hon är på lite för hårt/surt!


Min vän Gunilla är här nu och vi ska göra räkmackor!!!!

MUMS!

Elden sprakar i kaminen räkorna står på bordet och den första vinflaskan hade nog ett hål i botten...

Vilken tur att jag köpte två lådor vin idag ( 24flaskor).

G snackar med sin syster på Skype så jag passar på att blogga lite   

Nä nu börjar jag bli hungrig     

Ska be G läsa min detta på min blogg så vi får lite fart här   


Bene är iväg på "La Logia"  jag ville inte följa med för dom skulle äta saltad torkad gammal Norsk fisk...visserligen i gryta men men ...

Väljer helt klart räkmacka med Gunilla!


 pling plong   







Av Kim - 15 mars 2011 20:06

Solen har lyckats värma upp huset 1 grad idag så nu har vi 17 grader inne BURRR!

Kollade nyss  (19.00) termometern på terrassen den visar på 10 grader.

På dagen var det skönt i solen, men lite kyligt i skuggan.

Det ligger fortfarande mycket snö uppe i bergen och det kyler ner luften rejält.


Nelly har bytt stil lite rasta hippie eller nåt sånt, fast hon är missat att man då ska vara för fred (den surpuppan).

  Det är den rena sidan av henne ni ser   den andra är som en ler sköld, suck.

Hon var riktigt irriterad när jag borstade henne,  klar huggorms tendens...

Kanske hon har tjuvläst Monzans blogg och vill härma...

Hon börjar fälla ordentligt nu, har jag tur så ramlar leran bort   

Jag borstade bara litegrann på den rena sidan, får ta en liten del varje dag en tid framåt...


Sen fick hon gå och beta och jag redde ut en tredjedel av hennes man, det tyckte hon var helt ok.

Så då var hon en vänlig liten häst igen, här svänger det snabbt.


Snö i bergen bilder

   

Och här något varmt älskat ...

 

 





Av Kim - 15 mars 2011 11:12

det är vad jag fokuserar på nu, och det är toppen!

Det får mej att undra varför jag inte lever så jämt eller ialla fall så ofta det är möjligt.

Eller är jag för lat för att ge mej själv det jag behöver?


Idag gav jag mej själv och Bene frukost med utsikt och solen värmde oss, MYS!

Innan vi satt oss så var Mila tvungen att kolla vad vi skulle äta...

  Och sen godkännde hon det  

  Och nu sitter jag här med datorn och låter solen värma mig  

   Morgonens utsikt

   Det har kommit några regnskurar nu på morgonen men det ser ut att bli bättre...jag TROR för att det sägs att tron kan flytta berg, och jag vill ju bara flytta några små moln   


Nu ska jag hänga tvätt på tork ute, och den ska inte bli mer blöt !


Igår kom jag hem strax efter åtta efter att ha fodrat hästarna.
Trots regn,hagel, kyla, lera och mörker så gick det bra, fast det tar längre tid med sånt väder.

Lade ut extra rygräs och halm så de alltid har något att tugga på om de vill.


Nästa månad ska dom bygga ett nytt tak åt hästarna, de skulle klart behöva det NU, men men.

Då kommer det också gjutas ett cement golv, det blir stor skillnad från leran nu.


Just nu känns det så bra, solen skiner, alla djuren mår bra, jag älskar Bene, utsikten är fantastisk och vi lyssnar på en underbart vacker musik: Östen Sevåg, "The door is open" från CDn Link.

 Känner ni inte till den så måste ni bara ge er den upplevelsen!


  



Av Kim - 14 mars 2011 14:39

men jag bor på de varma Kanarieörana  


Så här såg det ut när jag körde och till Nelly i morse.      

Hu sånt där vitt och kallt!!!

Och där står min blöta Nelly med pinn-benen och sin röda hink.

  I kväll ska jag fodra, ser inte fram till det, blött, kallt, geggigt och mörkt.

Men sen väntar Bene hemma med tänd brasa, varm soppa och ett gott vin.

Så jag ska fokusera på det goda!


Här är ett foto taget från vår terrass,  i bergen där framme brukar det aldrig vara snö, dom är ju inte så höga men men nu finns det.

Man ser inte toppen på berget pga molnen men toppen är hel vit.


 

Fryser!!!!!

Nä nu får det bli en kanna kaffe   



Av Kim - 14 mars 2011 09:47

och det är lite kallt inne.

Högst uppe i bergen har dom -6 grader just nu, här inne har vi 16 och ute på vår terass bara 8 grader   inte normalt här!!

Solen är skymd av alla moln så ingen värme från den direkt.


I eftermiddag så ska kommer det eldas i brasan och sen ska vi nog ta och dricka det goda Amarone vinet vi köpte i Sverige.

När vädret är så kasst så gäller det att se till att "solen" skiner inne...


Till lunch idag lär det bli en värmande smakrik soppa av något slag.

Ost-mackan får inte saknas till det !


Var uppe ock kollade Nelly igår kväll, blöt häst.

Inte mycket att göra där, bara lite morot.


Åker nog upp om en stund för att kolla så hon är ok, med henne så är det nog bra att kolla ofta...hon har ju lite vana i att ramla och slå sig.

Hagen är såååååååå lerig, blä!

Hoppas nu att det stämmer att regnet ska försvinna och att vi får sol imorgon.


Igår åkte vi för att äta lunch på El Secadero, men den var stängd.

Så vi fortsatte till Atajo men den var också stängd,  hmm fast tredje försöket fungerade det blev Due Torre, och vi åt jätte gott och drack ett sött gott Italienskt lite mousserande rött vin...rena godisen   


Nä nu måste jag hoppa i kläderna sitter här i morgonrock och det är alldeles för kallt, burr!


hasta luego   





Ovido - Quiz & Flashcards