Varmt...

Alla inlägg under mars 2011

Av Kim - 13 mars 2011 10:37

meteorologen har rätt  


Just nu...

     

Och tjusigt dekorerat med kläder på tork inne...är ju lite bortskämd att hänga ute och att det torkar på ett par timmar.

Sen går mina tankar upp till lilla Nelly där ute i regnet, suck, fast jag vet att hon klarar det  


Fast jag är på gott humör ändå!

Om en stund kommer Benes brorsa och hämtar min svärmor    

Hon har varit hos oss i lite mer än 1 1/2 månad och det är för lång tid för mej!

Har funderat på att skriva om detta i ett skyddat inlägg men herre gud, det är inte att jag inte gillar henne.


Bene har märkt att detta tagit på min energi, och han har bjudit ut mej på restaurang idag för att börja tanka på lite igen  


Det händer mycket hemskt ute i världen nu!

Själv måste jag ladda batterierna för att ta tag i min värld, om det sen finns energi över så ger jag gärna till världen där ute.


"Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden"


Hoppas ni får en skön söndag   



Av Kim - 11 mars 2011 19:02

har vi    


Fast vi har besök av en kompis så vi har inte märkt så mycket av regn-skurarna.

Om flyget går ikväll så åker hon hem till Gran Canaria igen, men det blåser mycket så vi få väl se om hon kan flyga idag...hoppas nästan att flyget blir inställt för vi har så trevligt...jag egoist..    


Här kommer en bild där man ser att Nelly har växt!

Jag mätte min axel höjd 140 cm, så hon kan nog vara 150 nu   , hon blir nog en tillräckligt stor häst till slut.   Lite träning: grimma ÄR positivt  

Hon har tidigare varit duktig med det,  men just nu är det inte så kul igen.

Så vi tränar lite igen...eller så tränar hon mig  

     

I morse så regnade det rejält, tyckte synd om N som skulle fodra själv i detta oväder, och jag var ju vaken och klädd så jag åkte upp för att hjälpa till.

När jag kom upp så haglade det!! så det blev på med gummi stövlar och fullt regnställ.

Blöta och hungriga hästar blev glada när de såg mej.

Dom har alltid halm att tugga på men rygräs och kraftfoder är ju mer poppis.


Vi ska få sol imorgon på dagen men på kvällen ska det ösa ner igen tills på måndag  


Sol i sinne ...    japp,  det jobbar jag på   




Av Kim - 11 mars 2011 18:48

Och jag och Mila förstås.

  Sen lite blomster, älskar lila blommor och här fann jag en massa  

Blomster och kaktus...

 

Plommonträd som börjat blomma

 

Av Kim - 8 mars 2011 22:33

har vi försökt oss på idag.


Jag har inte gett upp än mina försök att använda possitiv förstärkning, inte lätt för mej, men har nu fått lite mer fin inspiration från A-L s blogg :

http://hastochhund.bloggagratis.se/


Hon började mata ut en hel rad intressanta inlägg igår Måndag, klart intressant läsning!


Meningen är att Nelly själv ska förstå att om hon backar lite så hon inte står mitt ansiktet på mej så blir hon belönad.

Ställde mej framför henne och jag försökte ignorera hennes tiggning, och när hon första gången började flytta ett ben bakåt:    BRA och morotsbit.


Då började hon tigga igen och jag ignorerade och väntade... en fot bakåt :  BRA och morotbit.


Samma igen två gånger, men sen började hon ana ett mönster och klev bak med båda benen: BRA och morotsbit.


En sista gång med två steg bak, BRA och morot, ska bli roligt och se om hon kommer ihåg imorgon.

Hon såg ganska sur ut tills hon började förstå vad som gällde  


Sen fick hon och Tropi gå och äta lite utanför den leriga hagen, det ösregnade hela natten och lite idag på förmiddagen så hagen är inte rolig...

Tropi (3 år)

 

 


Av Kim - 6 mars 2011 18:29

Nelly kunde nog läsa av mig    att jag var trött på hennes sätt, för hon uppförde sig riktigt bra.

Lugn, snäll och visade inte några sura miner alls!


Det regnade igår natt och det ska regna imorgon, tråkigt för många här som jobbat länge med sina karneval dräkter.

Karnevalen varar hela nästa vecka och alla barn har skol lov, även Bene.

Bene vaknade vid fem tiden i morse och satte sig vid datorn, när han öppnade fönstret så hördes fortfarande musiken, snack om hålligång.

Tur att det blir tyst när vi stänger fönstret.


En god vän till oss ska komma hit och stanna några dagar, det ska bli riktigt roligt.

Det är min mans bästa vän som heter Gloria, hon bor på Gran Canaria.

Hon har en underbar humor så det kommer bli mycket skratt  


Så imorgon blir det till att städa nere i gästhuset och byta lakan, skönt att Bene är ledig då kan vi göra det tillsammans.

Min rygg är nämligen allegisk mot att dammsuga under sängar, inte lätt att hitta en sittande eller liggande ställning som fungerar...Har turen att ha en "hel" man   


Ska börja med en klicker-kurs med min hund Mila.

Det är en gratis "brevkurs" (Canis) som jag blivit rekomenderad.

Jag har fått hem kursbreven (email) men har inte haft tid ännu, men snart!

Om det går bra med hunden så kanske jag kan lyckas bättre med Nelly sen...


Ikväll blir det nog Pizza, mums...och jag som igår efter en massa lördags godis bestämde mej för att äta lite sundare   


Det har snöat uppe i bergen igen och det är kyligt ute, nästan läge för vantar, fick sätta på värmen i bilen för händernas skull.

Solen har inte gått ner än och det är 15 grader på terassen.

Jag vet att ni har det kallt i Sverige, men här är vi inte så vana, och sen blir det kyligt inne.

Uppe i bergen där stjärn-observatorierna ligger har dom -4 grader.

Det blir nog till att elda i kaminen ikväll, annars blir det för kallt inne.


pling plong   













Av Kim - 5 mars 2011 15:44

suck!!!

Igår sparkade hon efter mej två gånger, eller rättare sagt markeringar för hon var inte så nära.

Om det var lek eller inte kan jag inte avgöra   


Det finns tydligen folk i stallet som tycker att hon är lite läskig när hon kommer så nära...de tycker jag ska jobba mer med henne.

Nu är det ju så att min dröm är att "uppfostra/träna" henne med positiv förstärkning inte med hot och dominans...


Idag ledde jag henne lite och sa halt stannade och bad om back, hon gjorde detta med en sur min, när jag sa BRA så åkte öronen fram tills hon fått i sej morots biten.

Sen slängde hon surt med huvudet och när jag gick försökte hon ringa in mej med sur min.

Jag viftar lite med spöt i hennes ansikte ( enda stället som ger reaktion) hon ser sur ut och flyttar sig motvilligt.


Senare ville jag släppa henne lös en stund i roundpen om hon ville rulla sig, tog loss grimskaftet och hukade mej för att komma ut mellan staketet, då nafsar hon mej surt i armen (stanna och ge mej godis! sa hon)

SUCK! 
Vad gör man då ?? straffar henne? ignorerar? (känns bäst).


Extra gnälligt inlägg pga. vitt vin till maten och nu en Shot (vodka med turkisk peppar).


Idag så träffade jag ägarna till hästen som ska ridas in.

Vi kom överrens om att jag nästa vecka ska leka/träna/lära känna honom lite och sen veckan efter ge besked om jag vill träna honom eller inte.

Han verkar vara en dröm jämnfört med min Nelly....suck!


Det ligger mer bakom min negativa attityd...kanske kommer ett skyddat inlägg.


So long






Av Kim - 4 mars 2011 16:42

På Ikea var det mesta slut som jag önskade köpa  

Saltlakrits, lingonsylt, ostbågar och Morfars brännvinsost.

Men man ska ju vara optimist...fast det tar emot ibland.

Slapp gå upp i vikt alltid nåt  


På Decathlon fanns det inte mycket hästgrejer...så vi kan fortsätta äta god mat resten av månaden  


På Al Campo (en stor affär med allt!)  dom hade lagrad Cheddar ost, så det slank ner fyra stycken, MUMS!


Besöket på Konsulatet gick bra.


Vi var i Orotava en liten stad som ligger i en brant sluttning på norra delen av Teneriffa.

Där finns det en massa gamla vackra hus, vi promenarade mycket och njöt av att se dessa fina hus, nästan alla med underbara innergårdar.


Somnade sen på flyget hem trots att flygturen bara tar 25 minuter.

När jag väl kom hem blev det en macka med en massa cheddar ost och en stor kopp te, sen så skrek sängen så högt att jag var tvungen att lyda!


Idag så gör det förbannat ont i ryggen, inte bra att strosa runt så mycket!

Har fel hållning när jag går långsamt och får alltid ont i ryggen.

Behöver nån som piskar på då är hållningen bra   Nä nä nä föstå mej rätt nu!


Här kommer lite foton från igår.

    Hejdå La Palma

 

En trevlig restaurang i Orotava

   


Där jag fann en så fin sadel till Nelly, fast om den är för stor så kanske någon av er är intresserad       

  Sen några fina innergårdar med sina typiska Kanariebalkonger

        Sen gick vi på ett tjusigt Café, vi ville ju inte riskera att bli av med för mycket energi!


 

So that was that!

Av Kim - 3 mars 2011 22:16

på att jag är helt slut nu!

  Efter en lång sömnlös natt så har jag haft en rätt trevlig men låååång dag.

Kom nyss hem, fixade en kopp te, på med pyjamasen, och nu blir det sängen direkt.

Imorgon får ni veta lite mer om Tenerife och se några bilder.

Ska upp tidigt vi ska vi nog rida ut.


Natti nat....



Skapa flashcards