Varmt...

Alla inlägg under april 2011

Av Kim - 30 april 2011 00:23

Nu när jag i förra inlägget visat en liten video där jag och Nelly har ganska bra kommunikation så ska jag berätta vad som hände härom dagen.


Först så ska jag tala om hur jag normalt gör när jag hämtar Nelly i hagen.

Antigen så ropar jag på henne, hon kommer fram till grinden, jag öppnar och hon går lös ut, sen får hon gå och beta lite tills jag sätter på grimman ger morotsbit för att sen  borsta/träna.


Eller så går jag in i hagen ropar, hon kommer och när jag satt på grimman får hon en morotsbit sen leder jag ut henne.


Härom dagen så gick jag in ropade, hon kom fick morotsbit, jag  bad henne följa efter, vände henne ryggen och gick.

Hon gick ungefär 1,5meter efter mig och efter cirka 10 meter kastar hon sig fram och biter mej i armen...!? skitsur var hon!


Jag smällde till henne på mulen med handen och sa back back med hög röst, hon fick backa fem steg.

Sen bad jag henne komma efter mig igen och vände henne ryggen och hon kom snällt efter mig igen som om inget hade hänt...?


Ibland undrar jag vad som försigår uppe i hennes skalle.


Hennes mamma litade inte på mäniskor och var en riktig tjurkärring, så jag vet att Nellys osäkerhet kommer från uppväxten.

Och när Nelly blir osäker så försvarar hon sig, bättre fly än illa fäkta är inte Nellys melodi, utan mer Attack är bästa försvar. 


Min taktik är att vara lugn och inte straffa henne för då blir hon bara ännu mer osäker och aggresiv, men härom dagen gick hon lite för långt.

Hon stortrivs när hon får beröm och självklart morötter.

I början så var det bara morötter som gav resultat men märker mer och mer att verbalt beröm uppskattas nästan lika mycket som godis. 


Hon är en explosiv, modig, osäker häst som vill bestämma.


Men det härom dagen kan ju inte varit osäkerhet, eller?

Utan mer : stanna och ge mej mer morot!


Hon är inne i en period just nu att hon testar vilka hästar i gruppen hon kan flytta på...hon kanske glömde bort att jag inte är häst   


Så visst är hon gullig min lilla prinsessa   














Av Kim - 29 april 2011 19:44

När jag kom upp imorse så galopperade hon runt i hagen och brallade, snack om energi !!

Och det är lerigt och halt för det regnade igår, och så klart så ramlade hon till slut.

Som tur var så blev det bara "skrubbsår" blödde bara lite, haltar inte.


Jag bestämde mej för att longera henne för att göra av med lite av hennes energi.

Befarade att hon skulle vara ganska jobbig.

Men hon lyssnade bra, fantastiskt, och det trots att en annan häst galopperade lös på ridbanan bredvid.



 


Senare hade jag med mej en skramlig plastpåse med tomma ölburkar in i hagen, några hästar stack direkt andra kom direkt fram nosade snabbt på påsen och bad om morot, så smarta!

Och en av dom var Nelly   


Har precis kommit hem från vattengympan, det är fortfarande lika skoj!

Mina jeans känns lite lösare, så mer ridning och vatten gympa har gett resultat.

Känns så bra för jag och min kropp gillar inte att kontrollera matintaget   


Ciao  

Av Kim - 27 april 2011 16:09

Det tycker jag i alla fall   men befara att en del av hästarna inte håller med mej.


Idag så övade jag och Nelly att närma oss och ta oss över presenningen utan draghjälp.

Som Ylle nämde så är det bra med draghjälp, men Nelly är så explosiv ibland så det fungerar inte med henne.

Igår använde vi Sereno (chefen) som lugnt gick över plasten, när han precis klivit av plasten så hoppar Nelly från stillastående över hela presen. och landar nästan på honom, han sparkar men träffar inte (pust).


Idag hoppade hon också men lyckades efter tre försök att rusa över den och sätta två hovar på plasten, det tar sig  

Efter hopp eller rusning så tvärnitar hon direkt när hon kommit över hindret och vill ha morot...  


Vi hade också ballonger och en stor pilates boll, dom impade inte mycket på Nelly.

Hon gick direkt fram till bollen nuddade den med mulen och bad sen om belöning.


Vi hängde sen upp ballongerna i träden, våra hagar ser nu ut som om det ska bli barnkalas.  

      

Byggnadsarbetarna på andra sida stängslet tycker nog att vi är änna riktigt tokiga utlänningar

   

    

Idag var "bajsplockarna" här för att hämta gödning till sina ekologiska odlingar, syns ett par av deras säckar i det högra hörnet.


Vi har satt upp en lapp om allmän städ och fix dag den 21 Maj.

Det blir stenplockning, reparationer, städning och lunch.


Fick reda på i morse att två bekanta kommer att bo nere i vårt gästhus i helgen.

Trevligt, men har inte städat efter bror med familj ännu, och här sitter jag "fast" vid datorn...


För att få det gjort så tar jag med mej datorn ner, kopplar upp mej till Sthlms stadsbibliotek och lyssnar på en deckare medan jag städar, då går det lättare.


En slurk kaffe till sen går jag ner (hoppas jag)    

Av Kim - 26 april 2011 19:46

Vi har nu dekorerat hagarna med plastband, väldigt stilrent  


Undrar vad byggnadsjobbarna på tomten bredvid tänker, dom glodde ordentligt    


Väldigt olika hur hästarna bedömde läskighets graden i dagens små övningar.
Modigast var Yoca (som jag brukar rida) fast modig är nog fel ord hon brydde sig inte ett smack.


När dom efter leken fick rygräs så la vi lite vid plastbanden, perfekt tyckte Yoca: allt för mej.


 

  


    


Det tog Nelly bara ett par minuter att våga nosa och sen "gå"  igenom de läskiga plastbanden, duktig snutta.

Ni får ursäkta men när jag är i närheten av Nelly så får jag plötsligt problem med talcentrat och rösten, får skylla på generna det brukar fungera    


   



Vi lade också ut en blå pressening som 4 av elva hästar klev på självmant (alla gick lösa) när vi gav dom morotsbitar.


Här har vi Gandalf som normalt inte närmar sig så läskiga saker som plast, men idag var han riktigt modig.


Av Kim - 25 april 2011 22:54

kommer vi inte bli, fick ett mejl på fredagen att TV teamet ändrat sig och ska inte göra programmet om hästar utan om en barn familj med problem.

Tycker nog att det är lite kasst att meddela oss med bara 4 dagars varsel, men men så var det.


Jag är ingen lins lus så på sätt och vis är det en lättnad, men tråkigt att inte hästarna får hennes hjälp.

Nu har jag bokat in den nya veterinären till på lördag, hans ska då kolla Yocas kotor och allergi samt den nya hästens sår.


Det verkar som om de (ev.) nya ägarna till den nya hästen har fallit för honom, för de har redan ändrat hans namn till Merlin.

Merlin äter nu med god aptit vilket är en lättnad har har tydligen varit ganska kinkig med mat tidigare.


Var ute med Bea idag och handlade lite grejer tills imorgon, då det blir "spökhuset" för hästarna   

Det finns en lugn häst dam Luna hoppas kunna använda henne som draghjälp för Nelly och Gandalf.

Foton ska jag försöka komma ihåg att ta.


Brorsan åkte hem till Gran Canaria i morse, och saknar honom redan  

Hans lilla dotter Maria är så gullig och modig, hon har bara suttit till häst några gånger men är totalt orädd.

Lite adrenalin junkie...ligger nog i släkten  

Har lagt in några filmsnuttar på Youtube.


Försökte lägga in dom här men formatet fungerade inte...


Ni kan hitta mej där under: casakimes

eller : http://www.youtube.com/user/casakimes?feature=mhum


Ögonen känns trötta efter en lång dag med vatten-gympa tidigare ikväll, sängen ropar helt klart...

Av Kim - 23 april 2011 23:05

men vill tala om att gårdagens ridtur var toppen  

Med brorsan med familj, hästar, vatten gympa, shopping, matlagning, restaurang besök, mycket snack och så skoj så räcker inte tiden till.


Attan va fort det gick när vi lät hästarna springa!!!

Att Yoca som jag red är Engelskt fullblod märktes 


Här är en lite video på slutet av vår vilda galopp, vi är det andra ekipaget och hon började bli lite trött, men glad var hon, yes!

Det var en riktig adrenalin kick, härligt!!!



 

Hoppas alla har en fin Påsk!!






   

Av Kim - 21 april 2011 23:29

från Gran Canaria  min gulliga lillebror med familj.

inte hela familjen L (sonen) är med en kompis på Fuerteventura.

Hämtade dem på flygplatsen i morse, och sen fullt program hela dagen.


Imorgon bitte ska jag tidigt upp till stallet, vi ska ut på långritt.

Upp till en stor sand platå där hästarna ska få springa fort om de önskar.

Lillebror och Co är så gulliga ska köra upp  pick nick till oss alla och han ska också utses till fotograf, fast det är han lyckligt ovetande om   


Det har nu varit sol i två dagar och hagen börjar torka igen, skönt.

Har nu två mjuka pepparkakor i ugnen och gör kaffe som ska i termosen, det blir min ( attan ibland hittar jag inte svenska ord  ) del, gåva,tillskott ??? till pick nicken.

Har bara druckit en mellan öl så kan inte skylla på det heller.

Brorsan ska försöka få tag på grillad kyckling med tillbehör, fast undrar om något är öppet i morgon.


Sömnig har varit en långdag, men mysig  

Snart borde sockarkakan vara klar...


Natti natti 



Av Kim - 19 april 2011 22:15

att skriva om den nya hästen och visa bilder.

För jag vet hur upprörda ni blir, och vill inte göra er ledsna.

Men var så glad idag när jag såg att han äntligen kommit upp till oss.


Och nu hoppas jag att han ska börja äta ordentligt och bli rund och fin.

Vi kollade hans tänder idag och dom behöver raspas, så det måste fixas snarast.


Jag är så glad att mina små påtryckningar har gjort att han nu kommer få en ny ägare och ska bo uppe i vårt stall.

De nya ägarna är en Spansk familj där både mamma, pappa och två döttrar (i tioårs åldern) rider.

Han kommer få det bra med dem.

De betalar idag del av foder för ett sto som också står hos oss, så nu har de två stycken hästar. 


ciao




Ovido - Quiz & Flashcards