Varmt...

Alla inlägg under maj 2011

Av Kim - 25 maj 2011 22:05

var precis lagom både vädret och hästarna.

Vi skritta upp i skogen, det tar nästan en timme, sedan en liten betes paus och sen upp på sandplatån.

Ju närmare vi kommer ju svårare blir det att få hästarna att skritta lugnt.

Och sen är det bara att resa sig lite upp och släppa tyglarna  

Jag red Ambar (Ferrarin) om jag låter henne springa med långa tyglar så saktar hon av efter en stund, om jag har korta tyglar blir hon stressad och kämpar stressat vidare.

Så det är långa tyglar som gäller för då springer hon bara så långt som hon själv önskar, vilket passar mej bra.


Här kommer lite foton från skogen

Hundarna var så klart med och går ofta på led dom också. 

 

 

 

Här på ön odlas mycket vindruvor, inte dumt alls  

 

   

Sereno vill gärna gå först och blir inte glad om någon försöker komma ikapp honom, han kan blänga han  

 

 

Lunas träns gick sönder så N fick rida hem med ett hundkoppel runt näsan på henne, och ha hackamoret i handen, tur att Luna är snäll.

Luna är egentligen väldigt söt (Arab/PRE) men inte på dettta fotot!

   

På hemvägen var hundarna törstiga och hittade en vattenpöl där ett vattenrör läckte, perfekt tyckte dom.


 
 Ciao 


Av Kim - 24 maj 2011 20:53

glider vidare och känslan är gooood   

Igår så fick jag kratsa båda bakhovarna, medan Bea gav morotsbit varje gång jag sa BRA!

Borstade/klappade och bankade först på bakbenen sen tog jag tag i hasen direkt och lyfte och det gick utmärkt.

Hon blir stressad när jag stryker med handen uppifrån och ner så då hoppar jag det.


Sen lekte jag med tömmarna på hennes ben.

Jag provade själv först och hon stod tåligt still, efter det tömkörde jag lite.

Sen lekte jag åter igen med tömmarna och då var det plötsligt så läskigt!

Bad då Bea hålla och ge morot när jag sa bra och då struntade hon helt i tömmarna runt benen...hmmm

Men det går i alla fall helt klart åt rätt håll.


På kvällen var det vattengympa igen, roligt som vanligt.

Men jag tror min lår suger åt sig vatten för benen var flera kilo tyngre när jag klev upp ur poolen   


I morse och lunch fodrade jag.

Idag fick Nelly bara gå lös, beta och vara på upptäcktsfärd själv.

På eftermiddagen har jag blivit "torterad" av min fysioterapeft.

Så just nu känns nacken lite mer rörlig, den har nu krånglat nästan i en månad.

Mitt eget fel, jag lyfter upp axlarna hela tiden, dumma dumma mej!

Slutar jag inte med det så blir nacken aldrig bra.

Imorgon ska vi rida ut, antagligen upp till sandplatån och GALOPPERA   

Efter stallet så ska jag åka och hämta två kilo hönsfötter  

som nu "äntligen" har kommit.

Sen blir det att koka dom...nä vill inte tänka på det nu!


På eftermiddagen ska jag med Shiva till veterinären för akupunktur.


Har hängt upp en presenning i hagen, och har lagt lite foder bredvid.

Ganska läskigt tycker hästarna för det har blåst lite idag så bara dom modigaste har försiktigt våga närma sig, men de flyttar sig när den kommer för nära.

Roligt att sitta med en god kopp kaffe och titta på deras reaktioner.


 

Shakira står lite bakom och är ganska sugen men vågar inte.

Men min plutta gör det mesta för lite mat      


Hon är inte spinkig längre! (om man inte räknar benen   )

Så nu behöver jag inte oroa mej för det, skönt!

   


   



Av Kim - 22 maj 2011 23:36

Det händer mycket nu med Nelly
För bara en månad sen var plastbanden sååå läskiga (inlägg den 26/4).
Vi har haft plastband hängande i hagen de senaste veckorna och nu satt vi upp dom utanför och Nelly har inga problem, stolt "matte" !!


Det här var första försöket, och min plan var att gå bestämt så hon inte skulle bli rädd, men hon reagerade inte ens, såååå dutti! 


Den hemska blå presenningen på marken...förra månaden vägrade hon först gå nära, sen när vi tog drag hjälp av en lugn häst så hoppade hon plötsligt över hela plasten och höll på att bli sparkad av den andra chockade hästen som fick Nelly på sig.

Efter flera försök så sprang/skuttade hon över den men med bara en hov i plasten.

Och idag  



Och det var första försöket, andra gången så gick vi, men det fastnade inte på film för batteriet var urladdat.  

Men ett foto blev det

Går väl knappt att missa att jag är nöjd    

 

Sen borstade/klappade jag bakbenen medan Bea laddade in morötter och det gick riktigt bra.

Efter en stund så lyfte jag ett bakben utan att bli sparkad  

Hon blev nog lite överrumplad, jag borstade hoven lite och släppte ner.

Sen gick jag över till andra sidan och borstade lite och gjorde samma sak där.

En stor lättnad att det går i rätt riktning!!!

Så vi ska fortsätta att mata morötter, borsta och klappa så kommer hon släppa mer och mer på sin misstänksamhet. 


Hon har börjat hota, rusa mot och sparka efter några av hästarna i sin hage när de närmar sig "hennes" mat...hoppas bara hon inte blir skadad igen...

Dom får mycket mat och hon behöver inte gå hungrig, men hon testar väl gränserna lite. 



Av Kim - 21 maj 2011 22:20

Idag har vi haft en gemensam fixar dag i stallet.

Jag har varit där i 11 timmar och jobbat hela tiden utom en timmes rast för mat och fika.

Vi har plockat sten, sågat av "farliga" grenar, lagat staket, flyttat en husvagn och städat.

Och tidigt innan alla kom i morse så tömkörde jag Nelly, och det gick så bra.

Övade på att låta tömmarna röra hennes bakben och fast hon tyckte det var läskigt så lyssnade hon så bra.

Efter det så borstade jag och tog på hennes bakben medan Bea berömde med morötter, även det gick över förväntan idag!!


Nelly vet vad som finns där    

 


Har läst alla mina blogg favoriter nu, men är alldeles för trött för att kommentera.

Nu blir det dusch och sängen, för i morgon ska jag rösta och sen blir det stallet igen.


Vill bara gratta Sarah till att det gått så bra med att få hem och släppa ut Nellie.


natti natti 

Av Kim - 19 maj 2011 10:56

För mej och Nelly så betyder denna blogg så mycket, jag får stöd, tips, skratt och vänskap, toppen!


Nelly har förändrats så mycket de senaste månaderna, från att vara en riktig sur och argsint liten tjej till en nyfiken och positiv ung dam, fantastiskt   

Det är som om vi kämpat oss över ett stort mörkt hinder och nu plötsligt kommit upp på en stor äng, härligt och lite skrämmande för nu måste jag bestämma rikting...och börja jobba mer med henne.

Känner hur ansvaret tynger samtigt som det är roligt.


Min önskan är att Nelly ska bli lättriden, lyhörd som lyssnar på sätet och rösten, men frågan är om en gammal "vilding" som jag kan få till det...

Fast jag kräver ju ingen avancerad dressyr, men bra dressyr är ju gymnastik för hästen och det är ju enormt viktigt att hon är starkt på de rätta ställena...  


Jag har haft hästar i mitt liv sen sex års åldern, men inte varit tillräckligt länge på ridskola för att lära mej rida ordentligt.

Har mest farit fram som en vilding i skogen över stock och sten.

När jag var liten provade vi allt, kan man sitta barbacka bak och fram och hoppa eller liggandes eller stå på hästen när den hoppar...Indian och cowboy utan någonting på hästarna i full fart...så att ramla av var en del av leken.

Detta har gjort att jag som vuxen trots min dåliga sits sitter ganska stadigt kvar vad hästen än gör...(ta i trä ;-)

När jag red på militärens hästar i Sthlm på K1, så fanns det många duktiga tjejer men som blev så lättade när jag kom och sa: Oh va bra att du är här då kan du ju ta XXXX (avkastaren).

Igår kände jag igen situationen då vi bytte häst och jag fick den jobbiga :-)

Jag som tänkt att jag nu för tiden med mina två diskbråck skulle ta det lugnt och tantrida   
Men jag har alltid dragits till de jobbiga hästarna, det ger så mycket när man hittar knapparna och märker hur man får kontakt och de blir lugnare.


Och nu till Nellys envist kvarstående problem...

Jag får inte lyfta hennes bakben för att kratsa hovarna.

Hon börjar sparka mot mig när jag för ner handen mot benet.
Och flyttar sen snabbt baken hotande mot mig och försöker sparka om jag inte flyttar mig... 

Har jag en borste så får jag borsta nästan ner till hasen, så borste är inte ett stort hot, men handen!

Har också försökt att inte röra benet, utan bett henne lyfta med rösten, men det går inte det heller.

Hon har alltid vevat lite när jag kratsat bakhovarna, men efter hennes skador på bakbenen så försvarar hon sig med sparkar inte med små ben viftningar som förr.

Lite otrevligt   


Detta var ett lite svammligt inlägg.


Kram på er alla som stöder och uppmuntrar mej på min vingliga väg med Nelly  !






Av Kim - 18 maj 2011 19:03

härom dagen.

Hon var så lugn och fin att jag undrar om dom bytt ut min vilda Nelly mot en lugn en...

Och hon tigger knappt längre, hon verkar acceptera att hon får morot när vi jobbar bra ihop...


Vi började med longerlina, för att kolla att hon lugnt accepterade körgjorden.

Rocky (hunden) gjorde henne konstant sällskap, Nelly bryr sig inte alls.

Jag vet att många inte tycker man ska ha solglasögon när man jobbar från marken, men jag kisar så mycket utan att jag tvivlar på att hon ser mina ögon då heller.

Sen fick vi på tömmar för första gången och hon verkar förstå vad som gäller.

Min kapson är fortfarande för stor, så det fick bli grimma.

Ska kolla om någon kan låna mej en lite mindre, och börja longera henne med kapson.

 

Tar gärna emot tips från er som kan tömköra, jag är helt grön på det området.

Kanske finns det bra videos på youtube?


Idag red jag Ambar, det är en het dam!!

Eller jag började rida Sereno men bytte sen häst med B för hon tyckte Ambar var för jobbig.

Vi kom fram till att Sereno är en Bentley och Ambar en Dragster  

Ambar behöver lugn och inga tjuvhållna tyglar, henne måste man rida hela tiden, det går inte att åka häst där inte.

Jag gillar hästar som man måste "jobba" med, mycket roligare.

Är dock lite öm i ena kinden för en gång när vi skulle galoppera så slängde hon upp huvudet samtidigt som jag ställde mej upp, tjong    är så tacksam att det inte var min lilla näsa.


hasta luego    


Av Kim - 17 maj 2011 22:31

har vi nosat lite på idag.

Först med longerlina sen med tömmar.

Och Nelly är så tålmodig, min fina lilla plutta!



 

Under hela tiden vi tränade så sprang Rocky (hunden) bredvid Nelly, enkelt sätt att träna hund på.


Sen red vi ut med två tjejer och det var riktigt trevligt.

En av dom kunde rida och den andra kunde lite men var orädd och hade god balans så det blev både trav och galopp.


I eftermiddags så var jag med Shiva hos Vet. för akupunktur.

Ska nu köpa höns fötter och koka i tryckkokaren, låta svalna, ta bort fettet som flyter, plocka ur fötterna, gärna ge hundarna klorna och sen frysa spadet som isbitar.

Shiva ska sen ha en spadet (av en isbit) vid varje måltid.

Detta ska göra att jag kan sluta ge henne Previcox som hon nu får mot sin ledvärk.

Detta innehåller naturligt Kolagen.

Har beställt 2 kg hönsfötter  äckligt, men vad gör man inte för en älskad vän.

Hoppas få dom på fredag, sen kommer det lukta i huset, blä.


Tja   

Av Kim - 16 maj 2011 16:55

när han får rulla sig i sanden efter duschen.

Han riktigt gnuggar hela sig.


pling plong....sitter forfarande här ...dammsugaren väntar! 

Ovido - Quiz & Flashcards