Varmt...

Alla inlägg under juni 2011

Av Kim - 17 juni 2011 22:11

inte för varmt inte för kallt.


Nåt bra var det i alla fall med värmen och det var att Nellys dusch träning varit mer intensiv.

Och det har gett resultat  


Hon kickar fortfarande lite mot vattnet och står inte helt still men det är såååå mycket bättre än för några månader sen.

Då kastade hon sig upp i luften fast vattnet var flera meter från henne!



 

Innan duschen tortyren   så tränade vi lite i roundpen utan linor och grimma.

Hon lyssnade bra fast hon vill gärna gå på en liten volt nära mej.

Eftersom hon är känslig för tryck så är det svårt att "trycka" ut henne utan att hon blir osäker och sur...

Så det är en balansgång mellan tryck och glada hejja rop.

Hon hoppade ju ut därifrån en gång före jul när en "expert"  skulle visa mej hur man skulle pressa ut henne...


Nelly är tuff, osäker, försvars benägen, smart, bestämd och explosiv, vilket gör att man kan inte pressa henne, utan det gäller att motivera henne så hon själv vill samma som mej, inte så lätt alltid!!

Stora mängder morötter går det åt. 


Är övertygad om att hon kommit in i mitt liv för det är mycket som jag behöver träna på.

Och eftersom jag är tuff, osäker, försvars benägen, smart, bestämd och explosiv       så är jag inte så lätt motiverad, men det fixar Nelly... 


  


Av Kim - 15 juni 2011 16:58

Japp så är det, men inte tok-varmt.

Men som Kicki sa vi Svenskar gillar ju lagom   

Detta är Bea, en seriös stallägare   And has enough balls ...


   

Så nu är hon inte bara Ö-känd här utan även i Sverige   


   

I morse så fodrade vi och sen duschade vi alla (14) hästarna.

Hade tänkt att fota lite men det kom av sig för det inträffade en olycka.

Nicole var nere i duschen med Luna när ett vattenrör lossnade och gav henne en ordentlig smäll i huvudet.

Hon fick lägga sig ner på golvet och vi spolade hennes huvud med kallt vatten, hon var chockad stackarn!

Sen fick hon fick ligga på en soffa och vila, hon mådde illa, men var inte blek och hennes ögon var normala, jag talade med henne och hon svarade normalt.

Hennes man kom och hämtade henne, ev. skulle de åka ner till läkarcentralen.

Håller nu tummarna för att hon mår bättre!!!


Här kommer en liten video på en tuff liten bråkstake 



thats all    

Av Kim - 14 juni 2011 14:40

Åkte upp till stallet i morse för att fodra hästarna.

Hade lilla Loa med mej och planen var att fota henne och hästarna.

Men när jag tog fram kameran så fick jag beskedet: inget minneskort   det satt kvar i datorn hemma.


Nelly och Merlin fick gå lösa, båda två valde att inte äta gräs utan att äta torkat rygräs från vår loge.


Det var alldeles för varmt där uppe, kläderna klibbade och jag tog av mej skorna och gick barfota.

Efter en stund blev jag låghalt det hade på nåt sätt lyckats kleta fast kåda under ena foten...allt fastnade, fick stylta    


Det får nog bli sandaler där uppe i sommar, gympaskor blir tokvarmt!


Det är varmt just nu för det är vindar från Afrika, det blir liksom lite dimmigt och så blåser det.

Man kan se att bergen längre bort är lite suddiga.

 

Här hemma är det inte så varmt, en sån lättnad.

Milla går gärna och lägger sig och lapar sol på terrassen i mellanåt.

 

Vi fick två roser i kruka för nån månad sen, och de lever fortfarande!

Fast en av dom har nåt vitt på bladen, suck!

Här har vi såååååå mycket mer ohyra än i Sverige, värme är på gott och ont...

Lilla Loa har kliat sitt ena öra ibland sen i Fredags, jag har försökt spraya rent med öron spray och tops, men det har inte hjälpt.

Så på vägen hem från stallet stannade jag hos en Vet. det var som jag anade en liten infektion.

Blev förvånad över hur dyr denna Vet. var   

Hans mottagning ligger bekvämt på vägen hem från stallet, men det hjälper inte dit lär det inte bli några återbesök.


Har nu ätit och sen druckit den sista ölen, det blir till att åka och handla ett par backar, när det är varmt så försvinner dom på något mystiskt sätt  


Bea ska komma hit i eftermiddag och kolla om jag har nån passande klänning som hon kan låna till dotterns examen.


Borde nog städa lite innan och ta en dusch så hon inte blir rädd  


ciao 









Av Kim - 12 juni 2011 18:31

för jag har nämligen fått en award   


Libster 

Så här ser ni en stjärna på G      



Fick den av gulliga och kloka  Ann-Louise Ryrvik,

http://hastochhund.bloggagratis.se/.

A-L skriver på sin blogg  så trevligt och klokt om vår relation till djuren och delar med sig med text och sköna bilder av sin stora familj av två och fyrfotade individer.


Nu har ju A-L redan en Award så nu väljer jag att ge några andra av mina favorit bloggar en Award.


And  the Award goes to   


Ann, Mina tankar om allt och inget 

http://annrosdahl.bloggplatsen.se/


Stina, Its my life 

http://billiejean.bloggplatsen.se/ 


Anne-Lie, Monzan

http://monzan.bloggplatsen.se/


En ung tants bekännelse och livsöde

http://caisisen.bloggplatsen.se/


    


Regler för Liebster Award:
Denna bloggaward lämnas över till 3-5 av dina favoritbloggar, som har mindre än 100 följare. Awarden går vidare till de du valt ut, genom att du lämnar en kommentar i deras blogg. Berätta för dem att deras blogg är en av dina favoriter och att de utvalts till Liebster award. Den som får awarden länkar till den personen som gav den till dem, och tre-fem av hans/hennes favorit bloggar med mindre än 100 läsare.


Jag har nu ingen koll på hur många följare ni har men jag gillar era bloggar  




     




Av Kim - 10 juni 2011 15:58

Funderade i morse om jag skulle ta med mej lilla Loa eller inte upp till stallet.

Tvekade för om vi skulle rida ut, så skulle jag då låsa in henne i foderkammaren ??

Bestämde mej för ok hon ska med upp, då kom Mila viftande på svansen och skrek: ja ja ja ja upp i skogen, yes yes yes!!!

Ufff va jobbigt, kände mej grym att lämna henne hemma...

Så till slut tog jag med dom bägge två.


Jag har verkligen gulliga vänner uppe i stallet   

Det blev bestämt att rida en mindre runda upp i skogen så att jag kunde ta med mina båda ovana vovvar.

Har dragit mej för att ta med Mila på ridtur sen hon blev sparkad och rädd, förra månaden och då sprang vilse nån timme...

Och visste ju inte heller hur lilla Loa skulle orka eller reagera.


Mila ville först inte följa med utan stannade långt bakom oss, men jag hoppade av ledde Ambar och ropade på Mila som då vågade hänga på.

Lilla Loa skuttade glatt med utan problem.

Det var 5 hundar och tre hästar som alla njöt av en tur i skogen.

Vi galopperade lite också och jag kan tala om att lilla Loa är snabb.


Två gulliga tjejer som väntar på matte som förbereder Ambar.


 

Sedan glada vovvar, hästar och kvinnor...kvinnor känns bättre än tanter eller tjejer ;D


 

 

 

 

När vi kom tillbaka så fick Nelly gå lös, det är väldigt praktisk hon är som en dammsugare, så vi slipper nästan kratta där hon gått fram   


Nu har jag ätit och glupsk hällt i mej två kalla öl...det är varmt ute!

Eftersom mamma och Georg kommer så måste jag göra mej anständig så det får bli att slänga sig i duschen en stund  


hasta luego ...  



Av Kim - 9 juni 2011 20:55

som har gått i städningens tecken.

Har dammsugit ovanpå garderober och skåp...och det behövdes!!

Sen dammsugit, torkat av golven, torkat rent köket, tvättat kläder, sorterat/slängt lite grejer och bakat mjuka pepparkakor en för stallet till i morgon och en för oss här hemma.


Igår så red vi ut en runda och sen fick Nelly springa och busa med Merlin nere på ridbanan innan jag longerade henne.

Fast hon blev stressad när Merlin gick sin väg så lyssnade hon så bra på mej, det gjorde mej så glad och stolt.


Nelly bråkar med Ambar så vi bestämde oss för att ha dom i skilda hagar.

Vill inte ha mer skador!!

Stackars Ambar har en hel del märken efter Nellys små hovar...ops min lilla prinsessa kan vara ett riktigt monster!!

Ambar får nu gå med sin älskade Sereno i en hage, vilket är bra för Sereno behöver äta upp sig lite i lugn och ro.


Lilla Loa har bara kissat inne en gång idag, hon blir allt bättre på att gå upp och kissa själv i trädgården.


Svärmor skrattar gott åt Loa och Milla som leker allt mer, så roliga   

Så denna veckan har jag kunnat vara i stallet på förmiddagen och sen passat svärmor på eftermiddagarna.


Imorgon kommer mamma upp på eftermiddagen och håller Svärmor sällskap medan jag åker ner med Georg till stan för att fixa internet uppkoppling till deras hus.

Mamma är otålig hon vill börja med sin dator nu  skoj.

Vi har den här hos oss för vi har lagt in Skype adresser mm, så hon lätt ska kunna komma igång.

Ska också lägga in nån bra Svensk nyhets sajt  så hon kan läsa nyheterna.

Nån som har nåt bra tips på vilken sajt som är bra?

Tror att kvällstidningarna är lite för dramatiska för hennes smak... 

Tur att den är bärbar då kan hon i framtiden komma hit för att få lektioner.


Nä nu ska jag se om jag hittar nåt tv-program som min svärmor kan gilla och förstå...Inte lätt att vara dövstum och inte kunna läsa och skriva...


Adio    









Av Kim - 7 juni 2011 16:20

Är fortfarande lite snuvig, men det känns bättre.


Igår red jag och Nicole ut barbacka upp i skogen.

Vi testade en ny stig som sen tog slut och då blev det off-road, vi tog oss klättrande upp på några ställen.

Men med ett fast grepp i manen och starka ben så gick det utan att glida bak och av.

Som en flashback från de tidiga tonårens vilda upptäcktsfärder till häst. 

Det var en liten runda som gav oss lite hängiga tanter ny energi, det behövde vi båda två.


Idag var det min tur att fodra på morgonen, åkte upp och hade båda hundarna med mej.

Vi var själva där vilket var bra för då kunde jag träna hundarna lite utan att bli störd av andra bus hundar.

Mila som nu blivit rädd för hästarna efter sparken hon fick när vi red ut för en månad sen.

Låter väl elakt...men det är bra för nu håller hon sig utanför hagarna och försöker inte "valla" hästarna.


Lilla Loa spinger glatt in i hagarna och vill gärna leka med hästarna...farligt

Jag bad henne sitta och höll upp handen och sa: stanna, och hon gjorde det!!

Ingen dumsnut hon inte!

Har tränat henne lite lite med klickern och hon fattar snabbt och motiverad är hon eftersom hon är ett matmonster.


Så här trött är hon nu efter morgonens spring uppe i stallet.

   


Loa är nu mycket tryggare och busar gärna med Mila, fast Mila är lite osäker på hur dom ska leka, men det blir bättre för varje dag.



Hon har nu inte bajsat inne de senase dagarna, men kissar gör hon ibland.

Det gäller att gå upp i trädgården med henne titt som tätt så går det fint.

Nu följer hon också med Mila upp dit vilket underlättar.

Så just nu så går det åt en hel del kökspapper, och skurhinken står alltid klar för att användas. 


Nelly har ett sår i ansiktet men bara ytligt, hon bråkar lite med ett annat sto i hagen, suck.

Ett annat sto jagar "Nelly huggorm" bort om hon råkar gå för nära när hon äter.


Hon fick gå lös i dag och då gick hon fram till Texas hage och flörtade lite igen, så hormonerna är i svängning...


I morgon ska vi nog rida ut en sväng, om inte så ska jag ta och tömköra Nelly.

Med lite tur hinner jag med att göra både och...

Har inte gjort mycket med Nelly nu när jag varit snuvig och hängig.

Behöver vara alert och glad när jag tränar Nelly, men nu känns det lite bättre.


chip chop   


Av Kim - 5 juni 2011 01:24

Mamma blev riktigt glad för datorn och mycket fnitter blev det över de två andra paketen   

Hon fnittrade men såg lite orolig ut när hon såg klistermärkena   


   

  Sen var det dax för små paketen, då började jag skratta så hon började ana oråd   

 

     

Det var något som klart såg ut som en microfon, men den vibrerade  


 Nästa paket leopard string kalsonger till Georg

   

   

Georg smygtittar, tur att det inte var så mycket folk ute på restaurangens bakgård.

   

Bene var orolig innan vi gick dit, då det skulle komma ett par som vi inte känner så väl, men sånt stoppar inte mej   

Men sen när presenterna väl kom fram så skrattade han sååå gott     och Delia fnittrade  och fnittrade  precis som man ska göra i de tidiga tonåren   


Delia höll också en lite konsert på kristallglas.   


Chip chop    

Ovido - Quiz & Flashcards