Varmt...

Alla inlägg under juli 2011

Av Kim - 30 juli 2011 12:41

Det är lite varmt just nu.

Enligt TV så har vi 31 grader, det är på gränsen.

Så hästarna blir duschade och får mat, så lite semester har dom nu.

På måndag kväll ska vi rida upp till sandplatån igen med tjejerna som var med oss upp för några dagar sen.

Tjejerna ska sova i husvagnen uppe i stallet i natt och ska rida i kväll och i morgon, så det är två överlyckliga 13 åringar.


Vid fem idag så ska vi (jag, Benen och Delia) hem till Bea för bad i pool och sen grilla, mysigt!


Vi har haft många problem uppe i stallet de senaste månaderna, har inte orkat skriva om det.

När jag kommer hem så försöker jag glömma sånt och njuta av familjen.


Men men här kommer lite skitsnack  


Det är två hästägare, en som inte betalar, hjälper till och inte litar på oss för att ens röra sin häst som enligt honom är svår...

Det är ett kallblod som är hur lugn och snäll  som helst.

Denna person har aldrig haft häst och endast tagit några ridlektioner före hästköpet, han skulle kunna ha lärt sig så mycket av oss andra och kunnat rida ut med oss.

Inte för att vi är experter på något sätt, men det finns en hel del erfarenhet och som vi inte alls har försökt tvinga på honom. 

Men men han ser ner på oss andra av någon mysko anledning.

Jag har en känsla av att det är för att vi är kvinnor och utlänningar... 

Nu har han blivit ombedd att lämna stallet den 1 augusti, hoppas han nu inte försöker sabba något, hans vibbar är inte snälla...


Den andra är rädd för hästar (inte bara Nelly), kan inte läsa dom men tror hon kan allt.

När hon fodrar på morgonen så måste jag åka upp för att sätta på Nelly flugmasken, för "Nelly är elak och hon har inte tid att springa efter henne med masken", suck!!

Inte heller foderhinken kan hon hänga på, utan häller ut fodret på rajgräset.

Vilket gör att Nelly äter lite sen kommer någon annan häst och  kör bort henne.

Hon är enormt klantig och det går sönder sååå mycket grejer när hon är där.

Tre gånger har hon lyckats tömma ut allt vattnen från vattentanken 5000 liter.

Jag försöker ha minsta kontakt som är möjligt med henne.

Och så snart stallet blir klart så kan Nelly bli utfodrad inne i en box, hoppas det löser matproblemet. 

Det går knappt att tala med henne, för hon tror att allt är kritik fast man inte alls talar om henne.

Jag berättade att Ambar har blivit så lugn sen jag började rida henne med Sidepull och inte med bett.

Detta tog hon som kritik och började försvara sin häst (Lupita) som är ganska springig, och sen sa hon att hon ville inte att hennes häst skulle gå med huvudet lågt för då skulle hon få underhals...

Jag sa då bara att Lupita är fin och du rider henne bra, jag varken orkar eller är intresserad av att diskutera med henne 


Jag brukar inte ha problem med folk och det känns tråkigt att vissa inte är öppna för kommunikation.... 

        

Känns lite som att vara i en tunnel...

 

Men nu med stallbygget så ser jag ljuset ... 

   

Tja nu har jag fått kräkas lite  



Vi har lagt rajgräs balarna ute för dom ska gjuta en betongplatta där vi normalt förvarar det.

Igår så kom dom med tre ny stora balar och en gick sönder när den tippades av.

Nelly Von Dammsugare och  Merlin El Snygging tyckte det var perfekt "rena Baren"  

Här är det lite snack i baren...

 

Sen rörde Nelly dom lurviga ute på golvet...

 

Ps...Vilken tur jag har att dom "dumma" inte kan Svenska     



Ciao 

Av Kim - 28 juli 2011 00:34

Fullt upp hela dagen och sen ridtur på kvällen, det var en trevlig avslutning av dagen.


Till lunch gjorde jag en paj mej rester av en kyckling gryta från igår och lite grönsaker och bacon.

Den såg dock intressantare ut än vad den smakade... fast den gick ner utan gnäll.

   

Sen några bilder från ridturen.

     

Vi red upp i bergen och utsikten var fin

      

Sen släppte vi loss hästkrafterna uppe på sandplatån, och snabbt gick det!

Vi hade med oss två trettonåriga tjejer (turister) och dom var totalt lyckliga av att få rida sååå fort.

Hästarna var snälla dom drog iväg i full fart och saktade sen snällt av när det var dax.


Nu skriker sängen på mej      


Av Kim - 26 juli 2011 22:19

Vi har börjat bygga mitt sååååååå önskade badrum   

Och samtidigt så är några av de andra hästägarna på semester så jag hjälper till att fodra MYCKET!!

Och sen har jag och Bea ridit ut med turister några gånger, imorgon är det dax igen.


Så här ser min nedre terass ut nu...

Tänk va mycket grejer som fanns där inne!


Pedro bygger åt oss, han och Bene är barndomsvänner.

Idag har han börjat med väggarna till wc och bastu.


Och sen på andra sidan rummet under fönstret kommer mitt efterlängtande BADKAR   och i hörnan närmast ska duschen vara.


Har väntat i flera år på mitt badrum, men nu är det på G.
Det har ofta varit frågan om att åka på semester eller bygga badrum, men i år så bestämde vi oss för att det var dax.

Så nu får ni komma hit och hälsa på mej i stället  


Måste ju visa Benes son Alex nya musik video, han rappar, på Spanska men men.

Vi är i alla fall såå stolta.

När jag träffade Bene var Alex bara 7 år och nu är han  inte en liten kille längre..20 år.

 


Imorgon morgonfodrar jag sen blir det att åka och kolla på dörrkarmar och sen att köpa badkar mm.   

Lunch ska lagas och ätas, sen kolla hur bygget fortskrider.

Vid fem åker jag till stallet för att byta bandage på Merlin, göra iordning hästarna inför en ridtur med en turist.

Vi ska rida upp till sandplatån och låta hästarna galoppera i deras egna valda hastighet      


hasta otro dia      

    

   

Av Kim - 23 juli 2011 14:03

Det är så hemskt att jag inte helt ut orkar släppa lös min empati    


Och svårt att förstå...men det finns saker som helt enkelt inte går att förstå.


Vad än denna man ville få världen att inse, så har han misslyckats totalt !!!


Allt som närs av hat är extremt farligt, och många  osäkra/osäkrade människor dras till detta.

Det blir näringen i deras liv och många blir totalt förblindade.


Kram på er alla 


Av Kim - 19 juli 2011 22:15

Såg en häst-osteopat (tror det heter så) behandla 4 olika hästar idag.


En av hästarna hade skenat och kraschat (ordentligt!) föll på sidan för 3 år sen.

Efter den blivit ihop lappad och varit konvalescent i 1,5 år så har hästen haft svårt att göra tvära vändningar.

Hade med höft och has att göra tydligen, efter behandlingen så vände hästen utan problem!!!


En liten ponny var ganska orörlig i hals/bog efter behandlingen så var stelheten borta.


Hon kände mycket på på sidorna av ryggraden och uppe på hjässan.

Hästarna markerade tydligt på vissa punkter som tydligen visade var i kroppen problemet fanns.


En häst visade med huvudet var den ville att hon skulle jobba med!


Man såg hur hästarna slappnade av efter en stunds tryck eller ryck.

Hästarna verkade verkligen försöka kommuniceramed henne!  


Riktigt intressant att få vara med och kika.

Inte för att jag förstod så mycket för allt var på tyska, men det räckte gott och väl att se!


Jag har ju själv tidigare gått hos en kiropraktor och det brukade hjälpa, men ibland så drog musklerna tillbaka benen på sin vanliga felaktiga position igen efter nån dag...  


Ska bli intressant och se om deras förbättring blir bestående. 

Av Kim - 19 juli 2011 16:11

Nelly med sin hink och med hårspännen (påsclip) så hon inte kan ta av sig hinken.

Annars tar hon ofta av sig den och välter gärna ut det mesta, och då brukar någon annan häst köra bort henne och äta upp hennes mat.

   

Jag tog (trodde jag) en fin video av Nelly som var rädd för en skottkärra hon aldrig sett förr, men jag missade tydligen trycka på start  

Jag ropade först på henne men hon vågade inte riktigt gå fram men när jag bad henne nudda så klev hon fram och gjorde det  

Det är toppen att ha ett kommando för att nudda, det perfekt när det är lite läskiga saker.

Hon nosar direkt får en godis och har sen glömt att det var monster där.


Jag satt och fikade och hon var lite osäker på om hon skulle närma sig bordet som var flyttat och nymålat.

Men det fixade hon snabbt.


 Vilken kommentar, suck fniss

"Nelly tycker om djur och katter"    


 Sen en liten snutt så får ni hänga med till "logen"


   

Ska ev. hälsa på en bekant nu i eftermiddag som ska få besök av en Tysk häst-fysioterapeut (sorry för min ev. konstiga Svenska), funderar på att be henne kolla igenom Nelly.


ciao    

Av Kim - 17 juli 2011 23:05

Har nu ridit ut på Merlin och det blev både trav och galopp.

Använde hackamore och han slängde inte alls med huvudet, så det får bli bettlöst i framtiden.

Första traven så hade jag helt lång tygel för att inte stressa honom och han travade lugnt och fint.

Han har ett enormt steg!

Behövde knappt röra tygeln för att bryta av till skritt, och från skritt till halt så behövs endast säte och röst.

Så efter detta så kunde jag inte låta bli att prova lite galopp, precis som i trav enormt lyhörd för tygeln och galopperade lugnt med enorma men mjuka steg, wow!


Hovslagaren som sålde honom till nuvarande ägare har varnat för att Merlin är en gammal galoppör som är svårriden och het.

Min teori är att Merlin var rädd för förre ägaren och stressade upp sig.

Idag gick han med lång låg hals i alla tre gångarterna.


Är fånigt kär i denna häst  

Vilken tur att ägaren inte har mycket tid och är jätteglad om jag pysslar och rider Merlin.

Ringde honom och berättade hur fint det gått och ägaren blev sååå glad.

Jag är säker på att även hans barn kommer att kunna rida på Merlin.

   

Har inte slutat att le efter vår ridtur    

Av Kim - 17 juli 2011 16:25

Det blev en fin och givande söndagspromenad idag med hundarna.
Vi gick uppe på bergskammen där molnen normalt rullar ned, men idag var det molnfritt.

Det extra givande var att vi hittade vild oregano.
Hela jeepen luktade underbart på vägen hem.

Här kommer lite bilder

   

Där nere i mitten av bilden så ligger stallet ovanför de vita husen. 

 

Denna bild tog jag mot andra sidan av ön, och det möka som syns ovan molnen är toppen av Teneriffa, Teide.

   
Sen lite mumsig Oregano som nu ska torkas, repas av och sparas i burkar.

Så ni som vill plocka egen oregano får allt ta och beställa flygbiljetter.

       
Ikväll ska Bea och jag rida ut, det blir på Sereno och Merlin.
Ska bli så roligt att testa honom för första gången.
Ska sätta på honom skydd för han lyckas alltid få sår på benen när han rör på sig.
Vi ska testa lite högre hastighet än skritt idag =O
Har inte bestämt om jag ska testa hackamore eller något vanligt bett.
Det förra vi provade med verkade han inte gilla.


Det var allt från mig idag.


Ps. håller tummarna för Stina med dotter.

Skapa flashcards