Varmt...

Direktlänk till inlägg 30 juli 2011

Gnäll varning!!

Av Kim - 30 juli 2011 12:41

Det är lite varmt just nu.

Enligt TV så har vi 31 grader, det är på gränsen.

Så hästarna blir duschade och får mat, så lite semester har dom nu.

På måndag kväll ska vi rida upp till sandplatån igen med tjejerna som var med oss upp för några dagar sen.

Tjejerna ska sova i husvagnen uppe i stallet i natt och ska rida i kväll och i morgon, så det är två överlyckliga 13 åringar.


Vid fem idag så ska vi (jag, Benen och Delia) hem till Bea för bad i pool och sen grilla, mysigt!


Vi har haft många problem uppe i stallet de senaste månaderna, har inte orkat skriva om det.

När jag kommer hem så försöker jag glömma sånt och njuta av familjen.


Men men här kommer lite skitsnack  


Det är två hästägare, en som inte betalar, hjälper till och inte litar på oss för att ens röra sin häst som enligt honom är svår...

Det är ett kallblod som är hur lugn och snäll  som helst.

Denna person har aldrig haft häst och endast tagit några ridlektioner före hästköpet, han skulle kunna ha lärt sig så mycket av oss andra och kunnat rida ut med oss.

Inte för att vi är experter på något sätt, men det finns en hel del erfarenhet och som vi inte alls har försökt tvinga på honom. 

Men men han ser ner på oss andra av någon mysko anledning.

Jag har en känsla av att det är för att vi är kvinnor och utlänningar... 

Nu har han blivit ombedd att lämna stallet den 1 augusti, hoppas han nu inte försöker sabba något, hans vibbar är inte snälla...


Den andra är rädd för hästar (inte bara Nelly), kan inte läsa dom men tror hon kan allt.

När hon fodrar på morgonen så måste jag åka upp för att sätta på Nelly flugmasken, för "Nelly är elak och hon har inte tid att springa efter henne med masken", suck!!

Inte heller foderhinken kan hon hänga på, utan häller ut fodret på rajgräset.

Vilket gör att Nelly äter lite sen kommer någon annan häst och  kör bort henne.

Hon är enormt klantig och det går sönder sååå mycket grejer när hon är där.

Tre gånger har hon lyckats tömma ut allt vattnen från vattentanken 5000 liter.

Jag försöker ha minsta kontakt som är möjligt med henne.

Och så snart stallet blir klart så kan Nelly bli utfodrad inne i en box, hoppas det löser matproblemet. 

Det går knappt att tala med henne, för hon tror att allt är kritik fast man inte alls talar om henne.

Jag berättade att Ambar har blivit så lugn sen jag började rida henne med Sidepull och inte med bett.

Detta tog hon som kritik och började försvara sin häst (Lupita) som är ganska springig, och sen sa hon att hon ville inte att hennes häst skulle gå med huvudet lågt för då skulle hon få underhals...

Jag sa då bara att Lupita är fin och du rider henne bra, jag varken orkar eller är intresserad av att diskutera med henne 


Jag brukar inte ha problem med folk och det känns tråkigt att vissa inte är öppna för kommunikation.... 

        

Känns lite som att vara i en tunnel...

 

Men nu med stallbygget så ser jag ljuset ... 

   

Tja nu har jag fått kräkas lite  



Vi har lagt rajgräs balarna ute för dom ska gjuta en betongplatta där vi normalt förvarar det.

Igår så kom dom med tre ny stora balar och en gick sönder när den tippades av.

Nelly Von Dammsugare och  Merlin El Snygging tyckte det var perfekt "rena Baren"  

Här är det lite snack i baren...

 

Sen rörde Nelly dom lurviga ute på golvet...

 

Ps...Vilken tur jag har att dom "dumma" inte kan Svenska     



Ciao 

 
 
kicki

kicki

30 juli 2011 13:58

underhals av att gå med huvudet lågt????? vad är det för stolpa det? det är ju i allra högsta grad tvärtom....
hursomhelst, jobbigt är det när man råkar på sånt gnissel...men man kan ju inte dra jämt med precis alla jämt...
släpp allt o ha en fantastisk kväll nu iaf!
kram

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

30 juli 2011 14:05

Ja hon säger så korkade grejer så man storknar...men jag säger bara "aha"...det är inte värt att diskutera med henne, och själv bli upprörd.
Fast ibland har jag lust att skrika, men det skulle ju inte göra henne smartare, tyvärr ;D

Släpp släpp, nu ska jag ta en kall öl, perfekt i denna värmen!!

kramis

 
Åsa Mickelsen

Åsa Mickelsen

30 juli 2011 14:09

Fy å fy det är nog inte du som har problem med folk över huvudtaget det finns tyvärr männsidkor som inte kan klara att anpassa sig och vara vettigt sociala eller hur jag skall uttrycka mig.Var i helskotta man än kommer om det är förening stallgäng eller vad det kan vara så kan man slå sig i backen på att finns det inte bara en toking så finns det två,slår aldrig fel.Men man kan ibland ha den stora turen att dom sållar sig själva. Hahaha tänk om dom tycker att vi är knasiga må så vara för det är vi inte hahaha. Men som på fotot ljuset i tunneln ......fasen kan vara tåget som kommer hahaha.Kram och lycka till

http://www.smurfens-dag.bloggplatsen.se

Kim

30 juli 2011 14:51

Vilken tur att vi inte har tåg här på ön !!!

Det gäller att leka gås, allt rinner av ;D

kram på dej biodlarinnan!

 
Stina

Stina

30 juli 2011 17:00

Gnäll på bara, det är skönt att få ur sig det !
Vi har oxå haft det tjafsigt ett tag, men jag tror att det håller på att lösa sig nu och det känns så skönt !!

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kim

31 juli 2011 10:03

Jo det känns faktiskt lite bättre redan.

Det verkar som om ni går mot ljusare tider, så skönt!!

kram

 
Viveca

Viveca

30 juli 2011 18:44

Det är svårt med folk ibland. Jag anser mig vara en ganska öppen och flexibel person. Har inte lätt att skaffa mig ovänner, men ändå hamnade jag i något liknande för några år sedan när jag skaffat Vilda. Det verkar som om vissa s.k "hästfolk" ibland har ett otroligt behov av att styra andra eller visa sig tuffa och allvetande. Hoppas jag har fel, men men. Du får fortsätta att ignorera så gått det går. Det är nog enda vägen. Kram!

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Kim

31 juli 2011 12:13

Jag har "svårt" för att skaffa mej ovänner, det kan ta år mellan gångerna jag "lyckas" ;D

Jo många i hästvärlden verkar ha stora behov att veta bäst och att ösa ut sina åsikter om andras hästar, som de ofta bildar snabbt och inte alltid med nödvändig bakgrundsinformation.

Men jag fortsätter ignorera och när det behövs så talar jag om att :Det finns många sätt att jobba med hästar, jag föredrar mitt sätt för det känns rätt för mej och min häst.
Med de orden så brukar det fungera.

kram :)


 
Anne-Lie

Anne-Lie

30 juli 2011 20:16

Konstigt nog finns det alltid sådana folk =/
Men du har turen att även ha bra folk omkring dig =)
Och som du säger: de blir inte smartare för att du skriker ;-) Fast visst har man lust!!

Kram

http://monzan.bloggplatsen.se

Kim

31 juli 2011 10:10

Ja det verkar så =/

Är så glad att ha fått lära känna Bea med familj, vi har det så kul!
Det var verkligen en stor extra bonus vid stallbytet.

Jo du den lusten finns :D

kram

 
Ann

Ann

1 augusti 2011 23:21

Gnäll här och bit ihop där, det är inte värt att lägga energi på en sådan person!
Men jag förstår att det är jobbigt med en sådan person i närheten...
Hoppas det lättar lite när den ena personen flyttar.
Tur du har andra trevliga stallkompisar också!
kram

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Kim

2 augusti 2011 00:27

Så sant så sant!
Surgubben är nu borta, men tyvärr så drog han utan att betala hyra och mat för Juli.
Men skönt att bli av med honom!

Jag har fått så fina nya vänner, det är toppen!

kram

 
ylle

ylle

3 augusti 2011 14:05

Man kan behöva gnälla av sig ibland! som andra redan har skrivit, så verkar det alltid finnas en eller annan galning eller tråkmåns bland hästfolk, såna som tror sig veta allt bäst eller som är rent dumma mot både folk och fä... som sagt, tur att du också har många bra kompisar där. Vilken bra strategi att ignorera dumheter! Så fin Nelly ser ut!

http://hptt://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Kim

3 augusti 2011 22:17

Ja nog verkar det finnas en del besserwissers bland "hästfolket".
Och att försöka ignorera är nog smartast, livet är för dyrbart för att slänga bort tid på dumskallar.
Fast inte helt lätt alltid ;D

Tack! för mej är hon vackrast i världen så klart :-)
Liksom din Theo för dej ;D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Ovido - Quiz & Flashcards