Varmt...

Alla inlägg under juli 2011

Av Kim - 15 juli 2011 22:20

Hon är himla charmig   

Och hon är så villig att lära sig nya saker bara hon får något som går att äta.


Vad kan vi träna på nu?

vad tycker ni?



Av Kim - 14 juli 2011 22:46

Först vill jag sända goda vibbar till gulliga Stina som har det tufft!

STOR KRAM   

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨


Torsdag är som vanligt min hästfria dag, och då gäller städning.
Förra torsdagen lyckades jag framgångsrikt att förtränga detta, så idag var det behövligt med en sanering.

Det har gått bra, huset är nu ganska rent och tvättmaskinen har gått varm.
Min lilla skithund är nu en ren, mjuk och välkammad liten fröken, så även hon har blivit skrubbad.

Under städningen har jag lyssnat på en deckare av Anders de la Motte den heter Geim.
Den var helt ok, lite skoj att få höra lite modern (för mej) Svensk slang.

Bene jobbade till 3 sedan åt vi, lite siesta och sen till stranden.

Här kommer några bilder från stranden i Tazacorte.

       

Sen är jag sorten som inte kan ligga och sola mer än 5 minuter, jag blir helt enkelt rastlös.

Så jag letade "ädelstenar", vackra stenar och tog sen fram kameran.

   

   

Sen blev jag... Kim 5 år kreativ   

   

Imogon blir det upp till hästarna tidigt, gillar inte väckarklockor men men hästar kan motivera mej till mycket  


ciao

Av Kim - 13 juli 2011 17:51

Igår var det premiär skritt-tur för Merlin och hans ägare.
Det gick så bra, inget bråk och han verkade trivas att få komma ut med en ryttare på sig.
Han verkar dock inte att gilla att ha bett i munnen, eller så är det gamla nervösa ovanor att "fippla" med bettet och slänga lite med huvudet.


Jag ska ta och rida ut på honom, kanske denna veckan, ska då prova hackemore eller sidepull.


På kvällen gick Bea, Jag och våra gubbar ut och middag med ägarna till Merlin, det var riktigt trevligt.


Och här några bilder från bygget idag.

 

   


Av Kim - 11 juli 2011 16:46

Sereno är tydligen väldigt känslig, så det var nog lite magknip bara, och med "medicinen" så gick det snabbt över


Igår när jag körde upp till stallet så var det kö, tror nog det var minst ett femtiotal framför mej...


   

Här tränar Bea Rocky att komma när hon ropar.
Det fungerar väldigt bra utom när hästarna springer lösa för då ska dom vallas.

Vilket mitt lilla monster är snabb på att hjälpa till med...

   

 Vi tränade Nelly att vara inne i duschen och med lite stöd från Merlin gick det bra.  
Fast inget vatten får nudda henne ännu.


Nelly fick sen stå utanför och kolla Merlin som blev av spolad.
Han älskar det, när han är lös går han in där själv och ber om det.


 

Sen har vi min lilla gris...hon rullade sig i hästkiss så då duschade jag av henne, och då var hon tvungen att rulla sig torr men ren blev hon då INTE


   
Sen var det en trött liten skithund som hittade en bekväm ställning i kökssoffan.


 

Här har vi Nelly och Troppi med molnen bakom sig som rinner ner för berget.

   

Det ska bli ett nytt stall/väder skydd.
Och hästarna har inget problem med att grävskopan jobbar alldeles bredvid, bra träning.

 
Det kommer bli plats för 4-6 hästar.
Varje hästplats kommer ha 2-3 väggar och tak, med möjlighet att spänna upp ett rep bakom hästen vid tex. utfodring.
Vatten, el och ställen för att binda-upp för "pyssel".

 

 

Det taket som är uppspänt mellan träden nu får hänga kvar tills väggarna är på plats, det uppskattas av de som bygger.



Inspektion av bygget, viktigt.

   

Har varit och kollat ett hundpensionat som var väldigt rustikt...men toppen för hundarna.

Vi hade med oss Milla, Loa och Rocky och dom fick hälsa på en grupp hundar som strosade fritt där och det gick utmärkt.

Han som driver det hela tränar också hundar, och på lördagar agillity, vore skoj!

Intressant var också att han har jobbat med hästar i över 30 år, mycket med unghästar...kanske kan vara nåt...måste kolla hur han jobbar med dom.

Själv har han fem hästar, såg en hingst, så läcker.


Tyvärr så hade jag inte kameran med mej. 


Han ska komma upp till oss nästa vecka för att kolla vilka problem vi har med hundarna i stallet, och sen ge oss tips eller hjälpa till med träning.

Hans egna hundar var glada och framåt vilket tyder på att han inte är en sån där  "hårda tag" tränare.



Imorgon kväll så ska Merlins ägare skritta ut en runda med oss för första gången, ska bli spännande att se hur Merlin beter sig.


Ikväll blir det vattengympa.


Det var allt för idag... 

Av Kim - 9 juli 2011 23:33

Det är min foder-helg och har varit uppe i stallet hela dagen.

Men det har inte bara varit jobbigt utan också trevligt.

Bea (stallägare) med familj var uppe och vi har jobbat/fixat saker.

Hennes man och dotterns kille har börjat förbereda för gjutningen av stallgolvet.

Medan jag och och Bea fixat staket.

Vi har haft problem med strömmen samtidigt som några hästar bytt hage.


Guapo, halv-traktorn  har nu nya hästar på andra sidan stängslet och han har sparkat sönder trästaketet på flera ställen.

Och eftersom strömmen krånglat så biter han i eltråden när han blir otålig och vill ha mat...

Han gillar inte att vara instängd, och är väldigt nyfiken och klåfingrig. 

   


Efter mycket jobb så grillade vi och mums va gott det var!

Och sen !!!!   så hade jag gjort en RABARBER PAJ MED VANILJSÅS!!!

Jag och flera andra har försökt att plantera rabarber men det har inte fungerat.

Men Martina, hon som hämtar allt hästbajs till sin ekologiska banan finca har lyckats odla RABARBER  


Så livet har varit GOTT idag  


Vi har tränat Nelly igår och idag att våga gå in i duschen, genom att ge henne kraftfodret där.

Det är roligt att se hennes miner, hon är så vaksam och jag börjar bli duktig att läsa hennes minspel.

I morse så fyllde Bea en hink med vatten medan Nelly åt och det var sååå läskigt men maten är ju aningen viktigare      


Beas häst Sereno visade tecken på kolik nu ikväll, jag gav honom lite homeopati  (nux vomica) medicin....hoppas han är ok imorgon.

Han har inte haft kolik de senaste två åren, men före det så hade han kolik nästan varje vecka under de första två åren som Bea hade honom.

Han är en gammal galoppör och han har fått mycket doping tidigare i sitt liv, både njurar och lever är skadade...


Tja min kvällsmat har bestått av rabarber paj med vaniljsås, jordnötter och vitt vin...undrar vilken diet det är  

Men kan tala om att det är bra "mat" för man blir mätt och glad   




Av Kim - 6 juli 2011 23:47

Vi red ut på eftermiddagen, det var alldeles lagom varmt.

Här ligger molnen och rullar över bergskammen.


     

Här är ett av de andra såren som Merlin har, men det är läkt nu.

Men ni kan se att såret går ända ner i hoven, tänk vad taggtråd kan göra.

Vi har självklart ingen taggtråd, men det finns fortfarande en del som använder det.


 

Och sen min Nelly och hennes hagkompisar.

     

Det blir mycket stall just nu för flera av hästägarna är på semester, så vi som är kvar får turas om att fodra.


Imorgon ska jag äntligen till Peter min frisör, det behövs sååå mycket att jag inte  vågar visa foton på mej själv just nu ;-) 


pling plong 




Av Kim - 4 juli 2011 23:35

Några bilder från söndags promenaden.


   

Långa  tungor blev det efter en lång promenad...ja ja lång för mej i alla fall ;-))

     

Sen måste jag sprida nyheten om grön lera, det är i alla fall nytt för mej.
Det är det bästa jag använt för att kurera sår!!!

Fick ett par lindor/bandage med torkad grön lera,.
Tillverkade av ett Franskt företag, vi fick det från en sjuksköterska (Fransyska) som använt det i sitt jobb och på sina hästar.

Efter bara 1 1/2 vecka så har svullnaden försvunnit och sår ytan har mer en halverats!!!


Merlin har varit hos oss sen i Maj och hans sår har knappt förbättrats... men nu!!!

Rekommenderar er alla att skaffa hem dessa "lindor".

Vill själv köpa mer och har skickat ett mejl till tillverkarna men de har inte svarat...mutter mutter!


Det går att beställa från deras hemsida men frakten till Kanarieöarn är GANSKA dyr...


Men på nått sätt ska jag ha mer!


Här är Merlins svullna ben förut

   

Och hans ben nu... jo fortfarande lite läskigt men sååååååå mycket bättre!

       

Det är inte ofta som jag hittar produkter som gör mej så nöjd.


 http://www.argiletz.com/en/store/green-clay-strips


Attan borde få betalt för att tala om deras produkt... men allt som inte är Franska gills inte i Frankrike  


Några bilder som jag tog på väg till vattengympan.

Där uppifrån berget rann lavan ner, det syns som en grå väg uppe på berget

 

 

 Och  pusslet är nu klart   

   

Ciao   

Av Kim - 3 juli 2011 01:46

  Nyheter nyheter : Vi har varit på stranden idag, äntligen!


Vi gillar båda stranden men det blir liksom aldrig av att vi åker dit, mysko...


På väg dit 

 

Nere vid havsnivån så är det en massa bananplantage

 

 Sen stranden Playa Nueva, i år finns det inte mycket sand, havet tar och ger.

           

Sen åkte vi till Thai restaurangen, mums deras sallad av grön papaya är sååå god!


   

Sen så har resten av dagen varit lugn och skön.


Lite ur ordning...men så här "tjockt" var vädret i morse

   

Och sen var det fyrverkerier nere i stan, och vi här uppe på berget har bra utsikt.


   

hej hopp    

Ovido - Quiz & Flashcards