Varmt...

Alla inlägg under augusti 2011

Av Kim - 31 augusti 2011 22:49

Igår fick Nelly på sig sadel och benskydd på sig när vi red ut.

Det verkade inte bekymra henne alls, hon har verkligen blivit så cool!


Men jag får nog ta tillbaka vad jag skrev i förra inlägget, det om att Nelly inte har tid för mobbing i skogen    

Blicken hon ger Ambar säger en hel del  



Hon har verkligen börjat lyssna på mej, jag är ganska chockad att det går så bra just nu, ta i trä!


Ville inte känna igen den där kutryggiga gungande säcken på Merlin...inte kan det väl vara jag  

  

Benskydd har vi testat med de senaste dagarna, hon gillar ju inte när man rör hennes ben, men det har gått överförväntan = varken jag eller Bea här blåmärken.


Vill gärna vänja Nelly med benskydd, för hon går gärna off-road när hon är lös och är inte så noga med var hon sätter hovarna.


Har en fantastisk stallägare, Bea, hon hjälper mej med Nelly och det är toppen för Nelly har tidigare bara accepterat att jag "pular" med henne.

Här prova Bea att sätta på benskydd.

Vi har satt på benskydd som är snabba att sätta på bak...där är hon snabb att sparka om hon blir osäker.

 

Hon "hänger" gärna med Bea nu för tiden, känns toppen att hon börjar gilla folk!  

  Här lite bilder på tidigare passiv sadel träning.

   


Schabrak med snygg färg men kanske inte riktigt på rätt ställe  


thats all   


  


Av Kim - 27 augusti 2011 23:36

Idag red jag och Bea ut på en lugn skritt och lite trav tur.
Jag red Merlin, Bea Ambar och min Nelly fick springa helt lös   men det gick sååå bra!


Testade att ropa på henne flera gånger och hon kom så snällt springande fram till mej och Merlin, är sååå STOLT över min plutta!


I början av ridturen så tog Nelly Off-road, men så märkte hon: Jag är ensam!!!

   
Och hon kunde inte komma fram till oss, så hon fick springa tillbaka lite (vilken smart häst jag har!).

Bea blev först lite orolig när hon kom farande, för Nelly är inte alltid så snäll mot Ambar.
Fast där i skogen så hade Nelly annat att fundera på än mobbing ;)  

Missade fota bocksprången hon gjorde! 

 

Här kommer hon spingande när jag ropar på henne, mitt hjärta har smält många gånger idag  

 

Och här en liten video som Bea tog av oss.

Ber om ursäkt för jätte grimman Nelly har på sig, det blidde lite fel...  

Mina diskbråck har talat om att de inte var så nöjda med mina ryggvridningar, men inte kunde hönsmamman jag låta bli att ideligen kolla var och vad Nelly sysslade med. 

Herre gud lite empati borde några gamla diskar ha, det tycker i alla fall jag       

 

Ska erkänna att min prinsessa inte alltid är så snäll...
Innan vi red ut så sparkade plötsligt Nelly sin älskade Merlin, stackarn fick ett litet sår och haltade en stund, men som tur var efter lite kallt vatten och en promenad så gick det över.
Nelly är allt en liten bitch, det växlar snabbt där...


L ringde igår kväll och frågade om jag kunde fodra denna helgen, och eftersom jag har tid så sa jag ja.
Kan ju byta det mot några fodringar när jag är i Tyskland.

Oh shit snart ska vi åka...den fjortonde.
Dit ska vi bara ha handbagage 10 kg var!!! undrar hur jag ska lyckas med det!
Hem har vi betalat för 10 kg handbagage var och en väska på 20 kg tillsammans.
I den väskan kommer det nog bara vara hästgrejer .

Vilket I-lands problem har redan börjat oroa mej för vilka kläder som ska med, suck,
Beas dotter fyller år när vi är där, och då ska (jag) tanten nog luftas på restaurang och disco...fast Bea letar efter nåt ställe med lättklädda herrar!!! för att glädja sin dotter   

Med så lite bagage så tar jag inte med mej datorn, så ni slipper höra om skandalerna i Tyskland där ifrån.
Fast kameran ska med förstås...eller ops !! så glömmer jag den hemma   


Måste visa färgerna tidigt i morse, fast i verkligheten så var det ändå finare.


 

ting tjong

Av Kim - 26 augusti 2011 20:45

             

Av Kim - 26 augusti 2011 00:37

Det händer så smått saker nere i badrummet


En nöjd akademiker som visar att han även kan vara praktisk.

Vi satte upp trä i taket, i dessa ska vi fästa trätaket sen. 


Vi satte också upp lite lister inne i den blivande bastun

     

Sen nu ikväll så började Pedro lägga golvet      

   

I vår trädgård så har vi ett Licshe träd (?) ingen aning om hur det stavas.

Men det är frukter som ofta finns på Kina restauranger.

Syrliga och goda, mums.

Det är första året som den ger frukt.

     

Bea överaskade mej med en påse Turkisk peppar, så jag rusade ut och köpte en billig flaska vodka, Koskenkorva. 

   

När jag var liten så trodde jag att alla i Finland drack Koskenkorva jämt.

Och att alla som raglade av Finlandsfärjorna var Finländare...


Jag trodde på många ologiska saker när jag var liten.


En fundering jag hade var varför : ingen skulle vara trygga Räkan...  


Så här mörkt är det imorgon bitti när min klocka ringer

 

Ja  vad gör jag inte för ett gäng hungriga hästar   



natti natti 

Av Kim - 25 augusti 2011 01:39

Bea tränar Nelly med mat i monsterduschen.

Tror det är taktiksnack först... 

 

Sen börjar det läskiga

  Tvekan...    

Men maten lockar trots allt, fast avslappnad kan man inte kalla henne.

   

Sen fick hon gå runt lite med täcket ...eller rättare sagt det gick runt ett täcke med en liten liten häst under  


    

Sen har vi Merlin som testar om de nya "tallrikarna" duger.

Dom ska bli putsade och målade senare.

   

 

Jag spolar av Nelly varje dag med vattenslangen, jag håller henne i grimskaftet, så hon kan gå runt när hon tycker det är läskigt.

Det går inte att binda henne, då får hon panik. 

Det går nu riktigt bra på hennes vänstra sida och framifrån, men höger sida är sååå läskig.

Men med daglig träning så ska jag nog få henne att tröttna på att tänka på höger-monsterna.   


Imorgon är det hästfri dag.

Ska inhandla avlopp till dusch och bastu.

Och börja jobba lite i badrummet.


thats all folk



Av Kim - 22 augusti 2011 16:20

uppe hos hästarna.

Nelly fick äta sin mat nere i duschen, läskigt tycker hon.

Och matte hade gjort det värre genom att blöta golvet innan    och ibland sätter hon på kranen så det låter så där hemskt!!

Tänk va man måste lida för lite mat   


 


Lite senare så duschade jag Nelly, men inte nere i duschen, det klara hon inte av ännu.

Men i grimskaft ute så går det bättre och bättre att duscha henne, duktig tjej!


Beas man och son byggde hoar för grovfoder, den som basade över detta var Yoci.

Hon vek inte en tum därifrån, kanske hon var murare i ett tidigare liv  


   

   

Nelly fick även träna på att få på sig täcke, vilket var lite läskigt för det var stort och prasslade, men med morots-motivation så gick det fint efter en stunds funderande. 

Som om inte det räckte så fick hon på sig en sadel också, släppte henne lös en halvtimme med den på.

Och hon brydde sig inte alls gick bara och åt, stolt matte!


   


Ser fram till att få mitt efterlängtade badrum, min egen oas.

Men är lite nervös samtidigt, så många beslut att ta...

Just nu så är frågan om jag ska ha samma "kakel" uppe runt badkaret och på soffan som på golvet.

Kan ju bli lite tråkigt, men vill nog hellre dekorera med saker och hålla det väggfasta lugnt...eller...tycker jag det??

Ska jag lägga in någon bård på golvet, runt badkaret, på soffan ?? tja så där går mina tankar just nu.

Och sen funderar jag på det enklaste men snyggaste sättet att bygga hyllorna, karmen runt jalusin och ett litet hörn bord...


Lampor, dörrhandtag, elsladdar, bastuns konstruktion, taket, färg på väggarna...m.m. 


Jag gillar inredning så detta är roligt men lite nervöst är det ändå.


Tjupps   

Av Kim - 21 augusti 2011 15:00

Badrums bygget går långsamt framåt, men det är ok.

Efter så många år här på La Palma så har jag accepterat "mañana mañana hastigheten".

Men kan tala om att det var VÄLDIGT frustrerande de första två åren.


Här är två ritningar som jag (Kim 5 år ) gjort, de är inte skalenliga.

Först hela badrummet uppifrån.

   

Och sen soff-sidan framifrån med pelare och skåp på sidorna, högst upp i skåpen ska högtalarna vara bakom trä-jalusi. 


   

Blivande soffan framifrån 


 

 Inbyggdt badkar


   

Dusch


   

Bastu 

   

WC

 

Detta är golvet som ska läggas


  


Och kaklet till väggarna i duschen med sin bård som avslutning.


 


Inkaklat badkar med sin kant.


 


Sen måste jag bara berätta att Bea gav mej ett dusch handtag med LED belysning.

Så nu släcker jag i badrummet och duschar i skiftande färger, faktiskt riktigt läckert.

Jag brukar vara lite anti när det gäller sånt men detta gillar jag    

Det är inte bara jag, Delia duschar nu också bara sent på kvällen då det är mörkt och effekten är tydlig. 


Hoppas ni har en skön Söndag 

Hem
Av Kim - 20 augusti 2011 23:23

Livet rullar på igen, och leendet är tillbaka   


I fredags så satte vi på Merlin ett bandage med "syra", tittade till honom idag och han verkar oberörd.

Jag tror att ofta eller alltid så lider jag mer än vad djuren gör när de har skador eller problem, suck.

Men jag vet i alla fall att jag är en bra hönsmamma  


Här kommer några foton från ikväll när vi åkte och hämtade Delia som sovit över hos en kompis i Santa Cruz (andra sidan av ön).


Något man ser ofta här, full lastade med torra långa barr från de Kanariska tallarna, används som bädd för getter och får. 

Bergkammen mellan "vår" sida och Santa Cruz sidan

 

Där molnen ibland rullar ner som vågor   


Och stallet ligger där nånstans på vänster sida...     

 

Solen säger godnatt.

  

 Och jag med    


Ps. Tack för ert stöd, KRAM!   

Ovido - Quiz & Flashcards