Varmt...

Alla inlägg under augusti 2011

Av Kim - 16 augusti 2011 22:47

Vila i frid Sereno

   

Sereno, Engelskt fullblod blev 14 år.

Han kom ursprungligen från Sevilla där han sprang in bra med pengar på kapplöpningsbanorna.

Såld till Teneriffa och senare till La Palma där han används på kapplöpningar som hålls på gatorna (asfalt).

Flera ägare innanl han till slut hittade HEM till Bea.


^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

^^^^^^^^^^


Jag slåss nu mot skuld-känslor som vill slå rot...suck!


Igår kämpade vi med Sereno så han skulle röra på sig innan Vet. kom.

Vi masserade magen och hjälpte honom rulla runt.


När Vet kom fick han kramplösande och sedan smärtstillande, och vi lät honom vila ibland mellan promenaderna, han ville ju helst ligga ned :((


Nu känns det som om det sista vi gjorde med honom var tvinga runt honom när han hade så ont, snyft!!

Känner mej skyldig... Inget fint slut direkt...

Fast han fick ju självklart mycket kärlek hela tiden också. 

Men samtidigt så finns det ju inget rätt och fel när det gäller kolik, varje fall är unikt.

Och vi försökte ju bara rädda honom....men han mådde så dåligt! 


Hans mage var som en hård ballong, och flera timmar senare när han sedan kissade blod så tog Bea beslutet direkt.


Vi visste att hans njurar var skadade redan när Bea köpte (räddade) honom, tidigare ägare hade tryckt i honom mycket droger. 

Hur kan folk vara så hjärtlösa, eller fattar dom inte vad dom gör ?


Hans sista år var fina med mycket kärlek och frihet.

I går på morgonen gick han som vanligt omkring lös, åt rygräs, blev duschad och kom ibland framtill oss vid bordet för att tigga lite ;) han hade ett bra liv.


Ledsen att ni behöver läsa detta, ingen trevlig läsning, men vill få ut det ur mej...


Hämtade Bea i morse, båda satt vi där i bilen trötta och med svullna ögon.

Vi åkte till flera affärer innan vi hittade någon som sålde kalk (för att strö över kroppen).


Yocamara och Ambar som normalt går i samma hage som Sereno hade inte ätit rygräset från igår kväll :(


Efter ett par timmar kom grävskopan, han lyfte upp Sereno och körde ner honom till platsen framför ridbanan, ingen trevlig syn :((

På mindre än en kvart så var det klart.


Samtidigt som grävskopan jobbade kom Vet. igen, denna gång för att kolla Merlins sår och hans tänder.

Han fick lite lugnande och sen fixades tänderna med en maskin, snabbt och smidigt.

Vet. tyckte såret såg fint ut, men det behövs tas bort lite kött.

Det kommer att ske med ett frätande medel, HU!

Hoppas att han inte får för ont!

Vet. hade inte medlet så vi får vänta ett par dagar.


Tja det var lite från en tung morgon...








Av Kim - 16 augusti 2011 08:19

Igår kväll när N åkte upp för att fodra vid sju tiden så var Sereno rikigt dålig.

Det hade nog pågått ett par timmar.

Bea fick samtal och åkte upp, hon ringde mej helt hysterisk, stackars henne.

Jag fick tag i en Vet., det finns ingen på vår sida av ön = tid.

Jag körde upp, Vet. kom senare.

Vid tolv tiden på natten efter många timmars kamp så fick han en slutlig injektion och fick somna in... 


Mycket gråt!!!

Har knappt sovit och ska nu hämta Bea, fodra och ringa efter en grävskopa så vi kan begrava honom, sååå tungt.

Det var Beas älskling...


Måste vara stark nu, suck! 

Av Kim - 15 augusti 2011 16:19

Blomius trädius   

 


Månen tittar fram...

Hundar tittar fram... 


Innanför det stora öppna fönstret till höger kommer jag att titta fram när jag sitter i mitt badkar...


Tropi och Nelly är nu NÄRA vänner        


Idag gick vi en liten promenad upp i skogen med Merlin och Nelly, Nelly fick gå lös hela vägen, det gick utmärkt.

   


I morgon kväll ska vi rida ut på Merlin och Sereno och låta Nelly springa lös  


Nu är  Bea tillbaka det känns så bra, mycket roligare att fixa med hästarna i gott sällskap  


So long   

Av Kim - 12 augusti 2011 15:03

Idag på morgonen så har jag och N lyckats att avmaska alla hästarna (10 st).
Vår teknik var lugn, tålamod, babyspråk och envishet och det gick så smidigt.

Vi hade beställt avmaskning i tablett form med äppelsmak, men till slut så ville inte företaget skicka det ÄNDA till Kanarieöarna
Så det blev de vanliga sprutorna som ges uppe i munnen, smaken är hemsk och hästarna gillar det inte   

Varför kan de inte tillverka detta med god lukt och smak??
Det var bara en som tog 5 minuter att övertyga, och det var inte Nelly!!
Hon sköte sig så fint, jag som väntat mej att hon skulle dansa runt på bakbenen, tji fick jag   



Igår fick vi gjort en liten del av trädgården, men usch vad varmt och jobbigt det var!!
Efteråt så var det sååååååå gott med en kall   

Och här slank sista dropparna ner...



Vi har ett berg med en stenmur utanför vardagsrummet, muren är som ett stort hyreshus det bor en massa individer där.
Här är två av dem, Senior Pepe 

 
Och hans fru Pepa


 
Bene brukar mata dom med bananer, vilket dom älskar.


   

I eftermiddag ska jag fortsätta att fixa uteplatsen bakom vårt sovrum, det är en plats som alltid blir bortglömd.
Igår fick jag Bene till att bära upp två tunga granitskivor som blivit över efter köksrenoveringen.
Bra att inte slänga ibland, nu har jag ett stort bord för omplanteringar mm. 

Ska be Bene bära dit den stora krukan med rosen som vi fick för några månader sen, den kommer att trivas där i halvskugga.

Den stod först fram på terrassen men den fick ohyra och såg allmänt risig ut, så den fick stå och skämmas mellan husen, jag tänkte att så slipper jag se den dö (hemska mej)   

Men då började den få en massa ny blommor så nu ska den få flytta till min nya blomhörna. 

En liten siesta sen startar jag igen

Av Kim - 10 augusti 2011 21:23

som inte är så nära mej!

Har precis ätit en stor tallrik med råris och en massa vitlökssmör.

Jag störs nästan själv av lukten    


I går var jag  hos Nicol (har häst i stallet) för att få lite mer inspiration till mitt badrum.

Deras hus går i Marockansk stil, så läckert!

Sen fick jag låna hennes mans "bibel"  en tjock bok: Moroccan Interiors...dregel dregel!


Så nu är jag inspirerad och Bene är nervös  

Han blir alltid orolig när jag säger: Vet du vad ..jag har en idé.

Eftersom min rygg är ganska kass så betyder det ofta en massa tungt jobb för honom...

Men det är väl bra tycker jag, han har ju semester    


I morse fick Nelly sig en dusch, och det gick faktiskt bättre, skam den som ger sig  


Imorgon är det hästfri dag och Bene och jag ska attackera vår trädgård, suck!

Men jag gillar det när jag kommer igång, och sen så känns det bra.

Fast ryggen brukar protestera, ska försöka komma ihåg att vara snäll mot ryggen.


Igår på kvällen när jag åkte upp till stallet för att fodra så såg jag att Nelly hade gått utan flugmasken hela dagen, hmmm mutter.

Och eftersom det är varmt nu så finns det såååååå mycket flugor! 

Nelly hade sett sur ut och sprungit iväg när de försökte sätta på den, detta trots att det erbjöds godis.

Lite bökigt att ha en häst som har svårt att ty sig till andra "tvåbeningar".

Med Bea går det bra för hon har ju hjälpt mej att träna Nelly ibland.

Så på fredag ska N få träna med Nelly.


Jag ringde L som fodrar ikväll och i morgon, vi bestämde att hästarna skulle få ha på sig maskerna på natten också, inte bara för Nellys skull utan för att det är så mycket flugor just.

Det gjorde L glad att slippa böket med av och på med huvorna.

Så där slog vi två (hundra) flugor i en smäll  


Tjupps på er     




Av Kim - 7 augusti 2011 15:39

Hittills "ganska" lugn helg trots att det är Ls helg, bara två kris-samtal som var lätta att åtgärda.

Efter en snabb visit för att åtgärda lite hos hästarna så tog vi en promenix med hundarna.

   

Sen så letade vi efter Oregano

 

Lite senare så fick jag ALLT, en charmig snygging på knä och en bukett Oregano    

 

När vi väl kom hem så  somnade de de båda vovvarna så sött tillsammans.

   

 Tjupps tjupps   

Av Kim - 4 augusti 2011 23:32

En liten video som visar badrummet idag.

Arbetet kommer att fortsätta på måndag igen, för i morgon är det nån slags helgdag.



   

Har fortfarande inte vant mej vid att höra min röst så där   


Imorgon så ska jag upp tidigt och fodra.


Måste också byta bandage på Merlin, hoppas ham sköter sig nu när jag är själv.

Men han är så snäll så det kommer nog gå bra, jag kan ju alltid hänga på honom foderhinken så glömmer han bort vad jag gör   


Sömnig..natti natti 

Av Kim - 3 augusti 2011 23:16

Mycket häst och badrum just nu...mysko kombination, men så är det   


Imorgon åker Bea på semester till Gran Canaria, de blir borta i 10 dagar.

Det kommer bli tomt  


Men på måndag kommer Nicole tillbaka från sin semester, det blir bra.

Tills dess är jag själv kvar med endast L som är den "lite"  , vilket ofta förutsakar nödutryckningar ...


Har idag släppt ihop Nelly med några för henne nya bekantskaper, det verkade helt lugnt idag på förmiddagen, hoppas kvällsmaten gick bra...


Kanske ska jag åka med Bea och hennes dotter till Munchen i September.

I slutet av månaden så börjar Oktoberfestivalen    


Min bil gick igenom besiktningen  idag utan anmärkning, skönt!

Blir alltid lite stressad känns som att gå på hälsoundersökning, lite små nojigt.


I badrummet så är nu alla vatten rör och "slangarna" för elen i golv och väggar.

Och idag så gjöt de lite av golvet, så det går framåt  


Nelly hade stora tovor i manen, hon använder inte hår gel utan använder kåda för att få en hållbar "frisyr"!

Det tog mej en timme att reda ut manen.

Hon stod snällt och åt medan jag slet med hennes frisyr.


Har ett litet problem med hundarna...

Milla säger inte ifrån när lilla "skithunden" biter henne i haserna, hon bara piper och springer.

Har försökt uppmana henne att skälla, och ibland så gör hon det och då sluter lilla Loa direkt.

Har satt upp ett litet "plank" som Milla kan hoppa över men inte Loa, där bakom kan Milla äta och vila i lugn och ro när hon behöver det.


Kram på er bloggvänner! 



Ovido - Quiz & Flashcards