Varmt...

Alla inlägg under oktober 2011

Av Kim - 31 oktober 2011 20:07

När jag kom upp i morse så hittade jag en häst (Tropi) lös och Texas var inne i fel hage, mysko.

Vi hade lämnat Tropi och Texas nere på ridbanan över natten, för vi hade ingen ström i batteriet till stängslet igår.

För Texas visade sig alldeles för nyfiken på den nya hästen som vi släppt i hagen bredvid hans hage igår.

Och Texas är känd för att sabba staket om han får för sig att han vill ut eller vill leka. 

Buskillarna Texas och Tropi hade tagit sig ut från ridbanan, och Texas som är super förälskad i Nelly hade tagit sig in i hennes hage.


Han hade gått in mellan en mur och ett trästaket och inte kunnat vända om så han har på något sätt tagit sig över muren och dråsat ner i hagen som ligger en meter lägre.

Han har skrapsår på alla benen men inget djupt, det satt kvar en massa hår/hud på muren   .

Det är en ny mur och det är inte färdig byggt just där, men det ska bommas till snarast så ingen mer häst får för sig att tränga sig in där.


Det hade nog hänt bara en stund innan jag kom för Texas stod i ett hörn av hagen långt bort från monster-muren, han var lite chockad.

Jag undersökte honom och kelade lite då blev han sig själv igen och började gnägga efter Nelly, så jag tog ut honom fort.

Han tror nämligen att han är en hingst, en hingst som tvingar till sig det han vill, han jagar stona han är förtjust i och försöker betäcka, vill dom inte så bitar han dem i benen och jagar osv.


Den nya hästen och Yoci verkar trivas fint ihop, Yoci är i alla fall sååå kär i honom.

Ska fota den nya hästen Chico,  han är såå söt, tror det är en PRE. 


Imorgon är det helgdag och vi ska rida ut, min monster häst ska få följa med ut.

Rider nog Ambar, hoppas hon inte blir stressad av min "anti-Nelly-vift-pinne med band".


Nelly äter nu själv i fållan bakom stallet, och springer nu snabbt runt stallet till sin plats när man ropar.

Visade henne det bara två gånger, hon är inte trög tänkt hon inte! 


Imorgon åker svärmor ner till Bs bror under en månad  

Mysigt med lite svf  




   






Av Kim - 31 oktober 2011 09:09

Igår for båda brorsorna sin kos  


Sen städade jag gästhuset i 190 för senare på eftermiddagen kom några Tyskar som ska bo där en vecka.

Lite klirr i kassan är ju alltid välkommet   


Efter städningen åkte jag upp till stallet för att se till...eller i alla fall försöka se till att det gick lugnt när den nya hästen kom.

Lite skrik, spring och lite benviftning sen lugnade de sig.

Ska nu åka upp och hoppas att natten varit lugn...


Mer senare    

Av Kim - 27 oktober 2011 17:34

Nelly har alltid reagerat med aggressivitet när hon varit osäker/rädd.

Och när jag köpte henne var hon osäker på allt och alla, men det är såååå mycket bättre nu.


Men men


Hon har de senaste månaderna blivit mer aggressiv mot snälla (passiva) hästar.
Tre hästar som tidigare gått tillsammans med henne har vi flyttat på för hon jagat, bitit och sparkat dem.

Hon går nu sen ett par månader med fyra lugna men bestämda hästar som bara säger stop till henne om hon blir för jobbig.
Fast en av dem börjar nu visa lite osäkerhet när Nelly blir sur, så det tar nog inte lång tid innan hon blir dum mot honom.


Härom dagen så hämtade jag ut Merlin ur hagen (inte samma hage som henne), Nelly följde oss noga med blicken från sin hage.
Hon gick fram till grinden och ville också komma ut.

 Jag tänkte; jag släpper ut henne sen sätter jag på henne en grimma, jag släppte ut henne, men hann inte hämta en grimma.
Det första hon gjorde var att flyga på Merlin!
Hon gillar Merlin och gnäggar alltid när han går, de brukar få springa nere på ridbanan tillsammans.
Svartsjuka??


Hon sparkade ju också Ambar förra veckan när vi var i skogen, det hade fungerat så fint i cirka 45 minuter, sen plötsligt stördes hon av Ambars närhet.
Hon hade precis innan gått snällt bredvid och bakom Ambar.
Tror att hon blev sur för Ambar gick förbi henne, Nelly hade sprungit före oss en liten bit.


Det var ju också Nelly som orsakade att Yoci sprang över mej för knappt två månader sen, då hon flög på stackars Yoci som då flydde över mej.


Och nu har hon börjat hota folk både med sitt huvud och bakben, hon ser riktigt hemsk ut!
Det är mest när hon äter, ingen levande varelse vill hon ha nära sin mat.

De flesta andra hästägare är nu rädda för henne.
Det är bara frågan om när hon kommer att sparka eller hugga nån ....det är jag ganska säker på tyvärr.

Vi ska nu utfodra henne lite avskilt från de andra hästarna, där hon inte ser dem pga en vägg
På det stället slipper folk gå in i hagen, de kan stjälpa maten över staketet ner i krubban.

 Vi har ju byggt ett stall, utan dörrar men med några skiljeväggar, detta kan ju ha gjort henne lite mer nervös och osäker när hon ska äta där inne...??


Varje onsdag så kommer de några och krattar ihop och lägger allt "bajs" i säckar.
Idag så stod en av dem med ryggen mot Nelly och Tropi, som stod i hagen och halvsov.
Nelly biter då plötsligt honom i ryggen!
Hon tyckte väl att han kom för nära.

Vad kan jag göra för att hon ska bli lugnare när hon har mat.
Och hur ska jag lära henne att "främmande" folk inte är ute efter henne, och de har rätt att vistas nära henne?

Hon nafsade också hovslagaren i ryggen när han lyfte hennes framhovar, för ett par veckor sen.

Och i förra veckan var en Tysk väninna här som är hovslagare/tekniker som bara skulle kolla på Nellys hovar.
Hon fick en liten spark av Nelly.

Imorgon ska jag träna henne att frivilligt springa in i en fålla där hon ska få sitt foder i fortsättningen.

Där kan hon inte flyga på varken folk eller andra hästar.


Är hon en hormonhäxa mån tro???


Hoppas detta med maten är pga av att hon är lite stressad pga stallet, hon är ju inte van vid väggar.

Kan ju inte se och ha kontroll på de andra hästarna...

Det är ett öppet stall med några skiljeväggar men inga dörrar.


  Tja det var lite gnäll om min lilla ängel    


Kanske kan jag få till en liten filmsnutt på den lilla argbiggan när hon äter...så får ni se Nelly huggorm! 



Av Kim - 25 oktober 2011 08:50

Härom dagen vågade J ta med sig Tropi 3 år på en fri tur med oss i skogen.


Dom skötte sig riktigt bra.

Har bestämt mej för att försöka få Nelly bakom mig hela tiden, vill inte ha henne framför då hon ibland blir osäker och plötsligt kan tvärnita.

Så har fixat mej ett spö med band på för att kunna vifta med.

Jag red lilla Luna barbacka och hon blev lite stressad ibland av mitt viftande, men det gick bra.

 


Känns bättre nu med både bror och lakrits här   

Av Kim - 22 oktober 2011 10:26

Har städat gästhuset så brorsan kan bo där, och sen nästa söndag så kommer några från Tyskland som ska bo där en vecka.

Har bara fönstren kvar att putsa, dom är smutsiga av damm och regn.

För nu har det regnat lite ett par gånger, känns uppfriskande med regn.


Har inte så mycket värk nu när jag äter medicinen, men den ligger och lurar där bakom.

Det gör mej lite deppig, och känner mej inte så social.

Följer mina favorit bloggar dagligen men lyckas inte få fram några kommentarer, men det blir nog snart bättre.

Gömmer mig också lite på Skypen och stannar inne när jag inte är i stallet.


Brorsan har nog en dunderkur med sig: Turkisk peppar  

Och det ska bli så mysigt att få träffa honom     


Vet. var uppe igår och skar bort Merlins "köttbulle" det blödde en del men det gick lugnt och fint.

Efteråt så verkade han inte ha ont, skönt.

Imorgon ska vi byta bandage, hoppas det kommer gå lika bra...

Efter det ska vi tvätta och byta bandage dagligen.


Igår kollade en väninna till N igenom flera av hästarnas hovar, hon är hovslagare/tekniker.

Arbetet som vår (fd.) hovslagare gjort var riktigt dålig i många fall.

Hon kollade Nelly lite och min kära  häst, lyckades sparka henne, SUCK!

Fast det var ingenting tyckte hovslagaren, tur det!

Nelly har stigit aningen i pris men är fortfarande ganska billig.

Att hon är så misstänksam och agresiv höjer ju inte priset   


Ska nu åka ner till stan och handla salva till Merlins sår och ett stallbandage.

Vi ska på rekommendation av Vet. använda en tunn liten gasväv (kompress) med salva på sen en mensbinda och en elastiskt benlinda med velcro.


Har nu talat med E på skypen, stora tjejen fyller 10 idag, eller vi bestämde 14 för hon fick fyra år av mej i present (jag har ju så det räcker och blir över)  


Och sen ett snack med Ulrika så nu känns det lite gladare     goda vänner är en bra medicin det!


ciao






Av Kim - 19 oktober 2011 14:59

Vi var tre som red ut idag och Nelly sprang lös.

Det gick fin fint tills Nelly inte gillade att Ambar var i närheten  

Hon backar och sparkar, backar och sparkar 4 gånger!

En himla tur att hon inte sparkade mej på benen!

Ambar har ett sår och en bulle på bakbenen, inget allvarligt men lite ont har hon nog.

Nelly är en riktig  ibland!


Förövrigt har jag en nackspärr som känns som en kniv, inflamation i hälsenorna, ont i axeln, lite värk pga av diskbråcken och mens  


Har nu lunchat god mat, två öl och drogat mej (anti-inflamation/smärtstillande, för nu är jag trött på min protesterande kropp!  


Nu blir det en ljudbok (min gulliga Ulrika har fixat så jag kan koppla upp mej mot Sv. biblioteket) och kanske kan jag somna en stund och sedan vakna som ny???


Jo just det  det finns något jätteskoj också!

Min gulliga storebror   från Sverige kommer om ett par dagar!!! 


Men idag blir det:  So long grymma värld    

Av Kim - 17 oktober 2011 14:11

Idag på vägen hem så red jag och hade Nelly på släptåg, Bea red strax bakom och var beredd att hoppa av och ta Nelly, stoppa bilar eller vad som behövdes.


Jag använde ett sånt där Flexi-koppel när jag red med henne i släptåg, och det fungerade mycket bättre än att hålla reda på en lång lina plus Ambars tygel.

Det ska nog bli hund av henne också    


Det behövds inget ingripande, Nelly gick så lugnt och snällt bakom Ambar, det hjälpte en hel del att hon var trött tror jag.

För när vi red ut först så ledde jag henne och hon var lite mer på tårna, men utan skutt.


Dagens bilder


     

Det blev med sadel idag, och det accepterades.

Har stigbyglarna högt upp så de inte slår henne på armbågarna, och de verkar inte störa henne.


Imorgon får hon vila och sen på Onsdag tar vi en liten tur igen.

Har talat med Vet. idag han kommer förbi i morgon bitti för att kolla läkningen av Merlins sår.

Det läker, men ganska långsamt, skönt att få höra vad han tycker vi ska göra eller inte göra i dagsläget.

Och han kanske kan skära bort lite "kanter".

Vi tvättar och skrubbar hans sår var varannan dag, och sprayar sedan med silver spray, vilket håller flugor borta och såret får luftas.
Så färgen runt om beror på sprayen, huden är rosa och fin utom i några av de inre sårkanterna.

Han har ingen inflamation/infektion alls och är inte halt.

Här ett foto från Maj när han kom till oss, inflammerat och infekterat, det tog ett bra tag att få ut allt "blää".


   

Dessa två kort tog jag förra veckan

       

Jag antar att värmen inte hjälper till i läkningen direkt...


ciao   










Av Kim - 17 oktober 2011 00:00

Efter detta så höll hundarna sig på ett tryggt avstånd   


Idag var hon så lugn när det kom bilar, Bea körde upp sin bil bredvid oss med musiken på för fullt och gasade så det LÄT!

Sen sänkte hon volymen och gav Nelly morot, nu kommer väl Nelly tigga morot varje gång hon ser en bil  


 

Stallet har idag fått några väggar.

Så fort vi tog bort banden så gick Nelly-nyfiken direkt in för att undersöka. 

 

Här har vi självaste stallägarinnan Bea med murslev i handen 

 

natti natti 



Ovido - Quiz & Flashcards