Varmt...

Direktlänk till inlägg 17 oktober 2011

Nelly i koppel

Av Kim - 17 oktober 2011 14:11

Idag på vägen hem så red jag och hade Nelly på släptåg, Bea red strax bakom och var beredd att hoppa av och ta Nelly, stoppa bilar eller vad som behövdes.


Jag använde ett sånt där Flexi-koppel när jag red med henne i släptåg, och det fungerade mycket bättre än att hålla reda på en lång lina plus Ambars tygel.

Det ska nog bli hund av henne också    


Det behövds inget ingripande, Nelly gick så lugnt och snällt bakom Ambar, det hjälpte en hel del att hon var trött tror jag.

För när vi red ut först så ledde jag henne och hon var lite mer på tårna, men utan skutt.


Dagens bilder


     

Det blev med sadel idag, och det accepterades.

Har stigbyglarna högt upp så de inte slår henne på armbågarna, och de verkar inte störa henne.


Imorgon får hon vila och sen på Onsdag tar vi en liten tur igen.

Har talat med Vet. idag han kommer förbi i morgon bitti för att kolla läkningen av Merlins sår.

Det läker, men ganska långsamt, skönt att få höra vad han tycker vi ska göra eller inte göra i dagsläget.

Och han kanske kan skära bort lite "kanter".

Vi tvättar och skrubbar hans sår var varannan dag, och sprayar sedan med silver spray, vilket håller flugor borta och såret får luftas.
Så färgen runt om beror på sprayen, huden är rosa och fin utom i några av de inre sårkanterna.

Han har ingen inflamation/infektion alls och är inte halt.

Här ett foto från Maj när han kom till oss, inflammerat och infekterat, det tog ett bra tag att få ut allt "blää".


   

Dessa två kort tog jag förra veckan

       

Jag antar att värmen inte hjälper till i läkningen direkt...


ciao   










 
 
Kicki

Kicki

17 oktober 2011 16:32

duktiga duktiga Nelly! bilar,musik,hundar,byggplatser och sadel o träns! bara ingen tror att ni förlorat en ryttare på vägen hihi
kram

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

17 oktober 2011 16:49

Många tittar väldigt konfunderat på oss när vi kommer med en häst för mycket :D

kram

 
Ann

Ann

17 oktober 2011 21:26

Bra ide det där med flexikoppel, ska nog införskaffa ett sådant själv!
Duktiga Nelly, väldigt bra träning, skulle själv vilja ha vänner som hjälpte mig så med mina lite oftare!

kram kram

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Kim

17 oktober 2011 22:13

Du skulle tex. kunna använda det när du promenerar med Ebba, bra när dom strövar runt och betar lite här och där.

Bea är toppen!
Och Nelly har förändrats sååå de senaste månaderna!

kram :)

 
Bonnie

Bonnie

17 oktober 2011 22:37

Det där såret såg mindre kul ut, men skönt att det läker! Fin häst du har för övrigt!:)

http://teamkarlsson.blogg.se

Kim

18 oktober 2011 00:51

Nu är såret riktigt fint, jämfört med tidigare.
Han hade fastnad i taggtråd, alla fyra benen.
Jag övertalade en vän att köpa (rädda) honom, och nu ser hans framtid ljus ut.

Tack, Nelly är min lilla prinsessa, hon har ganska mycket åsikter :))

 
Sarah

Sarah

18 oktober 2011 13:42

Duktiga Nelly! :)
USch det där såret ser inte trevligt ut. Eller trevligare ut nu än i början!

http://chanellie.bloggplatsen.se

Kim

18 oktober 2011 16:58

Jag är så nöjd med henne!

Ja fy! men det går åt rätt håll i alla fall.

 
Anne-Lie

Anne-Lie

18 oktober 2011 19:53

Duktiga Nelly! Hon kommer vara väl förberedd när det är dags att bära runt på dig =))

Snygga ben är väl något stackars Merlin aldrig kommer få, men jag tycker det ser bra mycket bättre ut än då när han kom. Värmen hjälper väl inte till heller...! Bra jobbat =)

http://monzan.bloggplatsen.se

Kim

18 oktober 2011 21:11

Ja hon är en duktig plutta!
För min egen skull så hoppas jag hon är bombsäker när det blir dax för mej att "kliva upp" :D

Tack!
Jag och Bea lägger vår tid och kärlek så han har tur trots allt.

 
Viveca

Viveca

20 oktober 2011 12:50

Duktiga ni!
Merlins sår ser rejält fast rent och fint ut. Vilda hade ett liknande när jag köpte henne. Då hade svallköttet börjat torka ihop något dock. Jag tvättade det varje dag med grönsåpa och efter en månad var det helt borta. Veterinären behövde aldrig etsa bort det:)

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Kim

20 oktober 2011 22:28

Tackar när hon inte är ilsken så är jag såå nöjd med henne.

Vi har använt syra tidigare, men nu har vi ingen kvar och de har slutat sälja det här.

Vet. kom inte härom dagen, men imorgon kommer han och kikar på Merlin.

Har Vilda nån "bulle" kvar, eller blev det slätt?
Merlin har ju som en "köttbulle" just nu.


 
Viveca

Viveca

24 oktober 2011 14:59

Ingen bulle helt slätt, man ser det inte om man inte vet att det är där. Ärret är bara en till två millimeter brett. Dock är det ca 2 dm långt. Det går dock även längs med benet en bit upp. I somras var hon lite svullen vid hasen då bensnöret skavt mot ärret annars har hon aldrig haft några problem överhuvudtaget.

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Kim

24 oktober 2011 16:38

Låter ju bra.

Merlin är nu svullen och har ont, så jag ringde efter Vet. igen.
Jag kan inte vara där nu, så Bea skulle ta emot honom.
Vi får se vad han säger.
Stackars Merlin :(

 
Viveca

Viveca

25 oktober 2011 11:37

Det tar nog tid att läka. Skall tillägga att Vilda skadade sig i augusti och jag köpte henne i november. Det var läkt i december fast då hade det inte dragit ihop sig helt så ett halvår till ett år innan man ser resultatet...Hoppas Merlin får mindre ont snart. Antagligen är det väl irriterat efter att vet varit där och grejat.

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Kim

25 oktober 2011 16:46

Ja det tar sin tid detta...
Tack för du delar med dej av dina erfarenheter.

Tur att Merlin är en tålmodig och vänlig häst!

kram

 
ylle

ylle

26 oktober 2011 16:12

Att rida med handhäst i flexi var ju en superidé, ingen lina som man trasslar in sig i...

http://http;//ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Kim

27 oktober 2011 15:30

Inte konstigt att Nelly ibland uppför sig som en hund ;))

Man tager vad man haver ... :))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Ovido - Quiz & Flashcards