Varmt...

Alla inlägg under oktober 2011

Av Kim - 4 oktober 2011 16:27
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Kim - 3 oktober 2011 09:37

Vi har tidigare ridit ut med Merlin, Nellys favorit när hon sprungit lös med oss i skogen.
Då lyssnade hon på mej när jag ropade på henne, men anade att det var nog Merlin som gjorde att hon hängde på.
Så igår så tog vi inte med Merlin, vi tog Ambar och Gandalf, de är inte N.s vänner.
N. gillar inte Ambar, de kan inte gå i samma hage för N är inte snäll mot henne.
Och Gandalf är farlig tycker N.

Till min lycka så hängde hon på den häst jag red, och ibland kom hon lite efter och då jag ropade så kom hon springande till MEJ, åhhh det värmde hjärtat     
En gång kom hon farande och försökte hon bita Ambar i rumpan men då satt jag upp handen och sa stopp, då stannade hon direkt   

När vi galopperade så brallade hon glatt, det är en riktig energikick att se henne fri och glad.
Hon sprang till och med förbi och tog ledningen i en galopp, modig liten tjej jag har!

Vi har mycket att lära oss, men det känns hoppfullt.
N kan fortfarande vara tjurig ibland tex att få hovarna kratsade är ingen favorit, det går bra i ungefär 10 sekunder sen strular hon.

Men nu försöker hon inte sparka mej...en framgång bara det    


Det som oroar mej lite är att jag egentligen inte kan rida...har alltid farit runt i skogen som en annan rövare till häst, helt utan skolning.

Mina hästar har kunnat höger, vänster, stopp, back, höger/vänster galopp och att röra sig sidledes med benen men utan kroppskontroll...

Vill ju inte rida Nelly så att hon får fysiska problem, fast efter vad jag vet så har de hästar jag ridit inte haft ont någonstans...hm grubbel grubbel.


En sak som gör mej glad gällande min ridning, är att de nervösa, hetsiga eller bråkiga hästarna alltid blir lugna och snälla när jag rider dem, jag är en duktig hästlugnare alltid nåt     


Jag har alltid gillat heta bråkstakar men förr så blev dom inte lugna, och det passade mej!


Mitt sätt att rida har förändrats mycket, förr var det hårdare tag, idag rider jag nästan hela tiden med långa tyglar och väldigt mjuka händer.

Inga hårda bankanden med benen, använder rösten mycket och sätet för att stanna, starta och svänga.

Jag rider på känn och kanske gör jag fel, men hästarna reagerar bra så jag fortsätter så just nu.


Hoppas i framtiden kunna hitta en bra ridlärare som har samma "hästsyn" som jag har och som kan rätta till mina fel och brister.

För mej är det viktiga att Nellly har en stark och sund kropp och att hon tycker att livet med mej är skoj.


Idag blir det inga hästar, mitt hem behöver mej, kommer inte att undgå  städningen idag   


  



Av Kim - 1 oktober 2011 23:29

Du är toppen, fortsätt vara just du   

Hoppas du har det kul och inte är alltför "trött" på morgonen 


Krammmmm från mej och Bene, och ha det riktigt underbart det är du sååå värd!  

Av Kim - 1 oktober 2011 22:48

Det känns som en månad varar i 1, 1/2  vecka ungerfär.

Detta känns lite oroande...hur blir det då i framtiden En vecka på en dag?

Sen blir det väl frukost och kvällsmat och sängen direkt  igen

Kommer man någonsin till en punkt då tiden lugnar ner sig en aning?


Men men jag kör på och kollar inte så ofta på klockan, den får sköta sig själv.


Igår så red jag Ambar och Bea red Gandalf en tur i skogen, det var skönt att inte ha med Nelly för nu kunde jag koncentrera mej på hästen jag red och inte oroa mej för vad Nelly kunde hitta på.

Vi tog "Autoban" och hästarna fick välja farten...och undan gick det  

Jag och Ambar

 

Bea på Gandalf och Rocky framför.

 

Vi har talat en längre tid om att testa Texas, hans ägare har flyttat tillbaka till Tyskland, så han blir inte riden.

Vi brukar släppa ihop honom med nån kompis på ridbanan så han får busa av sig lite ibland.  

Så han är lite uttråkad säger han  

Ägaren var en 16 årig tjej som mest red honom på ridbanan hon var lite osäker på honom ute.


Så idag så fick han först springa av sig på ridbanan

innan jag sadlade honom och vi red ut.

Han skötte sig så fint, inga vilda skutt bara en glad häst.

Riktig bekväm att sitta på, mjuk och fin trav, en lättnad för min rygg.

Så detta ska upprepas!

På bilden lossade jag på bettet så han skulle kunna äta lite lättare, för han verkade tycka det var svårt med bettet.

Men när bettet var ute så ville han inte beta, så jag satt in bettet igen och då började han äta igen... knäppis  


Att han har sin mule just vid min höft är för att där har jag min lilla midjeväska med morotsbitar...han vet han.


Imorgon så fodrar jag på morgonen och ev. så åker jag upp igen på kvällningen för att träna Nelly lite.

Jag testade föresten att tömköra henne med sidepullet härom dagen och hon lyssnade oväntat bra på tygeltagen, duktig snutta!


Natti natti




Ovido - Quiz & Flashcards