Varmt...

Direktlänk till inlägg 31 december 2011

Nu är slutet nära eller Yes nu börjar det snart !

Av Kim - 31 december 2011 20:58

Hoppas ni har en trevlig kväll och och jag önskar er


ETT GOTT NYTT ÅR



Här är en liten video med mina lite klumpiga försök att lära Nelly att ställa upp sig förmina framtida upp kravlings försök.

Hon blir alltid sur när hon är osäker på vad jag vill och då äter hon nästan upp min hand när hon får godis.

Så fort hon förstår blir hon mer  positiv och tar då även belöningen fint.

Vi lär oss båda två just nu och vägen känns ibland osäker och vinglig, men på nåt sätt så tar vi oss i alla fall fram.

 

Mätte henne idag men hon gillade inte det så det var lite svårt, men jag tror hon är 154 cm nu.

Enligt hovslagaren så ska hon växa en bit till, han mätte en del av hennes framben och kom fram till det...? 


Kram på er och ha det nu mysigt! 


 



 
 
Kicki

Kicki

31 december 2011 21:13

men jösses!! det ser inte det minsta klumpigt ut i mina ögon, hon kommer ju o parkerar hur fint som helst! =D ni är ju jättedutkiga!
gott nytt år på dig med *kram*

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

31 december 2011 21:19

Nä men tack!
Fast jag känner själv att jag inte har mycket kroppskontroll och är inte så konsekvent.
Som tur är så är hon väldigt smart så på nåt sätt så förstår hon ofta vad jag vill.

KRAM på dej :)

 
Stina

Stina

1 januari 2012 10:11

Men jisses vad fint hon ställer upp sig !
Jag är imponerad !

ca 9 cm högre än min lilla Diva Ebba här hemma, och jag tycker det ser ut som om Nellie inte är klar än som sagt !
Ska bli kul att se vart dom hamnar våra små troll =)

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kim

1 januari 2012 13:36

Tack, det stärker mitt självförtroende, känner mej ofta osäker för jag inte är "skolad" alls.
Det talas så mycket om vårt och hästarnas kroppsspråk men jag har aldrig lärt mej det språket ordentligt.
Men Nelly är en smart tjej som lyckas tyda mej :))

Nelly är nog inne i en växtperiod just nu, för ett par månader sen var rumpan hög men nu börjar den se "normal" ut igen.

Ja visst är det kul och spännande!

kram

 
Ann-Louise

Ann-Louise

1 januari 2012 22:33

Bra jobbat Kim! Gillar speciellt på slutet när Nelly testar sig fram. Bra.
Skolad eller ej. Du har bevisligen lärt henne att gå fram till pallen med sidan mot dig och stanna. M.a.o precis vad du ville!!! Bravo.
Jag brukar ge på andra sidan när hästen hittat sin plats. Det för att förbereda hästen på hänga över plus komma riktigt nära - bra för osmidiga som jag :-). Behövs inte, men kan vara en grej till...

Kram dukitga du!

http://hastochhund.bloggagratis.se

Kim

2 januari 2012 14:19

=)
Gillar också slutet när hon får tid att klura ut det själv.
Låter som en bra idé att ge på andra sidan, tack för tipset.

Tror jag oroar mej mer för vårt kroppsspråk när andra ser oss...
Borde strunta i det för Nelly förstår mej för det mesta och det är ju det viktigaste.

Kram och tack för din uppmuntran!

 
Ann-Louise

Ann-Louise

1 januari 2012 22:34

DUKTIGA ska det stå!!!

http://hastochhund.bloggagratis.se

Kim

2 januari 2012 14:20

:)

 
Carin

Carin

1 januari 2012 23:06

WOW! Imponerande! Hon/NI är jätteduktiga! Bra jobbat :)

Du kommer ha en underbar men bestämd dam att fortsätta jobba med. HÄRLIGT!

God fortsättning och stor kram från mig!

http://caisisen.bloggplatsen.se

Kim

2 januari 2012 14:25

Tack! alla positiva kommentarer värmer gott!

Mmmm bestämd är hon, ingen liten ja sägare där inte!
Men med godis går hon väl med på mina påhitt :))

God fortsättning önskar jag dej och de dina!
Och KRAMEN förstås :)

 
Viveca

Viveca

2 januari 2012 11:47

Tycker det ser jättebra ut. Hon vet ju vad du vill och det är huvudsaken. Jag har själv funderat mig galen på kroppsspråk och annat. Visst jag har lärt mig en del, men man får inte underskatta hästarna. Även de kan tillåtas försöka förstå vad vi vill även om vi inte talar samma språk och de är inte dummare än att de gör det om de får fördel av det. Tycker att ni verkar ha en fint fungerande kommunikation så då är det väl inget att fundera på?:) Det där med godis och att ta fint kan inte Vilda heller. Hon kräver godis med näbbar och klor;) Marko tar sååå fint och försiktigt. Tror man helt enkelt får stå ut med det samtidigt som man får brösta upp sig lite mot surtanterna:) Kram!

http://htp://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Kim

2 januari 2012 14:36

Du har helt rätt.

Bryr mej inte lika mycket när jag "jobbar" själv med henne, men när andra tittar eller filmar så blir jag osäker, så dumt!

Nelly är så smart och såna här saker lär hon sig på några minuter (men bara om jag använder godis som motivation.
Nu gäller det att repetera lite då och då så sitter det.

Nelly tar snällt när hon är lugn, men inte när hon är stressad eller lite osäker.
På filmen fick jag stoppa in morotsbiten i mungipan för att få behålla handen...

Kram på dej!

 
ylle

ylle

2 januari 2012 21:39

Vilken jättebra genomförd övning!! Det där kommer du att ha stor nytta av, när du en gång ska börja sitta upp! Siste gången där ställer hon sig ju finfint och står KVAR, underbart!
Ston är väl litet knepigare, även med det där att ta godis fint? Är i alla fall min erfarenhet. Kanske skulle du göra som jag fick göra med framfusige Qatay-alpacka, vänta att ge godiset tills hon tagit ett steg tillbaka och väntar? Själva ställandet i rätt position kan du ju klicka...? så behöver hon inte ha godiset på sekunden? Ann-Louise?

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Kim

4 januari 2012 09:27

Vad glad jag blir när du som kan säger det!
Det ger mod att fortsatta vår krokiga och spännande väg.

Mmm hon är inte lätt alltid...hon går från skitsur till positiv på en halv sekund.

Jag brukar berömma henne med duktig och andra ord, men hon väntar "ofta" på mitt klicker-ord BRA, kanske kan jobba lite med paus där...
Testar idag fungerar det inte så ska jag be A-L om råd.



 
Ann

Ann

3 januari 2012 08:07

Tycker också att det ser jättebra ut, braaaa Kim och Nelly!
*ostkrok och morot*

God fortsättning!

kram kram

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Kim

4 januari 2012 09:06

Åh är det OLWs ostbågar så gör jag allt du begär ;D
Tack och tack det samma gulliga du!

 
Malin

Malin

3 januari 2012 11:25

Åh så fint hon lär sig, lite avundsjuk faktiskt, bra jobbat båda två

http://www.havrefallen.blogspot.com

Kim

4 januari 2012 09:17

Tack så mycket.
Detta är nytt för oss båda men det fungerar fantastiskt nog bra, är så nöjd.
Och jag börjar bli riktigt taggad inför fortsatta äventyr :))

Använder du positiv förstärkning?

Ha det gott.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Ovido - Quiz & Flashcards