Varmt...

Direktlänk till inlägg 27 januari 2012

Inte helt smärtfritt...

Av Kim - 27 januari 2012 21:45

Det har varit lite jobbigt känslomässigt de senaste dagarna...


Lilla Romeo som flyttade... men jag fick ett samtal i morse och allt var toppen!

Han hade varken kissat eller bajsat under resan och var pigg och glad när han kom fram.

I morse när husse gjorde i ordning frukost så undrade han var Morris var och hittade honom utsträckt i husses säng....ops var kan han ha lärt sig det    

Fast husse inte var helt nöjd med det, så sa han att Morris helt har snott de bådas hjärtan     


Nu över till mitt nyckfulla lilla sto = BITCH

Lilla Nelly kan vara ett riktigt monster.
I onsdags tränade jag henne som vanligt en liten stund, kom, back, nudda boll och gå på presenning.
Nelly växlar mellan nyfiken, glad och skitsur många gånger på en minut     

 
Det var några uppe i stallet som satt och tittade på, en av dem frågade mej saker medan jag tränade med Nelly.
Jag vet ju att min koncentration ska vara på Nelly när vi tränar....men men vid ett tillfälle ställde jag bakom Nelly för att be hanne backa.
Just då frågade kvinnan mej något så jag svarade och gestikulerade, Nelly sparkade mej på höften så jag for i backen.
Jag blev inte rädd men sååå besviken!

Så nu är det nya regler, inget snack när vi jobbar, vi tar små pausar så vi kan tala om övningarna om det behövs.

Senare vid lunch kom Vet. och med en massa morötter så var alla hästarna lugna när de blev vaccinerade.


Var slut när jag kom hem så det blev ett bad i mitt ofärdiga badrum, SKÖNT!

Utsikten.. 

   
Jag


 

mindre tjusig sida av badrummet...


   

Men det var sååå här skönt!

 

 

Igår så jobbade jag och Bene lite ute på terrassen, lite mer gjort på framtida diskhon...

I helgen så ska jag sätta upp kakel på väggen också.

Ska bli skönt att ha en diskbänk ute för fisk och skitiga stövlar och annat som jag helst inte vill ha inomhus...

 

 

Mer om Barbie-monster...
Idag tränade jag Nelly igen och hon skötte sig fint, men kände att jag undvek hennes rumpa lite...


Lite senare när jag och Bea satt och drack en kopp Te så hördes ilskna tjut och sparkar.
Jag sprang dit och det var Nelly som skrek och sparkade igen och igen stackars Luna som stod i ett hörn.
Hon slutade inte förens jag skrikande och viftande kom fram till dem.
Luna är normalt nr 2 i gruppen men hon har en vagel (liten tumör) i ena ögat som irriterar och gör ont, så hon är inte så stöddig som vanligt.
Vet inte om Nelly kände av detta eller om det var Nellys tur att få sin vilja igenom...hon klättrar uppåt, vill helst bestämma över alla och allt.
Som tur var så verkar sparkarna tagit på sidan av magen och ljumsken...
Men stackars Luna hade ont det märktes, vi gav homeopati mot chocken.


Nu ikväll så talade Bea med V som hade kvälls utfodringen och Gandalf (chefen) gjorde utfall mot Luna, inte bra!
Så Luna får tillbringa natten i roundpen i lugn och ro, och imorgon kommer Vet. för att titta både på ögat och ev. skador.


Hoppas så att hon bara är lite mörbultad...


Funderar på att byta tillbaka Nellys namn till Furia som var hennes ursprungliga, suck!


     



 
 
Kicki

Kicki

27 januari 2012 22:30

Furia, mkt passande hehe

såg jäkligt skönt ut i karet! *avis*

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

27 januari 2012 22:53

Mmm mutter mutter...hon har en jäkla tur att jag varken är långsint eller våldsam och att jag älskar henne.

Mmm MYS :)

 
Ingen bild

Ulrika

28 januari 2012 08:47

Hälsningar från Björn: Hästar är farliga och hästkött är gott. ;)

Kim

28 januari 2012 09:27

Det är Björnkött också!
Och att Björnar är farliga har jag hört.
Fast nallar kan ju vara gulliga, eller ? ;D

 
Ingen bild

Ulrika

28 januari 2012 08:50

Från Ulrika: Akta din kropp! Snart kommer du att se ut som ett levande S om du fortsätter att utsätta dig för sparkar och annat. Hm... Dags att gå en föräldrarkurs för stökiga tonåringar kanske...

ps. se till att få klart det där badrummet nu. Vill se det klart när när vi kommer. Om det nu blir så.... Kram

Kim

28 januari 2012 09:59

Min plan nu är att det räcker med sparkar, knuffar, bett och omkull springanden, bra va :))

Du som är duktig förälder..kom hit och håll kurs vet ja!

Om ni kommer så lover jag att det ska vara klart!

Kram på dej hönan!

 
Anne-Lie

Anne-Lie

28 januari 2012 08:50

Hehe Furia är nog passande :)
Ibörjan när jag tränade med Monzan så var jag hela tiden tvungen att ha full fokus på honom, annars kunde vad som helst hända. För oss har det gått över, men så är han också äldre än din lilla ;)

Vilken härlig utsikt du har i ditt badrum =))

Kram

http://monzan.bloggplatsen.se

Kim

28 januari 2012 09:36

Mmm känns olustigt att hon är så sur...men känns lite bättre att du säger att det kan gå över.
Mot andra hästar så är hon en elak mobbare när hon får ett tillfälle, suck.
Det tjongade rejält i Lunas sida igår, stackars plutta.

En stor utsikt och utan direkt insyn, om de inte står med kikare längre ner i stan =O
Senare får jag skaffa något att kunna dra för/ned så jag slipper krypa på golvet för att klä av mig när det är mörkt ute :D

kram

 
Ann

Ann

28 januari 2012 09:06

Är så avis på ditt badkar, vet inte hur många gånger de senaste veckorna jag önskat att jag haft ett..!
Håller med, Furia var ett passande namn! ;)

kram kram

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Kim

28 januari 2012 09:29

Men ni ska väl ha ett i nya badrummet?
Det måste du kräva! Det är så viktigt för både fysisk och psykisk hälsa :)

Hmm ska snart ringa Bea som morgonfodrar...undrar hur Luna mår, suck.

kram

 
Ann-Louise

Ann-Louise

28 januari 2012 09:34

He he sicken bitch. Håller med övriga om att namnet Furia passar bättre ;-P.

http://hastochhund.bloggagratis.se

Kim

28 januari 2012 09:51

Furia kamphästen!

Varför köpte jag inte en valack?
Tur för henne att jag älskar henne!
Funderar även på detta med respekt...talar inte om respekt genom rädsla eller tvång.
Men skulle vara trevligt om hon slutar att knuffa mej...suck.

kram

 
Ann-Louise

Ann-Louise

28 januari 2012 11:48

Badet såg helt ljuvligt ut förresten! Så skönt. Vi tog ut badkaret när vi kaklade badrummet och sedan har de inte kommit in något nytt än. Längtar tills dess för uj vad skönt det är!

http://hastochhund.bloggagratis.se

Kim

28 januari 2012 17:24

Ett hett bad är rena medicinen för mej både för knopp och kropp, helt underbart!
Hoppas du får in ett snart.

kram

 
Stina

Stina

29 januari 2012 08:30

Ojoj, vilket humör !!
Kan bara hålla med om att Furia verkar passa damen bättre ;)

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kim

29 januari 2012 14:08

Ja hon är ingen speciellt gullig sötnos inte!

Luna är nu i gruppen igen men hon har helt klart tappat sin auktoritet gentemot Nelly.

Och Nelly verkar testa gränserna med de andra två hästarna, samt söker kontakt med chefen vilket hon inte gjort tidigare...
Intressant att studera men är lite orolig för ev. skador.


 
Viveca

Viveca

30 januari 2012 15:24

Ja de där Bitchhästarna är jobbiga och svåra att förstå sig på ibland. Man får ha en ängels tålamod, vilket du har. Att hålla koncentrationen på dem är A och O som du säger. Något annat som jag märker är att jag pratar för mycket med Vilda ibland och hon blir irriterad. De dagar jag är mindre snacksalig eller biter mig i tungan går det bättre. Jag använder då endast kommandon och inget mer än ett enda bra! Inte t.ex Åh, duktig, jättebra etc. Detta oftast i stallet då det är vid hovkratsning hon bitchar sig. Hotar hon med hoven tar jag tag i den och helt sonika kratsar och låtsas som det regnar(inte ens ett bra då;). Sedan har hon godisförbud som jag nämnt när hon blir som värst. Borde nog ha det jämt, men vid inlärning av nya saker faller jag till föga... I stallet får hon numer aldrig godis. Det funkar på henne. Vid träning av nya saker överöses hon däremot alltid med beröm, men jag försöker tänka på att inte babbla för mycket in emellan. De mognar oftast och lär sig, men man får som sagt brösta upp sig litet mot tuffa damer:) Badet är jag sååå avundsjuk på. Hade varit underbart nu när det är snöigt och kallt ute. Kram!

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Kim

30 januari 2012 17:53

Nelly hotar också ibland med hovarna när jag ska kratsa, men (ta i trä)tror det börjar bli bättre.

Du har nog rätt i det där med att babbla för mycket...ska bita mej i tungan och prova om det hjälper.

Jag anar att det är hormoner i svängning just nu, eller jag hoppas det...
Vädret är ju varmare än vanligt så här års och sånt kan rubba hormonerna.

Var ni inte också i process med att bygga badrum?
Helt klart härligt med ett hett hett bad, jag blir som ny, och om mina hormoner är i "svängning" så gör ett bad mej from som ett lamm :)
Ett väldigt bra argument för badkar =D

kram

 
ubitt

ubitt

1 februari 2012 19:54

Så fina fötter du har!!! Härligt med badkar, inte minst här uppe i nordiska kylan..
Instämmer helt med Viveca ovan, det är viktigt att koncentrera sig till 100% på hästen när man tränar, och vänja sig av med att babbla för mycket. Det distraherar, och blir nog till slut ett enda brus för hästen... ett bitchigt sto får man nog vara litet sträng emot ibland, då menar jag inte smisk, men att säga ifrån ordentligt... en valack är så mycket mer lättjobbad! (men nu HAR du ju ett älskat sto)

http://alpackaprinsarnasblogg.bloggplatsen.se

Kim

1 februari 2012 23:21

Nä men tack, det är första gången de får en komplimang :))
I morgon så trippar det nog lite gladare fram!

Håller med Viveca och dej, och idag så fungerade det bättre med Nelly.
Jag måste fokusera mer, då fungerar det bättre.

Nelly har kommit i min väg för att jag ska lära mig...mycket =D

Hon är underbar och jobbig :))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Ovido - Quiz & Flashcards