Varmt...

Alla inlägg under februari 2012

Av Kim - 17 februari 2012 20:35

när Tanja var här tog hon några roliga foton.

     

Och sen var det vi... 

   

Det verkar som om mina ögon blir mindre och mindre och mina tänder allt större...

Får nog sluta med att le    


Svärmor ok, jag var där större delen av dagen.

Jag åt frukost vid åtta tiden och sen blev det ingen mat förens efter fem, ATTANS va hungrig jag var!


I morgon blir det äntligen Nelly igen, tre dagar utan häst är för länge, i alla fall när sysselsättningen inte är skoj.





Av Kim - 16 februari 2012 17:26

och en regnig bra sådan  
Vi har ju väntat länge på regn för det är alldeles för torrt här.
Detta är ju en ö vars huvudnäring är jordbruk så vatten är ett måste.
På en vulkan ö så finns det ju inget grundvatten utan allt vatten hämtar man från tunnlar uppe i bergen.

Så är det ingen fuktighet eller regn uppe i bergen så blir klart ont om vatten.

Vårt dricksvatten kommer i rör direkt från bergen ner till våra små tankar uppe i trädgården, rent fint vatten utan några som helst tillsatser.


Tjusig soluppgång, fotade från bilen i morse vid 07.30 på vägen till sjukhuset.
Jag blir lätt imponerad av soluppgångar för på vår sida av ön så ser vi aldrig dem, på vår sida har vi solnedgång något som andra sidan inte har.

     

Svärmor blev äntligen opererad idag och allt gick bra.
Bene sover nu lite siesta sen ska han åka dit igen och tillbringa natten hos henne.
Om hon får ont eller något så får han vara hennes röst.
Inte lätt att vara dövstum...

I morgon på morgonen åker jag dit och avlöser, så Bene får vila lite för på eftermiddagen så ska han jobba.

Sen får Benes bror ta över senare på eftermiddagen.


En sjuksköterska uppmuntrade oss att bli blodgivare, vi La Palma bor är tydligen dåliga på att ge blod.
Fick reda på att Spanien är "bäst" i Europa på att donera organ men allra sämst på att donera blod.

På blodcentralen blev dom så positiva för jag är så negativ  
Fick reda på att jag har mycket bra värden, som någon i 20 års åldern enligt dem.
Så mina steg var mycket energiska och fjädrande när jag gick därifrån  
Sen "bjöd" de på obligatorisk frukost kaffe, juice och kycklingsbaguette, jag protesterade inte.

Sitter nu i köket och tittar ut på regnet

   

men om jag tittar ner mot Tazacorte så ser jag hur solen lyser där och inget regn...som vanligt.

 


På väg hem från sjukhuset så plockade vi upp lite grejer som jag beställt från Ikea, så nu ska jag pussla lite.






Av Kim - 13 februari 2012 17:38

Det blev ingen operation för sv. idag.
Nackdelen med att bo på en liten ö som "tillhör" en annan ö (Teneriffa) är att det finns inte allt man behöver här.
Idag när de skulle börja operera dam nr 1 (svärmor var nr.3) så märkte de att "reservdelarna" till höfterna inte hade anlänt...
Så förhoppningsvis blir det av i morgon istället.

Hon får ialla fall tillräckligt med smärtlindring via dropp så att hon slipper att ha ont.


Nelly skötte sig utmärkt idag både när vi tränade och när jag skötte om henne.
Det verkar som om detta med att få hovarna kratsade äntligen inte uppfattas som en attack.
Men hon gillar inte att jag för ner handen från rumpan ner till benet, det är läskigt!
Så jag säger bara UPP och knackar eller pekar på benet så lyfter hon upp det.
Det går ju bra det med.


Tröttnar aldrig på att se henne trava, skulle kunna lägga upp nya filmer varje dag, men för att bevara er lite det tråkiga så kommer här bara en kort kort en...  
 

Olika folk, olika fot-vanor.

Kanske kan denna tillhöra det ökända hästfolket?    

   

Tur att jag kan sitta på trappan och byta om, annars hade mitt hus sett ut som en väl strödd box.


So long   


Av Kim - 13 februari 2012 08:54

Tidigt i gryningen i lördags så ramlade min svärmor och bröt höften.

Hon hann bara ta ett steg från sängen när hon tappade balansen och föll.

Det blev ambulans och nu är hon inlagd.

Operationen  är planerad idag efter lunch.

Eftersom hon är dövstum så turas Bene och hans bror om att vara där hela tiden, jag ska åka upp före lunch och stöttta Bene när jag är klar hos hästarna.


Vet inte hur vi ska lösa passningen av henne nätter och helger i fortsättningen...

Hemtjänst existerar inte här.

Och det praktiska...blöjor,liggsår,rörlighet,rullstol,pott
a, hygien m.m


Tja nu har jag lite mer att grubbla på    


Av Kim - 11 februari 2012 22:38

Det var jag, Bea och hennes mamma som for iväg vid lunch mot Puntagorda.
Efter en god och trevlig lunch åkte vi upp till Birgit med familj.
Där blev det fika och en jättegod tårta som yngsta dottern gjort till pappan som fyllde år.

Jag hade med mej datorn så vi kunde visa dem lite bilder/filmer av oss när vi tränar våra hästar.

Mycket snack blev det! 


Sen fick vi bekanta oss med de två PRE hästarna som de har hemma, en 28 årig valack och en 7 årig hingst.
De är goda vänner och går i samma hage, fast det är äldsta gubben som bossar.
Något som förvånade mej var staketen de hade endast en enkel eltråd på en mindre än en meters höjd.
Och inga rymningar...

Den äldre hästen köpte de för 11 år sen, de såg honom och han "bad" dem köpa honom...
Han var i ett dåligt skick och var så illa behandlad, hans tunga var sårig och det var inte av tänderna...gud vet vad de använt för att försöka få stopp på honom.

Det har varit det stora problemet som Birgits man haft att hitta något snällt sätt att få stopp på honom.
Hästen har också varit ointresserad i människor, inte så konstigt med hans tidigare erfarenheter.

De började så smått med klicker träning för två år sen och det gav dem en helt ny kontakt med honom.
Det rider honom nu med klicker och kan få stopp på honom.
Och när de rider dressyr så stressar han inte längre utan gör det som de ber om.
Förr så blev han så nervös så han gjorde en salig röra av piaff, skänkelvikning allt på en gång.

Så även en häst på 26 kan man nå fram till om man hittar rätt väg.

Här är han med yngsta dottern 

Förr om han kom lös så brukade han leta upp något ställe att beta på, men sen de började med klicker träningen så går han in på ridbanan och väntar så snällt, snack om motiverad.


Här har vi Birgit och hingsten som gärna tränar dressyr men även lite trix. 

   

 Mandelträden blommar för fullt i Puntagorda.

 

Utsikten från deras ridbana var inte helt fel... 

 

 

Det blev så mycket hästsnack så solen hann gå ned, trevlig!

 

Vi har letat efter att få låna en transport av någon, så vi kan vänja våra hästar i lugn och ro våga vara inuti en sådan.

Birgit har en och erbjöd sig att låna ut den, toppen!


Nellys enda erfarenhet av transport är den dagen de skilde henne (hon var 9 månader) från sin mamma.

Dåvarande ägaren brottades med henne i en halvtimme och de föll båda två 2 gånger innan hon väl stod fastbunden inne i transporten.

Detta fick jag reda på efter jag köpt henne.

Det finns så många idioter   

Så det ska bli "intressant" att se hennes reaktion på transporten.


Nu har jag fått mer inspiration, hoppas nu jag kan sova och inte ligger och lägger upp nya träningsprogram. 


Tja det var allt för idag   




Av Kim - 10 februari 2012 18:50

Jag är modig jag!

För nu ska jag gnälla på kylan här... fast ni i Sverige  Ja jag vet   


Uppe hos hästarna var det riktigt kallt max ett par grader plus i morse. 

Det blåste och små regnade fast det var egentligen inte regn...det är molnen som sveper ner där som innehåller mycket fuktighet. 

Hemma så låg det nog på minst 10 + ute i morse, stor skillnad fast det bara är på några kilometers avstånd. 


Släppte Nelly och Merlin på ridbanan och oj vilken energi Nelly hade, hon brallade så hon nästan ramlade, tokfia!

Sen släppte vi Gandalf och Luna och även de for runt som galningar.

När de andra hästarna uppe i hagarna såg allt bus nere på ridbanan så blev det fullt ös i hagarna också.
Detta händer ofta när det är lite kyligt, kanske skönt att få upp värmen lite?


När jag kom hem vid lunch så var det lite kyligt inne så det blev...

 
Så nu är det varmt och skönt inne, älskar min kamin!


Om det inte regnar i Puntagorda så ska jag och Bea dit imorgon.
Vänner till Bea bor där och de tränar tydligen sina hästar med positiv förstärkning (klicker), ska bli intressant att se.

Mannen i huset rider bara med en halsrem och verbala kommandon.

Hoppas det är mer än bara gå och stop...

Ska ta foton om de inte misstycker.

Ikväll kommer Delia så det blir Pizza, något som svärmor gärna äter.
Sv. mår nu bättre, en sån lättnad!
Vi har inte fått sova så bra senaste veckan...

Om ett par veckor så börjar karnevalen, funderar faktiskt på att delta lite...

Tror jag behöver busa lite för jag känner mej lite tråkigt...

   

Var det här jag?

Det måste ha varit den Tyska luften    



Av Kim - 8 februari 2012 17:25

Det har varit ganska blåsigt uppe hos hästarna de sista två dagarna, så det blir inte så mycket träning gjort.
Idag var det svårt att bara få henne att stå still, men men med tiden så går det med.

Vi tog ut Tropi och "gömde" honom ett tag.
Nelly tittade upp när han gick sen började hon dricka och gick sen och åt.
Så det stora spektaklet som jag var orolig för uteblev helt, hmm lider helt klart av hönsmamma syndrom.

Deras "stall" är också det mest naturliga i världen enligt Nelly...inget trauma där heller   

Tropi (4) och Nelly (3) är bra vänner nu,  och Tropi är bossen när han tycker det behövs.
De är väldigt olika, han har lååååg energi, är inte den smartaste, bufflig, ointresserad, enkel och kelsjuk.


Nelly har en höööög energi, brallar mycket, kvicktänkt, dominant, mycket observant, nyfiken, lättlärd, "en-kvinnas häst", och ofta sååå tjurig.



Idag blev alla hagarna helt rengjorda, bajsplockarna var här, det är deras säckar som står bakom Tropi.
Toppen, en gång i veckan kommer de och plockar rent och har sen fin fin näring till sina ekologiska odlingar.

   

Detta söta par går nu i Ambar och Merlins gamla hage.

De två har fått en mindre hage som de verkar stortrivas i.
Ambar är ju halt sen en längre tid och ska inte röra på sig för mycket och Merlin är lugn och mycket låg i rang så det är perfekt att dessa två får gå tillsammans i lugn och ro.

 

Merlin har tappat en hel del muskler de senaste månaderna, ägarna har inte tid och jag har inte heller ridit honom.

Får se nästa månad då jag inte "har" svärmor jag kanske gör ett ryck då.

Nu får han springa och busa med Nelly nere på ridbanan några gånger i veckan, alltid nåt.

Har tänkt rida honom nere på ridbanan lite, han behöver en aning skolning...

Just nu finns det bara start och stop och lite sväng för tygeln, använder jag skänkeln så tror han det betyder GASA     

Hans ben är ganska utslitna efter alla år som galoppör, så han ska inte ridas hårt men hållas igång lite lagom.

Men denna månaden får Nelly den tid jag har.


Nä nu ska jag hänga tvätt, so long    






Av Kim - 6 februari 2012 23:40

ur hagen.

Lunas ägare fodrade i helgen och såg då hur min prinsessa     fortsatte att mobba Luna.

Så nu har Nelly och bästisen Tropi fått flytta till en egen hage.

Det är helt ok, det enda jag oroar mej lite för är hur Nelly kommer att reagera när dom tar ut Tropi och Nelly ska stå själv en stund...

Ska tala med Tropis ägare, så de har lite koll.


Svärmor är här nu och har nu en "förkylning" igen, hoppas nu att det inte blir värre!


Imorgon ska jag prova om Nelly går in i sitt nya regn/vindskydd, eller om det är läskigt.

I morse hann jag inte med annat än fodra och byta hage, Bene hade möte och jag var tvungen att se efter Sv.

Blir stressigt i morgon också, Bene har möte igen, mutter mutter...


På torsdag ska jag till Peter (min frisör), DET BEHÖVS!!

Ser ut som en deprimerad stripig golvmopp just nu!


Har inte diskat termosen    tar det äckligt tidigt i morgon, blä!


Det är nog gnäll-varning på mej i kväll    






Skapa flashcards