Varmt...

Alla inlägg under mars 2012

Av Kim - 31 mars 2012 00:34

Det är fredag var tredje dag!!!

Hur kan jag bromsa ner hastigheten mitt liv rusar fram med?


Idag så red vi ut en sväng och då lyckas jag leva i nuet, hästar is da shit    


Merlin sår är läkt och det har till och med blivit bättre nu än innan, mycket mjukare och slätare.

Han blir bara gulligare och gulligare den hästen, följer mej som en hund, sååå gullig!

Och han är så lugn nu när jag rider honom, och han lyssnar så mycket bättre även när vi galopperar i skogen.

Tidigare var det en kamp att försöka minska farten och att försöka styra undan för gropar och stenar.

Som ex. galoppör så har han inte lärt sig att titta var han sätter hovarna så finns risk för snubbling eller att gå omkull, och sånt ska inte tanter syssla med!

Men som sagt han var så bra idag så nu får han hoppa upp en klass   


Här är en bild på honom, han är så söt, och man kan se hur snäll han är!

   


Igår gjorde jag i ordning både fram på terassen och på lilla pation bakom sovrummet, inte så smart...tyckte mina två diskbråck, men det verkar inte blivit värre i alla fall.

Imorgon ska vi åka till tippen och slänga en massa skräp.

Och på söndag kommer svärmor upp till oss igen.

Under April månad så kommer en Kubanska vara här hemma under dagarna och ta hand om svärmor, och hon ska också hjälpa till lite med städningen (  )  

Det kommer att göra att jag tar tag i badrummet så det blir klart nångång.

För jag kan ju inte sitta här vid datorn och slösa tid när hon städar mitt hus, det skulle kännas pinsamt.

Så då kommer jag att ta tag i saker på min LISTA och det är på tiden!


Trevlig helg på er! 

Av Kim - 28 mars 2012 09:05

för det två stackars magra hästarna   


En man som ägde den vita hästen för några år sedan fick reda på hennes situation blev mycket illa berörd.

Han åkte och talade med mannen som har henne nu, vet inte riktigt hur han gjorde men han fick dem båda två.

Så nu har han hämtat hem både den vita och fölet.


Skönt med ett fint slut!!!


Här är bilderna jag tog för ett par veckor sedan.

     


Ska åka upp och hälsa på dem och tacka mannen för hans goda hjärta, att han även tog den unga hästen.

Mannen har idag mer hästar än han behöver men han tar väl hand om dem. 


Har haft mycket att göra senaste veckan...men det lugnar sig nog snart.


Hej hopp   

Av Kim - 24 mars 2012 22:41

Det är vad jag gjort HELA dagen.

Sen blev det ett uppmjukande och rengörande bad för min trötta kropp, sååååå skönt!


Är så nöjd med dagen, det blev en stor förändring med färg på stallet.

 

Och så fick Ambar och Merlin en ny vattenkopp    

     



 

 

Även här inne blev det en vattenkopp.
   

         


   

Bara en liten del av stallet kvar att måla, det tar vi någon morgon i veckan istället.


Tar nu hästfritt tills måndag morgon   





Av Kim - 23 mars 2012 17:14

Gandalf är en av Beas hästar sen sju år tillbaka.

Han har aldrig varit intresserad av människor, gjort allt för att undvika dem.

Förr så tog det Bea en stund innan hon kunde få tag på honom och sätta på grimman i hagen.

Tidigare så lade Bea ner mer tid på Sereno som ofta var krasslig och så var han även mer social.

Tyvärr så dog Sereno för hans inre organ orkade inte mer (för mycket droger under sin tid som galoppör).


Bea började så smått att ge mer av sig själv till Gandalf men han ignorerade det, tills hon började att klicker träna honom för två månader sen.

Han har förändrats helt, nu står han gnäggande vid grinden när Bea kommer!

Och när hon klicker tränat honom klart i roundpen så vill han inte gå ut därifrån nu   


Här kommer några små snuttar från idag.



 

 

Och här några fåglar som är så tacksamma för att hästarna fäller, rena lyx madrassen lär de få i sitt bo.

 


Och här några foton som vi som känner honom skrattar åt.

Han är visserligen chefen och ganska dominant men han är en riktig fegis, rädd för allt nytt, tja inte bara nytt.

Så när vi visar honom något nytt så får vi ta det lugnt och då väljer han alltid att låtsas att han inte ser det, han tittar alltid bort.

   

efter ungefär en halv minut eller lite mer så vågar han titta och nosa försiktigt, men väldigt farligt är det.

Idag fick han nosa några gånger och sen fick det räcka för idag.

Innan Bea började klicka honom så gick eller sprang han iväg när det var lite läskigt, men inte nu. 

 

   


Har inga foton av Nelly idag men hon fick också bekanta sig med Rockringen.

Hon kom fram och nosade och sen bet hon tag i den, efter en liten stund kunde jag gnida den mot hela hennes kropp och trä den över hennes huvud, inga problem alls.

Och när jag la den på marken så klev hon i den med framhovarna och stod där nöjd och väntade på klick, hon är allt bra modig min lilla plutta.

Sen satte hon ena hoven på den och började bita och dra i den så nu är den inte så rund längre   

Av Kim - 21 mars 2012 22:54

av min mor har påbörjats.

Men även jag skulle nog behöva det.

När jag kollar på Svenk TV så känner jag igen mindre än 10% av alla kändisar. 

Hade väl ingen jätte koll på kändisar när jag bodde i Sverige heller, men lite hum om skådespelare, komiker och sångare hade jag nog.

Och nu efter 15 år utomlands så har jag "missat" en massa duktiga nya artister.

Har hittat några godingar på tex. Parlamentet, Så ska det låta, Doobidoo och det där programmet en grupp artister gör egna versioner av de andras sånger.

Där hittade jag Petter och September bla. 


Visade mamma Galenskaparna och sen Robert Gustavsson, de fick henne att    gott.

Hittade sedan Verkmästaren i magen med Magnus Härenstam då kiknade hon.

Mamma har bott här i 30 år   så hon har missat mycket,, och annat har hon glömt.


Fixade fyllda avokados till Bene i går kväll, serverade på mina nya blåa tallrikar.

   

Och idag efter att ha lämnat av G på flygplatsen så handlade jag och mamma lite och sen blev tog vi lunch

på en fin gammal restaurang.

Jag åt Oxfilé med apelsin sås, mums och mamma det samma men med fikon sås, gott.

Tog inga fler foton för det satt några "typer"   bredvid oss och kändes inte bra att störa.

Men hade jag fotat så hade ni fått se hur välklädda och tjusiga vi var    

   

Och nu lite häst eller hästmat eller icke hästmat

   

Detta är 3,5 kg sten som jag plockade bort ur en liten Rygräs bal (mellan 25-30 kg), det är mycket sten det!

Är detta normalt?


Jag har börjat hämta in information om rygräs, kanske kommer vi själva att beställa containers med rygräs och halm från fastlandet.

För nu så händer det ibland att det tar slut och inte finns att köpa här på ön och ibland är kvalliten sååå dålig.

Det finns ett annat alternativ till rygräs och det heter Festuca, måste läsa på mer om det.


Nu är jag sömnig, ska fodra dom två stackars magra hästarna i morgon på morgonen.

De äter så tacksamt maten vi ger, vi har ställt ut en halmbal och sen så får de rygräs morgon och kväll.

Mängden rygräs ökar vi lite långsamt, deras magar är ju inte vana...men hittills så har de inte haft några problem.


Natti natti!






Av Kim - 16 mars 2012 17:25

23 grader uppe hos hästarna klockan 9 i morse. 


Vi skulle ha ridit ut men ett av Merlins gamla sår har gått upp, suck!
Vet inte om han trampat sig eller det har gått upp av sig själv.

Ska skicka några foton till Vet. så får vi se vad han säger.
Det är ett sår som var läkt när han kom till oss, tja läkt och läkt det kan ju diskuteras...
Det hade självläkt men inte bra...

   



Tränade/lekte lite med Nelly i roundpen, hon skötte sig fint, fast öronen inte var så positiva hela tiden.

Kanske dom ramlar bak när hon måste tänka sååå mycket   
Duschade henne sen och hade stor lust att hoppa in jag med, attan så varmt, närmare 30 tror jag.

En dam på besök "jobbade" med en annan häst (Tropi) i roundpen.
Det var round up som gällde.
Hon pressade honom inte mycket men han visade klart att han inte gillade att vara där.
Han sprang med huvudet ut mot staketet hela tiden.
Efter en lång stund stannade hon och stod där helt stilla utan att titta på honom, han fattade ingenting, så han fortsatt gå runt och titta längtande ut över staketet.
Så då manade hon honom i galopp igen, detta upprepades 5 gånger.
Och det var inte väder för att springa idag, tycker jag och jag tror Tropi håller med mej.

Den sjätte gången hon stannade och stod helt still och så talade hon med honom för första gången och då kom han tvekande fram, och hon var då nöjd för hon hade "vunnit".

Fast hon var nog lite besviken för att hon varit tvungen att tala till honom för att få önskad reaktion... 

Under hela träningen så fick han inte beröm en enda gång fast han bytte lydigt till det olika gångarterna.

Jag förstår lika lite som Tropi meningen med detta.

Om jag vill att Nelly ska komma så talar jag om det med kropp och/eller röst.
Inte fryser jag fast som en isprinsessa och kräver att Nelly ska fatta att hon ska komma fram till mej.

Hosemanshit ops horsemanship menade jag ju    


Det finns så många sätt och åsikter...Det gäller att plocka ut russinen ur kakan   
Det viktigaste tror jag är att man försöker läsa av hästen man jobbar med och att det blir en positiv upplevelse för hästen.

Det måste ju vara viktigare att följa hästen än att följa boken, eller hur? 


Snälla Tropi är född uppe hos oss har aldrig blivit dåligt behandlad, han förstod inte alls denna "icke kommunikation".

Och när han inte fattade så fick han springa runt mer där i värmen, suck!


Damen i fråga har gått kurs så hon VET hur man SKA göra...


Jag har inte gått kurs och jag såg hur Tropi med hela kroppen talade om att han blev osäker och inte ville vara där, men jag är väl en mesig velour bralla då...


Det blir häst hela helgen, det är min foder-helg.


Imorgon kommer en B.P upp till oss, hon tränar också med positiv förstärkning.

Ska bli intressant att se vad hon har för idéer att dela med sig av. 

Här är en bild av B.P och hennes PRE hingst som GILLAR att träna med sin matte    

   


 Hoppas Afrika vinden med sin värme har dragit sin väg i morgon!


Av Kim - 13 mars 2012 02:20

blev riktigt trevlig.

Fick jobba på att inte oroa mej för hästarna, och leva i nuet istället.

Börjar bli bättre på det, och tar tag i det jobbiga när stunden är inne för det och efter det kan jag koncentrera mej på något annat ett tag.


I lördags eftermiddag invigde vi Bea och Markus nya  grillhörna, vi skrattade, njöt av maten och passade på att lösa några världsproblem   

   

Fint tak hade vi

   

Och sen ett träd där jag såg något annat...men kanske är jag ensam om det?

 


På söndagen så blev det promenad med hundarna som vanligt.

På vägen dit så låg vi bakom en bil full lastad med Avokados, mums!

   

Uppe i skogen njöt vi av att se och lukta på ett blommande plommonträd 

     

Sen lite utsikt när vi knatat upp en bit i skogen, eller rättare sagt Bene dragit sin pustande och stånkande fru upp...

Det var på tok för tidigt på dagen för min kropp att jobba så hårt!

       

To be or not to be...

   

   

Av Kim - 10 mars 2012 14:02

har vi "hittat" idag.

En vän ska försöka få tag på ägarna idag och slänga dit lite mat.

Sen får vi se vad vi kan göra för att hjälpa dem i framtiden.

Dessa två stackare är nog knappt året gamla, de var inte rädda vilket är positivt. 

     

Skapa flashcards