Varmt...

Direktlänk till inlägg 16 mars 2012

Tja då e ja en Velour bralla dåra!

Av Kim - 16 mars 2012 17:25

23 grader uppe hos hästarna klockan 9 i morse. 


Vi skulle ha ridit ut men ett av Merlins gamla sår har gått upp, suck!
Vet inte om han trampat sig eller det har gått upp av sig själv.

Ska skicka några foton till Vet. så får vi se vad han säger.
Det är ett sår som var läkt när han kom till oss, tja läkt och läkt det kan ju diskuteras...
Det hade självläkt men inte bra...

   



Tränade/lekte lite med Nelly i roundpen, hon skötte sig fint, fast öronen inte var så positiva hela tiden.

Kanske dom ramlar bak när hon måste tänka sååå mycket   
Duschade henne sen och hade stor lust att hoppa in jag med, attan så varmt, närmare 30 tror jag.

En dam på besök "jobbade" med en annan häst (Tropi) i roundpen.
Det var round up som gällde.
Hon pressade honom inte mycket men han visade klart att han inte gillade att vara där.
Han sprang med huvudet ut mot staketet hela tiden.
Efter en lång stund stannade hon och stod där helt stilla utan att titta på honom, han fattade ingenting, så han fortsatt gå runt och titta längtande ut över staketet.
Så då manade hon honom i galopp igen, detta upprepades 5 gånger.
Och det var inte väder för att springa idag, tycker jag och jag tror Tropi håller med mej.

Den sjätte gången hon stannade och stod helt still och så talade hon med honom för första gången och då kom han tvekande fram, och hon var då nöjd för hon hade "vunnit".

Fast hon var nog lite besviken för att hon varit tvungen att tala till honom för att få önskad reaktion... 

Under hela träningen så fick han inte beröm en enda gång fast han bytte lydigt till det olika gångarterna.

Jag förstår lika lite som Tropi meningen med detta.

Om jag vill att Nelly ska komma så talar jag om det med kropp och/eller röst.
Inte fryser jag fast som en isprinsessa och kräver att Nelly ska fatta att hon ska komma fram till mej.

Hosemanshit ops horsemanship menade jag ju    


Det finns så många sätt och åsikter...Det gäller att plocka ut russinen ur kakan   
Det viktigaste tror jag är att man försöker läsa av hästen man jobbar med och att det blir en positiv upplevelse för hästen.

Det måste ju vara viktigare att följa hästen än att följa boken, eller hur? 


Snälla Tropi är född uppe hos oss har aldrig blivit dåligt behandlad, han förstod inte alls denna "icke kommunikation".

Och när han inte fattade så fick han springa runt mer där i värmen, suck!


Damen i fråga har gått kurs så hon VET hur man SKA göra...


Jag har inte gått kurs och jag såg hur Tropi med hela kroppen talade om att han blev osäker och inte ville vara där, men jag är väl en mesig velour bralla då...


Det blir häst hela helgen, det är min foder-helg.


Imorgon kommer en B.P upp till oss, hon tränar också med positiv förstärkning.

Ska bli intressant att se vad hon har för idéer att dela med sig av. 

Här är en bild av B.P och hennes PRE hingst som GILLAR att träna med sin matte    

   


 Hoppas Afrika vinden med sin värme har dragit sin väg i morgon!


 
 
Stina

Stina

16 mars 2012 21:06

Det roligaste jag sett var när jag var på kurs och en kvinna skulle visa hur man fick tag i svårfångad häst och lärde dom att komma.
Hon släppte hästen och sprang efter/brevid varv efter varv efter varv i ridhuset tills hästen stannade upp och tittade på henne.
Då ignorerade hon den, vände ryggen till och hästen sket då i henne och fortsatte gå. Kvinnan efter och så höll dom på tills männskan inte orkade mer *s*
Jag stod där och tänkte att det var då ett himla komplicerat sätt att lära en häst att komma på ;)

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kim

16 mars 2012 21:47

Hi hi hi!!
Kanske var det samma kvinna som här =D
Inte den mest logiska sättet att motivera hästar till att komma ;))

 
Ingen bild

Maria Y

16 mars 2012 21:56

Horsemanshit indeed! Är innerligt trött på alla som gått kurs, lärt sig manövrar, men fortfarande helt saknar förmåga att läsa av och att kommunicera!
Min dotter gick för länge sedan en kurs i "westernridning" för en person om visade sig vara totalt inkompetent. Barnen skulle få lära sig arbeta i rundcorall och göra joinup, ponnierna sprang åt alla håll inkl rakt över barnen, och till slut gjorde en ponny sönder rundcorallen och rymde. Min då 9 år gamla dotter undrade vad i hela friden det var meningen att ponnyn skulle lära sig, och har sedan dess hållt sig till sunt förnuft och godis.

Kim

16 mars 2012 23:46

Klart farlig kurs din dotter gick på!
Tur hon har en mor som lärt henne SE hästarna.

Jaaa sorgligt är det för efter en sån kurs så är dom flesta som frälsta, totalt övertygade att dom kan och vet.
Ingen analys eller verklighets koll...
Hur kan dom inbilla sig att hästarna ska lita på och ty sig till dem??

Jag hade väldigt svårt att hålla mun idag...men det gick.
Inte mitt jobb att slåss mot väderkvarnar, men hoppas hon kikar när jag "jobbar" med Nelly och ser hur glad Nelly är när hon kommer springande till mej.

 
sara

sara

17 mars 2012 08:03

Hoppas såret läker bra den här gången! Kram

http://frumelpomene.bloggplatsen.se

Kim

17 mars 2012 09:24

Det sitter på ett dumt ställe, får se vad Vet. anser när han kommer.

tack, kram

 
Kicki

Kicki

17 mars 2012 20:04

Ja du..det finns många nötter därute...
Det finns en del russin att plocka även ur NH, men som jag sagt så många ggr förr, många som håller på med NH tenderar att slå över till ren hjärntvätt och kadaverdisciplin tyvärr... kram

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

17 mars 2012 20:54

I NH så ryms så mycket och visst finns det bra saker där också.
Personligen tycker jag att man inte verkar bry sig om alls varför hästen reagerar som den gör och vad man själv kan göra för att hjälpa hästen.
Och så handlar det så mycket om dominans/kontroll.

kram

 
Anne-Lie

Anne-Lie

18 mars 2012 19:20

Horsemanshit var ett bra ord, även fast det finns lite bra saker att hämta där om man använder det på rätt sätt =))
Jag är väl i samma brallor jag oxå då ;-)
Kram

http://monzan.bloggplatsen.se

Kim

20 mars 2012 09:29

Skönt att jag inte är ensam i den sortens kläder :))

 
Ann-Louise Ryrvik

Ann-Louise Ryrvik

19 mars 2012 18:01

Hoppas att det läker för det såg inte vackert ut i värmen!

Suck! Mycket skumt att NH har blivit så stort och "en sån sanning". Bra lobbyister antagligen eller också så tilltalar det den mänskliga rasen... Som jag ser det finns det i alla fall effektivare sätt. Men alla blir saliga på sin tro...

http://hastochhund.bloggagratis.se

Kim

20 mars 2012 09:36

Såret sitter så dumt, suck.
Men vi har ju klarat värre sår på honom, så jag hoppas detta också ska gå bra, men lider med honom...

I går ville hon att jag skulle visa hur jag klickar...men hon skulle bara jobba lite först med honom i roundpen.
Då kände jag att jag var tvungen att tala om vad jag sett och känt när hon gjorde sin round-up häromdagen.
Det blev bra mottaget!!
Och hon bad mej kolla när hon jobbade med honom, jag "coachade" lite om beröm och mindre press och hästen blev direkt mer intresserad av henne.
Så det kändes så bra!

 
Viveca

Viveca

20 mars 2012 12:49

Hoppas ni får ordning på såret, himla dumt ställe som sagt. Ja det finns många läror och metoder. Jag gillar Ellen Ofstads uttryck Onaturlig horsmanship;) Jag tror det är lurigt att hänge sig till en metod oavsett vad det gäller. Att individanpassa och pröva sig fram tror jag man lär sig mycket mer av och öppnar kommunikationen mellan en själv och djuren. Alla är inte likadana och reagerar olika på krav och belöningar. En del blir stressade och frustrerade andra tar det mesta med ro. Därför har jag svårt att hålla mig till en lära eller metod (även om jag håller mig ifrån vissa, typ ivrigt repviftande och dylikt;))Jag använder samma kommandon och kroppsspråk till båda hästarna men belöningen samt kraven ser olika ut då de reagerar väldigt olika, vilket jag beskrivit tidigare. Det gäller inte bara att ha rätt timing och godis i fickan, man måste också känna sina djur och veta var deras gränser går för att det skall bli en positiv sak att träna.

Bjuder på en liten utläggning;) Var ju längsedan jag skrev... Kram!

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Kim

21 mars 2012 00:50

Gillar dina utläggningar! så lägg ut du ;)

Nelly får jag bemöta på ett helt annat sätt än tex Gandalf.
Det är så intressant att se hur olika de reagerar på saker.
Gandalt tänker en halv minut innan han "svarar" medan Nelly reagerar nästan innan jag "frågat".

Hoppas vädret är ok och att underlaget är bra för ridning nu.
När har du tänk börja träna Markos med rytare igen?
Och skulle du köra in Vilda?
Ja i så fall så kommer du att ha att göra i sommar!

kram :)

 
ubitt

ubitt

23 mars 2012 12:25

Jag instämmer i suckandet över damens beskrivna träning av oförstående häst! BRA att hon sen tog till sig av dina åsikter, det kan väl bara bli bättre?
Usch, otäckt sår det där!

http://alpackaprinsarnasblogg.bloggplatsen.se

Kim

23 mars 2012 17:13

Hoppas att hon i fortsättningen kommer ihåg att studera hästen hon jobbar med.

Den hästen fastnade med alla fyra benen i ett taggtråds stängsel, och fick ingen omvårdnad alls den första tiden.
Han kom till oss för ett år sen och då började omvårdnaden.

Det där såret var ihop läkt när han kom till oss, fast inte på "rätt" sätt.
Jag misstänker att han trampade sig själv där förra veckan så det gick upp igen.
Vi har nu skrubbat bort alla förhårdnader och förhoppningsvis så ska det läka ihop bättre nu.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Skapa flashcards