Varmt...

Direktlänk till inlägg 21 mars 2012

Svensk uppdatering

Av Kim - 21 mars 2012 22:54

av min mor har påbörjats.

Men även jag skulle nog behöva det.

När jag kollar på Svenk TV så känner jag igen mindre än 10% av alla kändisar. 

Hade väl ingen jätte koll på kändisar när jag bodde i Sverige heller, men lite hum om skådespelare, komiker och sångare hade jag nog.

Och nu efter 15 år utomlands så har jag "missat" en massa duktiga nya artister.

Har hittat några godingar på tex. Parlamentet, Så ska det låta, Doobidoo och det där programmet en grupp artister gör egna versioner av de andras sånger.

Där hittade jag Petter och September bla. 


Visade mamma Galenskaparna och sen Robert Gustavsson, de fick henne att    gott.

Hittade sedan Verkmästaren i magen med Magnus Härenstam då kiknade hon.

Mamma har bott här i 30 år   så hon har missat mycket,, och annat har hon glömt.


Fixade fyllda avokados till Bene i går kväll, serverade på mina nya blåa tallrikar.

   

Och idag efter att ha lämnat av G på flygplatsen så handlade jag och mamma lite och sen blev tog vi lunch

på en fin gammal restaurang.

Jag åt Oxfilé med apelsin sås, mums och mamma det samma men med fikon sås, gott.

Tog inga fler foton för det satt några "typer"   bredvid oss och kändes inte bra att störa.

Men hade jag fotat så hade ni fått se hur välklädda och tjusiga vi var    

   

Och nu lite häst eller hästmat eller icke hästmat

   

Detta är 3,5 kg sten som jag plockade bort ur en liten Rygräs bal (mellan 25-30 kg), det är mycket sten det!

Är detta normalt?


Jag har börjat hämta in information om rygräs, kanske kommer vi själva att beställa containers med rygräs och halm från fastlandet.

För nu så händer det ibland att det tar slut och inte finns att köpa här på ön och ibland är kvalliten sååå dålig.

Det finns ett annat alternativ till rygräs och det heter Festuca, måste läsa på mer om det.


Nu är jag sömnig, ska fodra dom två stackars magra hästarna i morgon på morgonen.

De äter så tacksamt maten vi ger, vi har ställt ut en halmbal och sen så får de rygräs morgon och kväll.

Mängden rygräs ökar vi lite långsamt, deras magar är ju inte vana...men hittills så har de inte haft några problem.


Natti natti!






 
 
sara

sara

22 mars 2012 09:12

Kan tänka mig att man missar mycket och att man inte tänker på att man gör det när man inte bor i Sverige. Och ärligt talat, vet inte hur mycket ni missar eg ;)
Kram!

http://frumelpomene.bloggplatsen.se

Kim

22 mars 2012 09:42

Att lösa Svenska korsord är svårt, när det finns med namn på kända personer, tråkigt för jag gillar korsord.
Jag kan klart fler namn på Spanska politiker än Svenska tex.

Men detta är ju inget STORT problem som tur är :)

kram

 
Kicki

Kicki

22 mars 2012 10:58

hihi mycket roligt går att hitta på internet =)

Hoppas du får tag på bra hö att ta över.
Rajgräs innehåll av sk NSC, snabba kolhydrater, är väldigt högt, ngt att ha i bakhuvudet om ni har hästar med tendens till fång.
Festuca torde vara någon form av svingel.
kram

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

22 mars 2012 21:04

En helt ny värld för mamma.

Ta i trä, vi har ingen "fång" häst.
Alternativet till rajgräs är en blandning med Alfa alfa/Rajgräs, det ger dom till galopp-hästarna här.

Svingel? hm ska kolla.
tack för tips

Kram

 
Gitte

Gitte

22 mars 2012 22:07

Kul att hitta din sida. Nelly är bedårande vacker.

http://www.nissebus.bloggagratis.se

Kim

22 mars 2012 22:13

Det samma :)

Tack, mmm det tycker jag med, och hon vet om det, hon är sååå stöddig ;))

 
Stina

Stina

23 mars 2012 06:03

Som sagt, tror inte ni missat så mycket under åren *s*

Det blir ett betydligt dyrare gräs om ni betalar för kg och får börja plocka bort ex antal kg sten först =(
Trist !

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kim

23 mars 2012 09:01

Det man inte vet, gör inte ont ;)

De som säljer fodret här rycker bara på axlarna :(
På en sån här liten ö finns det knappt nån konkurrens så det sätter vilka priser de vill och bryr sig inte om kundernas åsikter.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Skapa flashcards