Varmt...

Alla inlägg under april 2012

Av Kim - 29 april 2012 17:12

Kom till stallet vid halv tio, Bea hade fodrat och allt var klart.

Hade med mej båda hundarna så de skulle få springa av sig i skogen ordentligt.

Hämtade och fixade Merlin, lade på vojlocken jag köpte på Gran Canaria.

Vi red upp i skogen, vi skrittar uppför i drygt 20 minuter innan vi börjar trava.

Merlin har en mycket svår trav, han kastar mej upp i luften på varje steg...inte lätt!

Så både han och jag fuskar gärna lite och galoppera lite kort istället.


Det var en pigg Merlin som är på G efter sin konvalecens.

Hundarna tyckte de var skoj, fast Milla var lite stressad först innan hon hittat sin plats.

Hon blev ju sparkad (inget allvarligt) för nåt halv år sen, och det skrämde henne rejält.

Lilla Loa (Lhua) fattar inte alls faran...

Bea hade med sig Rocky och han visade tjejerna hr man skulle göra.


I halvtid så tog vi en paus och hästarna lyckades med lupp hitta något att knapra på.

     

Snart är Gandalf och Merlins favoriter mogna...

 

Ser ni vad det är?


Merlin ville springa idag, men trots det så lyssnar han så bra, är så nöjd med honom!

Jag lät honom gallopera riktigt snabbt och kunde sen lätt med röst och tygeltag sakta ner honom till skritt och ge lång tygel, YES!!!

Och detta utan bett, så stolt över oss båda!

Jag för att jag vågar och han för att han lyssnar!

Han börjar också bli bättre på att hålla koll på ev. stenar och gropar, vilket lugnar mej ordentligt.

Inte lätt för en gammal galoppör som bara sprungit på slät bana att komma ihåg att kolla på marken...


Efter ridturen så lekte jag av och på med grimma med Nelly, som nu verkar glömma mer och mer vad nu som hänt med henne.


Nelly går nu i egen hage sen en vecka tillbaka, vet inte hur jag ska göra med henne.

Hon skriker och sparkar på alla, på andra ston med ilska och på killarna med skrik och "hormoner", vilket inte uppsakattas av någon.

De flesta valackerna är äldre och blir förbannade när hon sparkas och de ger tillbaka rejält, vilket lätt kan leda till allvarliga skador på min plutta.

Jag vet inte vad jag ska göra, hon är så stöddig!

Hon attackerar de som är "svagare" och utmanar lite igen och igen de "starkare".


Här kommer några bilder på två trötta tjejer

   

som matte störde med sin pipande kamera

 

Så vi har en lugn eftermiddag här i huset.


Imorgon är det morgon i stallet igen, ska träna lite med Nelly.

Borde verkligen skaffa mej en anteckningsbok så som Stina!

Det finns så mycket jag "borde" göra med Nelly nu som plötsligt är 3 år!!!


Hoppas helgen varit fin!


Av Kim - 29 april 2012 01:13

På väg hem från stallet i kväll vid halv åtta tiden

 

Nelly och Merlin.

Nelly Har precis rullat sig och tar sen en flygande start.

         

Min vackra snutta  

   

Skönt att de nu är friska och glada!!!

Merlin är lite tunn, men det finns det kan fixas.


Nu ska jag krypa ner i min sköna säng.

Imorgon ska vi rida ut en sväng vid tio tiden. ska testa den nya vojlocken, hoppas inte Merlins sadel glider med den.


Natti natti


Av Kim - 27 april 2012 16:14

Idag har jag förvandlats från beige spretig golvmopp till välkammad gyllene skönhet, TACK Peter!


Merlin är inne på andra dagen utan antibiotika och allt verkar ok.

Han fick även fossingarna fixade och nya skor i morse.

Det kommer nog ta lite tid innan han släpper sin misstänksamhet mot oss sjuksystrar, men med mutor så kommer han snart förlåta oss.


Hittade ett gammalt litet sår (nästan läkt) mellan Nellys öron, fattar inte vad som hände henne som gjorde henne så öm på hals och huvud.

Hon är fortfarande lite rädd om huvudet...

Och att sätta på grimman tar fortfarande sin tid och äpple... 


Mitt badrum

Jag har snickrat basen till soffan och två hyllor.

   

Ska lyfta ner hyllorna, eller rättare sagt Bene får lyfta ner dem.

Sen ska det klinkers uppe på soffan, innan hyllorna ska upp igen, målas ska de också.

Tillverka dörr till fronten på soffan och till översta delen i hyllorna  där högtalarna ska gömmas.

Sen bör jag trots att det är såå tråkigt måla trä brädorna till resten av taket, så det äntligen kommer på plats. 

Sen finns det 100 saker till som måste fixas, men det förtränger jag tills jag är klar med det planerade.


På Måndag så flyttar svärmor ner till Tazacorte för en månad.

Skönt att få SV.F men det finns också en klar nackdel! 

Jag kommer inte ha min Olga!

Det har gått snabbt att vänja sig med att komma hem från stallet till ett städat hus!

Men men 


Herkules kommer som vanligt varje morgon för att äta frukost.

Det han gillar mest är kattmaten ((torrfoder), men även varm nybakad hästbajs.

Han dricker i hästarnas vattenhoar.

Igår så såg jag Gandalf gå fram för att dricka, men han drack inte utan bara buffade på den och sen gick han.

Luna gick dit och gjorde likadant, så jag undrade varför.

När jag kollade den så låg det tre uppblötta bitar kattfoder i den, Herkules ville väl kolla hur de smakade mjuka.

Ett som var klart var att hästarna inte uppskattar kattmat    


Vi har samlat ihop avföring från varje häst i tre dagar och lämnat till en Vet i små påsar varje dag.

Han ska kolla om de har mask.

Vi ska sen prova att använda en naturlig avmaskning (homeopati/örter) och sedan ska vi kolla avföringen igen efteråt.

Hoppas det fungerar!


Har nu lagt all Turkisk peppar, både den jag fick av Nina och Oscar och den jag köpte på Ikea, i Vodka, MUMS!

Om den ligger i Vodka så räcker den längre, annars så slukar jag påsarna i en väldig fart...

Det gäller att känna sig själv    


Vi är inne i "slutförhandlingen" ang. Rygräset, så håll tummarna för att vi får ner priset lite till.

Jobbigt för jag hatar att pruta.


Tja det var en riktigt av rapportering detta    


Önskar er en fin helg    

Av Kim - 24 april 2012 16:35

snygg, självsäker, smart och svart som natten!


Han har besökt mej i stallet varje morgon i nästan i en vecka nu.

Enträgen är han och talar gärna högt om vad han vill ha av mej.


Jag är inte van vid denna sortens förhållanden, men han fascinerar mej helt klart!

Han har inte gjort några riktiga närmanden ännu, han ställer sig en meter från mej och ser på mej med sina mörka vackra ögon, och jag smälter.



Har en känsla av att han inte bryr sig så mycket om mej som person det är nog vad jag kan erbjuda som lockar honom


Undrar om jag kan klicker träna honom...han är ju smart...och jag har det han vill ha 



Är osäker på om han har familj, tyckte jag såg två stycken gömma sig bland träden härom dagen...

Fast han bryr sig inte om mina familjeförhållanden så varför ska jag....



Antar att ni är lite nyfikna så ni får väl se ett par foton av honom...


   


Han heter Herkules och vem vet kanske han är en hon...Herkulina i så fall   

Av Kim - 22 april 2012 12:42

Varje taggad person måste svara på de 11 frågor de fått och publicera svaren på sin blogg


Välj sedan 11 nya personer att tagga


Skapa 11 nya frågor för dem att svara på


Gå till deras blogg och tala om att de blivit taggade


Tagga inte den person som taggade dig!


Och mina "offer" blir:    

Stina,  http://billiejean.bloggplatsen.se/ 

Kicki, http://kaa.bloggplatsen.se/

Ann, http://annrosdahl.bloggplatsen.se/

Anne-Lie,  http://monzan.bloggplatsen.se/

Sarah,  http://frumelpomene.bloggplatsen.se/

Caisa, http://caisisen.bloggplatsen.se/

Åsa, http://smurfens-dag.bloggplatsen.se/


Och här kommer mina frågor till er 

 

1. Vilka hobbys har du?

 

2. Skulle du vilja bo någon annanstans/var?

 

3. Om du fick möjlighet att gå vilka kurser du ville, vilka skulle det bli?

 

3. Vilken är den bästa stunden på dygnet?

 

4. Vilket yrke skulle du vilja ha (eller har du det) ?

 

5.  Vilket yrke skulle du absolut inte vilja ha?

 

6. Har du byggt eller skapat något som du är nöjd med?

 

7.  Om du får 24 timmar för att tillbringa med en känd person (som du personligen inte har träffat), vem skulle du välja och varför?

 

8. Vad skulle få dej att ”resa ragg” och gå till försvar/attack (verbalt eller fysisk) ?

 

9. Har du några favorit TV program/vilka?

 

10. Har du ännu ej uppnådda mål?

 

11. Vad får dig alltid att le?

 

 Nyfikna jag ser fram till svaren   

Av Kim - 22 april 2012 11:09

Ann-Louise (A-L) http://hastochhund.bloggagratis.se/ tagged mej, så här kommer resultatet.



1, Om du vann 6 miljoner och inte fick ge bort något utan bara spendera själv - vad skulle du göra?

Köpa en liten hästgård här på La Palma och ett litet hus i Sverige.

Ett mysigt gästhus.

Gärna en häst-pool.

Skaffa bra sadlar mm..

Bygga ett operations sal för hästar, för det finns inte här på ön.

Lära mej mer om possitiv förstärkning, A-L skulle ligga i riskzonen för solbränna :))

Lära mej dreja.

Lära mej rida.

Köpa mej en motorcykel.

Ta hand om djur som behöver det.

Ha anställda som tycker om djur och behöver ett jobb.

Få massage en gång i veckan.

En bra men snäll PT för min dåliga rygg.


 2, Vilken är den bästa bok du läst och varför?

Svårt att säga för jag är med böcker som med musik,  jag väljer efter humör.

De flesta av Paulo Coelhos böcker går inte att sluka det finns ofta undermeningar som får mej att fundera och läsa om och om igen, intressant.

Jag slukar gärna Svenska deckare de är spännande, jag gillar att försöka klura ut vem den skyldige är.

Och så ger de mej en känsla av att vara ”hemma”...nu menar jag inte i min mordiska natur   utan den Nordiska naturen (gärna Sthlm).

  

3, Berätta om någon människa du mött och som betytt eller inspirerat dig extra mycket.

Gitte Laserow (coach) en glad och tuff skånska som fick mej att släppa taget om ”min ryggsäck” och ta ansvaret för mina tankar och känslor nu.

Hon lärde mej att förstå att jag kan leva och njuta av livet nu.

  

4, Tror du det finns liv på andra planeter?

Japp varför inte, men erkänner att jag prioriterar att klura på det som finns närmare mej, ”saker” som jag kan påverka eller uppleva..

 

 5, Vad gör du en perfekt dag?

God och lugn frukost med min Bene    

Sen upp till stallet där inga hästar är skadade eller sjuka.

Ett positivt tränings pass och gos med Nelly.

Avnjuta ett hett bad i mitt nya badrum.

Kanske en cykeltur.

Middag med god mat och ett gott vin med Bene.

Och sen min sköna säng, mer får ni inte veta ;)

Fast perfekt skulle det vara om min älskade vän Ulrika skulle vara här, alltså inte i min säng utan här på ön

 

 6,Om du kunde ge dig själv som 15 åring ett retroaktivt råd vad skulle det vara? (Du kunde resa tillbaka i tiden, som i reklamen, och ge ett råd till dig själv. Du har ju lite mer "facit" nu.)

Tro på dej själv! 

Du är den viktigaste personen i ditt liv!

Studera tex. hästar, dans, arkitektur, formgivning eller teater.

Plugga inte ekonomi.

  

7, Vad gör dig glad?

Att jag lärt mej se det vackra i vardagen.

 

8, Vilket var ditt favoritplagg när du var 15 år?

Har aldrig brytt mej om kläder...men ridbyxorna var det nog.

 

9, Vad visste vi inte om dig?

Det beror vilka ”vi” är...

Har haft ett segelmakeri på Mallorca.

Har studerat möbel renovering (antika möbler) och antika måleri tekniker och färg tillverkning.

Har pluggat på en hel knäpp skola i Danmark.

Ekonomi är det jag har studerat och arbetat mest med, och det är det som jag tycker är tråkigast.

Älskar söt-potatis.

Kan mjölka kor både för hand och med maskin.

 

10, Vad är det mest pinsamma du gjort?

När jag på Mallorca hade bjudit ut Engelska kunder på fin middag och efter maten sa till kyparen: Give my compliments to the cock!

Det blev tyst en stund (kändes som minuter) sen började alla skratta.

Jag blev hettande röd i ansiktet  

Efter detta använder jag varken cock eller cook, utan det är chef som gäller!

 

11, Vilka fem saker skulle du helst vilja ha gjort innan du sitter på ålderdomshemmet?

1. Hyra en kanal-båt och puttra lugnt fram på olika små kanaler i Europa.

2. Bil semester på Spanska fastlandet.

3. Vara på kurs hos A-L

4. Vara på kurs hos Ellen Ofstad

5. Ha det mesta klart i mitt hus.





 

Nu ska jag klura ut 11 frågor jag med och skicka till några av er...  

Av Kim - 18 april 2012 23:55

det är LYX det!

Är det något som får mej att slappna av och må bra så är det att få njuta av ett riktigt varmt bad.

Så nu är jag nästan som ny i alla fall bättre begagnad    


Hoppas jag slipper åka upp till stallet i morgon, för jag vill jobba lite i badrummet.

Det är fortfarande en byggarbetsplats och om vi inte sätter fart så lär det förbli så.


Nelly rör nu huvud och hals normalt, och jag får röra henne överallt utom på ena sidan av nacken.

Använde den nya "super sprayen" till hennes rasta-man och det tog bara ett par minuter så var den helt utredd, fantastiskt!


Stackars Merlin däremot var sämre idag mycket värk och feber.

Vi gav honom smärtlindrande och antibiotika på morgonen och efter lunch så hade febern gått ner lite.

Han äter och dricker och det känns bra trots allt. 

Är det inte sämre i morgon bitti så fixar N sprutorna m.m imorgon, så kan jag få en hästfri dag.


Här är några saker som jag köpte på Gran Canaria för mitt badrum.

Stilen på mitt badrum kommer att bli en rustik etniskt kompott.

   

Och detta är en kappa som ska sitta över dörren, under den så ska jag hänga ett tunnare tyg, så det täcker insynen lite. Köpte också två kuddfodral i samma stil till soffan.


       

Köpte mej också en ny kamera för min gamla börjar ge upp.

Det fick bli Canon Ixus igen med hopp om att jag skulle förstå den...och njae lite förstår jag, men det är en del nytt.

Fast jag har lyckats ta några foton i alla fall så det finns hopp       





Av Kim - 17 april 2012 14:56

är orolig igen, och det innebär dålig sömn mm.

Drömde om stelkramp på natten, suck  

Igår när jag kom till stallet efter några dagars frånvaro så rörde sig Nelly konstigt med hals, huvud och mun.

Hon hade klart ont och jag fick inte röra henne, efter en stund så lyckades jag komma nära men när jag tog fram grimman så kastade hon sig bakåt.


Hon åt, drack, bajsade och kissade, det var ju lugnande i alla fall.

Fick tag på henne med hjälp av en longerlina, men hon ville inte bli rörd på hals och huvud.

Hon nobbade både morötter och äpplen om jag hade dem i handen.


Ringde Pedro igen, skäms att ringa honom så snart igen...

Han kom upp och vi kom fram till att hon är lite svullen strax under ena örat, det finns också några små fläckar med avskavt hår i pannan och nedanför öronen på båda sidorna...mysko!

Eller så har hon kliat sig?

Har kollat runt och kan inte hitta spår någonstans av att hon fastnat med huvudet.


Vet. kom senare på eftermiddagen och kunde bara kika på henne på avstånd, och såg också den lilla svullnaden.

Han sa vänta och se om den försvinner av sig själv eller om den växer och/eller blir typ vattenballong så blir det att sticka hål och antibiotika.


Idag så  lät hon mej komma lite närmare och jag kunde klappa henne på nosryggen och kropp men inte runt nacken.

Ser ingen skillnad i storleken på bulan, och hon har fortfarande ont, kanske något mindre...

Tänker inte stressa henne med grimma det får bli godis och kel ett tag.

Hoppas nu att detta bara försvinner!!!

Känns så tråkigt att hennes förtroende för mej är så skört    


Anledningen till Vet.s besök igår var att Merlin har ett bett på bogen som svullnat och han hade ont stackarn!

Han fick en spruta med inflammations hämmande och enl. Vet. smärtstillande som skulle fungera i tre dagar.

Jag har aldrig hört talas om smärtstillande som räcker i tre dagar, hmm litar inte på Vet.


Idag när vi kom så kunde stackars Merlin inte gå, tvingade honom lite och han kunde inte böja benet.

Svullnaden har sjunkit lite och sitter nu på överarmen.

Bulan är fortfarande fast och han har ingen feber, så Vet. (via telefon) tycker vi ska avvakta med antibiotika.

Innan vi ringde Vet. så gav jag honom Finadyne (smärtstillande), denna gång såg jag till att använda lång nål.

Gjorde som jag lärde mej på K1 knacka hårt med handryggen tre gånger och på det fjärde vända handen och in med sprutan, han reagerade inte ens.


Efter en halvtimme fick vi honom att börja gå, det var lite jobbigt i början men efter några minuter gick det hyfsat.

Hoppas nu han inte blir sämre, Bea ska kolla honom i kväll och i morgon är vi båda där.

Då får vi upprepa dagens behandling.


Det var allt från dagens sjukstuga    





Ovido - Quiz & Flashcards