Varmt...

Direktlänk till inlägg 29 april 2012

En härlig dag!

Av Kim - 29 april 2012 17:12

Kom till stallet vid halv tio, Bea hade fodrat och allt var klart.

Hade med mej båda hundarna så de skulle få springa av sig i skogen ordentligt.

Hämtade och fixade Merlin, lade på vojlocken jag köpte på Gran Canaria.

Vi red upp i skogen, vi skrittar uppför i drygt 20 minuter innan vi börjar trava.

Merlin har en mycket svår trav, han kastar mej upp i luften på varje steg...inte lätt!

Så både han och jag fuskar gärna lite och galoppera lite kort istället.


Det var en pigg Merlin som är på G efter sin konvalecens.

Hundarna tyckte de var skoj, fast Milla var lite stressad först innan hon hittat sin plats.

Hon blev ju sparkad (inget allvarligt) för nåt halv år sen, och det skrämde henne rejält.

Lilla Loa (Lhua) fattar inte alls faran...

Bea hade med sig Rocky och han visade tjejerna hr man skulle göra.


I halvtid så tog vi en paus och hästarna lyckades med lupp hitta något att knapra på.

     

Snart är Gandalf och Merlins favoriter mogna...

 

Ser ni vad det är?


Merlin ville springa idag, men trots det så lyssnar han så bra, är så nöjd med honom!

Jag lät honom gallopera riktigt snabbt och kunde sen lätt med röst och tygeltag sakta ner honom till skritt och ge lång tygel, YES!!!

Och detta utan bett, så stolt över oss båda!

Jag för att jag vågar och han för att han lyssnar!

Han börjar också bli bättre på att hålla koll på ev. stenar och gropar, vilket lugnar mej ordentligt.

Inte lätt för en gammal galoppör som bara sprungit på slät bana att komma ihåg att kolla på marken...


Efter ridturen så lekte jag av och på med grimma med Nelly, som nu verkar glömma mer och mer vad nu som hänt med henne.


Nelly går nu i egen hage sen en vecka tillbaka, vet inte hur jag ska göra med henne.

Hon skriker och sparkar på alla, på andra ston med ilska och på killarna med skrik och "hormoner", vilket inte uppsakattas av någon.

De flesta valackerna är äldre och blir förbannade när hon sparkas och de ger tillbaka rejält, vilket lätt kan leda till allvarliga skador på min plutta.

Jag vet inte vad jag ska göra, hon är så stöddig!

Hon attackerar de som är "svagare" och utmanar lite igen och igen de "starkare".


Här kommer några bilder på två trötta tjejer

   

som matte störde med sin pipande kamera

 

Så vi har en lugn eftermiddag här i huset.


Imorgon är det morgon i stallet igen, ska träna lite med Nelly.

Borde verkligen skaffa mej en anteckningsbok så som Stina!

Det finns så mycket jag "borde" göra med Nelly nu som plötsligt är 3 år!!!


Hoppas helgen varit fin!


 
 
Kicki

Kicki

29 april 2012 17:57

Du kanske skulle höra med homeopaten om det inte finns ngt du kan ge henne för att lugna humöret? det finns ju färdiga örtblandningar att köpa oxå, från Dodson & Horrel bla. Kanske värt att testa?

Fikon är det väl??
kram

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

29 april 2012 23:43

Maria (http://cowgirlup.bloggagratis.se/) tipsade om Munkört.
Har nu läst lite om den och det verkar lovande.

Ska ringa Carlos (homeopati Vet.)han kan nog hjälpa mej med det.
Han jobbar med akupunktur också, men det skulle nog inte gå på Nelly =O
Här finns det inga hästaffärer, så inte lätt att få tag på örtblandningar för hästar :(

Yes, helt rätt :)

kram

 
Maria Y

Maria Y

29 april 2012 21:30

Härlig dag! Kul med Merlin! Trist att det inte vill funka med Nelly och de andra. Knepigt, man kan ju inte tala om för dem hur de ska göra med andra hästar. Stora ytor och gott om mat till alla är väl det enda vi människor kan bidra med för att underlätta. Om hon har väldigt stökigt med sina hormoner kanske hon behöver hjälp med det. Vet några som provat munkpeppar...

http://cowgirlup.bloggagratis.se

Kim

29 april 2012 23:20

Ja det är svårt med Nelly, hon är dominant och har ett hetsigt humör.

Hormonerna spökar nog för hon visar ofta klara brunst signaler.
Munkpeppar (?) får googla lite...
Tack för tipset.


 
Malin

Malin

30 april 2012 09:47

Mysig dag med hästar och hundar :-)
verkade ha tur med vädret! verkar ha en dominant donna ihagen! jobbigt sådant, men är det bara för hon brunstar eller är hon unghäst? Det går säkert över.
fina bilder

http://www.havrefallen.blogspot.com

Kim

1 maj 2012 09:21

Hejsan :)

En lugn dag var rena medicinen.

Med min hormonstinna 3 åring så är det explosivt för det mesta, och viljestark har hon alltid varit.
Hon brunstar lite för ofta...är på jakt efter munkpeppar, kanske kan det få ordning på hormonerna.
Jag bor på en lite Kanarieö så att få tag på såna saker är inte lätt, tur att internet finns!

Hoppas du har rätt!

Tack :)

 
Kicki

Kicki

1 maj 2012 17:59

men nog borde du kunna beställa hem med post?? Dodson & Horrel har nog återförsäljare "överallt", nån borde kunna skicka tycker jag =)

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

1 maj 2012 19:25

Det får nog bli så.
Ska kolla om det finns i Spanien, annars får någon skicka från Sverige.

Jag är så glad över att jag har dej och de andra hästtjejerna som så ofta tipsar mej om bra saker.

Tack och kram

 
Jossan

Jossan

1 maj 2012 18:49

Sv: Ja, han är otroligt cool! Men jag bildbombar strax med nya bilder, så får du se honom in action med lekkamrat med. ;) Han kastreras i november om allt går som tänkt.

http://himmelskadrommar.bloggplatsen.se

Kim

1 maj 2012 19:22

Så bra!
är lite avis min snutta är så explosiv =O
Men jag hoppas hon lugnar sig...

Ser fram till buspojk bilder :)

 
Stina

Stina

1 maj 2012 19:26

Ja, det är allt en riktig humörsdam du har där !
Värt att testa ngt preparat - munkört har jag hört en del gott om.

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kim

1 maj 2012 19:53

Ja det är jobbigt, måste hela tiden ha koll på henne, det går inte att slappna av helt.


Igår när jag ledde henne så pep hon, skitsur bara för att jag ville byta riktning, hmm klart jobbig tonåring...

Ska testa munk "drogerna" :))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Skapa flashcards