Varmt...

Alla inlägg under april 2012

Av Kim - 15 april 2012 18:11

har vi fått på GC ang. foder mm...


En sak är helt klar allt grovfoder som säljs här på ön är till för kor och getter INTE för hästar, och det är den sämsta kvalliten!


Fick mycket hjälp av några goda vänner (två bröder, G och M) till min bror, de är fjärde generationen hästkarlar och har erfarenhet av galoppörer, körhästar, långdistans, dressyr, hoppning och uppfödning. 


Här är två av deras hästar (hingstar) som en av dem tävlar med i körning, båda hästarna var kelsjuka och lugna.

     


De ringde och talade med två företag som säljer foder, och bad dem att ta väl hand om oss och att ge oss bra priser.


Och vilken skillnad när vi kom till det första stället, det luktade så mycket och så gott av deras rygräs, och det var grönt!!!

Skillnaden i kvallitet med vårt dammiga, beigea, steniga, luktlösa, korta Rygräs är ENORM.  


Även på halmen var skillnaden STOR!!!


Det tillverkas också en bra mussli på ett av ställena som kostar hälften av vad vi betalar för muslie här, så den ska vi försöka få hit...mycket att fundera på nu... 


Bea och jag ska nu räkna räkna och räkna för att komma på hur vi ska göra.

Att ta hit en container på 6 meter är inte lönsamt, så det får bli en på tolv, med både rygräs och halm i.

Men i stallet får vi bara plats för "6 meter" foder...så då måste vi kontakta andra stall som ev. vill köpa.

Priset blir nog något dyrare än nu men KVALLITEN!!!

Containern kommer att gå direkt från Sevilla hit till oss. 

Vem vet kanske vi om något år har en foder affär...

Bröderna G och M talade om riskerna med korta strån och damm...kolik   

Och sen var de helt mot att ge hästarna korn så som vi gör i stallet....kolik igen   

Korn är ett "varmt" foder vilken hästarna här inte behöver och det ger också mer energi.

Att kornet ger ökat tillgång av röda blodkroppar, hmmm ibland är Nelly lite röd i det inre nedre ögonlocket...hu många tankar snurrar nu!!! 

Havre däremot är "kallt" foder och ger inte samma energi som kornet och därför mindre risk för kolik.

Erkänner att det där med varmt och kallt förstod inte jag    någon som kan??


Sen gav de sina hästar andra olika kraftfoder beroende på varje individ.

De tar regelbundna blodprov och fodrar hästen beroende på vad analysen visar, men bara naturligt genom foder inga mysko sprutor.

Det var riktigt intressant att träffa hästfolk som både är kunniga och bryr sig om sina hästar.


De hade en sån där boll som Ann har till Merlin, en av deras hingstar (den vita på fotot) kastade den till oss utan för staket, så att vi kunde kasta den åt honom igen...apporterande häst .


Lite shopping till Nelly blev det också, fast denna vojlocken kommer jag främst använda på Merlin för hans sadel glider alltid bak.

Nelly får en ny fin röd grimma, den gamla är hon haft sönder.

Sen blev jag såå glad hittade min favorit spray till Nellys långa rasta-man    

har testat olika men ingen är så bra som denna    och det fanns på 1 liter!


     


Nä nu får det vara nog för nu    





Av Kim - 15 april 2012 13:04

och roligt har det varit.

Fast lite för kort och intensivt.

Mina fötter är inte alls van att shoppa sååå länge.

Men lite smått och gott fick jag med mej hem som tröst   


Jag har världens bästa lillebror   så (X100) gullig   

Han har så stort hjärta så utseende mässigt kan man kanske inte begära mer...

 

Tja lilla Maria har som sin pappa ett stort hjärta, ja men det är ju vackert i alla fall   

 

Nu lär jag inte få några julklappar i år   


Får väl kompensera med några foton på den godhjärtade MEJ...

   

Bea och jag var i ett stort köpcenter där de försökte övertyga mej om att köpa en peruk...så jag lät mej användas som provdocka till allmänhetens glädje...eller skadeglädje.

Det var faktiskt riktigt roligt, vissa peruker ändrade mej sååååååååå mycket!


En bild till på två godhjärtade vänninor som provade lite party utstyrsel

 


Näpp nu ska jag luncha lite    

Av Kim - 10 april 2012 23:45

och just därför så sitter jag här och skriver.

Ska hämta upp Bea 06.15 i morgon bitti, hu!!!


Ska bli roligt att få några dagar på Gran Canaria!

Vi ska kolla grovfoder där, se om vi kan få bättre kvallitet och hyfsat pris.

Sen ska vi  mysa med min bror & familj, kolla hästar, träffa vänner, shoppa mm.


Nu ska jag ta mej själv i örat och leda mej till sängen!


Jo just det...Nelly mår bara bra och hon gillar mej lite igen   


natti natti 



Av Kim - 7 april 2012 14:47

Äntligen   

Inte nåt som ni i Sverige skulle bli tokiga av lycka för...men här så är det    


Drömmer om att kunna få släppa Nelly ute så hon får beta lite grönt, det vore en lyx denna vinter.

Förra vintern så fick hon komma ut och beta varje dag men i år är det helt torrt och inget växer.


Var uppe hos Nelly för att se hur hon har det med hals-bullen.

Men jag fick inte ens sätta på grimman, hon bara går iväg   

Testade bara med grimskaft men när jag närmade handen mot den onda sidan så kastade hon sig bakåt.

Ville inte pressa henne så funderade en stund   

Kom då att tänka på att hon alltid står blickstilla när jag rör henne med lång-spöet.

Fick röra henne över hela kroppen och benen men när jag försiktigt närmade mej den onda sidan för att lyfta manen lite så jag kunde se bullen...kastade hon sig bakåt igen.


Min häst litar inte på mej längre  


Tyckte mej i alla fall skymta att bullen var mindre och såg sen att hon var mer rörlig i halsen     


Eftersom jag inte kunde kyla ned eller smörja in hennes hals så får jag hoppas att detta regn gör jobbet åt mej.


Bild från köksbordet med svärmors stol där hon kan hålla koll på världen. 


Har plockat bort mindre blommor och tagit bort faten under krukorna för det ska tydligen ösregna i kväll/natt och det med blixt och dunder. 

   

Hundarna har enad åsikt om regn...och vilken aktivitet som är lämplig.

   

Kikade precis i soffan och de var borta!

Men de hade bara ändrat sin geografi...de fortsätter soffandet på ett mjukare ställe    

   

Kanske ska jag följa deras exempel en stund, hundar är ju kloka varelser!





Av Kim - 6 april 2012 22:20

Eller vad är en bulle på halsen?


När jag kom upp till Nelly i morse såg hon pigg ut, när jag lade ner rygräs till henne så gick hon fram för att äta och backade sen tillbaka.

Hon såg inte glad ut, hon gjorde det flera gånger.

Jag trodde  direkt att det var Kolik igen, ringde Vet. han svarade inte, skickade sms inget svar, SUCK!

Ringde snälla Pedro som kom, hon verkade orolig, han gav henne Buscapina.


Men sen så blev vi lite osäkra för hon ville inte att vi rörde henne på den sidan där hennes tjocka man täcker halsen.

Vi lyckades se att hon hade en bulle på halsen, säkert för att jag inte använt en tillräckligt lång nål på sprutan jag gav henne i måndags, dumma dumma mej!

Jag hämtade en hink med rygräs och höll upp den och då åt hon utan problem, men när jag sänkte den så ville hon inte.

Så stackars pluttan har ont av sin bulle    men hellre en bulle än kolik!!!

Har nu hängt upp hennes mat så hon slipper böja sig ned, och i morgon åker jag upp och kollar hur hon har det.

Ska ta med mej en salva som ska hjälpa henne lite, problemet är att hon inte vill låta mej röra henne där.

Och när Nelly inte vill så är det inte så lätt, får ladda med äpplen för morötter är nog inte tillräckligt gott.


Hoppas nu bara att bullen försvinner snällt och inte blir som på den lilla ponnyn i Kickis stall.


Jag märkte att hennes förtroende för mej är rubbat   hade svårt att få tag på henne i hagen.

Hon som kommer direkt när jag ropar normalt.

Så det är att börja om lite från början, suck!

Fast det borde inte ta så lång tid, HOPPAS jag!!!


  



Av Kim - 5 april 2012 20:53

några bilder från terrassen


       

Hundarna håller stenhård koll på SIN väg, alla "inkräktare" blir utskällda! 

     

Och min solblekta Barbro (bilen :) inte lika snyggt med solblekta slingor på en bil. 

Inget garage, och solkräm blir för dyrt    

 


Idag har ju varit min hästfria dag, men jag kunde inte låta bli att åka upp och kolla om Nelly fortfarande var ok.

Det där kolik anfallet kommer helt klart ta längre tid för mej att komma över än för henne... 

Hon fick flytta över till Tropi och sin vanliga hage igår och det gillade hon.

Vi trappar långsamt upp med fodret vilket hon muttrar över, men men det får hon stå ut med lite till.


Jag och Bene har jobbat lite nere i mitt nya badrum idag, så vem vet det kanske blir klart en vacker dag   


Vi "har" en Olga en trevlig Kubanska som hjälper oss med Svärmor och lite hushålls jobb. 

Samtidigt som vi jobbade i badrummet så strök Olga allt som fanns i min "stryk" korg    GILLAR !!!


I morgon blir det stall på förmiddagen och på eftermiddagen förhoppningsvis lite mer jobb nere i badrummet.


Morsning korsning    




Av Kim - 3 april 2012 18:26

Jag sov lite så där...var inte så orolig för koliken för hon bajsade bra under eftermiddagen och kvällen.

Men hon var ju ensam i roundpen så jag såg för mej hur hon hoppade ut ramlade, fastnade, störtade eller vad som helst hemskt! Usch vilken fantasi jag har!


Så när jag i morse kom upp till stallet och såg en vit bläs som stod upp i roundpen, så blev jag sååååå lycklig igen    jag borde bara ha akvariefisk...men det går ju inte heller för nu har ju A-L ( http://hastochhund.bloggagratis.se/ ) visat hur kommunikativa dessa små firrar är, så nu kan man ju inte bara låta de stackarna ha tråkigt där i sina akvarium   .


Nelly fick sin halva normala portion rajgräs i morse, vilket gjorde henne glad.

Avföringen är nu mer fast, inte riktigt "bollar" men det är på G.


Sen red jag ut på Merlin som även idag skötte sig exemplariskt, till och med är ännu mer lyhörd i galoppen.

Red med Bea och hennes dotter M som är här på semester nu.

     

Som ni kan se så är det väldigt torrt, inget regn här   

Fast det har regnat på fastlandet vilket är bra för då stiger inte priserna så mycket på fodret.


När vi kom tillbaka så fick Nelly lite till rajgräs, innan jag åkte hem fick hon halm så hon kan tugga lite om hon vill under eftermiddagen.

Nelly ska få vara i roundpen under eftermiddagen och om avföringen är hyfsat fast så får hon flytta hem till sin vanliga hage och Tropi igen.


Vet.S som kom igår kväll och kollade Nelly ringde nyss och frågade om Nelly var ok.

Det fick han en liten stjärna för i min lilla bok ;)


Denna erfarenhet med koliken har i alla fall gjort mej lite säkrare i min hantering av Nelly med sprutor, att dra runt henne när hon lagt sig fast, få henne att resa sig och att röra på sig.


Vi har också bestämt oss för att ha en "kolik låda" med alla mediciner och saker som kan behövas, så man ska slippa leta eller att behöva åka iväg och köpa det man behöver.  


Vi har tur att det finns ett apotek som ägs av en person som själv har hästar, så där får vi köpa det vi behöver, även utan recept   


tjing tjong   






Av Kim - 2 april 2012 22:17

Har aldrig varit så glad för att Nelly är skitig och nu menar jag SKITIG...


Fick ett samtal i Söndags kväll: Nelly uppför sig skumt...kanske kolik.

Körde snabbt upp dit och hon visade klara kolik symptom, skit också jag som bestämt mej för att sånt skulle inte Nelly ha!


Och självklar på en söndag, fick tag i en Vet. som ev. kunde komma om några timmar .

Kände att jag inte ville vänta, ringde en bekant Pedro ( han som förbarmade sig över de stackars magra hästarna) han kom upp och gav henne muskel avslappnande intravenöst, hon blev lite piggare efter en stund.

Stannade kvar hos henne i mörkret i flera timmar innan jag vågade åka hem.

Vet. kom aldrig. 


Jag sov så klart dåligt och när jag kom upp tidigt i morse var hon dålig igen.

Ringde Vet.H han hade inte tid idag, ringde Vet M och lämnade meddelande han svarade aldrig.

Ringde 4 Vet. till och ingen kunde komma...

Så Pedro kom igen och gav samma sak igen och hon mådde lite bättre.

Talade med Vet. H som sa att jag skulle ge smärtstillande om hon blev för orolig, så Bene fick åka och handla smärtstillande och flytande vaselin.

Jag gav henne smärtstillande och lyckades få i henne två HÄSTSPRUTOR med vaselin i munnen.

Vid lunch var hon piggare och så bajsade hon och sen diarré och mer diarré, har aldrig blivit så lycklig för sån skit   


Efter några timmar då hon hotade med att hoppa ur roundpen där hon fått vara hela dagen så gav jag henne lite halm, vilket hon slukade.

Efter ytterligare en timme fick hon lite till, nu började den första halmen synas i  diarrén, så systemet fungerar!


Hon har det dock lite jobbigt eftersom hon inte vill bli blöt om bakbenen, så hon springer varje gång hon känner att diarrén är på väg.

Lyckas inte så bra både bakben och svans är SKITIGA.


Nu ikväll så kom i alla fall en Vet. han kollade hjärta, mage och slemhinnor och allt ser fint ut.

Hon försökte också sparka honom och det är ju ett bra tecken.

Han gav henne smärtstillande igen om hon skulle få ont i natt, men han var ganska säker på att faran är helt över.


Jag hoppas min magkänsla har rätt så att jag kan sova i natt.


Sen tyckte han att vi skulle ge henne antibiotika sprutor i 5 dagar som förebyggande...

Det tycker jag inte känns helt bra.

Han trodde inte det var nödvändigt men för säkerhets skull. 

Vad anser ni?

Jag har valt att inte göra det, och vara extra uppmärksam på ev. symtom de närmaste dagarna. 


skittrött låååååååååååååååångdag och ska upp tidigt i morgon igen.

så natti natti! 

Ovido - Quiz & Flashcards