Varmt...

Direktlänk till inlägg 15 maj 2012

Dramatik mitt i siestan

Av Kim - 15 maj 2012 19:26

Satt som vanligt framför datorn och slappade efter lunchen.

Inte mycket motivation att göra nåt efter som värmeböljan fortsätter.


Då ringde en bekant C alldeles hysterisk, det var en skogsbrand där hennes hästar går, och själv var hon mer en 1 timmes bilresa från dem.

Kunde jag åka dit, självklart kunde jag det  !

Hoppade i stallbootsen med stålhätta utan strumpor och iväg.

Såg rökmolnen och med oron som greppade tag i magen så körde jag som en biltjuv mot elden.

Väl uppe så var det svårt att ta sig fram med utryckningsfordon och andra bilar, men med armbågarna vässade så tog jag mej fram.


Nästan framme stötte jag på en annan hästägare som kom med sina 4 hästar, två i handen.

Så jag parkerade snabbt och hjälpte henne leda in dem i en hage längre ned.

Sen fortsatte färden, då fick jag ett meddelande hästarna har flyttats till ett stall högre upp men där kan de inte stanna, alla ska evakueras.


Kom fram dit och Cs 4 hästar gick i en liten roundpen, det enda jag fått med mej var morötter så det fick de.

De var lugna nu när de slapp helikoptrar flygande strax över dem.

Vi fick olika besked, måste evakuera  och nej det behövdes nog inte...

Detta berodde på vindens riktning och styrka.

Till slut kom C som nästan var i chock tillstånd, någon hade ringt henne och sagt att hennes hästar var i elden...

Den var nära men inte på dem.


Bea kom och också Elke (där jag hade Nelly tidigare) skönt att folk ställer upp när det är kris trots ev. motstridigheter.

C stackarn anlände som ett nervvrak.

Bea gav C några "krisdroppar" mot chock och vi fick henne att sluta stressa runt.

Är så glad att jag slapp vara i hennes kläder, jag är mycket bättre på att hjälpa...


Vinden vände sen äntligen "åt rätt håll" igen, så evakueringen avblåstes.

Så skönt för vi hade fått promenera flera km. med elva hästar i denna hettan.

Bea och jag åkte hem men lovade komma upp om det skulle behövas oberoende vilken tid på dygnet.

Fast nu ser jag från min terrass att det inte syns någon rök, så faran är nog över.


Kom hem så svettig och varm så det blev en kylande dusch.

Och nu 1 1/2 öl senare så börjar stressen gå ur kroppen


Viva la cerveza!

 
 
Ingen bild

Ulrika

15 maj 2012 20:28

Gulp... Får nog ta en öl jag också. Har ju sett hur det kan bli på kobben om elden får fäste. Skönt att det ordnade sig! Kram hjältehönan min

Kim

15 maj 2012 20:34

Im a superhero, nä så va de ju inte...Im a hjältehöna ju!!

Jag tog två och nu är jag såååååå lugn ;))

kramis

 
Stina

Stina

15 maj 2012 21:23

Vilken dramatik !!
Vilken otrolig tur att allt gick bra, det där är en mardröm - må jag aldrig vara med om nåt sånt !

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kim

16 maj 2012 00:03

Ja usch!!

Allt är så torrt eftersom det inte regnat i vinter, och nu med dessa varma Afrika vindar, helt klart brandfarligt!
När det blåser så sprider sig elden så snabbt, vi hade en enorm tur att den vände riktning.
Nä sånt ska vi inte vara med om igen!

 
Maria Yttermyr

Maria Yttermyr

15 maj 2012 22:02

usch vilken pärs! klart man måste ställa upp för hästarna skull, oavsett gamla stridsyxor!

http://cowgirlup.bloggagratis.se

Kim

15 maj 2012 23:56

Det där med bränder är något jag försökt förtränga...men idag var det svårt ;)
Enorm lättnad att inga hästar blev skadade.

Japp allt för hästarna, det är helt klart.

 
Åsa Mickelsen

Åsa Mickelsen

16 maj 2012 06:59

Usch och fy,får en flascback när stallet brann i skattagård,kommer du ihåg? Då var det liv och rörelse,kommer faktiskt inte ihåg den dag idag om alla hästarna klarade sig den gången. Gott att det gick bra för er och hästarna. Kram

http://www.smurfens-dag.bloggplatsen.se

Kim

16 maj 2012 13:32

Jag vet att jag åkte förbi en tid efter att det brann.
Men jag tror jag hade flyttat när det hände..?
Eller så har jag förträngt det ;)

Ja en STOR lättnad!!!

kram

 
Kicki

Kicki

16 maj 2012 08:32

kära nån, det här inlägget gav mig kalla kårar och gåshud! Så skönt att det gick väl!

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

16 maj 2012 13:29

Ja det kändes rejält i magen igår, hu!!
Jag gjorde allt för att hålla min vilda fantasi i styr på vägen dit...

En enorm lättnad när polisen meddelade att vinden vänt och vi slapp evakuera.

 
sara

sara

16 maj 2012 09:59

Men fy så jäkla otäckt och man kan bara ana paniken! :( Kram

http://frumelpomene.bloggplatsen.se

Kim

16 maj 2012 13:18

Många hade panik igår, det var flera hus som låg i farozonen, men de klarade sig undan branden.
Idag är många extra tacksamma!

kram

 
Ingen bild

Nilla

16 maj 2012 11:52

Hua, vilken dag du fick!

Kim

16 maj 2012 13:15

Ja den satt fart på adrenalinet och magsyran :O

Skönt att den slutade bra för både djur och människor.

Idag uppskattar jag den vanliga "gråa" vardagen extra mycket :)

 
Viveca

Viveca

18 maj 2012 10:18

Usch vilket drama. Det är stora skräcken med brand och hästar i kombination. Skönt att alla klarade sig. Öl kan vara bra ibland:)

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Kim

19 maj 2012 15:18

En enorm lättnad när det var över!
Öl är livs-viktigt ibland ;))

 
Anne-Lie

Anne-Lie

19 maj 2012 12:23

Usch vilken dramatik och vilken tur att allt gick bra!
Bränder får mig att få krypningar längs ryggen :/
Du var väl värd ölen ;)

http://monzan.bloggplatsen.se

Kim

19 maj 2012 15:17

Ja riktigt otäckt, men det slutade väl, så skönt!!
Den eller de =O ölen satt så bra!

kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Ovido - Quiz & Flashcards