Varmt...

Alla inlägg under maj 2012

Av Kim - 15 maj 2012 14:58

på att Loa skulle bli klar hos frisören


         

Av Kim - 14 maj 2012 21:18

från V i stallet.

Nelly hade hoppad in till Lupi (som hon tidigare i dag sparkade genom staketet), V fick ut Lupi innan något hände.

En tråd gick sönder när hon svävade över som Black Beuty enl. V.

Sen galopperade hon skuttande omkring och såg ut att vilja hoppa ur hagen, så V ringde mej.

Hon vågade inte försöka fånga Nelly som var "vild".


Så jag föreslog att hon skulle visa Nelly foder hinken och sätta ner den i hennes krubba.

Jag sa om det inte fungerar ring igen och jag kommer upp.


Sen satt jag som på nålar.

Gjorde mej klar för att åka upp, men försökte ringa först ...inget svar.


Till slut ringde hon, allt lugnt alla på sina platser och tråden lagad.


Imorgon bitti så fodrar jag, om det då är lite mindre varmt så ska hon få springa av sig.


Nelly ger mej gråa hår!


Vet inte hur jag ska lösa detta med hagar och ev. sällskap...






Av Kim - 14 maj 2012 17:16

ord för att beskriva värmen här istället för varmt.


I morgon är sista dagen sägs det, skönt.

Blir inte mycket gjort när det är så här varmt, hemma sitter jag mest vid datorn med en fläkt riktad mor mig.


Tidigt i morse så fodrade vi hästarna, åt god frukost och sen duschade vi alla hästarna.

Alla hästana utom två (Nelly o Luna)kommer självmant fram för att njuta av en dusch.

Fast de två svårflörtade damerna fick på sig grimmor och grimskaft och sen blev de duschade de också. 


Här har vi Gandalf som inte alls förstår varför matte ska slösa vatten på de andra hästarna, han är ju bossen ju!

Texas snor till sig några strålar när det går... 

 

Nelly har sparkat sönder en bräda i sitt vindskydd, antagligen för att bråka med Lupi som står på andra sidan.

Och sen sparkade hon sönder stängslet och lyckades sparka Lupi som fick ett litet sår, suck.

Sen stod hon med svansen i vädret igen varje gång några av de manliga snyggingarna gick förbi hennes hage.

Så det där med att hennes hormoner har lugnat sig tar jag tillbaka.


Näpp nu ska jag köra Loa till frisören. 

Av Kim - 13 maj 2012 12:23

Calima (varma Afrika vindar) är så jobbigt, jag som tänkte göra lite nytta i dag.


Satte på flughuvor på några hästar, i morgon ska jag försöka hitta till alla.

Det är inte så mycket flugor, men vissa hästar störs av dem. 


Uppe hos hästarna var det runt 35 grader, fast de verkade inte bry sig, alla stod nöjda och åt sin mat.


Åkte bara upp för att hämta en gammal lastpall som jag ska laga lite och sen skruva fast marinplywood  ovanpå. 

Det får bli min    till Bea som i morgon fyller år.

En stark leksak åt henne och Gandalf.


Med denna värmen så har Loa tur som blir rakad imorgon, ingen risk att hon ska frysa.

Hoppas nu att denna värmen bara stannar ett par dagar   


Nä nu får jag gå ner och leta fram lite brädor och marinply... 







Av Kim - 11 maj 2012 15:36

Idag   , imorgon vem vet   

 

Gick ned med henne till ridbanan och tänkte att hon skulle få springa lite, men hon ville inte.

Så jag gick in till henne och försökte schasa iväg henne, men hon valde att springa runt mej.

Och inte kunde jag säga nej till en sån inbjudan, så vi lekte lite.

Idag var hon lyhörd, energisk (som vanligt) och positiv, det är som en berg och dalbana vet aldrig på vilken sida hon vaknat på.

 

Hon har inga problem att vara ensam häst nere på ridbanan men om jag går så blir hon orolig, så jag stannar snällt.

Kan ju träna på det i framtiden, gå runt hörnet och sen komma fram och berömma.

En stor bebis har jag  :))

 

Här lite bommar och sen ”pall-parkering”

 





Galopp, kom och stå still.


 

Pallparkering, ibland är en kli stund bättre än en morotsbit.



 

Ingen häst aktivitet inplanerad i helgen, det är Stefanias foder-helg så jag kan vara lugn.


ikväll ska vi gå ut och äta middag med mamma och Georg, ska bli mysigt och gott.



Jag kommer nog jobba en del i badrummet och med lite tur så får jag hjälp av Bene, men det är lite osäkert för det är F1 i helgen, MUY IMPORTANTE! tydligen   





På Måndag så ska Loa till frissan, det är dax för sommar frisyren   




Trevlig helg   

 

 

Av Kim - 9 maj 2012 16:36

Idag så sadlade jag henne och hon var lugn inga problem.

Jag vet ju att hon ibland kan köra lite rodeo, både med och utan sadel, bestämde mej för att lös-longera henne.

Hon tog tre steg och gjorde sen ett par små skutt och skrek/pep flera gånger...typiskt sur-tant! 

Jag ser ingen oro i hennes uppförande, utan hon vill inte, blir sur, som tur bara på sadeln och inte på mej    

Detta upprepades några gånger de första varven men sen var det lugnt.


Har mejlat ett företag i Sverige som säljer Munkpeppar men inte fått svar ännu.

För något måste jag göra, lite för mycket hormon tjafs nu.

Härom dagen när jag petade henne lätt på sidan så skrek hon då med, hon är så känslig just nu. 

Tycker det är tråkigt att hon inte kan gå med andra hästar nu, men vågar inte ta risken med fler skador.

Fast hon har hästar i hagarna bredvid sig så hon kan ha kontakt om hon vill.

Och det hade hon härom dagen, då skrek och sparkade hon och Lupi mot varandra, suck, fast både stängsel och hästar utan skador den gången.


Till hennes försvar så ska jag berätta att när hon ser mej så gnäggar hon    


Imorgon är det hästfri dag och på Fredag ska jag nog rida ut en vända på Merlin med Bea på Gandalf, hundran ska få hänga på. 


   




Av Kim - 8 maj 2012 15:29

Medan N tränade jobbade lite med Luna i rund-corallen, så ledde jag Nelly lite.

Vi gick ut mot vägen eller gick och gick...jag gick och Nelly gjorde piaff, med huvud och svans i vädret.

Hon dansade och fnös så det andra hästarna blev inspirerade och galopperade runt som tossingar, vilket inte gjorde Miss energi lugnare!

Efter en stund på vägen (där det nästan aldrig kommer en bil) så vände vi tillbaka igen i en blandning av piaff, piruetter och stegringar.

Släppte henne i rund-corallen där hon visade tecken på att vilja hoppa ut, suck!

Så jag fick se till att hålla henne i galopp ute på spåret en stund, så hon inte kunde ta sats mot staketet.

Hon lugnade sig efter ett par klick och minuter och började lyssna fint på mej, så jag kunde andas ut ordentligt!

Ibland får jag "jobba" hårt på att andas lugnt och visa Nelly att allt är lugnt och tryggt   


Så    brukar hon inte vara, men så har hon inte fått springa av sig ordentligt den senaste veckan.

Bea har varit på semester och jag har inte känt mej trygg med att leda både Nelly och Merlin ner till ridbanan samtidigt.

Båda blir halv hysteriska om de blir ensamma på ridbanan så det är uteslutet. 

Så idag var B på plats igen och tokstollarna fick springa av sig lite.

På filmen syns det hur Nelly jobbar för att ha koll på Merlin, hon vill vara först och om han springer förbi så genar hon framför honom  

 

Sen en stil studie på "smidiga" Nelly som rullar sig.

Hon verkar stödja sig på mulen för att inte tippa över, sååå smidig   

 
 
Gruset river såååå gott!

   
Tröttsamt det där...
 


Har börjat träna in "down" att Nelly ska sänka huvudet när jag ber om det, hon börjar förstå.

Bra att ha sedan när hon longeras eller rids.

Hoppas på att få på henne sadeln igen denna veckan.

Hmmm borde planera så som Stina gör!

Nu går det att sätta på och ta av grimman utan problem igen, skönt!

Sårskorpan från såret uppe mellan öronen har nu ramlat av och med den rädslan    


Enligt planerna så skeppas vår container från fastlandet nu på fredag, sen borde det ta max två veckor att få hit den.

Den går nog först till Teneriffa där den lastas om och sen hit, det som tar mest tid är dagar som den "fastnar i hamnen på TF och här. 


Ska gnälla lite också...en av dem så ville vara med och beställa hem rygräs, skickade mej ett sms till mej idag, hon har tyvärr inga pengar just nu...

Himla tur att vi har pengar så vi kan betala för det som hon ville ha...  

Mycket snack och lite verkstad!   

Sur tanten Kim   ska svara: att det är inga problem, men vi kan inte garantera att kommer att finnas rygräs till dej,  och om det finns så kommer inte priset vara det samma.


Jag är en lagspelare, hmm med viss tendens att vara lagledare "anar" jag   

Men helt klart så gillar jag inte att ha allt ansvar själv, behöver någon att bolla med.

Så det känns himla skönt att Bea är tillbaka.


Vi tog ju träckprov under tre dagar för några veckor sen, och nu har vi fått resultaten.

Ingen mask alls hos någon av hästarna!

Nästan så man blir misstänksam...fast i och för sig så betar ju inte våra hästar...om det nu kan ha så stor roll?

Det enda som hittades var pollen från tall i några av proven.

Här görs normalt inga träckprov, det finns inget laboratorie som jobbar med det.

Men vår Vet. erbjöds sig kolla våra prov.

Han löste upp i vatten och kollade i mikroskåp... 

Vet någon hur det går till i Sverige?

I Sverige så skickar ni väl in prover, hur viktigt är det då att det är färskt?

Vår Vet. ville ha det inom ett par timmar så allt levde...


Jag är så glad att jag har er hästkunniga i Sverige, tack för att ni finns   

Det är så mycket som förändrats sedan jag sist var hästägare, då var det modernaste på marknaden hårdpressade balar, ack ack ack.

Senare när jag red på K1 eller som medryttare så var mitt ansvar begränsat till att rida och mysa.

Så jag känner mej rätt okunnig ibland när det gäller foder och sjukvård, fast i sjukvård har jag ju fått några "intensiv-kurser" sedan jag köpte Nelly  och även med Merlin   


Nä nu ska jag försöka få något gjort här hemma också, blir oftast mer gjort i stallet, mysko    





   


Av Kim - 7 maj 2012 17:04

Fast det knappt har regnat här i vinter så börjar våren spira.


Kanske äpplen?

Jag är ju en asfalts blomma...sorry

Betong och asfalt = civilisation,  grönt = naturen (bon-vischan)   

 
Päron
 
Plommon tror jag
 
Ett slags mini körsbär
 
Någon som vet namnet på denna rosa blomma (buske), bladen används för Te och ska vara bra när man känner sig lite krasslig.

Har bara hört namnet på Tyska och kommer inte ihåg...

 
Vacker färg på blommorna   

 
Någon slags ärt-växt, hästarna gillar.
 
Gulius blommisus   
 
Finisus färgisus

         

Och vår favorit växer och frodas och nästa vecka blommar den nog.

Då ska det plockas!

Måste ju plocka så det räcker till hönan med familj...familjen bus    

   

Bene och Delia

   

 
Inte världens bästa bild på Bene, men naturen är fin!    

Glada hundar

   

Sen var alla törstiga och nöjda

       

Milla ser lite raggig ut för hon sprang in bland blöta buskar, natur dusch    

Ovido - Quiz & Flashcards