Varmt...

Alla inlägg under juni 2012

Av Kim - 28 juni 2012 22:12

Blir inte så mycket tid över till bloggning när jag har min brorson här.

Vill ju att han ska ha det roligt när han hälsar på här på La Palma, så intensivt blir det   

Han är så gullig och hjälper till så mycket, igår så lagade han riktigt god mat, Burritos.

Bea kom med man och son, mamma och Georg kom också, och så var det ju fotboll.
Så lyckan var stor VIVA ESPAÑA   

Här sitter de som var mest intresserade

 


Jag har en toppen bonus pappa, Georg skämmer klart bort mej, och mina protester är ganska lama   

Igår fick jag en batteri driven borr/skruvdragare något jag länge behövt, men känt mej lite för snål för att köpa.

Tack Georg     


Det har varit Calima några dagar så det har inte blivit nägon träning av hästar, bara utfodra och duscha.

Vi åkte upp tidigt härom dagen så Lucas fick rida lite, Gandalf var så tålmodig trots att termometern låg på minst 30 grader.

Stilen kan man ju diskutera men glädjen den var vacker   


Har också fått hjälp att snickra nere i bastun, toppen bra!

 
För att svalka oss de senaste dagarna så har vi badat i Beas pool, sååååå skönt!!!

Älskar dessa firrar som Bea har gjort, riktiga bli glad fiskar som pryder en vägg nere vid poolen.  
     

I eftermiddags besökte vi en liten Plaza (torg) där någon med mycket tid har lagt ner tid...
         

Sen åkte vi ner till Puerto Naos och åt en god glass, med en fin utsikt.
 

Här sitter jag nu och skriver, med fönstret öppet så den svala luften kyler ner huset.
Efter några dagars värme så är det nu varmare inne än ute, men det ordnar sig nu, i natt kan vi sova gott..

Som ni ser så är "dimmigt" det är ett säkert tecken på Calima.

Fast idag så är det mycket svalare än föregående dagar. 

 

Har kokat linfrö, som hästarna ska få till frukost i morgon.

Hoppas nu att det är lagom varmt så vi kan träna hästarna lite.

Och Lucas vill gärna rida lite igen. 

 



Ciao   


Av Kim - 24 juni 2012 17:11

På sten väggen utanför vardagsrummet bor en hel koloni Lagartos (ödlor).

En av deras favorit måltider är riktigt mogna bananer, snack om tur de har som bor på en ö vars främsta inkomstkälla är just bananer.


Det låg en övermogen banan här i fruktskålen så jag gick ut med den till ödlisarna.

De är först lite misstänksamma för min lilla Loa försöker ofta att jaga dem.


Men här så närmar sig "Lisa" så smått

     

Och sen MUMS

 

  Det var allt från ödlelandia...

Av Kim - 23 juni 2012 23:14

På stan idag igen med Lucas.

Det var utställning med kor, getter, får, grisar, höns mm på förmiddagen och sen fest med traditionell klädsel och kärror som gick genom hela stan.

Vagnar och kärror i alla storlekar och former, men gemensamt är att alla har både dryck och mat, många har både grill, stekbord och kokplattor.



Vi blev bjudna både på mat och dryck, en mycket god Mojito slank ned, men bara för att jag ville ju inte vara oartig    


Sen några foton på några ställen jag gillar i stan.
                   


Av Kim - 23 juni 2012 22:56

Klockan sju i morse så började ur lastningen av vårt efterlängtade raygräs.

 
Jag var där och kollade nån timme, gick hela tiden runt med ett brett leende 
Det känns så bra att vi nu kan slappna av i några månader.
Vi hade ordnat så att de som beställt av oss kom först och hämtade, och sen var resten upp till vårt stall, som nu är mer en fullt.

Innan jag åkte hem så samlade vi ihop löst raygräs som vi gav till våra hästar, vi ville ju se att de gillade det.
Och det gjorde de!

Här är en stöddig Bea som nu är kapitalist i raygräs, och Markus hennes man hade hon med sig som gratis arbetskraft ;)
 

Nästa vecka så ska vi börja leta kontakter på fastlandet där vi själva kan beställa raygräs.

Det blir att kolla priser på både raygräset, lastbilsfrakt, båtfrakt, tull, andra avgifter och hjälp med pappersarbetet.

Vi bör beställa i Augusti så vi säkert har containern här före slutet av September.


  



Av Kim - 21 juni 2012 19:26

så är alla papper klara, så i morgon får vi "hem" containern   

Nu får ni hålla tummarna att det luktar gott hö och inte mögel när vi öppnar den!

På lördag morgon så ska vi börja lasta ur den, jag har fixat hjälp, en granne som har en liten lastbil kommer med några killar, stackarna kommer att få jobba! (fast vi betalar så klart)


I onsdags så talade jag med Bea om att jag ville kolla om Nelly accepterade flughuvan igen och att jag sen ville att hon skulle testa.

Jag gick ner med Nelly till ridbanan där vi tränade galopp, som vanligt så får hon vara lös.

Hon är så gullig som stannar på en volt runt mig    

Sen kom Bea och innan jag hann säga något så satte hon på Nelly flughuvan, och det gick bra!

Det enda Nelly gjorde var att höja huvudet, men hon drog inte iväg vilket hon kunde ha valt, duktig plutta!


Så nu ska jag träna på "down" vilket hon förstår, och kombinera det med att få sätta på huvan.


I onsdags ledde jag Nelly fram till Texas som stod inne i sin hage brummande och spände upp sig för Nelly.

Normalt så börjar Nelly dansa, pipa, vända rumpan, upp med svansen i vädret, bjuda ut sig totalt och det har varit svårt att få henne därifrån.

Men i onsdags så var hon nyfiken men inte så mycket, hon vände rumpan mot honom men lyfte inte svansen och när jag bad henne gå så gjorde hon det direkt.

Om detta håller i sig så är det nog sjutton Munkpepparns förtjänst!

I morgon ska jag testa hennes dygd igen   


Georg och Mammis kom upp till stallet på besök, ett väldigt GIVANDE besök!

G hade snickrat ihop ett litet fågelbord, matbrädor med bestick för våra stallfrukostar och förra veckan hade han gjort en liten trappa till foderkammaren, vilken lyx!

 

   

Med sån lyx så kan Bea höja stallhyran   


Mina insektsbett är lite bättre idag, vilken lättnad!!!

Det har kliat så jag har haft lust att slita bort allt skinn   


Haregott   









Av Kim - 19 juni 2012 16:45

Nelly har alltid tyckt det är läskigt när jag framifrån ska sätta på henne flughuvan.
Så jag brukar dra på henne den från halsen och fram upp över öronen, det accepterar hon, men gillar det inte direkt.
Problemet är att hon låter ingen annan sätta på henne huvan, så om den ramlar av så får hon gå utan tills jag kommer.

Så idag skar jag upp en massa morotsbitar och la i min klickerväska.
Tog av henne masken och sen hade vi en klia huvudet stund först.

Började sen med att bara hålla upp den mot hennes mule och klick.
Gick bra så efter några klick höjde den lite mot hennes ögon, då höjde hon själv huvudet, men klickade då hon var stilla.
Hon började vänta påklicket med huvudet högt upp och stilla och jag klickade några gånger.
Sen sänkte jag masken, hon tänkte en stund men så sänkte hon huvudet och buffade på den, klickade på det flera gånger.
Sen fick jag nudda henne i pannan, mer klick, fick sen trä den över öronen mer klick.
Sen fick jag sätta på och ta av, mer klick.

Är så förvånad över att det gick så bra och snabbt!
Har gett henne Munkpeppar i en vecka nu, undrar om det inverkar...vore toppen!



Av Kim - 18 juni 2012 23:43

Har haft långhelg och jobbat lite nere i badrummet.

Nu är nästan väggarna klara i bastun, börjar se riktigt fint ut.

Och äntligen har jag fogat klart runt badkaret, så snart kan jag plaska ohämmat     


Imorgon bitti så ska jag fodra och med mej tar jag en stor kastrull med linfrögegg.


Ska bli intressant och se om jag nu kan se någon effekt av munkpepparen på Nelly.

Vi måste träna på att sätta på flughuvan, nu är det bara jag som får sätta på henne den.

Får dra på den från halsen och fram mot huvudet, hon vill inte att den ska komma framifrån.

Hoppas jag kan klicka så hon accepterar det, det får ta den tid det tar. 


Idag ringde firman som vi beställt containern av, enligt dem så ska den nu besiktigas igen på onsdag.

Och nu får vi hoppas att det fungerar så vi äntligen får maten till våra hästar.

Genom vänner fick vi tag på foder förra veckan, så det är ingen kris just nu.

En liten hemsk tanke dyker upp då och då i mitt huvud: tänk om rygräset har möglat där i den stängda varm containern...det är visserligen fabrikstorkat men...   


Det är lite "problem" i stallet, några tycker hyran är för hög, och hotar Bea att flytta om hon inte sänker priset.

Detta för att annat stall sänkt priset och tar nu lika mycket betalt som här men där behöver de inte hjälpa till med utfodringen.

Så nu är frågan vad som kommer att ske...

Kan bli mer plats för Nelly, men också innebära att jag måste fodra ofta ...

Stämningen är inte så trevlig just nu... 

Mycket tjafs och enligt mej ologiska argument, är så glad att jag inte äger stallet, stackars Bea.


Det är nog pga detta och containern som blogglusten saknas just nu.


Är nu korthårig igen och det är såååå skönt, trivs sååå mycket bättre med ett kort litet rufs!

Det gav mej en sån energi att skördetröskan drog en repa på  benen och lack kom på tånaglarna.
Så nu har benen fått visa sig på stan, uppburna av fina sommar sandaler.

Tänk vad ett klipp kan göra!


Ha det gott folk!










Av Kim - 14 juni 2012 09:23

är jag förbannat trött på nu!

Det är mer än en månad sen vi beställde Rygräset och vi har ännu ej fått hem det    

Sen den 29 Maj finns vår container i hamnen här på La Palma, men vi har ej tillgång för det fattas ett papper, SUCK!!!


Igår ska det ha kommit en gubbe från Tenerife för att inspektionera den, och sen efter lite pappers fix ska vi få ut den.

Men nu litar jag inte längre på någon, GUD vet när papperna blir klara.

Och sen så gäller det att transportfirman har tid idag eller imorgon att köra den till oss.


Vi har rygräs till hästarna tills imorgon, men anar att vi får åka runt och köpa eller låna ihop mat så vi har över helgen, för som sagt jag litar inte på att detta ska fungera smidigt plötsligt, MUTTER MUTTER!


Jag brukar nästan alltid vara positiv och tro på saker och folk, men men men detta börjar helt klart irritera mej. 


Sorry för detta negativa inlägg, men jag behöver gnälla av mej just nu    

Ovido - Quiz & Flashcards