Varmt...

Alla inlägg under juli 2012

Av Kim - 29 juli 2012 23:59

så det blir ingen tid till datorn.

Men allt har sin tid...

Här kommer i alla fall några bilder.


Först på de jättefina pannbanden sonm Viveka har gjort, jag är jätte nöjd!

Nellys

 

Merlins

 

Gandalfs


 


Idag var vi uppe i bergen och plockade Oregano, korgen blev snabbt full.

Här guidar Bene hela skocken   
 

Och jag i ny hatt...

 


Idag kom Delia hem igen så nu är vi 11 stycken i hemma, och om nån dag kommer Svärmor och Olga hit också.

Och jag trivs!!!

Imorgon ska barnen, Ulrika och Delia med mej upp till stallet för att rida, medans de andra vuxna ska med Bene på en rejäll vandrinngs tur.

Barnen var med mej till stallet i morse och dåså fick de borsta de två snälla quater hästarna jag har hand om.

Nelly vågar jag inte nära barnen, bara med ett rejällt staket i mellan och med mej bredvid    

På Tisdag kväll kommer en hovslagare för att försöka verka Nelly, och usch jag är redan nervös   


Men den dagen den sorgen...


kram på er   

Av Kim - 26 juli 2012 00:36

börjar bli klart   

Saknas lite dekorationer, bastun, fönsterlister, dörrlister, sy upp gardinen och ev. måla ytterdörren och fönsterkarmen.

Tänker inte rusa ut och köpa dekorations föremål, nä de får allt ta och "ropa" på mej nån dag när jag lugnt strosar runt på stan. 

Men allt behöver inte vara klart nu på fredag när UP and the gang kommer.


     

Har nu i eftermiddag gjort rent fönster och ytterdörr, vet ni hur mycket cement som får plats på ett fönster?
Jag kan avslöja att lika mycket som på en dörr = JÄTTE MYCKET!

I morgon blir det att städa nere i gästhuset både inne och ute.

Bene får dammsuga och skura golv, min rygg har sagt att nu räcker det.

På gott och ont det där med trasig rygg   

Sen måste vi städa vårt hus också, det har ju blivit lite förs(l)ummat den senaste veckan  


Hästarna...

I morse så behandlade jag Merlins hovar, han var allmänt stirrig och ofokuserad, när han är så där så har han ingen koll på var han sätter hovarna,  jobbig.

Han var irriterad för han ville bara upp till sin älskade Ambar, snack om betuttad   

Är glad för mina kängor med stålhätta när jag jobbar med honom.

Jag försökte lugna honom men det var ingen hemma där...

Så till sist så röt jag till och stackarn hoppar högt och står sen som en staty när jag fixar hans hovar.


Satte ut koner i rundkorallen och hade Nelly lös, tränade henne i att gå utanför dem.

Mitt problem är att hon alltid vill gå på en liten volt MYCKET nära mej.

Det är andra gången vi gör så, och första gången gick det riktigt bra, men idag så var hon inte så koncentrerad.

Felet var att jag strax för bad henne att kliva upp på en lastpall som då kantrade för hon trampade långt ut på ena kanten, hon blev rädd och HOPPADE/sparkade och iväg.

Jag bad henne komma tillbaka och kliva på igen, och det gjorde hon direkt men hon var inte lugn.

Ska bygga om den är plattformen, den är inte säker, mitt fel   

Gjorde min hänga i träd/klia/sitta lite på Nelly, det gick ok, märktes att hon var lite stressad så testade bara nån minut.

Gick hyfsat att duscha henne sen, kanske hjälpte havren lite (morötterna var slut).


Mamma och Georg har börjat komma upp till stallet och hälsa på några gånger i veckan, trevligt!
Och BRA, för han klappar och kliar Nelly lite som då får morot om hon accepterar det.

Mans terapi för häst...ja Nelly har sina manier...


Hästfri imorgon, på fredag ska jag upp tidigt på morgonen en stund.

Ska då bara ta och mysa med Nelly eller inte bara, ska kratsa hovarna också.

Det har gått mycket bättre de senaste månaderna, fast hon är alltid vaksam när jag rör hennes ben.

Jaaa varför ha en enkel häst när man kan ha en Nelly    


Ett par bilder från Tazacorte tidigare ikväll, en god och trevlig middag med Bea och Markus

   


Thats all folks  













Av Kim - 22 juli 2012 22:23

ingen direkt stress.

Undrar om jag kan stressa fortfarande? 
Efter femton år här så har jag nog tappat farten lite, helt ok   


På fredag kommer   UP och Co  och då vill jag ha allt i huset preppat och fint! 

Och jag   måste nog ta ett besök hos Peter    och sen fixa  resten själv...självsanering    


Här kommer lite bilder från senaste veckan


           

Delia och jag är så rockigt konstnärliga...

 

Tysk Vit-korvs kväll hos mamma och Georg

   

Jag 

 

Bene, mannen som aldrig tröttnar på att laga och äta mat...

 


Har inte varit i stallet nu i helgen, men i morgon bitti så är det dax igen.

Nelly får träna på att bli duschad, inte hennes favorit sysselsättning, men efter det så får hon "springa av sig" nere på ridbanan.

Det är inte så lätt att leda ner henne dit efter duschen, hon är vild och glad, lite som hundarna när man tvättat dem.

Så nu jobbar jag på att hon ska vara uppmärksam på mej, jag ber henne stanna var fjärde meter och lyssnar hon blir det klick och morot.

Det verkar fungera bra när hon får något annat att tänka på än springa spinga springa   .

Och även gulliga Merlin kommer att få duscha och springa


Av Kim - 18 juli 2012 16:22



Idag så är elden helt släckt, nu kontrolleras det bara så inget ligger och pyr någonstans.

Enligt nyheterna så är elva bostadshus brandskadade och ett helt ned brunnet.

Två gårdar var också skadade men de hann få bort alla djur innan elden kom.

Huset som brann ned helt var i trä, och de hade ocskå ett stall med 9 hästar, vilka alla blev flyttade i sista stund.

Inga människor är allvarligt skadade, bara ett par brandmän med lättare brännskador.


I går var det nästan 45 grader uppe i stallet, fast hästarna verkar inte lida av det (inte som mej!)

Men de blev sååå glada när vi tog fram vatten slangen, det blev kö.

Gandalf bossen ville ha vattnet för sig själv, den egoisten    

Nelly duschar jag i grimma och grimskaft, hon har inte förstått det sköna med vatten på kroppen.

Men efteråt blir hon som hundarna blir efter ett bad...galen, vild och glad!

Har ingen film på henne men här kommer en på Gandalf and the boys  


  


Av Kim - 16 juli 2012 18:40

torrt och blåsigt är det, perfekt för en skogsbrand, ofta är inte perfekt bra alls !    

Jag och Bea fodrade och duschade sex hästar uppe i vårt stall i morse, det var sååå varmt och jobbigt.
Vi började tidigt för att slippa den värsta värmen men som vanligt tog det sin tid.
Rullade hemåt vid elva tiden och då såg jag branden, den är ganska långt från vårt stall och mitt hem.

Var så varm när jag kom hem och kastade av mej alla kläderna, tja tur att vi inte har grannar framför   
Då ringer Bea, Claudia behöver hjälp att flytta sina fyra hästar nu, polisen hade sagt att alla skulle evakueras.
På med kläder igen och iväg upp till värmen.
Det tog 45 minuter att leda hennes hästar från hagarna till deras stall.
Hästarna uppförde sig riktigt bra trots brandbilar, helikoptrar och andra "bråttom bråttom fordon".

På ett ställe var vägen smal med höga stengärdsgårdar på båda sidorna och just där kom en brandbil som ville köra uppåt och tre bilar som ville nedåt, hel stopp blev det.

Jag ledde en STOR Lippizanare som tyckte att brandbilen var LÄSKIG...efter lite taktik snack och några morotsbitar så bestämde han sig och vi trängde oss förbi på rad.

Var lite orolig för han gick bakom mej...om han skulle rusa fram, men han gick försiktigt fram, så det blev klick och morotsbitar igen.

Följande halvtimmen gick han och stirrade på min magväska varje gång jag talade till honom   

Drack flera glas kallt vatten hos Claudia, vatten är det godaste som finns ibland, en riktig lyx.

Blev sedan körd upp och hämtade bilen.
Bea och Claudia åkte för att hjälpa R att flytta hans hästar, han behövde bara två personer så jag åkte hem.

Jag var röd som en tomat av all ansträngning i värmen och har nog g fått en blåsa under foten, men vad gör det, hästarna mår fint i sitt trygga stall nu.
Lagade snabbt lite mat och tog en kall öl, var vrålhungrig, det var lite sent för dagens första måltid.
Nu nyduschad, mätt och lugn.

Hoppas nu att det inte har hänt för mycket tragiskt...med människor och djur...

Flera hus och gårdar har brunnit...minst ett stall, fast de hann få bort hästarna först.

Bea lämnade sin bil där jag också lämnat min tidigare, men nu är elden i närheten, hoppas att hennes bil är ok!

Som vanligt ett lite rörigt och hoppigt inlägg, men idag kan jag skylla på att jag är trött...

       

Och den senaste bilden, hoppas den snart är under kontroll och att det slutar blåsa!

 

Av Kim - 16 juli 2012 01:32

Vill tacka för allt stöd jag fått av er    här och FB.

Och är så glad för gruppen  Klickerträning av hästar på FB som vet hur det kan vara.


Det som hände igår gick så fort att jag hann inte komma ur min chock/förvåning över det som skedde.
Efteråt så var jag både osäker, arg, ledsen och skämdes så...

I morse åkte jag upp till stallet för att tala med ETn.
Hon var där och behandlade Ambar igen.

När hon var klar med Ambar så sa hon att hon hade ideer om hur jag skulle kunna fortsätta jobba med Nelly.
Jag talade om att hennes sätt är inte mitt, att jag inte tänker använda våld eller hot mot Nelly,
Hon började då tala igen om hur farlig och totalt respektlös Nelly är.

Hon frågade om jag kunde hämta Nelly så hon kunde prova/visa några saker.
Jag sa att jag inte vill att hon gör något mer med Nelly.

Jag sa att jag tyckte att hon (ET) varit respektlös både mot mej och Nelly, när hon helt struntade i att jag talade om att Nelly inte litade på främmande...

Jag talade om att Nelly har utvecklats mycket sen jag köpte henne, och att jag inte tänker riskera allt vi byggt upp.

ET frågade då om jag kunde visa henne när jag jobbar med N.
Jag sa NEJ, jag är alldeles för upprörd för att jobba med Nelly.
(jag var så irriterad att mina händer skakade)
Och varför i hela världen skulle jag ha intresse av att visa henne hur jag jobbar (men det sa jag inte).

Är riktigt stolt över att jag kunde tala om hur jag tänkte och kände utan att tappa kontrollen fast det bubblade innuti.

Jag sa att hon behövde inte fortsätta prata för att på så sätt känna att hon gjorde rätt för de 150 euros som hon fått.

Att jag inte förstod hur hon kunde begära så mycket för de max 15 minuter som jag hade N i rundkorallen.


Hon sa då att om jag inte var nöjd så kunde hon betala tillbaka...hon frågade hur mycket jag tyckte var rätt...jag sa att 50 euros var ok.
Så jag fick tillbaka 100, inte för jag tycker hon var värd 50 egentligen, men men ...

Jo just det, hon talade om någon sorts inspännings grej som fästes i en gjord och sen går upp mellan frambenen upp runt huvudet, denhar nån grej som trycker på bringan och det gör att hästen sänker nacken.
Jag sa att Nelly nu sänker huvudet när jag ber om det och att vi ska nu börja träna på det när hon är i rörelse.
Också att Nelly ofta sänker huvudet när jag sänker huvudet när hon tränas i frihet.
Och att jag inte förstår varför tvinga ner huvudet med saker om det fungerar utan tvång.


ET sa att det var inte tvång för hästen väljer att sänka huvudet när den känner trycket...
Jag orkade inte ens kommentera det, suck!

Efter detta inlägget så kommer jag inte reta upp mej mer på den där ETn, hon är inte värd min energi!


chip chop   

Av Kim - 13 juli 2012 16:54

En equiterapeut var uppe i stallet idag, har sett henne jobba tidigare på andra hästar, hon är duktig.
Man ser stor skillnad på hästarnas rörelsemönster när hon behandlat dem.
Hon kollade Ambar som varit halt mer än ett halvt år nu.
Prognosen ser bra ut, hon ansåg att hältan mer sitter i spänningar i kroppen än nere i kotan.
Och efter så rörde hon sig mycket bättre, och Bea har fått övningar hon ska göra.

Sen bad jag ET att titta på Nelly, tänkte det kunde vara bra och få reda på om allt är på sin plats efter Nellys vurpor.
Jag sa till henne att Nelly litar inte på främmande människor, hon sa ja ja ja...
Gick fram till Nelly och KLAPPADE Nelly hårt på halsen, Nelly höjde huvudet, backade och blängde.
Hon gick fram till Nelly igen och rörde Ns hals, N flyttade sig sidledes med frambenen, nu med öronen bakåt.
ET grabbar då tag i skinnet på sidan av Nellys bog med en hand och den andra vrider hon Ns huvud mot sig.
Där står de två och blänger på varandra, ET säger till Nelly jag är den dominanta och släpper inte förens du sänker huvudet.
Efter en stund så sänkte N huvudet en aning, ET släppte och Nelly ställde då sig direkt på bakbenen.
Jag tog tag i N som lugnade sig direkt.


ET sa då att N är en direkt farlig häst, ouppfostrad och har ingen respekt alls.
Och att jag måste visa henne vem som bestämmer för annars kommer hon bli riktigt farlig!
Hon talade om trauman, hjärntumörer och avlivning...

Jag talade om att Nelly var helt ohanterad när jag köpte henne som 10 månaders föl och att hennes mamma var rädd för människor.

N första nära kontakt med människor var när en man tvingade in henne ensam i en transport, de brottades i en halvtimme och ramlade omkull två gånger innan han fick in henne i den.


Det tog mej lång tid för att få Nelly att acceptera att bli borstad och rörd, och att N har alltid försvarat sig när hon blivit rädd.
Hon trodde att jag attackerade henne när jag försökte borsta eller ta i benen, så jag tog det väldigt lugnt.
Kände att jag kunde inte straffa henne om hon försvarade sig för att hon blev rädd, hur skulle hon då få förtroende för mej?
Nelly är nu snart 3 1/2 år och nu får jag kratsa hovar, borsta, röra hennes kropp, sätta på flugmask, sadel mm.
Hon är dominant (attackerar) mot andra hästar så hon får nu gå själv, och hon är för ofta lite för bufflig med mej.
Och jag litar inte helt på henne när hon blir orolig eller stressad, men långsamt så tycker jag att jag börjar känna mer förtroende för henne.

ET råd är att lära N hålla avstånd, följa mej och att sänka sitt hotande dominanta huvud genom att snurra henne tills huvudet sänkts.

Hon visade hur jag skulle leda/snurra.
Och ha järnkoll på att hon inte tar över genom att närma sig mej eller be mej klia henne.
Och så klart grabba tag i skinnet och vrida om på bogen tills N ger sig...


Detta tog 10 minuter och när jag frågade hur mycket hon villa ha,(för jag tänkte för så kort tid...)men jo etthundrafemtio euros, tack för den!


Nu skäms jag för att jag inte stoppade ET innan hon började nypa osv. men men...  


Nelly kom fram till mej efteråt och tryckte sitt huvud mot min mage, och det kändes bra      
Fast det tyckte ET var fel, N ska inte kliva fram så där utan tillstånd.
Nelly är helt klart den svåraste häst jag haft, och jag har aldrig använt positiv förstärkning förr, men det känns som det enda rätta för henne.


När jag åkte till stallet idag så var jag glad och stolt över mina små framgångar med Nelly, men nu vacklar jag :((
Jag vill använda positiv förstärkning!
Vill inte slåss med Nelly, då kommer jag nog aldrig kunna lita på henne, suck!
Är min Nelly farlig? är det jag som är blind?


Behöver hjälp av någon som är kunnig på Positiv förstärkning...
Varför bor jag på en öde J-vla ö

 Usch vill bara gråta just nu 


Av Kim - 12 juli 2012 21:42

en snabbis till stranden, lite dator, dusch, sova i min sköna säng, gullig men jobbig hund väcker mej och sen jobb, jobb osv.

Men det är själv valt så, thats it    

Badrummet tar form och det är såååå skoj    detta badrum som jag önskat i många långa år, TOPPEN!


Lite trött nu så det får bli bilder i stället för mer text.


Gårdagens skörd, mums, och nyttigt mums är det   

     

 Kvällsdoppet, praktiskt sätt att bli av med all väggfärg som jag lyckats få på mej    


     

I morgon tidigt ska jag fordra hästarna och sen vid 10-11 kommer det en duktigt (tja inte vet jag vad det heter på Svenska) som ska kolla igenom Ambar som har varit halt LÄNGE, får se om hon ser nån lösning och kan vrida och bända lite...men jag är inte så hoppfull   


Funderar att be henne kolla Nelly...skulle kännas bra att få veta om allt är som det ska...

Hon tar 1500 (SEK) ...höns mamman i mej tycker det är befogat...men ekonomiska lilla jag tvekar.

Får se hur det känns i morgon när jag talar med henne.

Hon kommer en eller två gånger per år hit från Tyskland, och har nån slags blandning av semester och jobb.

Har sett henne jobba en gång och blev klart imponerad.


So long pling plong   




Ovido - Quiz & Flashcards