Varmt...

Direktlänk till inlägg 13 juli 2012

Ledsen och arg :(

Av Kim - 13 juli 2012 16:54

En equiterapeut var uppe i stallet idag, har sett henne jobba tidigare på andra hästar, hon är duktig.
Man ser stor skillnad på hästarnas rörelsemönster när hon behandlat dem.
Hon kollade Ambar som varit halt mer än ett halvt år nu.
Prognosen ser bra ut, hon ansåg att hältan mer sitter i spänningar i kroppen än nere i kotan.
Och efter så rörde hon sig mycket bättre, och Bea har fått övningar hon ska göra.

Sen bad jag ET att titta på Nelly, tänkte det kunde vara bra och få reda på om allt är på sin plats efter Nellys vurpor.
Jag sa till henne att Nelly litar inte på främmande människor, hon sa ja ja ja...
Gick fram till Nelly och KLAPPADE Nelly hårt på halsen, Nelly höjde huvudet, backade och blängde.
Hon gick fram till Nelly igen och rörde Ns hals, N flyttade sig sidledes med frambenen, nu med öronen bakåt.
ET grabbar då tag i skinnet på sidan av Nellys bog med en hand och den andra vrider hon Ns huvud mot sig.
Där står de två och blänger på varandra, ET säger till Nelly jag är den dominanta och släpper inte förens du sänker huvudet.
Efter en stund så sänkte N huvudet en aning, ET släppte och Nelly ställde då sig direkt på bakbenen.
Jag tog tag i N som lugnade sig direkt.


ET sa då att N är en direkt farlig häst, ouppfostrad och har ingen respekt alls.
Och att jag måste visa henne vem som bestämmer för annars kommer hon bli riktigt farlig!
Hon talade om trauman, hjärntumörer och avlivning...

Jag talade om att Nelly var helt ohanterad när jag köpte henne som 10 månaders föl och att hennes mamma var rädd för människor.

N första nära kontakt med människor var när en man tvingade in henne ensam i en transport, de brottades i en halvtimme och ramlade omkull två gånger innan han fick in henne i den.


Det tog mej lång tid för att få Nelly att acceptera att bli borstad och rörd, och att N har alltid försvarat sig när hon blivit rädd.
Hon trodde att jag attackerade henne när jag försökte borsta eller ta i benen, så jag tog det väldigt lugnt.
Kände att jag kunde inte straffa henne om hon försvarade sig för att hon blev rädd, hur skulle hon då få förtroende för mej?
Nelly är nu snart 3 1/2 år och nu får jag kratsa hovar, borsta, röra hennes kropp, sätta på flugmask, sadel mm.
Hon är dominant (attackerar) mot andra hästar så hon får nu gå själv, och hon är för ofta lite för bufflig med mej.
Och jag litar inte helt på henne när hon blir orolig eller stressad, men långsamt så tycker jag att jag börjar känna mer förtroende för henne.

ET råd är att lära N hålla avstånd, följa mej och att sänka sitt hotande dominanta huvud genom att snurra henne tills huvudet sänkts.

Hon visade hur jag skulle leda/snurra.
Och ha järnkoll på att hon inte tar över genom att närma sig mej eller be mej klia henne.
Och så klart grabba tag i skinnet och vrida om på bogen tills N ger sig...


Detta tog 10 minuter och när jag frågade hur mycket hon villa ha,(för jag tänkte för så kort tid...)men jo etthundrafemtio euros, tack för den!


Nu skäms jag för att jag inte stoppade ET innan hon började nypa osv. men men...  


Nelly kom fram till mej efteråt och tryckte sitt huvud mot min mage, och det kändes bra      
Fast det tyckte ET var fel, N ska inte kliva fram så där utan tillstånd.
Nelly är helt klart den svåraste häst jag haft, och jag har aldrig använt positiv förstärkning förr, men det känns som det enda rätta för henne.


När jag åkte till stallet idag så var jag glad och stolt över mina små framgångar med Nelly, men nu vacklar jag :((
Jag vill använda positiv förstärkning!
Vill inte slåss med Nelly, då kommer jag nog aldrig kunna lita på henne, suck!
Är min Nelly farlig? är det jag som är blind?


Behöver hjälp av någon som är kunnig på Positiv förstärkning...
Varför bor jag på en öde J-vla ö

 Usch vill bara gråta just nu 


 
 
Ingen bild

Charlotte

13 juli 2012 17:33

Så ledsen jag blir när jag läser ditt inlägg. Det enda jag som 100% lekman kan säga är att Nelly har tur som har dig och att du absolut ska fortsätta som du gör. Det är den enda framkomliga vägen. Lycka till!

Kim

13 juli 2012 18:35

Ja usch!
Men jag får stoppa ner den här erfarenheten i min ryggsäck, och använda den till något bra i framtiden!
Efter alla fina kommentarer här och på FB så känner jag mej starkare nu.
Jag och Nelly fortsätter vår gemensamma resa och den ska bli positiv, det ska jag kämpa för.
Tack och kram

 
Kicki

Kicki

13 juli 2012 17:38

Men vännen då... jag försdtår det måste kännas pyton inuti dig nu!! På ett sätt kan jag förstå hur ET tänkte.... JA jag tror oxå att Nelly kan vara farlig om fel människa försöker "ge sig på" henne, men jag tror oxå att Nelly hellre tar till flykten i första hand. De hästar som är VERKLIGT aggressiva, de är FÅ!!

Jag tror att denna ET tycker sig vara expert på ALLA sorters hästar och att hennes metoder ALLTID fungerar, det är inget ovanligt fenomen. Sådana människor har ofta endast ETT sätt att närma sig djuren på och anser det sättet vara det enda rätta. De djur som inte direkt anpassar sig/kuvas av sättet anser de vara "fel" på och klassas som farliga/felhanterade/hopplösa osv....

Stå stark med det du tror på, och inte bara du, Bea är väl på din linje oxå.
Jag tror inte att Nelly nånsin kommer att vara "farlig" för dig utifrån de förutsättningar hon har. Att andra kan ha problem med henne, det vet du ju redan och tar hänsyn till, och så kommer det kanske alltid att vara även om vi kan hoppas på motsatsen!

STOR kram!

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

13 juli 2012 18:25

Tror också att ET blev störd av att hennes rätta metod inte fungerade...
Hon gav Nelly ingen tid alls att nosa/kolla in vem hon var, utan direkt på, och det klarade inte Nelly.

Bea är (lite) rädd för Nelly och vet nog inte hur detta ska tacklas, men hon är min vän så hon stöttar mej.

Stort tack och kram...känns bra att få tröst idag :)

 
Ingen bild

Lottie Eriksson

13 juli 2012 19:03

Apropå att vara ouppfostrad: jag tycker det var ouppfostrat av equiterapeuten att gå fram till Nelly på det viset, särskilt sedan du påpekat att hon inte litar på människor. Folk talar ofta om att hästar ska respektera människor och inte närma sig förrän de bjudits in att göra det, men respekten måste finnas åt andra hållet också.

Lita på dig själv! Du känner din häst och vet vad som fungerar för henne.

Kim

13 juli 2012 20:00

Det tycker jag också!

Jag låter alltid hästarna nosa/hälsa på mig innan jag gör något med dem.
Även med Nelly varje dag, och hon nosar alltid en stund, kollar väl var jag varit ;)



tack och kram!!

 
Ann-Louise

Ann-Louise

13 juli 2012 19:14

Jag blir så j-la förbannad att alla dessa j-la N.H människor ska komma dragande med sitt "facit" och sin j-la dominans att jag SPYYYYYYYYYYYYRRRRRR!

Du! Ta du och skit i henne du! Du gör ett kanonjobb!



Och så en lite mer sansad kommentar. Heller kanske inte så genomtänkt men mer moderat ;-) : Alla vägar bär till Rom. Man kan välja att stoppa hästen i passivitetslådan och få den att stå ut om man är tillräckligt skicklig med sina metoder. Är man inte så van riskerar man att förvärra. Risken är naturligtvis större på en reaktiv häst och de som går i sjävförsvar. Och även om hästen hamnar i sin låda, så betyder inte det att den mår bättre - det syns bara inte på utsidan. Risken med den varianten är också att det blir total explosion om något udda inträffar.
Om man istället väljer den väg du valt så jobbar du med hästens inställning och känslor till det den gör vilket skapar säkrare och "riktiga" förändringar. Hästen blir trygg som jag ser det på riktigt och inte bara står ut/tvingas acceptera.
Dessutom visar en sån häst redan innan när den tycker att något är obehagligt så man har en chans och förbereda sig/reglera situationen.
Jag kör så och håller på dig!

Undvik dessa "facitmänniskor". De finns överallt som ska trycka ned sina åsikter och ledarskaps/dominanstankar i halsen på en. Det enda de gör är att stjäla energi och gör en irriterad och för all del vacklande - vissa kan ha enorm övertalningsförmåga i sina tvärsäkra uttalanden.

Megakramar på dig! Du är fantastiskt bra! Jag blev förresten skitglad för din uppsittningvidträdetträning den var brutal. I love!!!

http://hastochhund.bloggagratis.se

Kim

13 juli 2012 19:56

Åh vad jag gillar dej!

Och du skriver "mina" ord så bra, så nu glider jag på din ilska, härligt!

Hon verkade så enormt säker...
Men jag ska helt klart SKITA i henne!!!

Ska nog skriva en "facit" bok i trädhängningsinsittning =DDD

Jag vet att jag alltid tjatar på dej....men mitt gästhus frågar efter dej/er... ;)

Tack gulliga gulliga du!!!
KRAM

 
Åsa Mickelsen

Åsa Mickelsen

13 juli 2012 19:52

Som du vet har ju inte jag din kännskap/kunnskap till hästar hehe i förhållande till våra små turer i ungdomen då,men mitt i alltihop har jag väldigt svårt att förstå att man går in EXAKT likadant oavsett häst som denn ET gjort/gör. Ser människor och djur lika till viss del med behandlingen av den du är ,sättet stt gå fram på för den individen(djur/människa) någon har svårare att anpassa sig till situationer runt dem och några har en rädsla en icke tilltro till olika situationer också.Inte gör vi väl så mot en människa som är rädd/vaksam?? Vi går ju sakta tillväga tar den tid det tar för att göra denna trygg(funkar i o för sig inte så i samhället),det gäller väl djuren också. Reagerar många gånger på människor som i uppfostrande/ledande syften är otroligt dominanta mot både barn vuxna och djur. Har kanske blivit för gammal och mjuk i hjärta och sinne med åren, men i min tro känns det inte som man kommer dit man vill,jo möjligens genom att individen är så skrämd till lydnad från dominansen av personen att den agerar ut på en annan individ som den känner den kan slå ner på,det kommer nog alltid igen på någon/något.Kommer du ihåg den där sagan (minns inte hur den gick eller vad den heter) men det var något med katten på råttan o råttan på repet och något med eld på repet ,den mindre underdånige ryker dit till slut. DU klarar att få av dig detta för du skall inte ha med denna ET att göra mer så klart, men vad skedde med Lilla Nelly tro i hennes tankegång?? inte bra,nu har jag mässat och predikat MEEEN säger bara att skulle jag möta en anaconda mitt ute på vägen kanjaglovadig att ........usch jag springer hahaha tänkte slattihjälden men är inte tuff nog då .så du ser jag är inte snäll mot alla djur då hihi.Kram Nellymor o Nelly o gubben din med då ;-)

http://www.smurfens-dag.bloggplatsen.se

Kim

14 juli 2012 00:18

Du har alldeles rätt Åsa, alla är vi olika.
Och denna ET borde ha "läst" av Nelly och visat intresse för vilken sorts personlighet Nelly har, innan hon körde igång sitt race.

Tala inte om det för någon men jag har slog ihjäl en massa myror igår =O

kram vännen :)

 
Stina

Stina

13 juli 2012 21:23

Vet du Kim hur ofta jag fått hör att Vincent är farlig, att jag ska vara hårdare och visa vem som bestämmer osv ??
På tok för ofta !

Jag har vägrat följa all råd som haglat och hittat vår väg,den mjuka vägen mot ömsesidig respekt och vänskap !!
Du vet vad jag tvivlat, gråtit, varit arg och tvivlat igen under vägen men jag är SÅ, SÅ glad att jag aldrig gav upp och aldrig gav efter för alla råd !!!!!!!
Gör inte det du heller, du vet att du gör rätt om du känner efter.
Jag vet det !
KRAM !!!!!!

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kim

14 juli 2012 00:32

Tänk va folk gillar att ha åsikter om våra hästar...och denna ETn dömde direkt Nelly som knäpp, ouppfostrad och farlig.
Jag kan nog hålla med att Nelly inte är så "väluppfostrad" men vi jobbar så sakta på det.

När jag läser om dej och V så blir jag så glad, för jag vet hur tufft det varit för er båda ibland.
Jag ska jobba på att avra envis som du ;)

Som du skriver så vet jag där inne att vi är på rätt väg, men jag blev osäker, rädd, ledsen och arg när ett sånt proffs helt dömde ut mitt älskade lilla monster...

tack för ditt stöd!!
Kram på dej Stina

 
Ingen bild

Ulrika

13 juli 2012 21:41

Kan inget om hästar men jag känner dig tillräckligt väl för att påstå att hon har fel gällande Nelly. Du är ra med djur. Puss

Kim

14 juli 2012 00:23

Min gulliga Nelly är mitt lilla trotsiga monster, och hon måste inte gilla att en främmande dam börjar klatscha till henne på halsen utan att ens ha presenterat sig först.

puss :)

 
Nilla

Nilla

14 juli 2012 00:19

Älskade vän, förstår att du blev både ledsen och arg!
För det första så var det fruktansvärt respektlöst både mot dig och Nelly att inte respektera det du sa till henne om att Nelly inte litar på främmande människor. Hon är säkert duktig på det hon gör, men jag tycker inte att hon skötte detta professionellt!
Jag själv följer din blogg för att jag fastnade för ditt sätt att träna tillsammans med Nelly. Du gör ett jätte jobb, ett bra sådant!

Många kramar från mig!

http://playmo.bloggplatsen.se

Kim

14 juli 2012 00:37

Hon var så självsäker i sitt handlande och dömande av Nelly så jag kom av mej helt :(
Kände mej liten och misslyckad.

Det tog en stund innan jag "kom i kapp mej själv".
Hon borde ha lyssnat och läst av Nelly, och gett Nelly lite tid att bekanta sig med henne och situationen.
Men hon är väl van från alla apatiska tävlingshästar i Tyskland som inte ens tittar upp när man kommer in i stallet...(oj där smet en fördom ut ;)

Tack gulliga dej för dina ord!
Kram

 
Jossan

Jossan

14 juli 2012 00:58

Stå på dig. Du är den som känner Nelly närmast. Jag tycker att det är otroligt korkat av en "kunnig" hästmänniska att agera på det här viset, när du har talat om historiken och vad Nelly har för erfarenheter av människor.

Med tanke på hur långt du har nått, så tycker jag inte att du ska ändra på något i dagsläget. Jag tror, att den dagen som du känner att Nelly är mogen för att ta emot ett högre ledarskap så kommer du att sätta in det, för du har det i grundtanke.

Världen är inte endast svart och vit, som många NHmänniskor tycks tro. (Inte alla, men många..) Det finns oändligt många gråzoner med, som man måste ta sig igenom på vägen mot svart eller vitt. :)

Kram på dig!

http://himmelskadrommar.bloggplatsen.se

Kim

14 juli 2012 11:06

Hon borde ha lyssnat, men hon var för självsäker på att hon kunde "ta" alla hästar på sitt vanliga sätt.

Nelly är inte en lätt häst, men med våld och hot blir allt bara värre, för i grunden så är Nelly rädd.
Så jag fortsätter på mitt mjuka sätt, som tar sin tid men hittills har gett bra resultat.

Håller med dej många NH tror att de har hittat den ENDA sanningen...

Tack och kram :)

 
Anne-Lie

Anne-Lie

15 juli 2012 16:03

Jag håller med alla andra! Stå på dig och fortsätt på din väg :))
Du vet ju att den fungerar eller hur!?
Se det som en erfarenhet att ställa i ett hörn och samla damm. Även jag har fått höra att hästkraken är farlig, dum i huvudet och borde slås ihjäl.
Klart man blir ledsen av att höra det, men det är faktiskt inget att bry sig om!
Kram på dig, jag tror på dig =))

http://monzan.bloggplatsen.se

Kim

16 juli 2012 00:40

Tack gulliga du!

Anade att jag delade lite av denna sortens fördömande av häst med dej och Stina.
Lite speciella hästar väcker ofta en massa starka åsikter hos "vetabästare".

Har samlat ihop mej igen och kommer fortsätta jobba med Nelly på det sätt som känns rätt för oss.

kram!

 
sara

sara

16 juli 2012 11:40

Jag blir så ledsen för din skull för vet ju hur mkt du kämpar med henne och titta hur LÅNGT ni kommit!!!!
Känn din magkänsla om vad som är RÄTT för DIN häst, skit i vad såna där tycker.
Du vet ju hur Nelly är, du berättar det för folk och att hon inte tycker om människor är inte ett dugg konstigt!

KÄMPA PÅ, på ditt fina sätt med Nelly, låt det ta tid och ha tålamod. Jag tror du och nelly kommer fixa det här!!!

KRAM!!!

http://frumelpomene.bloggplatsen.se

Kim

16 juli 2012 13:29

Ja det var skit!

Men jag går starkare ur det här, inte dumt ;)
Det är det goda av detta onda...

Och min Nelly säger att hon gillar mej, och det är ju hon som är chefen ;))

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Ovido - Quiz & Flashcards