Varmt...

Direktlänk till inlägg 16 juli 2012

Varmt,

Av Kim - 16 juli 2012 18:40

torrt och blåsigt är det, perfekt för en skogsbrand, ofta är inte perfekt bra alls !    

Jag och Bea fodrade och duschade sex hästar uppe i vårt stall i morse, det var sååå varmt och jobbigt.
Vi började tidigt för att slippa den värsta värmen men som vanligt tog det sin tid.
Rullade hemåt vid elva tiden och då såg jag branden, den är ganska långt från vårt stall och mitt hem.

Var så varm när jag kom hem och kastade av mej alla kläderna, tja tur att vi inte har grannar framför   
Då ringer Bea, Claudia behöver hjälp att flytta sina fyra hästar nu, polisen hade sagt att alla skulle evakueras.
På med kläder igen och iväg upp till värmen.
Det tog 45 minuter att leda hennes hästar från hagarna till deras stall.
Hästarna uppförde sig riktigt bra trots brandbilar, helikoptrar och andra "bråttom bråttom fordon".

På ett ställe var vägen smal med höga stengärdsgårdar på båda sidorna och just där kom en brandbil som ville köra uppåt och tre bilar som ville nedåt, hel stopp blev det.

Jag ledde en STOR Lippizanare som tyckte att brandbilen var LÄSKIG...efter lite taktik snack och några morotsbitar så bestämde han sig och vi trängde oss förbi på rad.

Var lite orolig för han gick bakom mej...om han skulle rusa fram, men han gick försiktigt fram, så det blev klick och morotsbitar igen.

Följande halvtimmen gick han och stirrade på min magväska varje gång jag talade till honom   

Drack flera glas kallt vatten hos Claudia, vatten är det godaste som finns ibland, en riktig lyx.

Blev sedan körd upp och hämtade bilen.
Bea och Claudia åkte för att hjälpa R att flytta hans hästar, han behövde bara två personer så jag åkte hem.

Jag var röd som en tomat av all ansträngning i värmen och har nog g fått en blåsa under foten, men vad gör det, hästarna mår fint i sitt trygga stall nu.
Lagade snabbt lite mat och tog en kall öl, var vrålhungrig, det var lite sent för dagens första måltid.
Nu nyduschad, mätt och lugn.

Hoppas nu att det inte har hänt för mycket tragiskt...med människor och djur...

Flera hus och gårdar har brunnit...minst ett stall, fast de hann få bort hästarna först.

Bea lämnade sin bil där jag också lämnat min tidigare, men nu är elden i närheten, hoppas att hennes bil är ok!

Som vanligt ett lite rörigt och hoppigt inlägg, men idag kan jag skylla på att jag är trött...

       

Och den senaste bilden, hoppas den snart är under kontroll och att det slutar blåsa!

 

 
 
Stina

Stina

16 juli 2012 19:11

Men fy vad hemskt =(
Hoppas branden kommer under kontroll och att ingen blir skadad !

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kim

16 juli 2012 19:17

Jaaa riktigt skrämmande!

Och blåsten gör att den sprider sig så fort.
Det ska komma hit några helikoptrar till snart, hoppas det hjälper!

 
Åsa Mickelsen

Åsa Mickelsen

16 juli 2012 23:30

Usch så läskigt,hoppas dom har det under kontroll och att det gått bra hittills utan skador på människor och djur .Kram

http://www.smurfens-dag.bloggplatsen.se

Kim

17 juli 2012 11:18

Ja riktigt otäckt är det.
Det brinner fortfarande men inte så mycket, faran är inte över eftersom det blåser...

Hittills inga allvarliga skador på människor, bar lindriga rökskador.
Men det har nog dött en del djur...vill helst inte veta :(

kram

 
Malin

Malin

18 juli 2012 14:04

Tur det gick bra för Er.
Vilket härligt ställe du måste bo på.
här regnar vi bort eller blåser bort!

http://www.havrefallen.blogspot.com

Kim

18 juli 2012 16:14

Ja det är hemskt med eld!!

Ingen bra fördelning alls på regn och sol...

Skulle gärna vilja ha lite regn nu, men jag lär få vänta tills i höst.

Ha det gott!

 
Nilla

Nilla

18 juli 2012 17:08

Fy vad otrevligt med en såpass stor brand:( Och här hemma bara det regnar o regnar.

http://playmo.bloggplatsen.se

Kim

18 juli 2012 21:36

Ja riktigt läskigt!
Och det otrevligaste är att dessa bränder startar inte av sig själv...

Ta och tänk ner lite regn hit, det vore toppen
;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Ovido - Quiz & Flashcards