Varmt...

Alla inlägg under juli 2012

Av Kim - 9 juli 2012 22:03

  Hallå hallååå vet ni vad?

 

Idag har jag smyg suttit på Nelly   

Och ingen av oss är skadad och vi gillar fortfarande varandra, inte dålig va?

 

Det finns ju MÅNGA sätt att ”sitta in” en häst, men jag tror att jag och Nelly har en alldeles egen variant.

Varför inte hänga i en lina från ett träd, klia hästen och då smyga upp på lite   

 

Anar att denna variant inte finns  några böcker, men både jag och Nelly var nöjda med vårt utbyte!

 

Jag har tidigare suttit på staketet och lagt ett ben över henne och viftat runt lite,  men det kändes ostadigt och riskabelt att lägga mer tyngd på för att då kunde hon ev. flyga i luften och jag med.

Idag så tänkte jag bara göra detsamma men så kom jag på att med en lina till trädet så kunde jag lättare ta mej av och på.

 

 

Jag känner min smarta, misstänksamma och explosiva lilla häst väl.

Med andra hästar så har jag börjat att hänga med hjälp av någon som då hållit i hästen.

Fast med Nelly så hade det bara gjort henne spänd och explosiv, hon skulle ana ugglor i mossen.

Så jag tänker köra träd-hänget ett tag.

 

Har bett Bea att börja leda Nelly när jag går bredvid, bara träna gå och stop.

Vi får köra det ett tag tills hon slappnar av, sen kan jag börja hänga/sitta när Bea leder. 

 

Satte mej på olika ställen på Nellys rygg/bak och hon protesterade inte, hon flyttade bara på sig om hon ville bli kliad någon annanstans.

 

Före vår trä(d)ning så klickade vi lite med hovstödet (som hovslagaren använder) hon nosar och jag kan lyfta hennes hov och nudda stödet lite, helt ok för en första kontakt.

 

Nu på eftermiddagen så jobbade vi lite nere i badrummet och sen åkte vi ner till stranden för ett dopp.

Vet inte varför vi inte åker till stranden oftare...

Efter badet och slappande i sanden så blev det en Pizza med en kall öl så klart.

 

I det hela en riktigt bra dag   

 

Nu är det dusch, koka linfrö, diska kaffe termos och slappa lite till innan det blir dax för kudden.

 

Hoppas ni haft en bra dag också

Av Kim - 8 juli 2012 13:41

Glada hundar i skogen gör husse glad och smutsig efter all lek

                           

Hon är himla söt, denna lilla Duracell kanin 

 

Och sen lite natur

           

Dagens utsikt från terassen

   

Orkar inte riktigt skriva...ryggen bråkar och mens...hoppas jag slipper den snart, jag är ju tant ju  


Badrummet börjar se fint ut   

Av Kim - 6 juli 2012 20:59

Idag så kom mamma och Georg upp till stallet med morötter och äpplen, och Georg börjar så smått charma Nelly lite.

Hon gnäggade till och med när han närmade sig hennes hage, men hon är så där road av att han klappar henne.


Jag visade dem lite hur jag tränar med henne och sen tog jag fram hennes boll.

Hon har lekt med denna bollen under nästan två år till och från, men har då bitit i den eller sparkat på den med frambenen, fast idag var det en ny lek,  det var bakbenen som användes.




Vi fick som vanligt inte med det "bästa" på filmen, här hade hon lugnat sig lite.

I början så jagade, bockade, stegrade och sparkade hon bakut.

Flera gånger i dag placerade hon sig mellan mej och bollen, nästan som om hon försvarade mej mot den "hemska" bollen...kanske har jag en skyddshäst :)


Något som hon gör ibland när jag leder henne och hon blir rädd för något bakom oss, är att putta mej framför sig...undrar om hon vill tala om för mej : spring det är farligt! , ?


    



Av Kim - 6 juli 2012 15:43

som vi "hittade" i Mars, ni kommer väl ihåg dem?

Efter att vi matade dem under nån vecka så fick Pedro en fd. ägare till den vita nys om saken och tog då hand om båda två.


Nu har tiden gått och jag åkte upp till Pedro för att se hur det gått för hästarna.


Det vita stoet som vi först trodde var en unghäst men sen visade sig vara 10 år är hos Pedro och mår fint.
Han har skänkt bort henne till en tjej med kravet att hon som ska ha kvar henne hos honom.
Hon promenerar, putsar och kelar med henne varje dag.
Och härom dagen så satt hon upp för första gången och de tog en skritt runda.
Så gott det gick för stoet dansade fram för hon vill springa, hon har tydligen alltid varit en riktig piggelin.

Det bruna sto fölet har flyttade till ett nytt bra hem.

Hon gick snabbt upp i hull och är nu en normalt busig åring.

En från Pedros stall har varit och hälsat på för säkerhets skull, och allt är som det ska. 


Här kommer några bilder från då

   


Och nu några från idag

       

Det vara lite svårt att foto henne för hon ville bara kela hela tiden 


En historia i min smak med ett gott slut


Av Kim - 5 juli 2012 00:24

Först en liten video med Nelly och flughuvan som hon alltid vägrat att få på sig framifrån, har alltid fått dragit på den från halsen och sen fram mot huvudet.

Nu efter fyra 5 minuters pass så fungerar det så här.


Tror det märks hur nöjd jag är   


Och sen en liten film från dagens last träning, Nelly fick själv visa vad hon var mogen för.


Imorgon så har jag och Nelly vår fridag från varandra   skönt men ändå så känns det liksom lite tomt...


Nu i eftermiddag så snickrade vi klart den blivande bastun, och taket på toaletten.
Imorgon så fortsätter jag snickra nere i badrummet, vill ha det fint när fin främmande kommer... 



Hare gått   



Av Kim - 3 juli 2012 22:58

Idag fick Bea och jag ett fantastiskt kvitto på hur väl positiv förstärkning (klicker träning) fungerar.


Hennes fina Gandalf förvånade oss stort!!


Gandalf som tidigare haft ett sorgligt liv har gjort allt för att slippa vara med oss människor, han har varit helt sluten.
Innan Bea köpte honom så var han också med om en otäck olycka.
Han halkade omkull i en transport i en kurva och hela släpet välte.


Bea har nu haft honom i några år, men de har aldrig haft någon riktig kontakt, tills hon började klicka honom för snart ett år sen.
Han är nu en helt annan häst nyfiken, kelsjuk, modig och smart!
Det är fantastiskt vad positiv förstärkning kan göra med en trasig liten själ!
Istället för att Bea ska få "jaga" tag i honom i hagen så står han nu och ropar på henne   


Efter olyckan så försökte flera "hästkarlar" (idioter) med våld få honom in i en transport igen, men utan framgång.
Sen Bea köpte honom så har inga försök gjorts.


Men så förra veckan så ledde Bea fram honom till släpet, han nosade lite och efter flera klick på ett steg fram och ett steg bak så klev han in med frambenen, så modig!


Idag gick Bea fram mot transporten igen då slet han åt sig grimskaftet och gick in själv   
Jag rusade efter kameran och här kan ni nu se tuffa Gandalf och hans överlyckliga och smått chockade Bea.


Nelly har ju också haft en traumatisk upplevelse i samband med en transport.
Det skedde innan jag köpte henne.
Hon var 9 månader och var mer vild en tam, hade aldrig haft en grimma på sig,
Nellys mamma var folkilsken och litade inte alls på oss människor, så Nelly hade ingen tillit till folk.


De fångade in Nelly på något sätt och sedan var det en halvtimmes brottnings match då både Nelly och mannen ramlade omkull två gånger innan han lyckades få in henne ensam i transporten. 
SUCK!!! Vilka idioter det finns!


Ja ja det det var då det...


Förra veckan så kände jag att vi började känna oss mogna för att sniffa lite på transporten, det gick utmärkt.
Och idag så fortsatte vi vårt äventyr.





Jag har valt att inte försöka få henne att kliva in, vill ta detta lugnt och fint.
Så när hon klev på med tre hovar på rampen så tyckte jag att det fick räcka för idag.
Hon är så söt som nosar på allt så jag bad om "touch" i taket och det var hon direkt med på.


Mycket morötter blev det, är sååå glad      

Av Kim - 2 juli 2012 18:37

är jag!!!

Efter en månad med svärmor och en vecka med Lucas (brorson) så njuter vi av att få rå om oss själva.

Både jag och Bene är vana vid att göra vad vi vill när vi vill, så vi är ganska egoistiska och det är härligt!

Ikväll ska vi åka till Porto Naos och äta Thailändsk mat     GOTT ska det bli.

När Benes mamma är här så är vi bundna till huset på kvällarna, så nu ska vi passa på   


Jag längtar sååååå   

Nu har jag tre veckor på mej att göra klart det nya badrummet och fixa i ordnig gästhuset.

För snart kommer min älskade vän Ulrika och Co på besök, det ska bli sååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååå
åååååååååååååååååååååååå roligt!

Att ha dem på besök är inte betungande, de passar liksom in helt naturligt, japp så är det med goda vänner!

Fyra vuxna och fyra barn så det kommer att finnas möjligheter till diverse aktiviteter samtidigt.

Och sen så har Ella lovat att hjälpa mej att fodra hästarna flera gånger i veckan, toppen   

Eftersom flera hästar kommer att flytta från stallet och andra ägare kommer att vara på semester så kommer jag att få fodra en HEL del.

Ella ska få rida både på Merlin och Gandalf.


Fodrade i morse, alla hästarna mår bra.

Merlin är lite nervös ibland i sin hage, hmm kanske borde flytta honom och Ambar...eller ändra staketet...

Han tittar ibland oroligt upp mot skogen, nåt "läskigt" finns kanske där.

En liten tanke som oroar mej är om det är vilt springande hundar, fast i normala fall är han inte alls rädd för hundar, utan mer aggressiv mot dem...ska tala med Bea i morgon.


Nelly sänker nu sitt huvud när jag håller fram flughuvan   verkar som om det "problemet" nu är löst.

men hon verkade lite irriterad idag...får mej att undra om de andra verkligen ger henne Munkpeppar när jag inte är där   

Från och med September så ska endast Bea och jag fodra hästarna, kommer att bli lite jobbigt men också kännas MYCKET tryggare, värt besväret!

Sex hästar kommer att flytta nu i sommar, av olika diffusa anledningar...

Men det är ok, bättre det än att fortsätta med en dålig känsla.


Nä nu ska jag hoppa i duschen så jag luktar rosenknopp när vi ska på restaurang   










Skapa flashcards