Varmt...

Direktlänk till inlägg 11 augusti 2012

Avmasknings dax

Av Kim - 11 augusti 2012 16:14

Ska prova Equimaxtabs (Virbac) tuggtabletter, 5 stycken ska jag försöka få i Nelly.

Först ska jag ge en äppelbit och sedan "preppade" äppelbitar, hoppas SÅÅÅÅÅ att det fungerar.

Någon som testat dessa?


Vi hade ju tänkt testa en naturmedicin, men nu kliar Nelly svansen mycket och då fegar jag ur och tar till det vanliga "giftet"   

Och efter som jag inte vill bråka med henne, vilket jag befara skulle ske om jag använde det vanliga maskmedlet som ges med spruta i munnen, så får det bli tabletter denna gång.


Vi hade besök av några från ett annat stall idag, vi satt och svalkade oss i skuggan med vatten, det är VARMT nu!

Då berättade jag något om Nelly och hon hörde då sitt namn och gnäggade och tittade åt mitt håll.

Mannen (besöket) sa då;  hmm hon verkar bortskämd.

Mysko slutledning tycker jag som blev sååå stolt för att min häst har sån koll på mej    

Men men det är hans förlust som inte har sån kontakt med sina hästar.


Har lite problem med Merlin och Ambar som har gått tillsammans länge nu.

Hon har alltid varit surtanten som kört bort honom när hon haft lust.... men sen de nya hästarna kom till hagen bredvid dem så har han tagit surgubbe rollen...

Och hon protesterar lite vilket har gett Merlin två svullna bakben, skrubbsår...Suck!!

Alltid är det nåt med honom...


Det finns hästar som aldrig har problem och skador och andra som konstant råkar ut för saker...Merlin Merlin!


Nu har en häst till flyttat och Beas Gandalf går nu bara med Tropi (Nellys fd hagkompis) funderar lite på om jag ska våga öppna upp mellan dem och Nelly...

Problemet är att Gandalf blir sur på Nelly när hon piper och små-sparkar...och då SPARKAR han   

Det vore ju bra...tror jag om Nelly fick "lära" sig lite gränser...eller...jag vet inte...
Vad tror ni?

 

Vilken snygging hon är   



Vi har 29 grader inne...ute vill ni inte veta!


Ulrika och Co hade en himla tur som åkte tillbaka till Sverige i Torsdags!

Men usch va tomt det är här utan dem   


Haregottfolk     




  










 
 
Kicki

Kicki

11 augusti 2012 18:58

Jag tror han har missuppfattat kontakt och uppmärksam häst kontra bortskämd.... öh...hm..hur tänkte han där liksom?
weirdo!
kram/K

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

11 augusti 2012 19:34

Japp håller med dej!

Avstängd häst = bra häst kanske :)

Kram :)

 
Viveca

Viveca

11 augusti 2012 19:35

Alltid lurigt att lura i dem saker de inte gillar. Det är svårt att kamoflera smak för hästar som har en enastående förmåga att skilja ut ätligt från oätligt. När jag avmaskade Vilda sist så hade jag tagit av korken en stund innan och råkat spilla lite på utsidan sprutan. Direkt när hon kom in i stallet kände hon på lukten vad som var på gång.

När det gäller medicinering så brukar jag bara se till att få det gjort så snabbt som möjligt och belöning efteråt. Håller man på för mycket så blir de oftast mer misstänksamma. Men avmaskning är ju inte helt livsavgörande så prova du som du tänkt. Hoppas att tabletterna smakar gott kan man alltid göra med:-)

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Kim

11 augusti 2012 19:37

Exakt, det känner ofta direkt att det är en konstig smak, och så spottar de ut det.

Ska åka upp nu och testa, håll tummarna!

 
Ingen bild

Ella

12 augusti 2012 11:44

Haha, den där bilden tog ju jag! Nelly ser ganska sne ut! ;)

Kim

12 augusti 2012 11:56

Att världens vackraste häst kan se ut så plötsligt är ett under!
Jag skyller på fotografen ;))
Hur fick du henne att se ut så där?
Med klicker? =D

Kram

 
Anne-Lie

Anne-Lie

13 augusti 2012 12:27

Haha vilken toksöt bild ;-)
Går hon fortfarande själv din lilla ängel =))
Kram

http://monzan.bloggplatsen.se

Kim

13 augusti 2012 16:39

Man kan ju inte vara snyggast alltid ;))

Mmm mammas gulligaste lilla ängel sitter fortfarande i isoleringscell...
Och fortsätter så sött att skrika och sparka på alla andra hemska hästar som går på andra sidan stängslet =D

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Ovido - Quiz & Flashcards