Varmt...

Alla inlägg under september 2012

Av Kim - 26 september 2012 15:18

Vore kanske en bra rubrik, eller så skulle:  "skit bakom spakarna" också passa.

Jag hade tänkt ta ett fint foto av mej och Nelly, för att använda som presentation på ett häst forum.

             

Gav upp och försökte fota bara henne istället.


Blev lite låååångt huvud men söt är hon i alla fall, och oh nej jag är inte alls partisk 

 

Stallkatten som bara vet att hästarnas vatten är godare än det som vi har hällt upp för dem inne i foderkammaren.

 

Men då blev Merlin missunnsam och körde bort kissen

 

Igår firade vi att vi blivit av med "problemet" (G)   , det gjorde vi med en bubbel frukost.

 

Sen satte vi fart och städade, slängde och omorganiserade i stallet.

Det börjar bli så fint och mer lättjobbat.

På söndag så flyttar de sista hästarna sen blir det bara Gandalf, Ambar, Nelly och Merlin kvar.


I eftermiddag ska jag (jobb)  rida igen, ska bli trevligt.

Imorgon ska jag inte till stallet, men kanske (jobb) rida igen.


Vi promenerade med Gandalf, Nelly och Merlin i skogen idag på förmiddagen, tredje gången på en vecka.

Giusepe börjar få kontakt med Merlin nu, det glädjer mej!

Det sägs att det ska regna imorgon, hoppas det stämmer, det är SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ torrt här.

Vi fick ju knappt något regn alls förra vintern.

Men jag jag kan inte lova att jag inte börjar beklaga mej när det sen bara är gyttja överallt     


Bye bye

Av Kim - 23 september 2012 22:16

och har nu flyttat in i min nya dator.

Jag gillar min gamla tok-glatt gröna lilla dator, men den började bli lite sliten  

Har använt ett avancerat verktyg för att den ska ladda...

   

Och jag nämnde det till slut för Bene, och hans reaktion var precis som jag befarade....

Helt överlycklig för att få handla nåt nytt i dator världen, och jag som hellre hade lämnat in min lilla gröna till doktorn, men icke sa Nicke   


Så nu har jag en ny som är lite större, för det tyckte Bene var nödvändigt...

Men den är såååååå beige för den är svart    ingen glädjande färgklick här inte.


Märkte precis att jag inte har Svensk ordlista på denna...jag behöver lite hjälp med Svenskan ibland, måste fixas så ni förstår mina krumelurer.


Jag hoppas vårt förhållande ska bli trevligt och med en tydlig kommunikation, jag ska göra mitt bästa och det hoppas jag datorn ska göra det samma.


YES!!! jag lyckades lägga in både Svensk, Engelsk och Spansk ordlista !

Känner mej som en duktig tant nu   


I morgon blir det stall på förmiddagen, då ska vi tala om hur vi ska dela upp utfodringen av hästarna.

Gabbi har haft stort problem med sin rygg och klarar inte av att fodra mer, så hon flyttar sina hästar i morgon eftermiddag, eftersom hon inte kan eller vill betala stallhyra...

Så nu blir det bara Bea och jag...lite tungt, för min rygg, måste börja tänka bättre på hur jag lyfter och rör mej...


Efter den första Oktober så har vi bara 4 hästar kvar, så det blir ju inte så tungt då.


En Italienare som tycker om hästar har frågat om han kan få hjälpa till lite med nån häst, och eftersom jag inte har så mycket tid över för Merlin så ska han få jobba lite med honom.

Han har varit uppe ett par gånger och det kan nog bli bra.

Merlin behöver ju röra på sig, han saknar verkligen muskler, så det kan Giuseppe få jobba med ett par månader innan han kan få rida honom.

Han har varit uppe ett par gånger och borstat, promenerat, longerat och duschat Merlin.

Merlin är lite misstänksam men jag hoppas det ska fungera.


Näpp nu ska jag förbereda kaffebryggaren så jag bara behöver trycka på knappen i morgon bitti.


  


Av Kim - 19 september 2012 22:41


för har inte mycket ork till att skriva nu.

Det är MYCKET häst just nu och hemma fäller Milla så "sniffen" måste fram varje dag.

I går var det dax för ridjobbet igen, och det gick så bra och var riktigt trevligt, ett toppen jobb!


Problem med utfodringen i stallet Gabbi är sjuk så Bea och jag har att göra...


Nu bilder

först ut sötaste Loa   

         


Blinda Jovanna,  eller nästan helt blinda, gullig är hon och tuff!

   



Sen värdens sötaste Nelly, med nya fina pannbandet (ska sänka det en aning), Tack Viveka!!!

 



Och sen Bene, som satt och somnade när vi väntade på försenade middagsgäster    

     


Det dukade bordet väntade också

 

Skogen börjar att återhämta sig så smått efter elden, hoppfullt! 

 

thats it folks   


Av Kim - 16 september 2012 11:06

har jag fått   känns lite konstigt men jag ska få betalt för att rida en häst 2-3 gånger i veckan.

Vi började igår morse med en liten skritt-tur för att kolla om vi gillade varandra.

Här är vi

   

Det är en stor känslig kille som varit med om mycket och det finns nog inget ställe på kroppen hans som inte varit skadad.

Men tillslut så fick Claudia hand om honom och efter flera år av ömt vårdande så börjar han må riktigt bra.

Han brukar direkt visa om han inte gillar folk genom att nafsa efter dem, detta berättade Claudia inte för mig innan vårt möte.

Som gick bra utan nafsning, sen red vi ut, och han var lite tittig, allt ser ju annorlunda ut i skogen nu efter branden.

Men han lugnade sig snabbt, han har en riktig älg-skritt, men mjuk att sitta på.

När vi kom tillbaka till stallet så utbytte vi morötter och pussar, Claudia var så glad att han gillade mej, men när hans "apparat"  åkte ut blev hon nästan sotis   

Det har tydligen inte hänt med någon annan än med henne, så han godkände mej helt klart.


Claudia och hennes vita springare

   


Claudia klickar också sina hästar ibland, och hon vill gärna träna lite mer med positiv förstärkning, hon har gått en kurs och har slukat en del böcker.

Så Bea, Claudia och jag ska försöka träna tillsammans, ibland i vårt stall ibland hos Claudia.


Som tack för att Bea och jag hjälpte henne att flytta hennes hästar när det var skogsbrand så har hon gjort pärmar till oss.

Tränings dagbok har jag alltså nu..så nu blir det svårare att hitta på ursäkter till att inte vara mera strukturerad.

   


 Ha en skön söndag!








Av Kim - 15 september 2012 22:05

är klart viktigt att ha när man är hästägare.

Igår ringde Gabbi från stallet och frågade att det var normalt att Nelly låg ner. 

Nu är det ju inte helt ovanligt att hon ligger ned men hjärtat mitt fick fart och en stor hand kramade om min mage   

Jag frågade om hur hon betedde sig och det lät inte som kolik men jag bad henne observera Nelly en stund och ringa mej om hon visade kolik-tecken.

Min plan för igår var att inte åka till stallet, och hade fullt upp på förmiddagen handlat, tvättat, städat och precis lagat lunch.

Gick som på nålar tills hon ringde igen, Nelly hade lagt sig igen, men reste sig när Gabbi gick in i hennes hage.

Nelly lät inte Gabbi komma i närheten, fast det är ju normalt   

Så jag kastade på mej kläder och åkte upp och usch va man hinner tänka på en kvart.

När jag kom upp precis när Gabbi åkte och hon tyckte Nelly verkade lite svullen över magen.


När jag kom så kom Nelly glatt springande och gnäggade som hälsning   

Öppnade hennes hage och hon travade glatt ut med svansen i vädret, drog sen ett par rodeo galopp vändor och började sen leta mat, alltså ingen fara alls, VILKEN LÄTTNAD!


Så när jag ändå var där så stannade jag och kom inte hem förens efter åtta, det var min stall-fria dag   

Jag borde vara smalare med det liv jag lever...igår före klockan 20.30 åt jag bara ett äpple, en banan, tre små kex och kaffe.


Nu ikväll så fodrade jag och klockan 20.00 så stängde jag stallgrinden och gick till bilen.

Då kom det tre brandbilar och körde upp mot skogen    igen!

Jag stoppade en och frågade om det brann, och tydligen så hade lite rök upptäcks av några grannar.

Är det något jag fasar för så är det skogsbrand, vårt stall ligger precis i skogsbrynet.

Jag försökte få tag på Bea men inget svar på nåt av deras nummer   

Sen kom en brandbil ner igen och jag stoppade och frågade, de trodde det kom från ett hus på andra sidan dalen och de var på väg att kolla.

Efter fem minuter kom nästa bil som jag också stoppade, och fick då svaret att det var rök från en skorsten, STOR LÄTTNAD!!!


På måndag ska en skylt upp på stall grinden med våra telefon nummer, så vi kan nås om något händer!


Nu ska jag äta så jag inte förlorar mina kurvor     




Av Kim - 15 september 2012 17:05

så vill jag visa häftiga bilder som Facundo Cabrera har skapat.

Han är här ifrån ön och har på denna videon fotat lava både här men även på El Hierro.

Objekten är mellan 1-5 mm och är rejält uppförstorade.

Tänk vad mycket vackert det finns som vi  inte kan se med bara våra ögon...vilken tur att det finns möjlighet att  fota dessa naturens konstverk!



På Youtube så finns det några fler filmer av denna fotograf, hans sida på Youtube heter 5044gama021156  





Av Kim - 14 september 2012 09:47

Inget nytt om husköp, mäklaren har inte ringt än.


Har varit i stallet med Bea de senaste dagarna, tränat Nelly lite och sen så har vi städat/slängt och omorganiserat lite i sadelkammaren.

Nelly har fått på sig sadeln igen, vilket hon tycker är helt ok så länge det är skritt...i trav så studsar hon...

Så vi får ta det lugnt med det.


Jag har börjat känna mej mer lugn när Nelly kommer springandes i hundranittio fram till mej när jag ropat.

Hon kommer ju med en MASSA energi och nu har jag bestämt mej för att inte bli orolig   

Det går ju inte att be henne komma och när hon glatt kommer springande stoppa henne på ett avvisande sätt....

Tror min oro sitter i från då hon var runt 1,1/2 år då hon ibland kom fram och sen stegrade och sparkade mot mej.

Det känns som om hon nu idag vet att människor inte leker på det sättet.

Här är en gammal video på den unga busen


Hon har förändrats mycket sen dess och jag måste börja lita mer på henne...


Imorgon ska jag rida ut med med Claudia på hennes hästar, har aldrig ridit någon av dem.

Det är hennes hästar som vi flyttat på ett par gånger då det brunnit i närheten där hon har dem.

Hon har fem hästar i olika åldrar och storlekar, hon har frågat mej många gånger om jag har lust att rida med henne.

Har inte så mycket lust men hon behöver hjälp, inte lätt at vara själv med 5 hästar.


I stallet är det "problem" igen...

Gabbi och Pedro som flyttade upp med sina 5 hästar, har nu separerat och talar inte med varandra.

Nu är det tjafs om vem som ska betala fodret för en av hästarna...och Bea kommer i kläm.

Det var ju meningen att han skulle fodra våra hästar många gånger i veckan och på så sätt skulle de slippa betala hyra, och enbart betala foder...men nu är det inte så...

Just nu betalar de inte hyra och köper sitt eget foder...

Gabbi fodrar några gånger i veckan alla hästarna, men även jag och Bea fodrar alla hästarna inkl. hennes.

Och Bea får inte in ett öre....

Nu har mannens häst börja äta på träden...och det är inte bra, de behövs för skugga.

De ger inte sina hästar tillräckligt med grovfoder och det är en anledning till gnagandet.

Så nu har Bea börjat lägga in halm till dem så de har något att syssla med, och den kostnaden står Bea för.

Igår eftermiddag skulle Bea tala med Pedro (Gs ex.man) så nu får vi väl se vad som händer...han har inte varit i stallet sen de separerade för några veckor sen och betalar inget heller...


Och jag kan ju säga att Bea inte såg så glad ut när jag nämnde att vi funderar på att köpa huset med stor tomt...

Skulle vilja lova att jag alltid ska stanna med Nelly i hennes stall, men min dröm är ju att kunna ha min Nelly hemma där jag bor...suck!

Vi har inte talat mer om mitt hus köp, men jag anar att det oroar Bea   de hade ju varit enklare om allt fungerat bra uppe i Beas stall men som det är nu...


Nu ska jag iväg och handla och sen laga mat.

Struntar i att åka upp till stallet idag, min rygg och mina tummar protesterar efter den senaste tidens stalljobb.

Och i morgon är det ju ridning på förmiddagen och sen har jag kvälls fodringen.


Himla bra för mej att jag kan skriva av mej på bloggen, ingen här där jag bor läser ju min Svenska blogg  


Tja det var allt för nu  







Av Kim - 12 september 2012 10:34

Men känner mej inte särskilt trött.

Har mej själv att skylla, åkte upp till stallet igår vid fyra tiden och hade kaffe  med mej.

Jag dricker ju oftast bara på morgonen, men tog med mej för att Bea har längtat efter mitt kaffe.


Så i natt har jag TÄNKT mycket!
Jag har designat stall, dusch spiltor, ridbana, hagar, vindskydd, foderkammare, vinbodega, pool, fruktträdgård, kök och ny infart.

Och funderat på vad jag vill...

Allt detta för jag kontaktade alltså en mäklare (Britta) härom dagen.

Hon vill sälja sitt egna hus som ligger i El Paso inte alls långt från stallet.

Jag åkte upp och kollade huset, inte dumt, ett välbyggt Danskt trähus, med stor tomt.

Har funderat länge på att tala med henne om min idé...om hon säljer vårt hus, så köper vi hennes, men bara om vi inte behöver höja vår boendekostnad.


Hon tyckte det lät som en bra idé     så då blev jag lite osäker...kanske vårt hus är värt mer än hennes?
Och hon kanske skulle sälja det för ett lägre pris för att få sålt sitt snabbare? hmmm många frågor.

Och nu i krisens tider så är det inte lätt att värdera hus...


Här kan ni se huset: http://www.brittameier.com/immobilie.php?ID=385&lang=en


Huset är lite för "modernt" för min och Benes smak, men med färg och våra grejer så kan det bli riktigt trevligt tror jag.

En stor fördel är att huset är nytt och inga reparationer behövs göras.

Fast den STORA anledning till mitt intresse är ju att jag skulle kunna ha Nelly hemma, och hundarna skulle få stor tomt att springa på.


Så nu snurrar tankarna...

Min kära make är både misstänksam och nyfiken...

Men men men...vi behöver inte bestämma oss nu.

Britta ska ringa mej denna veckan för att bestämma när hon ska komma upp till oss och kika, sen får vi tala mer.


Tja oj oj oj vad har jag nu startat???

Tänk att jag alltid måste ändra på saker i mitt liv...läskigt, spännande och roligt    





 

Hem
Skapa flashcards