Varmt...

Alla inlägg under oktober 2012

Av Kim - 27 oktober 2012 17:57

Idag var jag hos Claudia och hennes hästar.
Hon gjorde lite target, longering, leka med boll och sen blev det mycket  hästsnack, roligt och intressant.

Här har vi Tabbu som efter longeringen fick leka med bollen, han GILLAR det.


  Sen har vi hennes lilla Tiara som fick bekanta sig med target för första gången, gick så där, hon tyckte vi kunde hoppa över den där fåniga pinnen och ge henne godiset direkt.

 

Här har vi Massi som njuter av att matte vet exakt var det bästa kli-stället är

 

Han har mensskydd och tejp på benen för han får sår som går upp varje gång han lägger sig ned.

Såren är läkta nu men om hon slutar med dessa"plåster" så tar det några dagar sen börjar det igen.


Sen en liten video med Bea och Gandalf som testar target.


Nu är jag hästfri tills på måndag morgon......tomt...jag är en riktig hästnörd!

Av Kim - 26 oktober 2012 19:11

En liten video från min och Nellys första försök med target-pinne.
Hon är snabb och duktig och jag fumlig och smått förvirrad, precis som vanligt alltså    


Och sen skulle detta bli en video för att visa hur tjurig Nelly kan vara...och visserligen så var hon inte jätte positiv, men heller inte så sur som hon kan vara...


Som ni ser så skulle vi behöva hjälp OCH det är precis vad vi ska få!

I December så kommer TVÅ stycken  proffs hit för att försöka få ordning på oss    

Jag är såååååå lycklig att de vill komma hit och hålla kurs för oss   

Det är Carolina Fransson från UHR Utbildning    http://www.ohr.se/ 

Och Moa J-Molitor från Gryning    http://www.gryning.nu/


Det känns helt overkligt och jag nyper mej och nyper mej och det gör ont som attan så det är nog ingen dröm, underbart!!!!!


KLICK livet   


Av Kim - 22 oktober 2012 19:06

Jag har ramlat in i en helt ny värld!
"Tack" vare att min gamla...tja eller rättare sagt antika tvättmaskin gav upp i lördags.


Bene hade siesta och jag satt både döv och förblindad framför min dator och märkte inte hur vattnet rann ur tvättmaskinen. 

Vi hade en ENORM tur att vattnet inte rann in i sovrummet eller tv-delen av vardagsrummet som har sånt där "klick-golv"
Detta kan ju missförstås eftersom jag ofta talar om klicker-träning...jag brukar dock inte klicka golvet för att det uppför sig   


När vi upptäckte översvämningen så var det nästan 1 centimeter i kök och badrum lite mindre i vardagsrummet.
Jag använde en gummiraka och Bene en sopborste, och med gemensamma krafter så skrapade vi ut vattnet genom ytterdörren (hm genom? låter skumt, via kanske är bättre).


Just det... och så var det ju detta med den nya världen!
Åkte upp till El Paso för att kolla priser och modeller på tvättmaskiner.
Och Hene gud!  fick så mycket information och förstod knappt hälften.
Men slutsatsen är att det är troligt att dagens tvättmaskiner är intelligentare än jag...


Frågan är om hur jag ska klara av att kommunicera på en sådan nivå med maskinen så den förstår vad jag önskar??


Några av maskinerna såg ut som det gör i en cockpit...kanske lite överdrivet men inte mycket.


Som tur är så behöver jag ingen tvättmaskin på direkten för vi har ju en nere i gästhuset som vi kan använda.


Jag har aldrig tyckt om vårt badrum här uppe och nu är det ju läge att renovera lite.
Den gamla tvättmaskinen var toppmatat och helt inbyggd i ett hörn, opraktiskt.

 


Jag vill ha mer plats för städgrejer och annat, så en stor dubbelgarderob vore toppen att få in, och och och och....
Ska vänta med att bygga om det hela tills nästa månad då svärmor inte är här.


Vet inte var jag ska placera handfat, tvätt maskin, garderob och skåp, behöver tid att fundera på det.
Detta badrum behöver inte bli "snyggt" men praktiskt och hyfsat estetiskt.
Mitt andra badrum är ju mitt    och i min smak snygga badrum.


YESSSS    kom precis på hur jag kan göra för att bygga-in tvättmaskinen ute på terrassen!
Har ju byggt en diskbänk där men tvättmaskinen får inte plats under, men jag får bygga ett L. 

 

(Oj va rörigt det var där...Men men men var det inte så? Att bättre med lite skit i....  )


Hmm...känner mej genast lite smartare, kanske skulle jag klara av att kommunicera med en IQ tvättmaskin i alla fall   


Slipper jag ha tvättmaskinen i badrummet så blir det genast enklare att få in högskåp, handfat, väggskåp och sittplats.


Nu gäller det att klura ut vad som är nödvändigt att handla och vad jag kan bygga själv, gäller att vara ekonomisk nu i kris-landet SPANIEN, särskilt som min man är stadsanställd och DE   redan har sänkt hans lön två gånger...


Han har tur att ha en fru som kan snickra.
Och Shoppa är ju inte min grej som tur är, de gånger jag känner behov av det är när jag börjar bli orolig för att råka ut för en olycka...
Vill inte skämmas när jag träffar farbror doktorn   något som mormor lärde mej va viktigt att tänka på!
Jag gjorde ett tappert shopping försök i lördags och kom hem med ett gäng trosor så nu behöver jag inte shoppa på ett halv år igen   


Vi åkte till Lidl för de skulle ha lakrits denna veckan pga Hallowen, men ingen Kim lakrits var det    
Jag fotade lite på vägen dit...
Först igenom tunneln till andra sidan

 

Sen bergskammen från "deras" sida

   

Sen ut mot havet där man kan se ön Gomera till höger på bilden, samt sluttningen ner mot Santa Cruz  (La Palma`s Huvudstad)

       


Thats all folks     

Av Kim - 19 oktober 2012 17:35

Grrrrrrrrrrrrrrrrr


Så nu blir det mest foton  


Nellys vintervåning med trädgård är nu färdigställd.

Först inspekterade hon hagen genom att nosa, tok-rusa, skutta och diverse övningar från den högre skolan.
Hon gör kapriol med en sån lätthet och styrka! Åh vad hon får mej att skratta denna häst!
         


Gandalf lever nu i dörren bredvid.
Och hon hälsade på honom med pip och skutt, som om hon inte träffat honom förut...

 

Del av Nellys vinterträdgård

 


En mycket söt stallkatt som njöt av morgonsolen efter en god frukost

 


Massi  som "Rysk muffhäst"

 

Han har världens känsligaste skinn, får skavsår av allt överallt...och då blir han muffad  


En bra stallchef vet var hon ska göra   

 


Vi kanske ska få upp en liten Åsna till stallet...6 månader, hingst...grannen har köpt den...
Nu måste det undersökas vad som bör göras ev.sprutor, om de små kulorna trillat ner eller inte, ev. kastrering nu eller senare mm.
Kan inget om åsnor...vet bara att de är såååå söta   



Av Kim - 15 oktober 2012 21:53

En STOR del av min tid går åt till hästarna.
Och jag är lycklig när jag är där, rätt enkelspårigt men sååå givande.

Idag gick vi på en ny promenad med Gandalf och Nelly, och min "lilla" Giraff tyckte att det fanns ENORMT mycket saker att titta på.

Men inga stora skutt fast hon var mycket spänd första 20 minuterna, sen lugnade hon sig och hade tid att hitta lite gott gräs  att äta.

 

Foto från förra veckans promenad.


Nelly tycker ju att vatten är läskigt vare det är i hink, slang, på trasa, i badkar och i sprutflaska   

Vi hittade ett bra vattenställe på vår promenad idag och det tog Nelly ett par minuter att våga sig ända fram.

Väl framme så började hon högt upp i luften "flippra" med underläppen för att hitta vattenytan.
Då börjar Gandalf skvätta vatten, hon ryggar så klart tillbaka, men efter en stund så försöker hon igen fast även då så sätter Gandalf igång.
Jag tror sjutton han gjorde det med flit, han såg så himla nöjd ut och "tajmingen" var för perfekt    

 

Busiga Gandalf..en ny rolig sida som jag inte kände till!
Fast Nelly tyckte inte det var roligt    


Sen några bilder av mej och gulliga Massi

   

Claudia och hennes    

 

Mamma lärde mej att det ska vara rättvist, så alla måste ju få en morotsbit   

 


Har lite bloggtorka...men den kommer och går så är det bara   

Av Kim - 11 oktober 2012 20:43

Här har vi Massi min "jobb" häst.

 

Han ska smygas igång lite långsamt, men idag så visade han mej att det finns en Ferrari där inne.
Jag lyckades få med honom på lite sidvärtes och nån sort piaff istället för full fart.
Skönt att känna att han lyssnar bra på det bettlösa tränset som jag nu rider honom med.

Sen blev jag en slapp potatis säck och gav efter på tyglarna, då lugnade han sig och vi fick vanlig skritt igen.


Här är Cs andra tre hästar

   


Såg dessa fina blommor som växte i askan efter elden

 

Och en överfull kaktus!

 


Och sen lite boots till Kicki 

   er 

Ser klumpiga ut men ska enl. barfota trimmaren vara det bästa och starkaste, här har vi ju MYCKET vassa lavastenar.


En annan sak...eftersom marken är så hård och ofta stenig så "sliter" det på hovarna.
Så vi behöver inte ha besök så ofta av hovslagaren som i tex. Sverige.

Nelly är ju 3,5 år nu och har bara fått sina hovar verkade 3 gånger var av den första gången bara fram.
Hon har aldrig haft långa hovar.

Vår barfota hovis kommer var nionde vecka hit från England och det är helt ok.


Detta är ju en hilma tur eftersom Nelly inte alls varit redo för hovisar tidigare!


Tjola hopp   




Av Kim - 8 oktober 2012 20:33

Idag har jag en stor bula i huvudet och Nelly sår på alla fyra benen.


Först var hon stirrig för Gandalf var nere på ridbanan och hon ville dit.
Vi var på väg dit men man måste gå i motsatt riktning för att sen gå runt ett hörn och tillbaka ner mot ridbanan.
Nelly tittade framåt och bakåt och som vanligt när hon blir nervös så ska hon vara NÄRA mej.
Hon hade sitt huvud högt upp tittade sig fram och bakåt, och då det var ovanför mej så sänkte hon huvudet SNABBT, hennes käkben mitt i mitt huvud =    och en massa     hon stannade till och tittade förvånat på mej.  

Det gör ont att få en häst i huvudet!!
Fick verkligen behärska mej för att inte   !


Lite senare när vi andades lugnare båda två så blev det dusch och sand-rullning.

Vi gick sen upp mot stallet när hon stannade och tittade längtansfullt ner mot en liten gräsplätt.

Jag släppte henne lös och vi gick ned dit, hon strosade runt och letade efter några goda växter, Rocky (hund) sprang som vanligt omkring i buskarna.
Nelly är inte rädd för hundar, hon brukar däremot gärna jaga dem, syftet är oklart, leka eller döda?
Varken katter eller hundar går in i Nellys hage frivilligt.


I alla fall...efter en stund tröttnade jag lite och plockade några växter till Gandalf som går i hagen på andra sidan vägen.
(stallets privata grusväg utan trafik mellan ridbana och hagarna.)
För att komma till Gandalf fick jag gå tillbaka fyra meter för att kliva upp på vägen igen.


Gräsplätten ligger på en lägre nivå än vägen så Nelly hade en (1,5m) stenmur att hoppa upp för om hon ville komma till mej som stod 5 meter bort.
Hon tittade upp och såg plötsligt att jag var där uppe och hon där nere ensam  , LÄSKIGT!!!
Så med dessa tankar i huvudet så glömde hon nog bort att Rocky var med oss för när han kom ut ur buskarna så försökte hon hoppa jämfota upp till vägen, vilket inte gick så bra...


Hon hamnade på knä med frambenen på vägen och bakbenen nedanför mot stenmuren, kravlade sig upp för muren och for sen upp som en raket!


Resultat:
Små sår uppe på vänster bak vid ljumsken, och nere på kotan.
Skrapsår på insidan nere på det andra bakbenet och flera små sår nere på båda frambenen.
Samt en lite repa på söta mulen. 


Ropade på henne, hon kom direkt struttandes med huvud och svans i höjden.

Hon lugnade sig snabbt och vi spolade av benen, men jag valde att inte försöka spreja (Sprej är SÅÅÅ läskigt!) inte heller försöka sätta på salva.
Det kanske skulle gå bra men vill inte chansa, vill att hon ska vara lugn med allt som rör benen nu för på Onsdag kommer hovslagaren!!


Dumt med sår nu när det är varmt men det var bara ytliga sår denna gången...ta i trä!


 Känner mej lite skyldig för tanken att hon kunde få för sig att försöka hoppa upp till mej hade jag men jag sköt bort den     


Har aldrig haft en så "mammig" häst, kan det ha att göra med sättet jag tränar henne?


Kan tex.inte lämna henne ensam på ridbanan, hon blir total stirrig om jag går mer en 10 meter från banan.

STOR risk att hon kastar sig över eller igenom staketet.  
Sitter jag utanför eller går omkring inne på banan så går hon lugnt och små äter, rullar sig eller leker glad rodeo-häst.





Av Kim - 7 oktober 2012 13:29





På den andra och tredje bilden syns ön Hierro tydligt, det ska betyda regn sägs det men det verkar inte gälla längre...

Det är nog 27 grader ute, och det känns mer som sommar än vinter.
           



Ovido - Quiz & Flashcards