Varmt...

Direktlänk till inlägg 8 oktober 2012

Bula och sår...

Av Kim - 8 oktober 2012 20:33

Idag har jag en stor bula i huvudet och Nelly sår på alla fyra benen.


Först var hon stirrig för Gandalf var nere på ridbanan och hon ville dit.
Vi var på väg dit men man måste gå i motsatt riktning för att sen gå runt ett hörn och tillbaka ner mot ridbanan.
Nelly tittade framåt och bakåt och som vanligt när hon blir nervös så ska hon vara NÄRA mej.
Hon hade sitt huvud högt upp tittade sig fram och bakåt, och då det var ovanför mej så sänkte hon huvudet SNABBT, hennes käkben mitt i mitt huvud =    och en massa     hon stannade till och tittade förvånat på mej.  

Det gör ont att få en häst i huvudet!!
Fick verkligen behärska mej för att inte   !


Lite senare när vi andades lugnare båda två så blev det dusch och sand-rullning.

Vi gick sen upp mot stallet när hon stannade och tittade längtansfullt ner mot en liten gräsplätt.

Jag släppte henne lös och vi gick ned dit, hon strosade runt och letade efter några goda växter, Rocky (hund) sprang som vanligt omkring i buskarna.
Nelly är inte rädd för hundar, hon brukar däremot gärna jaga dem, syftet är oklart, leka eller döda?
Varken katter eller hundar går in i Nellys hage frivilligt.


I alla fall...efter en stund tröttnade jag lite och plockade några växter till Gandalf som går i hagen på andra sidan vägen.
(stallets privata grusväg utan trafik mellan ridbana och hagarna.)
För att komma till Gandalf fick jag gå tillbaka fyra meter för att kliva upp på vägen igen.


Gräsplätten ligger på en lägre nivå än vägen så Nelly hade en (1,5m) stenmur att hoppa upp för om hon ville komma till mej som stod 5 meter bort.
Hon tittade upp och såg plötsligt att jag var där uppe och hon där nere ensam  , LÄSKIGT!!!
Så med dessa tankar i huvudet så glömde hon nog bort att Rocky var med oss för när han kom ut ur buskarna så försökte hon hoppa jämfota upp till vägen, vilket inte gick så bra...


Hon hamnade på knä med frambenen på vägen och bakbenen nedanför mot stenmuren, kravlade sig upp för muren och for sen upp som en raket!


Resultat:
Små sår uppe på vänster bak vid ljumsken, och nere på kotan.
Skrapsår på insidan nere på det andra bakbenet och flera små sår nere på båda frambenen.
Samt en lite repa på söta mulen. 


Ropade på henne, hon kom direkt struttandes med huvud och svans i höjden.

Hon lugnade sig snabbt och vi spolade av benen, men jag valde att inte försöka spreja (Sprej är SÅÅÅ läskigt!) inte heller försöka sätta på salva.
Det kanske skulle gå bra men vill inte chansa, vill att hon ska vara lugn med allt som rör benen nu för på Onsdag kommer hovslagaren!!


Dumt med sår nu när det är varmt men det var bara ytliga sår denna gången...ta i trä!


 Känner mej lite skyldig för tanken att hon kunde få för sig att försöka hoppa upp till mej hade jag men jag sköt bort den     


Har aldrig haft en så "mammig" häst, kan det ha att göra med sättet jag tränar henne?


Kan tex.inte lämna henne ensam på ridbanan, hon blir total stirrig om jag går mer en 10 meter från banan.

STOR risk att hon kastar sig över eller igenom staketet.  
Sitter jag utanför eller går omkring inne på banan så går hon lugnt och små äter, rullar sig eller leker glad rodeo-häst.





 
 
Jossan

Jossan

8 oktober 2012 22:32

Ojojajaj, det gör så in i ****** ont att få en hästskalle i huvudet.. :( Man svimmar ju nästan..

Nelly då.. :/ Attans att få sår sådär i värmen.. Hoppas att de klarar sig och fortsätter att vara fina!

http://himmelskadrommar.bloggplatsen.se

Kim

8 oktober 2012 23:14

Jaa det gjorde JÄTTE ont!
Och det är andra gången på en vecka...

Ja unga fröken Nelly är så impulsiv!!

Tack, ja vi får hoppas det går fint!

 
Ingen bild

Ulrika

9 oktober 2012 06:58

AAAAAAAJ! Hoppas det känns bättre idag. Tänk på att du kan få hjärnskakning!
Kramis

Kim

9 oktober 2012 15:49

Större risk för gelé-skakning, vilket är ofarligt finns...inget som kan skadas där :))

kramis

 
sara

sara

9 oktober 2012 07:38

Aj aj stackars ditt huvud, det gör så grymt ont!

Hoppas det går bra med såren i värmen! Kram

http://sarastankar.bloggplatsen.se

Kim

9 oktober 2012 20:12

Ja ont gjorde det, och det trots att jag är en tjockskalle ;))

Hon verkade lite öm uppe vid ljumsken av smällen, men såren såg helt ok ut idag, hoppas det fortsätter så.

Tack och kram

 
Åsa Rönning Mickelsen

Åsa Rönning Mickelsen

9 oktober 2012 11:47

Milde himmel,tack och lov att det gick såpass varje fall,tänker mig att du är tung i skallen några dagar framöver och Nelly öm i käken. Väl att det inte blev värre med Nelly heller som är mammasjuk,hon har ju en trygghet till dig lilla Nelly såklart men det kan ju ge skador också när man inte är klar över att man faktiskt är häst och kan inte flyga o hoppa runt som en katt tex. Hoppas inte det blir något större av såren i värmen och att det går bra när hovslagaren kommer.Stoooor höstkram från ett soligt Nykirke i Norge ;-)

http://www.smurfens-dag.bloggplatsen.se

Kim

9 oktober 2012 20:09

Ja du Åsa...tänk att jag skulle bli mamma på äldre dar till en sån rejäl tjeja =O
Huvudet mitt känns helt ok så länge jag inte pillar på bulan.
Japp imorgon gäller det, gäller för mej att vara lugn så jag inte smittar henne...
Din solig höstdag är jag avis på!

Kram på dej

 
Ingen bild

Britta

11 oktober 2012 12:47

Hej :)
Jag hittade till din blogg via Cowgirl Up eller om det kan ha varit Häst och Hund och har följt dig lite till och från sen dess. Jag är nyfrälst klickare och letar efter inspiration och ideer och då är din blogg ett av de ställena som hjälper mig.
Tråkigt att höra att Nelly - och du - är skadad! Det var en intressant fundering du hade ifall det kan vara din träning som gör henne så mammig. Jag har upplevt det tvärtom med mina hästar (en gamling och en fd. unghäst (han är fortfarande min bebis :P )). De har blivit mer uppmärksamma sen jag började med klicker och vill gärna vara med men, speciellt min äldre häst som var väldigt nervös tidigare, har blivit lugnare och modigare också på egen hand. Jag tänkte på det bara häromdagen att han kunde vara själv i boxen även när jag gick iväg utom syn- och hörhåll vilket inte har gått förut.

Hoppas ni kryar på er!

Kim

11 oktober 2012 20:37

Roligt att du är här!
Ja du vad man har börjat fundera sen man började med klicker!!
Är jag nära och det är något läskigt så kommer hon rusande upp bakom min rygg, vilket inte känns så tryggt för mej.
Hon är nyfiken och modig men också osäker och explosiv, inte lätt.

Låter toppen med dina hästar!
En bebis är alltid en bäbis ;))

Det var ett tag sen jag gjorde inlägg om klicker, får skärpa mej.

Min bula ömmar mindre och Nellys sår verkar ok, tack för omtanken :)

Om du har FB så rekommenderar jag en sida som heter klickerträna hästar!

 
Kicki

Kicki

11 oktober 2012 19:01

uj ja, hästskallar är bra hårda... hu...
ja vad säger man om resten då? Det är väl så att du är den enda tvåfoting som hon har ritkigt förtroende för och resten av världen är i stort sett en otrygg plats... då blir det väl lite sådär mammigt antar jag. Tror inte det har med träningen att göra utan bara med hennes psyke och samlade upplevelser...
Kan du lämna henne på ridbanan tillsammans med en annan häst utan att hon får "mamma-spel" ?
kram

http://kaa.bloggplatsen.se

Kim

11 oktober 2012 20:27

Träskalle till häst har jag ;)

Kan lämna henne med med Gandalf The boss, men de andra räcker inte riktigt till...

Kram

 
ubitt

ubitt

12 oktober 2012 08:42

Jag tror som Kicki att det har med hennes nervighet att göra, hon ÄR väl den typen helt enkelt.. usch med bulor, kanske ska du ha hjälp på sig när du hanterar henne (sa hönsmamman Ylle som tycker att folk ska vara rädda om huvena)

http://alpackaprinsarnasblogg.bloggplatsen.se

Kim

12 oktober 2012 13:23

Mmmm hoppas bara att hon slutar hoppa på mej när hon blir rädd:(

Jag tror det får bli hjälm i framtiden.
Det jobbiga är att ha hjälm när det är varmt, jag vill ha vinter nu!

Du har rätt hönsmamman Ylle, för det tycker hönsmamman Kim också :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Ovido - Quiz & Flashcards