Varmt...

Alla inlägg under november 2012

Av Kim - 19 november 2012 19:46

Är lite sömnig blandat med nervös   ska till tandläkaren i morgon, det något som gör mej RÄDD!!!


Så jag ger er en bildbomb från bilturen till och från Puntagorda.

                                               

Av Kim - 18 november 2012 18:55

   


  

Av Kim - 17 november 2012 23:20

det tyckte i alla fall Nelly, och därför lite läskig för mej med...


Det blev en ny promenad nu på eftermiddagen med Nelly och Gandalf.
En himla tur att Gandalf är så cool ute i trafiken, för Nelly stressar lätt upp sig.
Idag var det ett gäng som körde cross både med motorcyklar och fyrhjulningar, ett väldigt brummande och sen såg man dem bara då och då det hoppade upp i luften mellan guppen.
Nelly var övertygad om att de skulle äta upp henne, och hon gjorde allt för att visa sin tröga matte att det var livsfarligt och dax att fly!
Men matte stod bara lugnt i mitten och mumlade nåt medan Nelly longerade sig själv i sidvärtes...


Jag är så glad att Nelly inte försöker dra iväg fast hon blir så rädd, hon håller sig nära mej, och försökte inte heller idag att hoppa upp i min famn, hon lär sig!


Här fick hon äta lite grönt, det var innan vi kom fram till monster-brummarna.
Idag testade vi en allroundsadel på henne, inga problem.
     

Sen kom vi till vattnet som nu Nelly vågar dricka, hon har bestämt sig för att det inte ska äta upp henne.

   

Fattar inte hur Nelly kan blänka så, jag borstar bara henne lite, varken jag eller Nelly gillar ryktborsten så den använder vi inte   


Inget stoppar en Spansk traktor       

Vi har delat av stallet mellan Gandalf och Ambar med två rep, Gandalf tycker det är fånigt   


Imorgon Söndag blir det först hundpromenad med lite svamp-spaning och sen så åker vi mot den norra delen av ön för att äta lunch och besöka saluhallen i Puntagorda.


Pino de la Virgen Restaurangen vi ska till:

http://www.holidaycheck.com/fullscreen-Pino+de+la+Virgen+Pino+de+la+Virgen+schoener+Innen

hof-ch_ub-id_1157538314.html


Och saluhallen/marknaden

http://www.islalapalma.com/en/places/puntagorda.html?p=pgmarketprod:puntagorda


Har känt att det är svårt att blogga dessa dagar, då Jossan har fått låta sin fina lilla Q lämna oss här på jorden...

Ibland är livet så tufft   mina tårar rullar varje gång jag tänker på dem...

Bamse kram till dej Jossan     





Av Kim - 13 november 2012 21:04

med Nelly Periskop Giraff  

Just nu är hon dyr, ja ovärderlig helt enkelt!   

 

Vi var ute på promenad idag igen och idag med Gandals bomlösa sadel på sig, vilket hon inte hade tid att bry sig om.

Det finns ju sååååååå mycket spännande att "periskopa" på! 


Här stod hon lugnt och betade lite när jag ville att hon skulle titta upp för att få ett fint foto på oss båda.

 

Men då blev hon osäker och undrade vad som stod på   
Då blir jag lite orolig, för om hon flyger i luften, flyger hon då i min riktning   

 

Men hon flög inte i luften, lättnad!
Det händer flera gånger varje gång vi går ut att hon sprätter iväg eller sprätter till, men de senaste veckorna så har hon lyckats med att inte hoppa på mej, framsteg!

Det blev ett foto på nöjda mej och periskop Nelly.

 


Nelly har hört rykten om att det finns monster i alla sorters spray-flaskor! 

Men innan vi gick ut så fick jag använda man/svans-sprayen direkt på svansen och sedan på borsten nära henne för att reda ut manen, det tar sej!

Kunde också kratsa alla fyra hovarna utan att hon blev orolig.

Detta låter ju inte som något märkvärdigt, men för Nelly och mej är det stort.


När hon är lös på ridbanan och jag går in till henne så kommer hon springande till mej för att hälsa, och försöker jag sedan få henne att gå sin väg så springer hon på en volt runt mej.
Hon ser så nöjd ut och hon har sten koll på vad jag gör, så himla gullig   

Så longerlina är något vi aldrig använder, hon fungerar så bra utan.


  







Av Kim - 12 november 2012 14:49

hänga tvätt, tvätta bilen eller fönster puts så har jag ett nytt stalltips om ni nu mot all förmodan önskar regn.

Pilla, hacka eller skrapa bort fogmassa på terrassen...

   

det är ett säkert sätt att se till att den soliga molnfria dagen byter skepnad på några minuter...

 

Så på med den "förbenade" platsen igen och hoppas det inte ska ösa ner...

 

Och jag som strax ska åka upp till stallet för att promenera med Nelly.

Idag så tänker jag inte leka Miss wet T-shirt, näpp det blir till att ta med en regnjacka.


see ya   


Av Kim - 11 november 2012 13:50

Idag var det svamp som gällde, Karljohan!
Letade och hundarna letade

         


Delia "hittade" hund dregel...

 

Och detta vad vi fick med hem i korgen, små kastanjer och en pytte liten Kantarell

 

Hundarna lyckades nästan ta en stor råtta!!!
Den hann precis slinka in i en stengärdsgård (vilken tur!!!)

 Sen var Milla trött

 

Nu blir det lunch utan svamp och råtta   

Av Kim - 11 november 2012 10:00

från stallet


   

Dalgången och bergskammen som syns från stallets parkering.


Tog en liten video där man ser molnen röra sig uppe på berget.

Det är så rofullt här!


 

Idag söndag ska vi åka upp till skogen och leta Karljohan svamp, mums!
Beas man Markus hade plockat härom dagen, han sa att Kantarellena var på gång också   gillar gillar!

Fast min favorit är Taggsvamp...stekta i smör...klar dregel varning   


Av Kim - 9 november 2012 23:24

det är jag det, i alla fall känner jag det så    
Bea och jag har promenerat med Gandalf och Nelly tre gånger denna veckan.
Vårt stall ligger högt uppe i en backe, alltså en BACKE!!!

Har märkt att jämfört med förra vintern så stannar nu mitt galopperande hjärta inne i bröstkorgen, känns riktigt bra!
Förra året trodde jag hjärtat var på väg upp genom halsen, och jag var tvungen att stanna ofta.

Igår när vi gick iväg så sken solen så fint när vi hade kommit till ett ställe där hästarna kan dricka så försvann solen och så började det ÖSA ner.
Vi förvandlades till Miss wet T-shirt på en minut.
Det var extra jobbigt att ta sig upp för BACKEN med tunga genomblöta kläder.
Men som vanligt finns det alltid något positivt
Nelly tycker ju vatten i alla former är så otrevligt, fick en riktig terapi promenad i spöregnet och vattnet som forsade ner för gatan, och hon uppförde sig så bra!!
Normalt så hoppar ju hon över misstänkt blöta fläckar, men igår var ju den varianten otänkbar och flyga kan hon inte än.

Hon är väldigt tittig, hennes namn skulle just nu nog vara Nelly Periskopet Giraff.
Och hon dansar runt en del men hon försöker aldrig slita sig, ibland gömmer hon sig bakom mej  
Jag leder ju henne i en mjuk grimma och hon lyssnar fast hon blir rädd.
Förr så brukade hon springa på mej när hon blev rädd, men hon nu ha mer koll på både sig själv och mej.
Fast jag känner mej inte helt trygg, det tar sin tid för mej att våga lite på henne i vissa situationer.
Hon blir bättre och bättre med tiden.


Klicker träning är fantastiskt, börjar mer och mer uppskatta vilket fint redskap det är och roligt så klart både för mej och Nelly.






Ovido - Quiz & Flashcards