Varmt...

Direktlänk till inlägg 31 december 2012

Årets sista förmiddag.

Av Kim - 31 december 2012 15:54

Lite trött i morse för Milla har varit orolig under natten pga av tidiga smällare, det har varit så de senaste dagarna.
En smäll och hon är rädd i flera timmar, stackars plutta.
Shiva vår gamla var väldigt rädd, så länge hon levde så var Milla helt orädd, men efter Shivas död så fick Milla rädslan i arv, mysko!


Ikväll så får hon vara i sovrum som är mörkt och tyst normalt...men i kväll så ska hon få lyssna på The wall eller nåt annat som är distraherande, hoppas kunna få ner hennes stressnivå så.


Har idag igen bundit upp och borstat Nelly, hon har aldrig haft så välborstad man och svans.
Även idag så kastade hon sig plötsligt bakåt, vet inte vad som skrämde henne.
Men ocskå idag så stannade hon när grimskaftet tog emot, bra!!!
Jag rörde hennes ben och fick komma ner till karleden på ena frambenet, framgång.
Och när jag rörde bak så erbjöd hon ett lyft så jag bad om lyft, fick ett, klick och rusa till bordet för att hämta morot, hon stod tåligt men med förväntan tills jag kom tillbaka.


Senare ledde jag ner Gandalf till ridbanan, Nelly gick (fel, sprang och studsade  ) lös med oss.
Vi tog den nya öppning in från baksidan av ridbanan för första gången.
Nelly är sååååååååå känslig för alla förändringar så hon var väldigt stressad när hon kom in på ridbanan från FEL håll, och sen stängde jag så hon inte kom ut, ja helt fruktansvärt upp-stressande tyckte Nelly.
Vågade inte fortsätta filma för risken att hon skulle hoppa ut kändes!
Ursäkta alla mina wooowooowooo.

När jag öppnade så kom hon ut som skjuten ur en kanon.

Så är hon min känsliga, osäkra, stöddiga, överreagerande och energifyllda lilla häst. 

När man ser hennes energi kan man ju tro att hon är en häst som är uppstallad, och inte går ute 24 timmar om dygnet.


Senare i hennes hage så flyttade jag lite på en sten (fotbolls storlek) hon var inte där då, men när hon såg det så fick det  henne att undersöka det hela blåsandes med stora rädda ögon i flera minuter.


För att peppa mej själv så klickade jag Merlin till att lyfta frambenen, ber om: UPP han lyfter benet, klick och morots slant.
Han brukar veva runt och rycka åt sig benet när man ska kratsa hovarna så tänkte fixa detta med lite positivet och han är en duktig elev :)
Det är nu tredje gången som jag ägnar några minuter åt detta och nu lyfter han snällt upp hoven och väntar på att jag ska tag i den.
Hmmm vore ju lite roligt om min prinsessa inte tog mer än tre år för att lära sig detta.


Nää usch jag hör (ser) hur negativ jag är, men jag är faktiskt lite mer positiv nu än i början av veckan.


När jag tränade med Merlin så stod Nelly och studerade oss noggrant, så jag fick en impuls att testa lite med henne.
Antagligen dumt för jag har ju lärt mej att man ska ha en plan....men men
Jag hade en kratta och en hink i handen, lät henne nosa på kratt-skaftet, vilket hon bet tag i så klart, inte högg utan tog tag i, lite positivt   
Sen pekade jag på hennes framben med skaftet och bad om lyft.....och hon lyfte   
Testade tre gånger till med godkänt resultat, hennes öron viftade lite när jag pekade men hon bestämde sig för att det var ok.
Varje gång hon lyfte blev det klick och jag slängde ner en morots slant i hinken, som jag sträckte fram.
Kändes bra att kunna göra detta med henne lös i hagen och med kvastskafts distans   !  



Önskar er alla ett riktigt gott nytt år!!!!!!!!!!

KRAMMM   

 
 
Åsa .R. Mickelsen

Åsa .R. Mickelsen

31 december 2012 16:50

Så fint hon travar på Nelly men lite läskigt när hon kommer med fart mot kameran hihi. Det går framåt iallafall och vad vore Nelly utan dig än en gång,uppäten på mackan för länge sedan kan tro??. Gotta er i afton det skall vi med mina tjejjer kommer väl hem o en kompis till min gubbe så det blir lugnt här,men vet du vad 13 är ju inte direkt ett lyckotal ,gulp stöön nu blir det ju 2013 ett helt år hahahaha good luck ,jättekram

http://smurfens-dag.bloggplatsen.se

Kim

31 december 2012 16:57

Hon rör sig väldigt fint!
Men lite mer kontroll skulle inte sitta fel ;)
Tack så mycket!
Hoppas ni får en fin och rolig kväll i stugan!
Äh vi är ju kärringarna mot strömmen, så för oss blir 2013 ett toppen år :)

stor KRAM

 
Jossan

Jossan

31 december 2012 17:36

Oooooooohooooohooooooo.... Det första jag tänker när hon hoppar upp och drar första repan är shiiiit vad kvick hon är!! Det andra är: Kim kommer att behöva Karlssons klister mellan brallorna och sadeln vid inridningen.. ;) Inte för att jag tror att du kommer att hoppa upp innan hon är redo, utan för att med en så reaktionssnabb och vaken häst så hinner man inte alltid med. :)

http://himmelskadrommar.bloggplatsen.se

Kim

31 december 2012 22:09

Ja snack om att det kommer endast bli helskodda ridbyxor =D

Hela hon är så där snabb i vändningar i humör och hastighet....

Hon kan inte bara resa sig upp när hon rullat, hon måste bara köra rodeo...

Jag har alltid gillat vilda hästar, men nu med ålderns visdom och två diskbråck...

Det blir att ta det lugnt, ingen uppsittning förens det känns "hyfsat" =O tryggt!!!
Om det nu kan kännas så nån gång, frivilliga testpiloter får väldigt gärna anmäla sig =D

kram

 
Stina

Stina

31 december 2012 19:05

Oj vad hon far, man kan ju fråga sig vart hon får all energi från ?? =)

http://billiejean.bloggplatsen.se

Kim

31 december 2012 22:03

Det är inte från kraftfoder för hon får i Svenska mått jätte lite, som tur är ;))

Detta är inte något speciellt just för idag, hon är sån !!! =O

 
MalinMalin Johansson

MalinMalin Johansson

2 januari 2013 08:29

Ja roligt tyckte Nelly att det var att vara på ridbanan! härligt med all denna glädje, framsteg med uppbindningen härligt...
God fortsättning

http://www.havrefallen.blogspot.com

Kim

2 januari 2013 16:44

Ja skutta och springa det GILLAR hon!

Skönt att uppbindningen nu går framåt för det känns så tråkigt att hovlyft nu är ett STORT problem IGEN.
Lite plus och lite minus...blir väl nästan jämnt ;)
Tack och tack det :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim - 26 februari 2015 15:17

Denna blogg blir det inga nya inlägg på. pgaexetvillinteatthanläser... sånisomvillfortsättafölja mejochdeminaochsomintär fbvänner skicka mej ett meddelande såfårniveta varjagfinns Va kryptiskt va    ...

Av Kim - 27 december 2014 18:32

 Vi är riktigt stolta över hönshuset vi byggt, "kostade" oss bara nätet, resten av materialet var en blandning av gamla bitar/saker som vi hade hemma.         Fran vänster: Fröken Josefina, Marianna och Agda 2...som ni kan ana så är jag bara ...

Av Kim - 16 december 2014 20:30

Tre dagar på La Palma fyllda med hästar ,vänner, god mat och att bli bortskämd av föräldrarna så klart, inte alls fel. Nelly växer och Marco mätte henne, enligt honom är hon 163cm! har svårt att se det men gillar det.   Hoppade upp på henne uta...

Av Kim - 29 november 2014 18:11

Skulle flyga till La Palma i torsdags kväll men blåst och regn gjorde att flygplatsen där stängdes.Det är en av nackdelarna med att bo på en ö. Ville så gärna se min Nelly igen och mysa hemma hos mina föräldrar. På tisdag får jag min sista cellgi...

Av Kim - 28 oktober 2014 23:53

Jag mår såååå mycket bättre nu när jag är inne i den andra delen av cellgifts behandlingen.Får nu ett "gift" istället för kombon av tre stycken som jag fick de fyra första gångerna. Det är nu 21 dagar mellan behandlingarna och jag slipper nu helt i...

Ovido - Quiz & Flashcards